عصر کرد

آخرين مطالب

به بهانه هفتم مهر روز آتش‌نشان:

مردان آتش مقالات

مردان آتش
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مردان آتش، همان‌هایی که نجات بخش جان هستند، برایشان فرقی ندارد انسان باشد یا حیوان فقط جاندار باشد، برای نجاتش خود را به آب و آتش می‌زنند حتی اگر به قیمت از دست دادن جانشان باشد.

به گزارش ایرنا، هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی بهانه‌ای برای گرامیداشت، آتش نشانان است، فرشته‌های نجاتی که در زمان اتفاقات سخت و ناگوار منجی نجات کسانی شده‌اند که شاید اگر نبودند زودتر از موعدشان غزل خداحافظی را خوانده بودند.
آری صحبت از مردان آتش است، فرشتگان انسان نما کسانی که جان دیگران را بر جان خود ترجیح می‌دهند و هر بار که زنگ حریق به صدا در می‌آید بی درنگ آماده جانفشانی می‌شوند و با هر لبخندی لبشان خندان و با هر گریه‌ای چشم‌شان گریان می‌شود.
شغل آتش نشانی جزو یکی از مشاغل و حرف سخت و پرمخاطره در دنیا محسوب می‌شود و از آن به عنوان یکی از مقدس‌ترین شغل ها نام می‌برند چرا که با نجات جان انسان‌ها و در واقع نجات زندگی سر وکار دارد.
خداوند در قرآن می‌فرماید کسی که یک انسان را نجات دهد مثل این است که تمام انسان ها را نجات داده باشد و یک آتش نشان شاید در یک روز چندین نفر را از میان آب و آتش بیرون بکشد و با کار خود لبخند رضایت را بر چهره همنوعانش ببیند.
سازمان آتش نشانی سنندج در سال 1346 تاسیس شد و هم‌ اکنون 138 نیرو دارد که در هشت ایستگاه اصلی و فرعی مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.
معاون عملیات امداد و نجات سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سنندج دارای هشت ایستگاه آتش نشانی است که پنج مورد از این تعداد ایستگاه بوده و در داخل شهر قرار دارد و سه مورد نیز پایگاه است و در نواحی منفصل شهری نایسر، حسن آباد و ننله دایر شده است.
صالح زندی گفت: براساس استاندارد کشوری در این ایستگاه‌ها باید حدود 268 نیرو وجود داشته باشد که متاسفانه تنها 138 نفر مشغول خدمات رسانی بوده و در این زمینه با کمبود حداقل 100 نفر نیرو مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در سه سال اخیر و با پیگیری‌های انجام شده تعدادی خودرو به ناوگان عملیاتی این سازمان اضافه و مشکل کمبود تجهیزات تا حدودی رفع شده است، افزود: کمبود شدید نیروی جوان و نبود استخدامی به وضوح در این ایستگاه‌ها مشاهده می‌شود.
معاون عملیات امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج یادآور شد: سالیانه مشکلات موجود در حوزه آتش‌نشانی از سوی وزارت کشور پیگیری می‌شود که سال گذشته مشکلات سازمان ما(کمبود نیرو و استخدام نیروی جدید) به وزارت کشور منعکس نشد و قرار بود شهرداری با نیروهای مازاد خود در حوزه‌های دیگر این کمبود را جبران کند که جبران نشده است.
وی با بیان اینکه آتش‌نشانی نیازمند نیروهایی جوان است که حداقل 15 تا 20 سال بتوانند انجام وظیفه کنند، تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات این سازمان تاخیر در پرداخت حقوق آتش‌نشانان است که معمولا یکی دو ماهی تاخیر دارد.
زندی کم شدن دستمزد و حقوق آتش‌نشانان را نیز یکی دیگر از مشکلات اعلام کرد و گفت: این مشکلات به مدیران شهری و شهرداری اعلام شده و امیدواریم با نگاه ویژه‌تری این قشر را ببینند چرا که آتش‌نشانان وظیفه و رسالت سنگینی برعهده دارند.
11 دستگاه خودرو به ناوگان آتش نشانی سنندج اضافه شد
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج نیز با اشاره به اضافه شدن 11 دستگاه انواع خودرو سبک وسنگین در دو سال اخیر به ناوگان خودرویی سازمان گفت: امروز نیزبه مناسبت هفتم مهر نیز یک دستگاه خودرو نیمه سنگین به ناوگان آتش نشانی اضافه شد.
سهیل فضل‌وزیری با بیان اینکه هم‌اکنون 28 دستگاه انواع ماشین‌آلات در ایستگاههای آتش نشانی سنندج مستقرهستند، افزود: تجهیز ناوگان خودرویی آتش‌نشانی می‌تواند در تسریع و بموقع انجام دادن عملیات‌هاو به تبع آن کاهش تلفات جانی و مالی شهروندان در هنگام بروز حوادث تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی اظهار داشت:علاوه بر تجهیز ناوگان خودرویی و امکانات لازم، داشتن تخصص و مهارت و همچنین آموزش دوره‌های مختلف برای آتش‌نشانان ضروری است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج یادآور شد: سال 97 ناوگان خودرویی آتش‌نشانی دارای 17 دستگاه انواع ماشین آلات سبک و سنگین بود که این تعداد جوابگوی نیاز ایستگاه‌ها نبود.
وی رعایت نکات ایمنی در کاهش حوادث و همچنین تعامل و همکاری شهروندان در زمان بروز حوادث را از جمله مهمترین خواسته آتش نشانان از اعلام کرد.
هفتم مهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شده است، در هفتمین روز از مهر ماه 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که در این حمله تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند به همین مناسبت این روز به عنوان روز آتش نشان در تقویم کشورمان ثبت شود.
شماره 125 پل ارتباطی مردم با ماموران آتش نشانی است که به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به شهروندان است.
برچسب‌ها
آتش نشانی کردستان شهرداری سنندج حوادث غیرطبیعی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/145696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

رئیس هیات تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی