عصر کرد

آخرين مطالب

/روز سینما/

فیلم کوتاه برند سینمای کردستان فرهنگی

فیلم کوتاه برند سینمای کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان رئیس حوزه هنری استان کردستان، گفت: فیلم‌سازان فیلم کوتاه باید در کمترین زمان ممکن بتوانند پیام خود را منتقل دهند در این راستا فیلمسازان کردستانی به خوبی توانسته اند در ساخت آن موفق شوند.

در استان کردستان، نخستین سینمای رسمی در شهر سنندج در دهه 20 شمسی با نام «سینما فردوسی» آغاز به کار کرد که در زمین باشگاه قدیم ارتش (بان باشگاه) با آپارات زغالی، در سالنی با ظرفیت 200 نفر، به نمایش فیلم‌های هندی و مصری به صورت صامت می‌پرداخت.
نمایش فیلم در سنندج پیش از افتتاح رسمی نخستین سالن، از سال 1320 در مکان «باغ ملی» (سه راه طالقانی کنونی) با دستگاه آپارات سیار بر روی زمین و بدون صندلی در کنار حوض باغ ملی انجام می‌شد.
دومین سینمای سنندج با نام «سینما رئوف» در سال 1336 در سالنی به ظرفیت 540 نفر در خیابان طالقانی کنونی روبه روی محل کنونی مرکز بهداشت با نمایش فیلم بلبل مزرعه آغاز به کار کرد که سپس به نام «سینما مبین» تغییر یافت.
در سال 1348 هم « سینما شهر فرنگ» (بهمن فعلی) با گنجایش 960 نفر توسط اردشیر یارمحمدی ساخته شد که در این دهه همچنین سینما به شهرستان‌های استان کردستان هم راه یافت و در شهرهای سقز، بانه، قروه، بیجار و مریوان هم سینما به راه افتاد.
«سینما شیدا» در سال 1370 توسط بخش خصوصی در شهر سنندج کلنگ زنی و در سال 1375 افتتاح رسمی شد که در حال حاضر به دلیل فرسوده بودن و نداشتن امکانات لازم برای اکران فیلم تعطیل شده است.
در سینما بهمن سنندج تا سال 1386 فیلم اکران می‌شد اما در این سال به دلیل فرسوده بودن، این سینما تعطیل و کار بازسازی آن شروع شد که در نهایت پس از پنج سال و چهار ماه کار بازسازی این سینما بهمن به پایان رسید و در تاریخ 10 مهر سال 91 مجددا پردیس سینما بهمن سنندج با سه سالن مجهز و با امکانات روز مورد بهره برداری قرار گرفت.

عصر کرد


امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، کردستان را قطب اصلی تولید فیلم کوتاه عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان فرهنگی است در خون و رگ این مردم ظرفیت و استعداد ساخت فیلم کوتاه به وفور دیده می‌شود و در این زمینه توانسته‌اند بسیار توانمند عمل کنند.
وی افزود: مردم استان به‌واسطه بافت فرهنگی منطقه و رنج و زحمتی که متحمل شده‌اند علاقه خاصی نسبت به فیلم و فیلم‌سازی دارند.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، با اشاره به اینکه تولید فیلم کوتاه نسبت به فیلم بلند هزینه و زمان کمتری دارد، ذکر کرد: فیلم‌سازان برای ساخت فیلم بلند باید هزینه میلیاردی را در نظر بگیرند اما فیلم کوتاه با رقمی کمتر توسط فیلم‌سازان ساخته و می‌توانند در همین زمان کوتاه پیام خود را به مخاطب منتقل کنند.
مرادی فیلم کوتاه را بسیار سخت‌تر از فیلم بلند ارزیابی کرد و گفت: فیلم‌سازان فیلم کوتاه باید در کمترین زمان ممکن بتوانند پیام خود را منتقل کنند و این برخلاف نظر بسیاری از افراد است که معتقدند فیلم کوتاه توسط فیلم‌ساز آماتور ساخته‌ می شود، بسیاری از فیلم‌سازان حرفه‌ای جهان در کنار ساخت فیلم بلند، فیلم کوتاه را نیز درست می‌کنند.
وی ذکر کرد: در طول این چند سال در حوزه هنری در تلاش بوده‌ایم که بخشی از ظرفیت‌ها و استعدادهای هنرمندان و هنرجویان را از بالقوه به بالفعل برسانیم و با حضور اثر خود در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نشان دادند که فیلم‌سازان کردستانی بسیار خوب در این زمینه عمل کرده‌اند.
وی معتقد است کمتر جشنواره ملی و بین‌المللی وجود دارد که فیلم‌سازان کردستانی در آن جشنواره حضور نداشته و مقامی را کسب نکرده باشند.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، همچنین به تربیت فیلم‌سازان جوان در استان اشاره و عنوان کرد: با برگزاری ورکشاپ و کارگاه‌های آموزشی توسط اساتید برجسته کشوری و ملی توانستیم بسیاری از هنرمندان فیلم‌ساز و بااستعداد استان را جذب و پرورش دهیم و زمینه و فرصتی را فراهم کردیم که این فیلم‌سازان بتوانند استعداد خود را در ساخت فیلم شکوفا کنند.
مرادی کار هنر را خلق کردن عنوان کرد و افزود: هنرمندان فیلم‌ساز با ساخت و تولید فیلم باید بتوانند یک پیام ویژه را به مخاطبان برسانند و هنر هفتم (سینما) خوشبختانه در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.
وی به ساخت فیلم‌های بلند توسط فیلم‌سازان "هیوا امین نژاد" و "جلال نصیری" اشاره کرد و گفت: دو فیلم بلند به نام های "زمستان سرد" و "بدرود آنالوگ" توسط فیلم سازان کردستانی ساخته شده است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، با اشاره به اینکه فرهنگ زیربنای توسعه است، ذکر کرد: یکی از اولویت‌های حوزه هنری در استان کردستان تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است.
وی گفت: سینما یکی از شاخص ها و مولفه های فرهنگی است که باید به‌درستی آن را تعریف کرد چراکه سینما تنها هنر نیست بلکه دارای سه ضلع هنر، صنعت و دانش است که در کنار هم‌ معنا پیدا می کنند.
مرادی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما کمتر به دانش سینما توجه شده و سینما را با هنر و صنعت می‌شناسند، اما باید توجه کرد سینما جدایی از کارکردهای نمایشی و سرگرم‌کننده می‌تواند پیام‌رسان قوی و مؤثری باشد.
سینما باید به یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود
وی گفت: باید سینما را به یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی تبدیل و به این مهم توجه کنیم که هر سالنی که دارای پروژکتور و پرده است نباید آن را سینما بنامیم، سینما دارای تعریف، استاندارد و شاخص است و در مرحله چیدمان صندلی، صدا، نور و اکران روزانه فیلم به‌طور استاندارد باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، بیان کرد: فیلم‌سازان در ساخت فیلم خود در درجه اول به کیفیت، رنگ، نور و صدا بسیار توجه می کنند، به همین خاطر انتظار دارند در بهترین سینما اکران شود تا مفاهیم فیلم همان‌طور که ساخته‌شده به مخاطب انتقال داده شود.
مرادی به‌ضرورت افزایش سرانه سالن و صندلی در سینماهای استان اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از سه پروژه در دست احداث حوزه هنری استان، سرانه صندلی سینما در کردستان دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

عصر کرد


وی با اشاره به اینکه سینما پردیس سنندج مجهزترین و پیشرفته‌ترین سینمای غرب کشور است، عنوان کرد: چهار سالن به سینما پردیس طی دوران کرونا اضافه‌شده درواقع سینما پردیس سنندج با امکاناتی همچون گالری، کافی شاب، کافه کتاب، لابی، پلاتو و استودیو حرفه ای صدا و تصویر و فضای مناسب فرهنگی دایر شده است.
مرادی با اشاره به بازسازی مجدد پردیس سینمایی بهمن سنندج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فرهنگی در استان و منطقه غرب کشور، بیان کرد: هر روز سالن ویژه سینمای کودک در سینما پردیس نمایش داده می‌شود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، افزود: با افزایش سالن‌های جدید پردیس سینمایی بهمن سنندج درمجموع 220 صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان افزوده می شود و تعداد صندلی‌های سینمای بهمن سنندج از 759 صندلی به 979 صندلی افزایش پیدا می‌کند، که در ایام ماه ربیع المولود به بهره‌برداری خواهد رسید.
رونمایی از نخستین سینمای روباز غرب کشور در سنندج
وی به احداث نخستین سینمای روباز در منطقه غرب کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و گفت: این سینمای روباز به‌عنوان اولین سینمای روباز منطقه غرب کشور با چشم‌اندازی ویژه و امکانات لازم تا چند ماه آینده میزبان علاقه‌مندان هنر هفتم خواهد بود.
مرادی عنوان کرد: یکی دیگر از سالن‌های در دست احداث در این پردیس با کارکردی دوگانه به شکل یک پلاتوی سینمایی بوده که امکان استفاده اهالی تئاتر و تولیدات نمایشی را دارا است.
وی به دیگر پروژه‌های سینمایی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی پردیس سینمایی سقز در اسفندماه سال 98 صورت گرفته که روند پیشرفت فیزیکی این پروژه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار امیدوارکننده است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان، با اشاره به ایجاد 500 صندلی سینمایی در سقز به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان کردستان، تصریح کرد: این پردیس سینمایی که سالن اصلی آن ظرفیت 416 صندلی و دو سالن با ظرفیت 42 صندلی را دارا است.
مرادی در ادامه به توسعه پردیس سینمایی آزادی بیجار نیز اشاره کرد و گفت: سینما آزادی بیجار که سال 96 با یک سالن فعالیت خود را آغاز کرده است در راستای افزایش سرانه صندلی و توسعه مراکز فرهنگی و هنری به سه سالن ارتقاء پیدا می‌کند که در مجموع 53 صندلی به ظرفیت این سینما افزوده می‌شود که پس از بهره‌برداری از آن ظرفیت صندلی‌های پردیس سینمایی آزادی بیجار به 338 صندلی افزایش پیدا می‌کند.
وی ضمن اشاره به اولویت حوزه هنری کردستان در راستای ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سه پروژه درمجموع تعداد صندلی‌های سینمایی در استان تقریباً به دو برابر ارتقاء پیداکرده و بخشی از کمبودهای استان کردستان درزمینهٔ سرانه صندلی جبران می‌شود.

عصر کرد


سیاوش ساعد پناه، کارگردان و مدرس انجمن سینمای جوانان سنندج، گفت: هرسال تعدادی از جوانان در انجمن سینمای استان درزمینهٔ فیلم‌سازی آموزش می‌بینند و بعد از دوره شش ماه این افراد در تلاش‌اند فیلم کوتاه یک‌دقیقه‌ای درست کنند که بتوانند وارد سینمای کشور ‌شوند.
وی ساخت فیلم را کاری بسیار سخت عنوان کرد و معتقد است که سینما مانند کلنگ زدن یک کارگر از اول صبح تا پایان روز کاری است لذا بسیاری از جوانان بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و سختی‌های سر صحنه فیلم‌برداری پی می‌برند که توانمند در ادامه این فعالیت نیستند.
این کارگردان کردستانی در ادامه ذکر کرد: تعدادی از فیلم سازانی که به کار خود ادامه می‌دهند با هزینه شخصی اقدام به ساخت فیلم می‌کنند که این افراد نیز بعد از ساخت چند فیلم دل و دماغی برای درست کردن مجدد آن ندارند.
وی آموزش فیلم‌سازی را یکی از برنامه بسیار مهم برای جوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی ذکر کرد و افزود: هنرجویان و فیلم‌سازان باید به‌طور متداوم درزمینهٔ فیلم‌سازی در مرکز تهران آموزش ببینند تا بتوانند در این فعالیت موفق شوند.
ساعد پناه سینمای کردستان را ازلحاظ فیلم کوتاه بسیار قوی ارزیابی کرد و گفت: تعدادی از فیلمسازان جوان در استان تیمی تشکیل داده‌اند و همگی در کنار هم برای ساخت یک فیلم کوتاه همکاری کرده و نتیجه بسیار خوبی را می‌گیرند.

عصر کرد


وی با اشاره به وضعیت سینما در کردستان، گفت: متأسفانه برخی از فیلم‌سازان جوان بدون دانش، شروع به ساخت محتوای فیلم کوتاه و سریال می‌کنند که در بازار با عدم فروش و ضرر مواجه می‌شوند.
این کارگردان کردستانی بابیان اینکه زمان و هزینه ساخت فیلم کوتاه کم است، ذکر کرد: زمان فیلم کوتاه از صد ثانیه تا 40 دقیقه است که فیلم‌سازان کردستان بسیار عالی توانسته‌اند در ساخت آن موفق باشند.
ساعدپناه با اشاره به اینکه فیلم‌سازان کردستانی در سینمای ایران همیشه حرفی برای گفتن دارند، تصریح کرد: سینمای کوتاه در کردستان یک شاخص است که همیشه در هر جشنواره جایزه اول، دوم و یا سوم مختص به یک فیلم‌ساز کردستانی بوده و این نشان از علاقه و توانمند بودن فیلم‌سازان کردستانی به ساخت فیلم است.
وی خاطرنشان کرد: تولید فیلم بلند نیازمند دانش و سواد بیشتر است که متأسفانه فیلم‌سازان کردستانی در این زمینه کمتر بهره‌مند شده‌اند و باید توجه کرد مهم‌ترین اصل برای ساخت فیلم بلند پیدا کردن تهیه‌کننده چیره‌دست است.
لازم به ذکر است؛ نار(آتش)، خانه خاموش، ایستگاه قطار، مرثیه کودکی، سرزمین سبز، عبور از مرز توهم و بابردوو از آثار سیاوش ساعد پناه است که تاکنون 18 جایزه بین‌المللی دریافت کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/142853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان