عصر کرد

آخرين مطالب

نشانه هایی که تغییرات اقلیمی را در کردستان تسریع می بخشد علمي

نشانه هایی که تغییرات اقلیمی را در کردستان تسریع می بخشد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدل اکنون به یکی از مشکلات بزرگ بشر در قرن معاصر تبدیل شده، تغییرات آب و هوایی که با تغییر در میزان و نوع بارش‌ها همراه بوده و توانسته زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد و بیشتر مردم این تغییرات را مختص به کشورهای دیگر می‌دانند، اما کارشناسان شروع تغییرات اقلیمی در کردستان را تایید می‌کنند.

با آغاز انقلاب صنعتی در دهه 1850 و شتابگیری آن تاکنون، مصرف سوخت های فسیلی توسط بشر موجب بالا رفتن سطح دی اکسید کربن از مقادیر ppm 280 تا بیش ازppm 370 تا امروز شده‌است.
این میزان در حال افزایش است تا به بیش از ppm 560 تا پایان قرن 21 ام برسد. در کنار افزایش سطح متان، پیش‌بینی می‌شود افزایش دمایی حدود 5 درجه سانتیگرادی تا سال 2100 برای زمین پیش بیاید.
اما اکنون این سوال پیش می‌آید که با توجه به ازبین رفتن بخش زیادی از جنگل‌های کردستان، خالی شدن سفره‌های آب زیرزمین در قروه و دهگلان، خشکسالی‌های پیاپی و دیگر نشانه‌ها، تغییرات اقلیمی در ایران و بلاخص استان کردستان رخداده است؟
محمد حسین قلیزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به معنای دور شدن اقلیم از حالت میانگین آن است اظهار می‌کند که تاریخچه تغییرات اقلیمی به دوران‌های زمین شناسی و بیش از 600 میلیون سال قبل از دوران پرکامبرین، پالئوزوئیک، مزوزوئیک تا سنوزوئیک و عهد حاضر این تغییرات می‌رسد و در واقع ماهیت اقلیم تغییرپذیری و نوسان است.
وی با بیان اینکه نشانه های تغییر اقلیم با مطالعه هریک از پارامترهای اقلیمی یا برخی از آنها در یک دوره آماری نرمال بدست می آید، می‌افزاید که مرکزی برای سنجش تغییرات اقلیمی در کشور موجود نیست اما محققین آب و هواشناسی به صورت مجزا و پراکنده مطالعاتی در این راستا انجام می‌دهند.
این استاد آب و هواشناسی دانشگاه کردستان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در سطح دنیا، ایران و کردستان رخ داده است تصریح می‌کند که شواهد این موضوع را می توان در کاهش بارندگی و کاهش بارش برف در ایران و کردستان و یا افزایش دما در عرصه ایران و کردستان در فصل زمستان مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی موجب تغییر در نوع فعالیت و شیوه زندگی انسان می‌شود عنوان می‌کند که تشدید شهرنشینی به دلیل مهاجرت روستائیان تحت تأثیر خشکسالی های متوالی یا کاهش منابع آب، باعث تغییر در چشم اندازهای زیست محیطی مانند تغییر در اکوسیستم های آبی، گیاهی و جانوری می‌شود و حتی ممکن است سبب از بین رفتن و یا مهاجرت برخی از گونه های گیاهی و جانوری و اختلال در سازگاری اقلیمی گیاهان زراعی و باغی شود.
قلیزاده تغییرات اقلیمی را فقط در کاهش و یا افزایش بارش‌ها نمی‌داند بلکه خاطرنشان می‌کند که تغییر اقلیم زمانی اتفاق می‌افتد که تغییر در اغلب عناصر تشکیل دهنده آن بوجود آید که به صورت افزایش یا کاهش در مقادیر بارش یا نوسان در هریک از پارامترهای اقلیمی تظاهر پیدا می کند.
وی با اشاره به دو دسته از عوامل تغییر اقلیم یادآور می‌شود که تاثیرات کیهانی و تاثیرات زمینی از جمله عوامل به وجود آورنده تغییرات اقلیمی هستند که عامل اول یک امر طبیعی بوده و در محدوده اختیار انسان قرار ندارد اما بشر می تواند با رفتار علمی و منطقی و با توجه به پتانسیل های محیط طبیعی آگاهانه و مسئولانه از طبیعت بهره برداری نماید تا سبب تشدید تغییر اقلیم نشود.
محیط زیست هوشمندانه خود را با تغییرات سازگار می‌کند
خسرو سیف پناهی شعبانی، کارشناس هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه میانگین پارامترهای هواشناسی برای یک دوره بلند مدت مثلا 30 ساله را اقلیم می‌نامند، می‌گوید که تغییرات به وجود آمده در این پارامترها در مقایسه با بازه زمانی مشخص طولانی می‌تواند تغییرات اقلیمی به وجود آمده را نشان دهد.
وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تغییرات اقلیمی در کردستان و ایران اتفاق افتاده است اظهار می‌کند که بعضی از نشانه‌های آن کاهش بارش به مرور زمان،تغییر در نوع بارش، روند افزایشی میانگین دمای هوا، جابه جایی فصل بارش‌ها، خشکسالی‌های پیاپی، سیل‌های مخرب و غیره از نشانه‌های تغییرات اقلیمی است.
این کارشناس هواشناسی استان کردستان با تاکید بر تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات اقلیمی برروی زندگی انسان می‌افزاید که انسان باید خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کند و به طور مثال از نظر کشاورزی به محصولاتی توجه کند که نیاز آبی کمتر و به خشکی نیز مقاوم باشند.
وی با بیان اینکه طراحی شهری و ساختمان‌ها باید به صورتی باشد که بیشترین سازگاری را با اقلیم داشته باشد تصریح می‌کند که درصورتی که آسیب‌های وارده انسان به محیط زیست در کمترین حد باشد، محیط زیست هوشمندانه خود را با این تغییرات سازگار می‌کند.
سیف پناهی شعبانی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیم تنها با پارامتر بارش سنجیده نمی‌شود بلکه دما، پوشش ابر، رطوبت، ساعات آفتابی، وزش باد، تعداد روزهای یخبندان و غیره در آن دخیل هسنتد، عنوان می‌کند که تحلیل این پارامترها در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی تا به امروز بیانگر روند کاهشی بارندگی است.
وی در پایان یادآور می‌شود که عوامل تشدید کننده تغییرات اقلیمی. روند صنعتی شدن جهان و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای، از بین بردن جنگل‌ها و مراتع، استفاده بیش از حد و نادرست از منابع طبیعی و به طور کلی زیاده خواهی انسان موجب تشدید روز افزون این پدیده در سراسر دنیا شده است.
اگر همه وعده‌های مربوط به کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای اعلام شده توسط کشورهایی که توافق پاریس را قبول کرده‌اند یک به یک اجرا شود جهان تا پایان قرن حاضر بیش از سه درجه گرمتر خواهد شد.
طبق توافق پاریس کشورها متعهد شده‌اند تا ضمن نگهداشتن افزایش دما به کمتر از دو درجه نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن، تلاش هایی را انجام دهند که افزایش دما حتی کمتر از دو درجه، و در حدود یک و نیم درجه باشد و این درحالی است که به تازگی کارشناسان می گویند که افزایش دما حتما باید زیر 1.5درجه باشد تا در محدوده ایمن تغییرات اقلیمی باشد.
افزایش چند متری آب‌های ساحلی، اسیدی شدن آب دریا و در نتیجه از بین رفتن هزاران گونه آبزیان و عدم بهره‌وری تعداد زیادی از محصولات کشاورزی مثل برنج، ذرت و گندم و در نتیجه کوچک شدن سفره غذایی انسان و بلطبع کوچ و مرگ هزاران نفر تنها گوشه‌ای از تاثیرات جهانی تغییرات اقلیم است.
تاثیرات این مقدار افزایش میانگین دمای هوا در کردستان نامشخص است و معلوم نیست که آیا تا پایان سال 2١00 میلادی چه اتفاقی برای کره زمین می‌افتد؛ اما آنچه که برای همه واضح است حضور انسان در بالای هرم تغییرات در محیط زیست است و این تاثیرات منفی و مخرب ذکر شده از انسان تنها با تغییر در سبک زندگی ما حاصل می‌شود.
در پایان این سوال را برای همه به وجود می‌آورد که چکار کنیم تا در برابر کاهش تغییرات اقلیمی مفید باشیم؟
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/140537/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403

انتخاب رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان

اختصاص 70 درصد درآمد‌ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به هیأت‌های استانی