عصر کرد

آخرين مطالب

رقابت دانشگاه‌های کردستان برای اقتصاد دانش‌بنیان سياسي

رقابت دانشگاه‌های کردستان برای  اقتصاد دانش‌بنیان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در سفر یک روزه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به کردستان، همه دانشگاه‌ها سعی کردند تا خودی نشان دهند و بتوانند سهم بیشتری از مزیت رقابتی مهم دنیای امروز یعنی اقتصاد دانش بنیان داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از اندیشمندان زمزمه‌های به وجود آمدن اقتصاد دانش بنیان را در قرن هجدهم می دانند، جایی که آدام اسمیت به عنوان پدر علم اقتصاد، خلق و استفاده از دانش را دلیلی برای افزایش اقتصاد بیان کرد.
در آن زمان اقتصاد دانش بنیان در حال تلاش برای جوانه زدن بود اما ظهور اقتصاد دانش بنیان را می توان دهه 1980 دانست، زمانی‌که این ترس بر جامعه حکمفرما شد که نکند این اقتصاد با دارا بودن رشد کم، هزینه‌های بالا و درآمدهای پایین نتواند به جامعه خدمت کند.
امروزه دولت ها با توجه به اینکه در اقتصاد دانش بنیان بهره وری و بازده تولید بسیار بالاست سعی دارند با استفاده از این اقتصاد در سایر حوزه ها نیز تحولات چشمگیری ایجاد کنند چرا که هر یک از ارکان اقتصاد دانش بنیان موجب بهبود کارایی عوامل تولید، افزایش بهره‌وری و افزایش تولیدات داخلی می‌شود و پیامد گسترش دانش در اقتصاد، موجب تغییرات شگرف در فناوری و بهبود بهره وری موجب کاهش قیمت‌ها، افزایش درآمدها و در نتیجه کاهش تورم است.
یکی از کلیدواژگان پرکاربرد در دو دهه اخیر در بیانات مقام معظم رهبری، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان است، ایشان یکی از خطوط اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان معرفی می‌کنند.
در دنیای امروز، حجم سرمایه و اندازه بازار جای خود را به دانش و تکنولوژی داده‌ و این دانش است که نقش اساسی را در ارتقای تولید ملی کشور ایفا می‌کند و در حقیقت، دانش سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده می‌شود.
همین مساله باعث شده تا دانشگاه‌هایی که تاکنون نقش آموزش و پژوهش داشتند خروجی خود را به سمت کارآفرینی و جامعه محوری تغییر داده و دیوارهای بین جامعه و دانشگاه را بردارند، حالا کمتر مرکز آموزش عالی را می توان پیدا کرد که نسبت به این مساله بی‌توجه باشد لذا رقابت شدیدی بر سر آن شکل گرفته است.
این موضوع امروز همزمان با سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به کردستان نمود بیشتری داشت، چرا که دانشگاهایان دوسال قبل طعم خوش دستاوردهای سفر سورنا ستاری را چشیده بودند.
اقتصاد خلاق محور فعالیت شرکت های پارک و فناوری کردستان
رییس پارک علم و فناوری کردستان روز شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کردستان، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: فعالیت این پارک مبتنی بر فکر و ایده و زیرساخت های فکری جوانان خلاق است.
خالد سعیدی با بیان اینکه از 107 شرکت فعال در پارک علم و فناوری کردستان تنها 6 کارگاه به صورت صنعتی فعالیت می‌کنند، افزود: باقی شرکت‌ها به صورت اقتصاد خلاق فعالیت دارند.
وی به لزوم بهبود زیرساخت‌های پارک علم و فناوری در استان اشاره کرد و افزود: به کمک شهرداری مریوان مرکز آموزش و توانمندسازی صنایع دستی را در این شهرستان راه‌اندازی می‌کنیم تا شرکت‌های خدماتی، فروش محصولات خود را به صورت منطقه‌ای و بین المللی داشته باشند.
سعیدی یادآور شد: نیازمند حمایت برای توسعه زیرساخت‌ها هستیم چرا که طولانی بودن فرآیند تجاری سازی هزینه‌های این امر را بالا می‌برد.
وی تاکید کرد: سه طرح شرکت مرکز آموزش و توانمندسازی صنایع دستی در مریوان، کارخانه فضای کارگاهی و مرکز شتابدهی مهندسی شیمی برای دهه فجر امسال آماده افتتاح خواهد شد.
مهارت آموزی مهمترین خروجی دانشگاه کردستان
رییس دانشگاه کردستان هم در این نشست با بیان اینکه اگر انتظار ورود دانش آموزان خلاق به دانشگاه را داریم باید خروجی دانشجویان هم بر اصل مهارت و اشتغالزایی استوار باشد، اظهار داشت: هر چه بیشتر گفتمان تجاری سازی را توسعه دهیم به همان نسبت دانشگاه‌های جامعه محور و کارآفرین در راستای خدمت به جامعه را خواهیم داشت.
