عصر کرد

آخرين مطالب

درس اول کرونا مقالات

درس اول کرونا
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سال تحصیلی جدید متفاوت ‌تر از هر سال از امروز در سراسر کشور و به تبع آن استان کردستان آغاز می‌شود و نخستین درس دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی هم ‌موضوع کرونا و راه‌های مقابله و پیشگیری از این بیماری است.

هر سال با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی، شور و شوق وصف‌ناپذیری دانش‌آموزان، معلمان و والدین را فرا می‌گیرد و خانواده‌ها از یک ماه قبل بازگشایی مدارس به فکر تهیه لوازم تحصیل فرزندانشان در حد توان هستند و بازار بویژه مغازه‌های نوشت افزاری و پوشاک، کیف و کفش رونقی می‌گیرد و بوی مهر به مشام می‌رسد.
اما امسال ورود کرونا این مهمان ناخوانده که چند ماهی است به قول معروف کنگر خورده و لنگر انداخته است، تمام برنامه‌ها را به هم زد و استرس ناشی از ترس از این ویروس به خانواده‌ها اجازه نداد مثل سنوات قبل به فکر خرید لوازم مدرسه باشند و بر عکس بجای شور و اشتیاق بازگشایی مدارس، نگران به خطر افتادن سلامت فرزندانشان هستند.
این مهمان ناخوانده علاوه بر تأثیرات زیادی که بر زندگی مردم از لحاظ فرهنگی، اجتماعی اقتصادی گذاشته، نظام تعلیم و تربیت را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده بطوریکه از اواخر اسفند پارسال مدارس کشور را تعطیل و دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد.
هر چند با تدبیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان، فرآیند تحصیلی خود را در منزل و با بهره‌گیری از فضای مجازی دنبال کردند اما قطعا حضور فیزیکی در مدرسه و کنار همکلاسی‌ها، معلمان و آموزش حضوری تاثیر بیشتری در یادگیری دارد ضمن اینکه این حضور در شادابی و نشاط دانش‌آموز نیز اثرگذار است.
و اما امروز که حدود هفت ماه از تعطیلی زودهنگام مدارس در سال تحصیلی گذشته می‌گذرد و سال تحصیلی جدید در آستانه شروع شدن است، هنوز کرونا جولان می‌دهد و بسیاری از خانواده‌ها بویژه آنانی که دارای دانش‌ آموز پیش دبستانی و یا ابتدایی هستند بر سر دوراهی رفتن یا نرفتن فرزندشان به مدرسه قرار گرفته‌اند.
حال که با تصمیم وزارت آموزش و پرورش قرار است زمان بازگشایی تقریبا دو هفته زودتر از هر سال باشد، استرس و نگرانی خانواده‌ها نیز بیشتر شده است.
والدین نگران
در این میان خانواده‌هایی هستند که به فکر یکسال عقب افتادن فرزندانشان از درس و مدرسه افتاده و می‌گویند، نمی‌توانیم در این شرایط با جان فرزندان‌مان بازی کنیم و چه بهتر امسال اصلا درس نخواند و به مدرسه نرود.
الناز مادری است که دخترش امسال به کلاس دوم ابتدایی رفته اما با جدیت تمام تصمیم گرفته‌ او را به مدرسه نفرستد چون عقیده دارد، یک دانش آموز هفت، هشت ساله نمی‌تواند در مدرسه و بدون حضور والدین پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کند.
وی اظهار داشت: سال گذشته هم که دخترم کلاس اول بود خیلی زود مدارس تعطیل شد و طفلکی لذتی از مدرسه رفتن نبرد حالا هم با این شرایط معلوم نیست چه مدت مدارس باز باشد پس بهترین کار این است که او را به مدرسه نفرستم.
این مادر نگران افزود: اگر یک سال مدرسه نرود اتفاق خاصی نمی‌افتد این همه لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار توی این شهر است، حالا یکسال دیرتر فارغ التحصل شدن چه فرقی دارد حداقل کنار خودمه و نگران سلامتیش نیستم.
اوین هم امسال کلاس ششم ابتدایی است که در یکی از روستاهای اطراف شهر سنندج زندگی می‌کند، مادرش بشدت نگران است و می‌گوید، حداقل شاید در شهر امکانات بیشتر باشد اما مدرسه‌ای که در این روستا هست حتی آب لوله‌کشی درست و حسابی هم ندارد، اینک سر دوراهی مانده‌ام که کودکم را به مدرسه بفرستم یا نه.
وی به ‌برگزاری کلاس‌های مجازی برای دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: قطعا این کلاس‌ها علاوه بر تحمیل هزینه‌ای اضافی بر خانواده آن هم در این شرایط، مانند حضور بچه‌ها در مدرسه جوابگو نیست و بسیاری از پدر و مادرها نیز سواد لازم برای کمک به فرزندانشان از این طریق را ندارند.
این مادر نگران اظهار داشت: کاش مسوولان فعلا تصمیم به بازگشایی مدارس نمی‌گرفتند هر چند می‌گویند تدابیر لازم اتخاذ شده اما آیا یک بچه ابتدایی می‌تواند تمام موارد بهداشتی را رعایت کند و ساعت‌ها با زدن ماسک و پوشیدن دستکش کنار بیاید.
یکی دیگر از والدینی که پسرش امسال پیش دبستانی است نیز گفت: چند مدت پیش به امید تموم شدن کرونا تمام وسایل مورد نیاز مدرسه رفتن کودکم را تهیه کردم اما او را ثبت نام نکردم و منتظرم ببینم شرایط به چه سمتی پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه هنوز هم فرزندم را برای پیش‌دبستانی ثبت‌نام نکرده و تصمیم دارم امسال بی‌خیال مدرسه رفتنش شوم، اظهار داشت: هر چند الان شرایط استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا به نسبت قبل بهتر است اما بچه ‌ها بدون حضور پدر و مادر نمی‌توانند از خود مراقبت کنند.
وی یادآور شد: من از همین الان نگران پاییز و زمستان هستم که اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب در آید و کرونا و آنفلوآنزا با هم بیایند تکلیف بچه‌ها چه می‌شود، قطعا آنها آسیب بیشتری می‌بینند بنابراین فکر ن‌کنم فرزندم را بفرستم هر چند خود شور و شوق زیادی دارد اما بچه است و درکی از شرایط ندارد و قطعا سلامتیش برای ما اولویت است.
اطمینان خاطر مسوولان به خانواده‌ها
اما مسوولان نیز بر این باورند که خانواده‌ها مطمئن باشند سلامتی فرزندانشان در اولویت است و تمام تدابیر لازم برای تامین این سلامتی اتخاذ شده سپس تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده است ضمن اینکه قبل از درس و تحصیل نحوه مراقبت از خود در مقابل کرونا به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این رابطه می‌گوید: تمام محیط بیرونی و درونی مدارس قبل از بازگشایی گندزدایی و ضدعفونی‌ می‌شود و تاکید شده روزانه سرویس‌های بهداشتی، کلاس درس، راهروها و سایر محیط را ضدعفونی کنند.
رشید قربانی افزود: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا قرار است مدارس براساس سه وضعیت سفید، زرد و قرمز به فعالیت خود در سال تحصیلی جدید ادامه دهند.
وی یادآور شد: در حال حاضر و براساس تصمیم ستاد استانی کرونا، بخش عمده‌ای از شهرهای استان در وضعیت زرد قرار دارند لذا فعالیت‌های آموزشی مدارس در 2 هفته اول سال تحصیلی جدید در مناطق شهری و روستاهای پر جمعیت با شرایط زرد و در مناطق روستایی کم جمعیت با وضعیت سفید خواهد بود.
قربانی تاکید کرد: درصد قابل توجهی از مدارس ما در مناطق روستایی کم جمعیت بین پنج تا هفت نفر دانش‌آموز دارند که فعالیت آموزشی در این مناطق به صورت کامل بوده و معلمان همه روزه نسبت به برپایی کلاس‌ درس اقدام خواهند کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به نحوه فعالیت مدارس شهری در ایام کرونا در سال تحصیلی جدید، گفت: در این مدارس در 2 هفته اول سال تحصیلی بویژه دوره ابتدایی دانش آموزان به صورت 2 روز متوالی در هفته (شنبه و یکشنبه یا دوشنبه و سه شنبه) در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند.
وی اضافه کرد: کلاس 30 نفری در دوره ابتدایی به دو گروه 15 نفری تقسیم و گروهی 2 روز اول هفته (شنبه و یکشنبه) و گروهی نیز دو روز وسط هفته (دوشنبه و سه‌شنبه) در مدارس حضور خواهند یافت.
قربانی به نحوه فعالیت مدارس دوره متوسطه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره اول متوسطه دانش آموزان یک هفته 2 روز و یک هفته نیز سه روز در مدرسه حاضر می‌شوند اما در مدارس دوره دوم متوسطه فعالیت آموزشی حضوری سه روز در هفته خواهد بود.
وی با بیان اینکه تمام مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت می‌شود و معلمان، مدیران، عوامل اجرایی و نیروهای خدماتی مدارس در این زمینه توجیه شده‌اند به خانواده ها نیز توصیه کرد، دستورالعمل‌های بهداشتی را کاملا رعایت کرده و فرزندان خود را با قوانین و پروتکل‌های بهداشتی آشنا کنند.
سلامتی مقدم بر درس
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: امسال بازگشایی مدارس با سال‌های گذشته متفاوت است و علاوه بر برنامه‌ریزی‌های هر ساله برای بازگشایی مطلوب، حفظ سلامتی دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد و تدابیر لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نیز اتخاذ شده است. ‌
صدیقه عبداللهی افزود: خانواده‌ها اطمینان خاطر داشته باشند تدابیر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی برای سلامت دانش آموزان اتخاذ شده و هیچ خطری فرزندانشان را در زمان حضور در مدرسه تهدید نمی‌کند.
وی یادآور شد: قطعا اگر خدای نکرده وضعیت استان از لحاظ شیوه کرونا باز هم قرمز شود دانش آموزان در کلاس درس حضور پیدا نمی‌کنند و آموزش‌ها با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد به صورت غیر حضوری ادامه پیدا می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: برای دانش‌آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و در این زمینه نیز خاناده ها نگران نباشند.
وی تاکید کرد: اولویت اصلی ما در سال تحصیلی جدید حفظ سلامت دانش‌آموزان است ضمن اینکه تلاش می‌شود هیچ دانش‌آموزی در هیچ کجای استان دچار وقفه آموزشی نشود و زمینه آموزش‌های کیفی برای تمام دانش‌آموزان فراهم باشد.
عبداللهی ابراز امیدواری کرد، خانواده‌ها به آموزش و پرورش و مسوولان اعتماد کرده و با سهل‌انگاری خود فرزندانشان را از درس و تحصیل دور نکنند و مطمئن باشند که با تمام وجود از فرزندان دلبندشان مواظبت می‌شود.
امید می‌رود با تدابیر اتخاذ شده، سال تحصیلی جدید بدون هیچ مشکلی در سراسر کشور آغاز و سلامتی هیچ‌ دانش‌آموزی در هیچ کجای این استان و کشور به خطر نیافتد و خانواده‌ها از اعتمادی که به مسوولان می‌کنند، پشیمان نشوند. ب
سال تحصیلی جدید سه هزار و 900 واحد آموزشی شهری و روستایی با 15 هزار کلاس درس در استان کردستان برای حضور دانش آموزان سازماندهی شده است.
در سال تحصیلی جدید 289 هزار و 803 دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل خواهند شد که 139 هزار و 477 از این تعداد دختر و 150 هزار و 326 نفر نیز پسر هستند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مدارس کردستان بهداشت و سلامت دانش‌آموزان
پروندهٔ خبری
بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی 1399-1400

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/141859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

طاهری در بازی تیم‌های سابق سردار آزمون

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی

طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد

شرکت بیش از 26 هزار داوطلب کردستانی در کنکور سراسری

ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود

اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه

مدیران ارتباط خود با مردم را تقویت کنند

دعوت مربی کردستانی به اردوی تیم ملی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

انصاری‌فرد از بازی خاص محروم شد

کامبک دقیقه آخری ازبکستان؛ گل دوم ازبکستان به ویتنام

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی

صحبت های امین میرزازاده ملی پوش کشتی فرنگی

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود

لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان

ارتقا امنیت در کرمانشاه محسوس‌تر می‌شود

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

خلیفی به لاپورتا؛ این ایده احمقانه را کنار بگذارید

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال