عصر کرد

آخرين مطالب

چنگیز قلعه و مشقت تهیه مایه حیات مقالات

چنگیز قلعه و مشقت تهیه مایه حیات
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اهالی روستای چنگیز قلعه در سه کیلومتری شهر بیجار برای تامین آب شرب و سایر مصارف روزانه زندگی در 24 ساعت تنها یک ساعت امکان دسترسی به این مایه حیاتی دارند.

به گزارش ایرنا، آب شرب، فاضلاب ناقص، راه ورودی، نبود نانوایی، تجمع زباله، عدم پوشش شبکه‌های رسانه ملی و کاهش پوشش تلفن همراه و نداشتن اینترنت از مهمترین مشکلات و مسائل روزمره زندگی در روستایی است که کمترین فاصله را با مرکز دارد و به همین علت اهالی انتظار دارند مسوولان فاصله و جمعیت را بهانه عدم خدمت رسانی قرار ندهند.
یکی از اهالی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: فشار آب به قدری کم و نامناسب است که خانه‌های پایین دست فقط حدود یک ساعت می‌توانند از آب شرب استفاده کنند و بالا دستی‌ها کمتر از 15 دقیقه و این مشکل یک روز و 2 روز نیست بلکه 10 سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
علی ویسی افزود: وقتی آب به اندازه نیاز روزانه بدن وجود ندارد باید در یک ساعت فقط ظروف و دبه‌ها را پُر کنیم، حال در این روزهای کرونایی دیگر نه فرصت رعایت بهداشت و نه آبی برای شست و شوی مرتب دست‌ها در اختیار داریم.
او اضافه کرد: وقتی به شهر بیجار مراجعه می‌کنیم برای تهیه لوازم مورد نیاز، توصیه‌های بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی همه از اهمیت و زنگ خطر می‌گویند، امّا برای تامین امنیت بهداشتی روستاها، چه کار کرده‌اند؟
یکی دیگر از همین اهالی افزود: در روستای چنگیزقلعه، شبکه فاضلاب وجود ندارد، دهیاری و شورای روستا با بودجه‌ای که سالیانه دارد تنها می‌تواند یک تا 2 کوچه را لوله کشی کنند و سایر محله‌ها و خانه ها، مثل گذشته فاضلاب را در محله رها می‌کنند.
حمید عنایتی تاکید کرد: خانه‌هایی هم که به شبکه فاضلاب متصل هستند، فاضلاب هدایت شده آنها به 200 متری آخرین خانه روستا (ورودی) که آلودگی و بوی نامطبوعی هم ایجاد کرده و مکانی برای ورود مار و عقرب از طریق این لوله ها به منازل روستاییان است، می‌ریزد.
وی با گلایه از بی توجهی مسوولین آبفای شهرستان بیجار به مشکلات مردم این روستا گفت: وقتی آب برای نیازهای زندگی تامین نشود، چگونه قرار است بهداشت فردی و پیشگیری از کرونا در چنین مناطقی رعایت شود تا شاهد موج ابتلا به این ویروس نباشیم.
یکی از بانوان خانه دار روستا نیز اظهار داشت: با داشتن 2 کودک خردسال و وظیفه پخت و پز، میزان آب ذخیره شده در مدت زمان کمتر از یک ساعت جوابگوی مصرف و نیاز خانواده نیست و همسرم مجبور است با مراجعه به شهر، آب بیشتری برای مان تهیه کند.
خانم مهیار افزود: فشار آب بسیار کم است و اینکه بتوانیم در این مدت زمان ظروف و دبه‌های بیشتری را پُر کنیم، امکان پذیر نیست و با توجه به خطرات جاده، کاهش درآمد اقتصادی خانواده‌ها، باید برای شرب آب معدنی تهیه کنیم که هزینه بر است.
یکی از کارآفرینان مقیم روستا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر سه کارگاه تولیدی در این روستا فعالیت دارند که به علت کمبود آب شرب، مجبور به توقف تولید و چاره اندیشی برای ادامه کار و فعالیت در جایی دیگر هستیم.
فیروز اسدی ادامه داد: 12 کارگر این سه کارگاه که هر کدام سرپرست یک خانواده چهار تا پنج نفره هستند بیش از 20 روز است که از کار بیکار شده و هر روز منتظر بازگشایی مجدد کارگاه هستند، کار تولیدی نیازمند آب برای رفع نیاز است.
