عصر کرد

آخرين مطالب

پیاده‌روی سنندجی‌ها با فردوسی مقالات

پیاده‌روی سنندجی‌ها با فردوسی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- آرزوی دیرینه سنندجی‌ها امسال به ورطه تحقق پا گذاشته و بعد از سال‌ها انتظار و آرزو خیابان پرخاطره‌شان که مزین به نام فردوسی حکیم است زیر سایه طرح بازآفرینی شهری در حال تبدیل به پیاده‌راه است تا با پیاده روی در فردوسی خاطره بسازند و خاطرات گذشته را ورق بزنند.

به گزارش ایرنا، خیابان فردوسی از قدیمی ترین معابر شهری سنندج بالاخره پس از سال‌ها کش و قوس از اردیبهشت امسال مسدود شد تا با همکاری استانداری، راه و شهرسازی کردستان و شهرداری سنندج از زیر چرخ‌ خودروها خارج تا به پیاده راهی خاطره انگیز تبدیل شود.
این خیابان در بافت مرکزی شهر قرار دارد و از دید اقتصادی و عملکرد تجاری به قلب تپنده شهر معروف است اما این کاربری باعث شد ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این خیابان در ازدحام جمعیت متردد در آن به فراموشی سپرده شود.
یادآوری این خاطرات برای شهروندان و رساندن این خیابان به جایگاه تاریخی و اجتماعی آن در راستای جذب گردشگران و استفاده در حوزه گردشگری نیازمند تغییر و تحولی جدی است که اکنون در قالب طرح بازآفرینی شهری در حال تحقق است و پس از حدود پنج ماه عملیات اجرایی از 62 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
پیاده راه فردوسی از محل اعتبارات بازآفرینی شهری 100 میلیارد ریال اعتبار دارد
رییس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داست: خیابان فرودسی در بافت مرکزی شهر واقع و احیای آن در طرح بازآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.
مصطفی رضایی اضافه کرد: اجرای طرح‌های متنوع عمران شهری از اولویت‌های راه و شهرسازی بوده و در این راستا مطالعات پیاده راه خیابان فرودسی از سال 1395 تا 1397 انجام شد و اکنون عملیات اجرایی آن به شهرداری سپرده شده است.
وی یادآور شد: بخش‌های مختلف این طرح از جمله رفع مشکلات ترافیکی مسیر و انتخاب جایگزین، بررسی ویژگی‌های تاریخی و معماری، احیای آن با توجه به تاریخ و معماری این خیابان در طرح مطالعاتی گنجانده شد تا علاوه بر حفظ بافت تاریخی برخی از شاخص‌های آن برای بحث توسعه گردشگری احیا شود.
وی گفت: شرکت بازآفرینی شهری به عنوان متولی اصلی این طرح در سال جاری 100 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد که در پنج ماه اجرایی عملیات، طرح (اردیبهشت تا 10 مهر) حدود 80 میلیارد ریال از این اعتبار را در اختیار شهرداری سنندج قرار داده است.

عصر کرد


بیش از 178 میلیون ریال برای ساماندهی پیاده راه فردوسی سنندج هزینه شد
مدیرکل دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری کردستان نیز گفت: از اردیبهشت سال جاری تاکنون برای ساماندهی پیاده راه فردوسی سنندج 178 میلیارد و 950 میلیون ریال هزینه شده است.
فرزاد حسنی اظهار داشت: عملیات ساماندهی زیرساخت‌ها و برآورد هزینه‌ها و اصلاح خیابان فردوسی برای تبدیل به پیاده راه از سوی دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان از ادیبهشت امسال آغاز و 403 میلیارد و 150 میلیون ریال اعتبار برآورد شد.
وی اضافه کرد: تاکنون 178 میلیارد و 950 میلیون ریال از این میزان از سوی دستگاه‌های مختلف تامین اعتبار و هزینه شده و بقیه اعتبارات نیز عمدتا از سوی شهرداری بابت اجرای مبلمان شهری و راه و شهرسازی از محل بازآفرینی شهری تامین خواهد شد.
مدیرکل دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری کردستان یادآور شد: این میزان اعتبار از سوی دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی به میزان 80 میلیارد ریال برای تامین هزینه‌های 2 پیمانکار فعال، توزیع برق به میزان 30 میلیارد ریال، آب و فاضلاب به میزان 35 میلیارد ریال تامین شده است.
حسنی گفت: همچنین سایر اعتبارات تامین شده برای اصلاح زیرساخت‌های این پیاده راه شامل شرکت گاز به میزان 500 میلیون ریال، مخابرات یک میلیارد و 150 میلیون ریال است.
وی با بیان اینکه اکنون تمام زیرساخت‌های این پیاده راه از سوی دستگاه‌های متولی برای افق حداقل سه دهه‌ای اصلاح شده و شهرداری سنندج نیز در قالب 2 قرارداد با بخش خصوصی در حال تکمیل عملیات روسازی آن است.

عصر کرد


پیاده راه فردوسی از 62 درصد پیشرفت برخوردار است
معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سنندج نیز در این ارتباط گفت: در حالت کلی با هزینه کرد 178 میلیارد و 950 میلیون ریال، پیشرفت فیزیکی این طرح به 42 درصد رسیده و عملیات عمرانی آن نیز به صورت ویژه در دست پیگیری و اجرا است.
بهزاد ریحانی افزود: شهرداری سنندج برای اجرای پیاده راه فردوسی چهار قرارداد به ارزش هر کدام 63 میلیارد ریال منعقد کرده و مقرر شد به علت افزایش قیمت مصالح برای هر قرارداد 25 درصد افزایش پیمان داشته باشد.
وی اضافه کرد: بتن ریزی سطح این پیاده راه از 2 طرف میادین آزادی و انقلاب تقریبا در حال اتمام است و سنگ فرش و احداث لاین سواره اضطراری نیز از هر 2 طرف به طول 200 متر انجام شده است.
معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سنندج یادآور شد: شهرداری تلاش دارد با همکاری استانداری و راه و شهرسازی عملیات احداث این طرح را تا 15 آبان به اتمام برساند و پس از آن اقدام به نصب مبلمان شهری کند.
ریحانی تاکید کرد: شهرداری سنندج نیز برای طراحی، تهیه و نصب مبلمان این پیاده راه 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده که پس از اتمام مراحل روسازی انجام می‌شود.
حفاری یک هزار و 800 متر کانال، ساخت 54 فقره منهول و 21 هزار و 500 متر لوله‌گذاری با لوله پلی اتیلن فشار قوی، احداث چهار هزار و 822 متر کابل کشی فشار متوسط زمینی و چهار هزار و 840 متر کابل کشی فشار ضعیف زمینی احیای شبکه برق قدیمی و جابجایی خطوط تغذیه مسیر از جمله اقدامات انجام یافته از سوی شرکت توزیع برق در پیاده راه فردوسی قبل از عملیات روسازی این طرح است.
همچنین شرکت آب و فاضلاب شهری نیز در راستای اصلاح خدمات زیرساختی این طرح یک هزار و 200 متر شبکه آب و یک هزار و 700 متر شبکه فاضلاب را اصلاح کرده که در جریان آن 300 فقره انشعاب آب و 300 فقره انشعاب فاضلاب، نصب پنج عدد شیر هیدرانت و 50 متر سنداژ (حفاری) برای مرئی شدن تأسیسات زیرساخت از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.
خیابان فرودسی سنندج خیابان فرودسی به طول 590 متر و به عرض 20 متر بین میدان آزادی و انقلاب واقع شده است.
برچسب‌ها
شهرداری سنندج شرکت بازآفرینی شهری ایران سنندج استانداری کردستان خیابان فردوسی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/147000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

«دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود

پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر

«سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد

لحظه‌شماری بایرن؛ شاید این ستاره به رئال برسد

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در کردستان

نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در استان کردستان

چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم

کشف 30 میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه

ازسرگیری صادرات نفت کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد

پرداخت 18 میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و فرهنگی در سنندج دستگیر شدند

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود