عصر کرد

آخرين مطالب

باغِت آباد کردستان مقالات

باغِت آباد کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - زمین در کردستان کم و آب‌های روان زیاد است، برای استفاده از زمین باید چاره اساسی شود و توسعه باغ در این میان یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند، تولید کشاروزی را رونق دهد فرصتی که در دولت تدبیر و امید رشدی 52 درصدی به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، کردستان با داشتن شرایط لازم برای توسعه کشاورزی، استانی مستعد در سرمایه گذاری این بخش است و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان بازوی دولت موفق شده با افزایش 52 درصدی سطح باغات این استان میزان تولیدات محصولات باغی را حدود 67 درصد افزایش دهد.
در این مدت با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، ایجاد پنج هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار و ساماندهی حدود 17 هزار هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌های غرب کشور و توسعه باغات از محل تبدیل اراضی دیم به آبی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در کردستان دنبال شده است.
میزان تولیدات باغی کردستان 160 هزار تن افزایش یافت
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه متوازن سطح باغات این استان در طول دولت تدبیر و امید حدود 52 درصد افزایش یافته که در نتیجه آن میزان تولیدات از 240 هزار تُن سال 1392 هم اکنون به 400 هزار تُن رسیده است.
محمد فرید سپری اظهار داشت: برای ایجاد ثروت در استان و بازنگری در برنامه های کشاورزی، دولت برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده که تبدیل اراضی دیم به آبی از جمله این برنامه ها است.
وی اضافه کرد: در این راستا تخصیص مناسب برای افزایش بهره وری کشاورزی از حدود پنج میلیارد متر مکعب آب قابل ذخیره شده در پشت سدهای استان مطالبه شده و وزارت نیرو در نهایت با پیگیری‌های مختلف مسوولان استان از جمله استان سال گذسته با تخصیص آب مورد نیاز 96 هزار هکتار جدید موافقت کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با تدبیل این میزان اراضی دیم به آبی با احتساب 122 هزار هکتار اراضی آبی موجود میزان آن را به 218 هزار هکتار شامل 18 درصد از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود رساند.
وی با بیان اینکه باغات نیز از این طرح‌ها سهم بسزایی داشته و سعی می‌شود با همکاری کشاورزان در برخی از این اراضی باغات جدید اقتصادی و تجاری ایجاد کرد، افزود: پیش بینی می‌شود میزان برداشت محصولات باغی استان پس از ثمر دهی درختان باغات تازه تاسیس، به صورت میانگین 12 درصد افزایش یابد.
سپری تاکید کرد: این میزان شامل تولید 55 هزار تُن انواع محصولات در باغ‌های جدید است که پیش بینی می شود پس از بهره وری کامل باغ‌ها میزان تولید سالانه محصولات باغی استان از 400 هزار تُن فعلی به 455 هزار تُن برسد.
وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن یک باغ به ثمر دهی کامل در صورت مدیریت صحیح از سوی کشاورزان حدود چهار سال است، گفت: با توجه به تمهیدات انجام یافته از جمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی شده پیش بینی می شود در هر هکتار از باغات دیم 6 تُن و در باغات آبی نیز 10 تُن محصول برداشت شود.
سطح باغات کردستان حدود 52 درصد افزایش یافت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در طول خدمت هفت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم سطح باغات دیم و آبی در این استان رشد حدود 52 درصدی داشته است.
محمدصالح احمدی اظهار داشت: در ابتدای سال 1392 حدود 32 هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه‌های حمایتی این سطح به 47 هزار و 641 هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه این میزان شامل 52 درصد رشد و بیشترین میزان مربوط به باغات دیم با 65.7 درصد رشد است، افزود: باغات دیم این استان با خدمات انجام یافته از هشت هزار هکتار سال 1392 هم اکنون با توسعه پنج هزار و 252 هکتاری به 13 هزار و 252 هکتار رسیده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: باغات آبی نیز در این مدت از سطح 24 هزار هکتار ابتدای سال 1392 با 43 درصد رشد به 34 هزار و 389 هکتار رسیده است.
احمدی یادآور شد: کردستان با ویژگی‌های خاص اقلیمی، قابلیت و استعداد فراوانی برای تولید محصولات باغی دارد و از ابتدای شروع بکار فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هفت هزار هکتار باغ دیم احداث شده است.
وی گفت: با توجه به روند تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه کاهش منابع آبی قابل دسترس، استفاده از گونه مناسب باغی با کارایی بالا در مصرف آب از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد خواهد بود که در موفقیت توسعه باغات ضروری است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: از طرف دیگر تغییرات الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که اکثر کارشناسان برای استفاده بهینه از خاک و آب پیشنهاد اجرای آن را دارند و در این زمینه استفاده از گونه های با پتانسیل بالای عملکردی و مقاوم با شرایط نامساعد محیطی و استفاده از تکنیک‌های جدید در احداث باغات دیم جهت حفظ رطوبت و ذخیره آب تاکید دارند.
وی اظهار داشت: هم اکنون نیز توسعه باغات دیم استان در اراضی شیبدار یکی از راهکارهای اساسی در توسعه باغبانی است و هم اکنون بیش از 25 درصد سطح و تولید محصولات باغی استان را باغات دیم به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، حدود 80 هزار بهره بردار باغات کردستان سالانه در کردستان 400 هزار تن محصول باغی تولید می‌شود که باغات دیم سهم 71 هزار تنی از این میزان دارند.
برخورداری از زمین های کشاورزی مرغوب، چشمه ها و منابع آبی فراوان، شرایط آب و هوایی مناسب با داشتن میانگین بارش بیش از 500 میلی متری در سال، شرایط مناسبی را برای توسعه کشاورزی و زمینه های سرمایه گذاری این بخش در کردستان فراهم کرده است.
علاوه بر توسعه باغات توسعه اراضی آبی استان کردستان از 120 هزار هکتار به 350 هزار هکتار نیز از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است تا میانگین اراضی آبی را از 10 درصد یک میلیون و 200 هکتار زمین زراعی فعلی به حدود 30 درصد برساند.
تحقق کامل این اهداف و برنامه های توسعه باغات در استان کردستان علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، نیازمند راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی ویژه محصولات باغی است.
در حال حاضر 111 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی با ظرفیت فراوری 740 هزار تن انواع محصولات زراعی، دامی، طیور، شیلات و باغی در این استان فعال است.
استان کردستان دارای 43 هزار هکتار اراضی باغی با بیش از 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 350 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 47 هزار تن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر یعنی 2 برابر میانگین کشوری است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی کردستان برداشت محصول اقتصاد مقاومتی کارآمدی دولت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/144376/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد