عصر کرد

آخرين مطالب

زخمی که شیره می‌دهد مقالات

زخمی که شیره می‌دهد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استخراج شیره سقز به روش سنتی توسط بهره‌برداران محلی با ایجاد زخم‌های سطحی در ساقه درخت بنه و چسباندن کاسه‌های کوچک گلی زیر این زخم‌ها برای جمع‌آوری شیره آن انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، ماده‌ای چسبناک به رنگ سبز روشن داخل کاسه‌های گلی کوچک جمع می‌شود که خواص داوریی زیادی دارد و در صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد این همان شیره سقز (گون) است که از ساقه درختان بنه با ایجاد زخم‌های سطحی برداشت می‌شود.
درختان بُنه (قزوان یا دار بُن) منبع تولید شیره سقز یکی از منابع درآمدی بهره‌برداران محلی است که هر سه سال یک بار شیره این درختان به روش سنتی با نظارت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان برداشت می‌شود.
درخت بنه در جنگل‌های بانه به صورت تک درخت در میان درختان بلوط رویده اگر چه آمار دقیقی از تعداد این درختان وجود ندارد اما تعداد آنها حدود 20 هزار اصله تخمین زده می‌شود که بیشتر در مناطق جنگلی آلوت و روستاهای اطراف آن روییده است.
شیره سقز به عنوان یک مُلین قوی در درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شود همچنین در تهیه آدامس، عطر، خوشبوکننده‌ها، حشره‌کش‌ها و در صنعت داروسازی کاربرد فراونی دارد و علاوه بر آن در صنعت پلاستیک سازی، تهیه واکس، چرم و صنعت چاپ نیز کاربرد دارد.
پنج اصله درخت در یک هکتار
یکی از بهره برداران محلی روستای کانی مامر به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 95 تاکنون برای جلوگیری از آسیب به درختان تنها یک دوره شیره از درختان بُنه برداشت کردیم ضمن اینکه حدود 2 ماه برای یک دوره برداشت زمان داریم.
خالق ابراهیم رستم‌زاده افزود: در محدوده‌ای که ما شیره سقز برداشت می‌کنیم حدود 170 اصله درخت وجود دارد بطوریکه در هر هکتار تنها پنج اصله درخت بُنه باقی مانده است.
وی به عواملی طبیعی که درختان بُنه را تهدید می‌کند اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه محدوده جنگلی در نواحی کوهستانی قرار دارد، رانش زمین و سیل از مهمترین حوادث طبیعی عامل از بین رفتن درختان جنگلی بویژه بُنه است. 
رستم زاده یادآور شد: در روستای ما که 12 خانوار جمعیت دارد، 2 نفر از اهالی با نظارت اداره منابع طبیعی از این درختان سقز برداشت می‌کنند و قیمت هر کیلوگرم شیره سقز در بازار آزاد را حدود یک میلیون 900 هزار ریال است که در هر دوره برداشت حدود 60 کیلوگرم از این شیره برداشت می‌کنیم.
برداشت غیر اصولی درخت بنه را خشک می کند
مسوول دفتر نماینده نظام مهندسی منابع طبیعی و آبخیرداری و جهاد کشاورزی بانه نیز گفت: شیره سقز کاربردهای زیادی دارد و مهمترین کاربرد آن در صنایع دارویی و چرم سازی است.
محمد بهاری افزود: بذر یا میوه بُنه نیز هم به صورت خام و تولید ادویه های مختلف کاربرد دارد و با هنر دست هنرمندان محلی در درست کردن تسبیح و صنایع چوب سازی کاربرد زیادی دارد.
وی اظهار داشت: برداشت شیره سقز به لحاظ اقتصادی برای مردم محلی سودمند است چرا که معیشت مردم در مناطق جنگلی به منابع طبیعی منطقه وابسته است.
بهاری با بیان اینکه بهره برداری غیر اصولی باعث از بین رفتن و خشک شدن درختان بنه می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که تعداد زخم‌های درخت برای برداشت کمتر از 20 سانتی‌متر فاصله داشته باشد به درخت آسیب می‌رساند.
وی تاکید کرد: فاصله زمانی سه ساله برای ترمیم زخم‌های درخت در نظر گرفته می‌شود که در این فاصله زمانی درخت بار دیگر برای برداشت شیره آماده می‌شود.
برداشت شیره سقز در 75 روستای بانه
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه هم با بیان اینکه در 75 روستای این شهرستان درخت بُنه وجود دارد که از آنها شیره سقز برداشت می‌شود، گفت: هر سه سال یک بار قراردادی با بهره‌برداران محلی منعقد می‌شود.
عثمان افتخاری افزود: درختان بُنه بعد از هر دوره نیاز به بازسازی و ترمیم زخم ایجاد شده روی ساقه دارد بنابراین دوره برداشت شیره سقز در هر روستا سه ساله است که توسط بهره‌برداران با تجربه محلی انجام می‌شود.
وی میانگین برداشت شیره سقز در این شهرستان را بطور متوسط یک هزار و 600 کیلوگرم در هر سال اعلام کرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده امسال 34 بهره بردار در 13 روستا، شیره سقز برداشت می‌کنند.
افتخاری تاکید کرد: توده‌های درختان بُنه با فاصله حدود 50 متر و بیشتر در منطقه آلوت قرار دارند و قدمت آنها نسبت به درختان دیگر مناطق بیشتر است بطوریکه سن برخی درختان بیش از 300 سال تخمین زده می‌شود.
وی با بیان اینکه کارگاه برای فرآوری شیره سقز در شهرستان بانه وجود ندارد، گفت: برداشت شیره سقز در اواخر خرداد شروع و تا پایان مرداد ادامه دارد و مرحله جمع آوری نیز تا اواسط شهریور طول می‌کشد، این شیره گاهی به صورت سنتی توسط افراد محلی به عنوان آدامس محلی فرآوری و در بسته‌های کوچک در بازار توزیع می‌شود.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه یادآور شد: اغلب شیره سقزی که از درختان بُنه شهرستان بانه برداشت می‌شود توسط افرادی برای استفاده در صنایع داور سازی و دیگر صنایع خریداری و از شهرستان خارج می‌شود.
شهرستان بانه 85 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که بیش از 50 هزار هکتار از این منابع را جنگل های بلوط تشکیل می دهد که درختان بنه نیز در میان این درختان به صورت تک درخت گاهی به صورت مجموعه از درختان رشد یافته است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.
برچسب‌ها
منابع طبیعی و آبخیزداری جنگل برداشت محصول بانه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/141371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

حمله به منتقدان جود بلینگام؛ منصف باشید!‏

تیم جدید اسماعیل‌نژاد مشخص شد

پیام خوش اداره ورزش تبریز به تراکتوری‌ها

اصغر شرفی: اولین سالی است که برای بازیکنان خارجی پول حرام نکردیم

هوادار - پرسپولیس در ورزشگاه پاس قوامین

پورعلی‌گنجی به پرسپولیس برگشت

بازگشت ستاره‌ای که پدرش عاشق ژاوی بود!‏

سیانکی سرمربی جوانان پاس شد

رئال نه، منچستریونایتد باارزش‌ترین باشگاه دنیا است

اسم فلیک را نیاورید، برای بایرن بزرگ افت دارد!‏

اتفاق عجیب در بازی استقلال؛ جاگیری‌های کمک‌داور در زمین مسابقه و فیفایی که تایید نمی‌کند! + عکس

رایزنی نظامی - امنیتی فرمانده کل سپاه و نیچروان بارزانی +جزئیات مهم

رفع مشکلات مردم با همت مدیران امکان پذیر است

قتل در کرمانشاه دستگیری در شهر قدس

دستگیری قاتل کرمانشاهی در شهر قدس تهران

تب و تاب لیست‌های انتخاباتی در واپسین ساعات مجاز تبلیغات

ورود سامانه بارشی به جو کرمانشاه از اوایل هفته آینده

برپایی 645 صندوق اخذ رأی برای انتخابات دور دوم در کرمانشاه

نگاه دولت سیزدهم به کردستان یک نگاه ویژه است

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

صحبت‌های تند درویش درباره سپاهان و نقشه نخ‌نمای سازمان لیگ

جای امباپه باشم، عربستان را به رئال ترجیح می‌دهم!

توضیح اسبقیان درباره حواشی پرسپولیس - سپاهان

بادامکی: طوری نباشد که فقط ما بدون تماشاگر بازی کنیم

پاسخ وزیر ورزش به چرایی فضای ملتهب فوتبال

گفت و گو با وزیر ورزش در خصوص دیدار ورزشکاران با رییس جمهور

بایرن درس نمی‌گیرد؛ به رئال توهین کنید، بد می‌بینید! ‏

بدترین خرید فرگوسن در یونایتد چه کسی بود؟

پاسخ مدیر اینتر به هجمه‌ها بابت جذب رایگان طارمی

یادداشت| اینوتکس؛ صحنه‌ای جهانی برای نوآوری ایرانی

ببینید | فریادهای تهیه‌کننده سریال‌های خاطره‌انگیز رضا عطاران بر سر فرد محکوم در پرونده مرگ مشکوک زهره فکور صبور در صحنه دستگیری!

نگاهی گذرا به زندگی و آثار یکی از مفاخر فرهنگی شهرستان سقز

قشم صاحب نخستین آتشخوار تندرو کشور می‌شود‌

ببینید | اسکورت متفاوت رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران

رشد میزان صادرات کالا از مرز خسروی

جریمه میلیاردی فروشنده تجهیزات تقلبی آسانسور در کرمانشاه

جریمه15 میلیارد ریالی فروشنده تجهیزات تقلبی آسانسور در کرمانشاه

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

گریه ای افتاد در من بی امان

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

هاشمی: امیدوارم فدراسیون مسابقات آینده لیگ را خوب برگزار کند

احتمال تغییر نام استقلال همچنان وجود دارد

کلیپی که حال نکونام و استقلالی‌ها را دگرگون کرد

ستاره‌های پرسپولیس تنیسور شدند

هرندی تهران قهرمان لیگ گلبال بانوان شد

گل زاهدی شایسته بردن جایزه پوشکاش است

دنیای وارونه سپاهان در لیگ بیست و سوم!

تکذیب مصاحبه عضو کمیته انضباطی درباره حامدی‌فر