رحمت صادقی افزود: درصدد توسعه این فرهنگ در بین دانشگاهیان استان هستیم تا در کنار مباحث علمی نیم نگاهی به تجاری سازی علم داشته باشند و ایجاد خدمت و یا محصول تولید کنند.
وی با اشاره به تحصیل 12 هزار دانشجو در دانشگاه کردستان گفت: با وجود 400 عضو هیات علمی و زیرساخت های لازم، امکان تبادل فناوری و نوآوری را داریم.
صادقی اضافه کرد: دانشگاه کردستان با موفقیت در رتبه بندی های تایمز در سطح جهانی، آسیا و دانشگاه‌های جوان توانست از دانشگاه‌های استان های همجوار پیشی بگیرد.
رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد: باید پژوهش‌ها به سمتی برود که دورنمای آن تولید محصول، خدمات و اشتغال باشد.
صادقی با بیان اینکه در حال حاضر مرکز رشد دانشگاه کردستان نیازمند اضافه شدن 500 متر مربع زمین دیگر است که احداث آن به 2 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد، گفت: به منظور تجاری سازی محصولات مجتمع نوآوری و فناوری دانشگاه کردستان راه اندازی می شود و در همه رشته‌های آموزشی هم بنا داریم یک مرکز تخصصی نوآوری و دفاتر تخصصی استارتاپ ها را راه اندازی کنیم.
رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه پنج درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی از کشورهای عراق سوریه و افغانستان تشکیل می دهند، یادآور شد: موافقت‌نامه‌ای به ارزش 300 میلیون تومان با کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور منعقد شده که با تبدیل این مبلغ به دلار رقم چندانی نداریم لذا نیازمند حمایت ویژه هستیم.
راه‌اندازی پژوهشکده کشاورزی
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هم با اشاره به تحصیل 11 هزار دانشجو در این واحد اظهار داشت: در حال حاضر 480 عضو هیات علمی در این دانشگاه داریم که 60 درصد آنان استادیار به بالا هستند.
جهانشیر امینی با اشاره به راه اندازی پژوهشکده دامپروری گیاهان دارویی و کشاورزی در این دانشگاه گفت: پنج‌هزار اصله نهال سماق، گردو، انگور سیاه و زرشک در قالب این پژوهشکده کاشت شده و با دیدگاه درآمدزایی و توسعه زیر نظر شرکت دانش بنیان هستند تا هویت این اقلام شناسایی و به نام کردستان ثبت شود.
وی حفظ ذخایر ژنتیکی کردستان را از دیگر الزامات فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه برشمرد و افزود: در حال حاضر 25 درصد گونه‌های گیاهی ایران را در کردستان داریم که ثروت بزرگی به شمار می‌رود.
امینی با بیان اینکه منابع درآمدی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بر پایه شهریه دانشجویان است، به کم شدن تعداد دانشجویان و تاثیر آن بر درامد دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: منابع غیر شهریه‌ای دانشگاه را به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان سوق داده‌ایم.
وی به تأسیس سرای نوآوری گردشگری در این دانشگاه اشاره و تاکید کرد: در این زمینه نیازمند حمایت هستیم تا این سرا بتواند ظرفیت‌های کردستان در حوزه گردشگری را به خوبی معرفی کند.
ارائه 434 میلیون تومان تسهیلات به فناوران
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با بیان اینکه مرکز رشد این دانشگاه، مرکزی جوان با پنج سال سابقه فعالیت است، گفت: کار در حوزه سلامت سختی های خاص خود را دارد چرا که اساتید این دانشگاه بالینی هستند و کشاندن آن به حوزه فناوری کار سختی است.
فرزین رضایی با بیان اینکه ارائه مجوز محصولات سلامت محور با سختی همراه بوده و بروکراسی خاص خود را دارد، افزود: به عنوان نمونه کیت تشخیص سریع سل طراحی شده در کردستان می‌تواند در سطح کشور مطرح شود.
وی تاکید کرد: 10 شرکت در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی کردستان مستقر هستند و تاکنون 434 میلیون تومان به فناوران تسهیلات داده شده است.
برگزاری هشت دوره کارگاه مجازی به ایجاد مدرسه تابستانه نانو در سال گذشته از جمله اقداماتی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به آن اشاره کرد و افزود: این دانشگاه از نظر زیرساخت آموزش و پژوهش از دانشگاه های فقیر کشور به شمار می رود و فاصله زیادی با استان‌های همجوار دارد.
رضاعی اضافه کرد: برای دومین مرکز رشد دانشگاه ساختمانی در نظر گرفته‌ایم که تجهیز آن به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی همچنین گفت: تاسیس آزمایشگاه جامع حمایت از سلامت از برنامه‌های این دانشگاه در آینده است.
عبور مسیر توسعه کردستان از ذهن جوانان خلاق
رییس کمیته سرمایه گذاری شورای اسلامی سنندج هم در این نشست با بیان اینکه مسیر توسعه کردستان از ذهن خلاق جوانان این استان می‌گذرد، حمایت‌های ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در توسعه شرکت‌های دانش بینان استان قابل تقدیر دانست.
ارسطو گویلی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار جوان در این شرکت‌های فناور مشغول به فعالیت هستند، نقطه امید و جوانان نخبگان و تحصیل‌کردگان را حضور دکتر ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد.
وی به الگوی هماهنگی و تعامل متفاوت شهرداری و شورای شهر سنندج با مدیران اجرایی و مردم اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های بی سابقه توانست سرانه شهری سنندج را از 200 هزار تومان در سال 95 و رتبه 50 شهرهای کشور به یک میلیون و 63 هزار تومان در سال 98 و رتبه 12 ارتقا دهد.
گویلی تاکید کرد: باید ساز و کار قوی حقوقی به کمک جوانان خلاق کردستان بیاید تا ایده‌های نوآورانه آنان به سرعت شکوفا و به مرحله تجاری سازی برسد.
وی به راه اندازی مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری سنندج هم اشاره کرد و گفت: سنه ایده طرحی برای دانش آموزان بود که با شیوع کرونا متوقف شد و درصدد هستیم تا آن را در شرایط متفاوت کنونی ادامه دهیم.
عضو شورای اسلامی شهر سنندج به کسب عنوان جهانی شهر خلاق موسیقی جهان توسط سنندج اشاره کرد و افزود: انتظار داریم اولین مرکز نوآوری و خلاقیت موسیقی هم در این شهر راه‌اندازی شود.
گیاهان دارویی از محورهای توسعه کردستان
رییس بنیاد نخبگان کردستان هم با اشاره به حمایت این بنیاد از 530 نخبه استان اظهار داشت: این بنیاد علاوه بر کارهای روزمره خود، عمارت احمدزاده سنندج به عنوان مرکز نوآوری تعمیر و مرمت کرده است.
امیرعلی صادقی با بیان اینکه پارسال سه طرح این بنیاد به شورای اقتصاد مقاومتی استان ارائه و تصویب شد گفت: این طرح‌ها از طرح‌های اولویت‌دار کشور هم هستند که با فعالیت آنان شاهد توسعه در حوزه گیاهان دارویی خواهیم بود.
وی افزود: موزه گیاهان دارویی با 2 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، کلکسیون گیاهان دارویی با 250 میلیارد میلیون تومان قرارداد از محل اعتبارات استانی و توسعه کشت موسیر در قالب کشاورزی قراردادی با 700 میلیون تومان تسهیلات برای زارعان در حال انجام است.
رقابتی که باید ادامه داشته باشد
رقابت دانشگاه‌ها وحتی ادارت و نخبگان کردستان تنها آغاز راه است و نکته مهم اینجاست که تنها پرداختن به کسب دانش و آموزش در اقتصاد تاثیری ندارد، بلکه این دانش باید به صورت مستمر و پایدار در استفاده از منابع اقتصادی به کار برده شود.
به عبارت دیگر اقتصاد دانش بنیان به معنی کاربردی کردن دانش و استفاده مؤثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره برداری از منابع تولیدی برای ارتقای تولید ملی است که می‌تواند شعار حمایت از کالای ایرانی را محقق کند.
برچسب‌ها
دانشگاه آزاد اسلامی سورنا ستاری دانشگاه کردستان اقتصاد مقاومتی پارک علم و فناوری

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/138699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

خلیفی به لاپورتا؛ این ایده احمقانه را کنار بگذارید

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

علیرضا فغانی فینالیست آسیا را مشخص کرد!

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

برفروبی محور ارتباطی سروآباد پاوه بعد از 5 ماه مسدودی

شهربانو منصوریان و صدیقه دریایی مدال طلا گرفتند

توقیف محموله تلفن همراه آیفون قاچاق در بانه

ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان

300 نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند

پیش‌بینی هفته‌ای بهاری برای استان کرمانشاه

گل اول تیم فوتبال بعثت کرمانشاه به فولاد هرمزگان

اعزام 2کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کرمانشاه

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا