عصر کرد

آخرين مطالب

خزان کرونا در راه است مقالات

خزان کرونا در راه است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اواخر خرداد بود که بیداد کرونا در کردستان آغاز شد و تیر ماه سیاه با افزایش آمار مرگ و میر رقم خورد ولی رفته رفته این بیماری کنترل شد اما هنوز خزان خطرناک در کمین مردم است.

به گزارش ایرنا، این روزها دیگر پای ثابت همه صحبت‌ها شده است ویروسی که کل دنیا را در بر گرفته و در ایران هم از اسفند دارد یکه تازی می‌کند، کردستان هم از اولین استان‌هایی بود که موارد مثبتی از شیوع را اعلام کرد و بعد از آن همه همت خود را بکار بستند تا نگذارند این بیماری تاخت و تاز بیشتری کند.
شرایط تا اواسط خرداد خوب بود و تعداد بستری و مرگ و میر آنچنان چشمگیر نبود ولی بعد از آن کردستان وارد روزهای قرمز شد و خیلی ها سیاهپوش شدند، کرونا هر روز قربانی می‌گرفت و فضای مجازی پر شده بود از پیام تسلیت، بیشتر آنهایی که می گفتند کرونایی وجود ندارد، سوگوار عزیزان خود شدند و به چشم دیدند، کرونا واقعیت دارد.
این وضعیت تنها یک ماه طول کشید چون ماجرا جدی شده بود و دیگر جای درنگ برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و توصیه‌های بهداشتی نبود، آمارها رفته رفته پایین آمد و روزهای بدون فوتی هم ثبت شد، مرگ و میر 2 رقمی به تک رقمی و گاهی هیچ کاهش یافت ولی هنوز تعداد بستری‌ها زیاد است و این یعنی خطر رفع نشده است.
نگرانی از پاییز
آنفلولانزا مهمان همیشگی فصل پاییز است و همراه با خزان از راه می‌رسد، مسوولان بهداشتی نگرانند این بیماری با کووید 19 دست بدست هم دهند و موج خطرناک‌تری شکل گیرد، موجی که مرگ در آن کاملا عادی و به خبر روزانه تبدیل شود اگر مراقبت‌ها تعطیل شود.
مردمی که کمک کردند کردستان در کوتاهترین زمان ممکن و در عرض یک ماه از وضعیت قرمز به سفید و زرد برسد، از این پس مسوولیت سنگین‌تری خواهند داشت چرا که فعالیت‌های روزمره به صورت عادی ادامه دارد و دانش‌آموزان هم از نیمه شهریور به مدرسه خواهند رفت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کنترل سریع بیماری کووید 19 در این استان نشان می‌دهد طغیان بیماری هنوز اتفاق نیفتاده به همین دلیل ستاد مبارزه با کرونا نگران شیوع شدید آن در فصل پاییز است.
دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: ‌اکنون استان در دوره به ‌ظاهر زرد و سفید از لحاظ ابتلا به کووید 19 بسر می‌برد و آمار ابتلا و مرگ و میر آن شیب نزولی پیدا کرده اما هر لحظه ممکن است با طغیان 20 روزه سیاه و مصیبت ‌بار اواخر خرداد و اوایل تیرماه را دوباره شاهد باشیم.
وی با اشاره به عبور سریع کردستان از موج بیماری کرونا افزود: این مساله با کمک مسوولان، رسانه‌ها و مشارکت بسیار خوب مردم اتفاق افتاد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه این استان سریع‌ترین روند کاهش بیماری کووید 19 را در کشور داشت، اضافه کرد: خیلی از استان‌هایی که همزمان با کردستان وضعیت قرمز داشتند هنوز هم در این وضعیت بسر می‌برند.
رضاعی با تاکید بر اینکه این مساله جای خوشحالی ندارد، ادامه داد: این کاهش سریع نشان می‌دهد اگر ایمنی جمعی در کار باشد امکان غلبه بر مشکلات هست اما هنوز طغیان بیماری در کردستان اتفاق نیفتاده است.
وی با ابراز نگرانی از شیوع شدید بیماری در پاییز تاکید کرد: همراه شدن کووید 19 با آنفلولانزای فصلی باعث شدت گرفتن بیماری می‌شود که نگران این موج جدید و خطرناک هستیم.
رضاعی با بیان اینکه طرح این موضوع به معنای نگران کردن مردم نیست، افزود: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اوایل مرداد در سنندج خوب بود ولی رفته رفته دچار روزمرگی شد و در بسیاری از شهرهای استان بی توجهی مردم به استفاده از ماسک فاجعه‌بار است.
رضاعی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک نباید مشمول روزمرگی شود، یادآور شد: انسان‌های متخصص، کادر درمان و افراد مسنی بخاطر را بخاطر ابتلای به این بیماری از دست دادیم که جایگزینی آنان مستلزم سرمایه بسیار بالا و در بسیاری از موارد غیر قابل جبران است لذا به مردم بویژه بیماران زمینه‌ای توصیه می‌کنیم از نیمه دوم شهریور واکسن آنفلولانزا تزریق کنند.