یکی دیگر از اهالی نیز گفت: دبستان و فضای آموزشی روستا فاقد حیاط و کلاس مناسب است، دانش آموزان با به جان خریدن خطر در این فضا تحصیل می‌کنند زیرا آبی برای شست و شوی دست و رعایت پروتکل بهداشتی و استفاده از سرویس بهداشتی نیست و نیز به علت نداشتن حیاط و فضای امن، امکان تصادف با موتورسیکلت و خودروهای سواری و کشاورزی عبوری از مجاور مدرسه نیز وجود دارد.
رحمان ویسی افزود: این مدرسه درست در وسط راه آسفالت و مسیر اصلی ورودی به روستا احداث شده و مردم برای عبور به منزل و زمین کشاورزی از کنار مدرسه راهی فرعی ایجاد کرده‌اند که بیشترین خطر تصادف را برای کودکان ایجاد می‌کند.
وی یادآور شد: بسیاری از خانواده‌ها کودکان پیش دبستانی خود را در خانه نگه داشته و اجازه نمی دهند به مدرسه بیایند و برخی که توان مالی دارند دانش آموزان خود را با سرویس به مدارس شهر بیجار برای ادامه تحصیل می‌فرستند.
حفر چاه های غیرمجاز بلای جان تامین آب شرب این روستا است
مدیر شبکه آب و فاضلاب بیجار در رابطه با مشکلات اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حفر بیش از 100 فقره چاه غیرمجاز در محدوده روستا و در مسیر تامین آب چاه نیمه عمیق شرکت آبفا از عمده دلایل کمبود و جیره بندی آب شرب است.
بهزاد مرادی افزود: در سال 97، 12 خانه باغی که از آب شرب به صورت غیر مجاز استفاده می‌کردند شناسایی و شبکه آبرسانی آنها جمع آوری شد امّا حفر چاه‌های غیر مجاز در محدوده چاه اصلی تامین آب منطقه، نیازمند برخورد جدی سایر دستگاه‌های مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 72 روستا از 228 روستای شهرستان با کمبود آب مواجه هستند، تاکید کرد: از این تعداد با اجرای پروژه‌های آبرسانی و اصلاح شبکه در برخی نقاط، مشکل 10 روستا حل شده و مابقی روستاها باید منتظر تخصیص اعتبار باشند.
مدیر شبکه آبفای بیجار گفت: جهت رفع مشکل بی‌آبی و خشکسالی 62 روستای باقی مانده بیش از 520 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین آن می‌توانیم پروژه‌های آبرسانی تعریف و عملیات اجرایی آنها را آغاز کنیم.
وی یادآور شد: عدم رعایت الگوی مصرف و مصرف آب شرب برای شست شوی حیاط و محله، فرش و گلیم، خودرو و آبیاری باغچه در شبکه تعریف نشده زیرا عمق چاه نیمه عمیق حفر شده برای این روستا 20 متر با دبی 2 تا پنج لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر با توجه به رشد جمعیتی و مهاجرت شناور، جوابگوی نیاز جمعیت 400 خانواری نیست.
مرادی اضافه کرد: این چاه جهت تامین آب شرب 140 خانوار حفر شده و در حال حاضر کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و افزایش بی رویه مصرف، ساعات دسترسی به آب را محدود کرده البته در روزهای اوج مصرف، آبرسانی سیار انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه پروژه تعریف شده برای احداث شبکه آبرسانی روستای چنگیز قلعه بیش از 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: امسال آبرسانی 6 روستای امیراسلان، رستم کندی، یگنی آباد، زرین جوب، زیوه و سلطان آباد چقاب از نعمت آب شرب برخودار شدند.
شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
برچسب‌ها
معاونت آب و آبفا وزارت نیرو کردستان توسعه روستایی بیجار

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/144124/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد