عصر کرد

آخرين مطالب

چه کسانی مقصران اصلی شیوع ویروس کرونا در جامعه هستند؟ علمي

چه کسانی مقصران اصلی شیوع ویروس کرونا در جامعه هستند؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - با گذشت بیش از 8 ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، دانشمندان هنوز به راهکار موثری برای درمان این بیماری دست نیافته اند. ابتدایی‌ترین و در عین حال موثرترین راهکاری که سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا مطرح می‌کند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون است. با این حال، علی رغم تأکید کادر درمانی و مسئولان کشور‌ها برای رعایت مسائل بهداشتی، شاهد شیوع افسار گسیخته کووید 19 در کشور‌های مختلف هستیم. محققان به شدت به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که متهم اصلی شیوع ویروس کرونا در جامعه چه کسی است؟ دانشمندان برزیلی در یک مطالعه به پاسخ این سوال دست یافتند.
بر این اساس، تحقیقات دانشمندان دانشگاه "استادوئل دی لوندرینا" برزیل نشان داد انسان‌هایی که دارای شخصیت جامعه ستیز هستند تمایل بسیاری برای نقض مقررات بهداشتی مربوط به کرونا دارند. این افراد خطر شیوع کووید 19 را بی اهمیت تلقی کرده و از شستن دست‌های خود به طور مرتب اجتناب می‌کنند.
اختلال شخصیت ضداجتماعی که به اختصار ASPD خوانده می‌شود به حالتی اطلاق می‌شود که فرد نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد خود را با موازین اجتماعی سازگار کند. وی در مقابل نقض قوانین اجتماعی احساس گناه نمی‌کند و به طور مداوم اعمال خلاف قانون و ضداجتماعی انجام می‌دهد. البته نباید کسانی که اختلال شخصیت ضداجتماعی دارند را با بزهکاران اشتباه گرفت. برآورد می‌شود 3 درصد مردان و 1 درصد زنان جامعه دارای این اختلال شخصیتی هستند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی چهار نشانه اصلی دارند که شامل: 1- خودمحور هستند 2- از فقدان وجدان رنج می‌برند 3- رفتار تکانشی دارند 4- جاذبه سطحی دارند (حراف هستند و یا می‌کوشند از نظر ظاهری نسبت به دیگران جذابیت بیشتری داشته باشند).
رفتار تکانشی (Impulsivity) به حالتی اطلاق می‌شود که فرد میل شدید لحظه‌ای برای پاسخ به یک محرک ذهنی یا انگیزشی خارجی دارد. همچنین رفتار تکانشی می‌تواند ناشی از فرمانبرداری کورکورانه از محرک‌های درونی بدون توجه به عواقب اجتماعی و محیطی باشد. غالباً این افراد در پاسخ به محرک‌های بیرونی، به جای تکیه بر قدرت تفکر و استدلال، براساس انگیزه لحظه‌ای کاری را انجام می‌دهند.
دلایل بروز اختلال شخصیت ضداجتماعی در افراد با مسائل وراثتی و مسائل محیطی مانند نوع تربیت ارتباط مستقیم دارد. مشاهده شده است این افراد غالبا به خانواده‌هایی تعلق دارند که از فقدان هیجان رنج می‌برند و از روش‌های خشن برای تنبیه کودک استفاده می‌کنند.
دانشمندان برزیلی اعلام کردند: نتایج تحقیقات ما نشان داد به هر میزان جامعه ستیزی فرد و اختلال شخصیت ضداجتماعی افراد بیشتر می‌شود، احتمال نقض مقررات بهداشتی مربوط به کرونا که از سوی دولت وضع شده در این افراد بیشتر است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد علی رغم افزایش شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا، چرا هنوز شاهد نادیده گرفتن محدودیت‌های مربوط به این ویروس در جامعه هستیم.
محققان برزیلی در تحقیقات خود بیش از 1500 فرد را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها در مطالعات خود افراد جامعه ستیز را با افراد وفادار به قوانین اجتماعی مورد مقایسه قرار دادند. یافته‌های این پژوهش نشان داد افرادی که دارای سطح بالایی از خود محوری، وجدان ضعیف، دارای سطح بالایی از رفتار تکانشی و جاذبه سطحی بودند (4 نشانه اصلی اختلال شخصیت ضداجتماعی)، نسبت به دیگران کمتر به مقررات بهداشتی پایبند بودند.
با این حال، نمی‌توان علت شیوع کرونا در جامعه را تنها به افراد جامعه ستیز نسبت داد. این افراد به دلیل رفتار‌های بی مهابای خود قطعا نقش قابل توجهی در شیوع ویروس در جامعه دارند، اما به طور کلی هر انسانی که محدودیت‌های مربوط به کرونا و مسائل بهداشتی را رعایت نکند، بی تردید در به خطر افتادن جان دیگران مسئول است.
مسئولان برزیلی در حال حاضر نگران شدت یافتن شیوع ویروس کرونا در کشور هستند. در ابتدای شیوع جهانی کرونا، در نیمکره شمالی فصل زمستان و در نیمکره جنوبی، جایی که برزیل قرار دارد فصل تابستان بود. از این رو، شدت شیوع ویروس در نیمکره شمالی در ابتدا زیاد بود و کشور‌های آمریکای لاتین آسیب کمتری از این موضوع دیدند. با شروع فصل پاییز در نیمکره جنوبی که مصادف با فروردین ماه بود، شیوع کووید 19 در این منطقه شدت گرفت. هم اینک که اواخر فصل زمستان در برزیل است، دولت هنوز نتوانسته است شیوع ویروس را کنترل و مدیریت کند.
تاکنون بیش از 4 میلیون نفر در برزیل به ویروس کرونا آلوده شده اند. از این میان، 125 هزار تن جان خود را از دست داده اند. مسئولان برزیلی امیدوارند با شروع فصل تابستان (مهرماه) در نیمکره جنوبی و نیز احتمال پیدا شدن واکسن کرونا، بتوانند شیوع ویروس را کنترل کنند. برزیل پس از آمریکا جایگاه دوم شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا را در جهان داراست.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/141867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!