عصر کرد

آخرين مطالب

کام شیرین زنبورداران کردستانی مقالات

کام شیرین زنبورداران کردستانی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - کردستان بواسطه بهره گیری از طبیعت رشته کوه زاگرس یکی از کانون‌های اصلی تولید عسل طبیعی و مرغوب کشور است که با توجه‌ ویژه دولت، در هفت سال گذشته میزان تولید این محصول با رشد 100 درصدی زنبورستان‌ها، 80 درصد افزایش داشته تا در واقع کام زنبورداران شیرین تر از عسل شود.

به گزارش ایرنا، عسل تولیدی در کردستان با طعم دلچسب خود اشتغال را به کام خیلی ها شیرین کرده و این حلاوت در هفت سال خدمات دولت تدبیر و امید گام‌هایی به سمت شیرین‌تر شدن برداشت، در این مدت تعداد زنبورستان ها رشد 100 درصدی، تولید عسل رشد 80 درصدی و تعداد کلنی‌ها نیز رشد 57 درصدی داشته است.
کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک ملیون و 300 هزار هکتار مرتع، 300 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 200 هزار هکتار مزارع، سرزمینی مناسب برای زنبورداری و تولید عسل مرغوب است.
بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از 256 هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و 712 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و 857 تُن محصول نبز تولید و روانه بازار می‌شود.
سازمان جهاد کشاورزی اقدامات گسترده‌ای در خصوص توسعه فعالیت‌های محصول را از جمله احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل با همکاری بخش خصوصی، برگزاری جشنواره استانی تولید عسل و آموزش زنبورداران برای برندسازی و فرآوری دارویی از این محصول را دنبال می‌کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است، گفت: کردستان در سال 1392 دارای سه هزار و 739 زنبورستان بود که این آمار در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید اکنون به هفت هزار و 489 مورد رسیده است.
محمدفرید سپری یادآور شد: تعداد کل کلنی‌های این استان در این مدت 163 هزار کلنب بود که این آمار نیز با 57 درصد رشد به 256 هزار و 749 مورد رسیده که در نتیجه آن میزان تولید عسل از یک هزار و 30 تن ابتدای سال 1392 به یک هزار و 857 تن در سال جاری رسیده است.
وی با بیان اینکه استحصال ژل رویال از محصولات جدیدی بود که در زنبورستان‌های استان تولید می‌شود، اضافه کرد: زنبورداران برای اولین بار در سال 1394 اقدام به تولید این محصول کردند که سال گذشته 324 کیلوگرم ژل رویال تولید و در بازار عرضه شد.

عصر کرد


رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: تولید گرده گل، بره موم، زهر زنبور عسل از دیگر فرآورده‌هایی است که در هفت سال گذشته برای اولین بار در این استان تولید شده است.
وی یادآور شد: این تولیدات شامل 150 گرم زهر زنبور عسل، هفت هزار و 66 کیلوگرم بره موم و 25 هزار و 670 کیلوگرم گرده گل است.
سپری گفت: برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه زنبورداری در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید از سال 95 مصوب شد و در چهار سال گذشته، 2 هزار و 24 نفر در 155 روستای استان تحت پوشش این پروژه بصورت تئوری و عملی آموزش دیدند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی به هر کدام از این افراد یک کلنی زنبورعسل رایگان اهدا شد و پس از اطمینان از فعالیت زنبورداری آنها پس از یکسال از دوره آموزش جهت دریافت تسهیلات خرید 60 کلنی زنبورعسل به بانک‌های عامل نیز معرفی شدند.
وی با بیان اینکه شهرت عسل کردستان در کشور فرصتی است که بتوان بخشی از مشکل اشتغال را با توسعه زنبورداری مرتفع کرد، اظهار داشت: بهره برداران استان نیز سعی دارند تا بهبود کیفیت محصول تولیدی را در اولویت قرار دهند به همین خاطر قیمت عسل کردستان بدلیل کیفیت بالای آن از میانگین کشوری 250 هزار ریال در هر کیلوگرم بیشتر است.
وی اضافه کرد: زنبورداران استان با استفاده از توان خود امروزه بیش از 60 درصد ملکه مورد نیاز زنبورداری‌ها را تولید می‌کنند و تولید ژل رویال نیز از هدف گذاری های اصلی آنها است.
زنجیر ناقص چالش زنبور داری کردستان
سپری گفت: مهمترین چالش در زنبورداری کامل نبودن زنجیره تولید، تآمین و توزیع محصولات زنبورعسل بدلیل نبود صنایع کندوسازی، موم آج کنی و همچنین صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات زنبورعسل با ظرفیت بالا در استان است.
وی افزود: تاکنون فقط 2 برند عسل ملکه کردستان در سنندج و تام گل در قروه با دریافت مجوز بهداشتی از معاونت غذا و دارو ثبت شده ولی ظرفیت بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل در این واحدها پایین است.
وی یادآور شد: این سازمان در راستای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری عسل کردستان بدنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است تا بتواند ارزش افزوده این محصول ارگانیک را افزایش دهد.

عصر کرد


پرداخت 13 میلیارد ریال تسهیلات به زنبورداران جدید کردستان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در راستای کمک به زنبورداران جدید این سازمان علاوه بر تحویل 2 هزار و 24 کلنی به آموزش دیدگان، 13 میلیارد ریال تسهیلات در چهار سال گذشته به آنان پرداخت کرده تا در این عرصه مشغول بکار شوند.
سید احمد ذکریایی نژاد با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به بخش زنبورداری استان افزود: ایجاد واحدهای بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل با برند مشخص و دریافت گواهی بهداشتی در شهرهای سنندج و قروه و برگزاری نمایشگاه تولیدات زنبورعسل از جمله این خدمات است.
وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته زنبورداری شامل پرورش ملکه زنبورعسل، تکنیک‌های تولید ژل رویال و استحصال بره موم و زهر زنبورعسل و برگزاری جشنواره زنبورعسل منطقه‌ای با حضور فعالان هفت استان در شهریور ماه سال 98 در مریوان از دیگر خدمات انجام یافته به این بخش است.
ذکریایی نژاد یادآور شد: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و 712 نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد، یک هزار و 571 نفر دارای بیش از 40 کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آنها زنبورداری است.
وی تاکید کرد: شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی زنبور عسل با 52 هزار و 877 کلنی رتبه اول استان و سنندج، مریوان، کامیاران و دیواندره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
ذکربایی نژاد گفت: در بخش تولید نیز سقز بیشترین تولید را دارد و سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره به ترتیب در رتبه‌های بعدی هستند.
وی تولید ژله رویال را از دیگر محصولات عرصه زنبورداری کردستان اعلام کرد و افزود: تولید این محصول در سال 1398 به میزان 324 کیلوگرم بود که مریوان با تولید حدود 300 کیلوگرم دارای بیشترین میزان است.
به گزارش ایرنا، عسل کردستان با 97 درصد خلوص از برترین ها از نظر طبیعی بودن در کشور است بطوریکه میانگین تولید عسل در هر کلنی هفت کیلوگرم است.
کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و 300 هزار هکتار مرتع، 300 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 200 هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی کردستان دولت تدبیر و امید اقتصاد مقاومتی زنبور عسل

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/143338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!