عصر کرد

آخرين مطالب

معاون رییس جمهوری: اقتصاد مبتنی بر نفت مسیر نابودی کارآفرینی است سياسي

معاون رییس جمهوری: اقتصاد مبتنی بر نفت مسیر نابودی کارآفرینی است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نابودی کارآفرینی مبتنی بر توان دانش و هر آنچه که مستلزم پول باشد در تفکر نفتی است و برای مبارزه با آن باید با اصول فرهنگی که این تفکر را با خود به ارمغان آورده، مبارزه کرد.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کردستان، اظهار داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدگاه متفاوتی نسبت به اقتصاد داریم و دلیل آن اتکای بر دانش اقتصاد دانش بنیان است .
وی با اشاره به تاریخ کشورمان در زمینه نخبگان و سرآمدان گفت: اقتصاد دانش بنیان از دیرباز در ایران وجود داشته و با آمدن نفت، فرهنگ ها عوض شدند.
ستاری تاکید کرد: از 200 تا 300 سال قبل، پول مفت نفت اتفاقاتی را رقم زد که اقتصاد ما را وابسته و فرهنگ عمومی جامعه را تغییر داد و فرهنگ کنونی شکل گرفت که والدین به بچه‌های خود می‌گویند باید استخدام شوید و این بزرگترین خیانتی است که می‌توان در قبال فرزندان این کشور مرتکب شد.
وی با بیان اینکه دولت های نفتی که بر اساس منابع زیرزمینی کار می‌کنند ، هیچ وقت رشد نخواهد کرد، افزود: توجه به سرمایه های انسانی مستلزم تغییر تفکر از کوچه بازار تا پشت میز ادارات است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور از کردستان به عنوان استان فوق‌العاده با ظرفیت‌ نیروی انسانی خلاق و فرهنگ قدیمی کارآفرینی نام برده و گفت: توسعه در اقتصاد دانش بنیان، یک امر درون‌زا است و هیچ کس از بیرون استان نمی‌تواند برای شما توسعه درست کند و در سطح کشور هم همین مسئله مطرح است.
ستاری تاکید کرد: ماندگاری فرزندان شما در داخل استان و کشور نیازمند نگاه نو است و همان گونه که به آموزش و پرورش آنها حساس هستیم باید نسبت به خارج شدن فرزندان از استان و کشورمان هم حساس باشیم و آن را در داخل رشد دهیم تا استان توسعه یابد.
وی، نقش دانشگاه‌ها را در اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم اعلام کرد و افزود: این نقش مهم از عهده دانشگاه‌هایی که در این سال‌های اخیر با آن درگیر بوده ایم بر نمی‌آید، چرا که دانشجویان با پول مردم درس خوانده‌اند تا تغییری در جامعه ایجاد کرده و ارزش افزوده ایجاد کند و دانشگاهی در این اقتصاد محور توسعه قرار خواهد گرفت که خودش را از درون درست کند و جز دانشگاه های نسل سوم و چهارم شود که خود را جزئی از جامعه می‌داند و حصار و دیواری ندارد و داخل فرهنگ و اقتصاد است و همین عامل تحول می شود.
وی اضافه کرد: دانشگاه باید به جای دراز کردن دست به سمت دولت برای بودجه به سوی مردم از محل فروش تکنولوژی و صنعت خود دست دراز کند و درآمد داشته باشد در غیر این صورت کارمندی است که با پول دولت می‌چرخد و نوآوری ندارد.
وی بر لزوم فراهم کردن محیطی برای و کارآفرینی جوانان کردستانی تاکید کرد و افزود: تمامی مسوولان از کارمند تا مدیران باید محیط کسب و کار را درست کنند و بروکراسی اداری را که زاییده اقتصاد نفتی است تعدیل کرده و در داخل استان باید به نوعی برخورد کنندکه راه برای جوان کارآفرین هموار شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: مفاهیم اقتصاد مقاومتی در کردستان جلوه‌گر شده است و حالا باید با تکیه بر مزیت های ذاتی استان این مفاهیم را در عمل به جایگاه واقعی خود رساند.
کشاورزی و فرهنگ غنی هزاران ساله از ظرفیت‌های کردستان بود که ستاری به آنها اشاره کرد و افزود: فرهنگ غنی کردستان قابل ارائه به دنیا است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر زبان فارسی زبان نهم اینترنت دنیا به شمار می رود از آن به عنوان قدرت نرم ایران است، اضافه کرد: جا دارد که زبان کردی هم وارد این عرصه شود تا صنایع خلاق و فرهنگ اصیلی را که این زبان در خود جای داده است، به جهانعرضه کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه توسعه پارک‌های فناوری و مراکز رشد در همه شهرهای استان، اهمیت دادن به جوانان، سرمایه‌گذاری روی آنان و توسعه شتاب دهنده‌ها از برنامه‌های اصلی معاونت علمی و فناوری است، افزود: پارک علم و فناوری استان نسبتاً توسعه یافته ولی در مقایسه با ظرفیت‌های استان هنوز جای کار بسیاری دارد.
ستاری تاکید کرد: باید زیرساخت های لازم در سنندج و شهرستان ها فراهم و محیط کسب و کار را فراهم کنیم که این مهم را فرهنگ عمومی مردم می سازد.
وی یادآور شد: مردم باید نگاهشان به جای جیب جوانان به تفکر آنها باشد و جوان خلاق و مبتکر هم نباید چشم به راه استخدام بماند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کمبود به ضعف زیرساخت در استان زیاد و تعداد شرکتها در حال ازدیاد است، افزود: برای موفقیت در عرصه اقتصاد دانش بنیان نیازمند کمک عمومی مردم هستیم و در این را ه هر مبلغی که کردستان بخواهد به دنبال تخصیص آن خواهیم بود.
ستاری با اشاره به فعالیت پنج هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور گفت: در حال حاضر 41 شرکت فناور روی تابلو بورس کشور قرار دارند که ارزش آنها بیش از 280 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: شرکت‌های فناور کشور سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان فروش فروش داشتند که رشد شدیدی را در این زمینه شاهد بودیم و با بخشهای مختلف اقتصادی کشور در حال رقابت هستند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استعداد ویژه جوانان کرد اشاره و اظهار داشت: جوانان کردستانی باید بدانند هیچگونه چراغ جادویی در خارج از استان نیست که مشکل را حل کند بلکه توسعه از داخل استان اتفاق می‌افتد و این نیازمند راه‌حل و دانش بومی است.
ستاری به مدیران هم توصیه کرد به قوانین تسهیل کننده امور توجه بیشتری داشته و محیط کسب و کار مناسبی را در داخل استان راه اندازی کنند.
برچسب‌ها
کردستان سورنا ستاری شرکت دانش بنیان اقتصاد مقاومتی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/138689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند

هرروز یک سری مشکل هست!

ناهید کیانی به عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402 انتخاب شد