کرونا مصیبتی برای بیماران عادی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به مراجعه نکردن بیماران عادی به بیمارستان‌ها برای درمان گفت: این بیماران از ترس ابتلا به کرونا برای درمان و انجام جراحی‌های غیر اورژانسی مراجعه نمی‌کنند و همین باعث می‌شود درمان آنان مشکل و در مواردی منجر به مرگ و یا جراحی اورژانسی شود.
دکتر صدیق جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه کردستان کمترین میزان درگیری و ابتلای کادر درمان به کرونا را در مقایسه با دیگر استان‌ها داشته است، افزود: این مساله با مشارکت بالای خیرین در زمینه تامین وسایل حفاظت فردی برای کادر درمان محقق شد
وی به اضافه شدن 69 تخت به بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌های استان برای بستری شدن افراد مبتلا به کرونا اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌ها تامین و در برخی هم ارتقای ظرفیت یافته است.
بسیاری از بیماران غیرکرونایی در این روزها به خاطر ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکردند و اگر مرگ نصیب‌شان نشد، حداقل بخش مهمی از کارایی جسمی خود را بخاطر مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی از دست دادند و این بعنی کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند و باید خودمان با رعایت بهداشت و زدن ماسک به خود و دیگران رحم کنیم.
روزمرگی استفاده از ماسک
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به فرهنگسازی مناسبی که در سنندج برای استفاده از پوشش ماسک ایجاد شده است، اظهار داشت: در برخی شهرستان‌های استان استفاده مردم از ماسک زیر 10 درصد است که این مساله باعث نگرانی‌های شدیدی شده است.
دکتر ابراهیم قادری با تاکید بر اینکه هر فردی علامت دار باید خود را کرونای مثبت تلقی کند، افزود: اپیدمی همزمان آنفلولانزای فصلی و کووید 19 می تواند فاجعه‌بار باشد و برای همین مشارکت رسانه‌ها برای فرهنگسازی در زمینه استفاده مداوم مردم از ماسک تاثیر بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها گروه‌های هدف به صورت رایگان نمونه‌گیری می شوند، تاکید کرد: سیستم بهداشتی کشور سهم ناچیزی از اعتبارات دارد ولی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از همه گیری این بیماری انجام می‌دهد.
قادری یادآور شد: اگر چه بیماری کووید 19 در استان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته اما این ویروس همچنان در حال گردش است و جوانان به آن بی توجه هستند ضمن اینکه این بیماری پس از بهبودی هم می‌تواند در شماری از بیماران منجر به عوارض قلبی، کلیوی و مغزی شود.
مراقب پاییز باشیم
تابستان به ماه ته‌تغاری خود رسیده و بزودی فصل برگ‌ریزان از راه می‌رسد، فصلی که همه آن را بخاطر رنگ‌های ناب و شاعرانه‌اش می‌شناسند ولی امسال این پاییز با خود دلهره دارد، دلهره‌ای که گذر از آن تنها به استفاده از یک ماسک و رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها اختصاص دارد.
کرونا هفت ماه است مهمان ناخوانده کشورمان و بیش از آن هم مهمان سایر کشورهای دنیا شده و تا یافتن داوری موثر بر آن باید به زندگی با آن عادت کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر دوشنبه سوم شهریور 361 هزار و 150 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 133 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری به 20 هزار و 776 نفر رسید.
26 استان کشور در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند که شامل مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان است همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ماسک کردستان آنفولانزا بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/139842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد