عصر کرد

آخرين مطالب

تعریف 35 هزار میلیارد تومان پروژه در کردستان اقتصادي

تعریف 35 هزار میلیارد تومان پروژه در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در کردستان 26 هزار میلیارد تومان که با تغییر نرخ ارز به بیش از 35 هزار میلیارد تومان رسیده، پروژه تعریف شده است.

محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی حوزه صنعت و احیای واحدهای راکد و تکمیل ظرفیت این واحدها طی این مدت، از برنامه‌های اولویت دار این سازمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه سال 93 بعد از پایش‌های انجام شده تعداد واحدهای صنعتی استان 500 واحد بود، افزود: تعداد واحدهای تولیدی استان به 860 واحد رسیده و این نشان می‌دهد در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی تلاش زیادی برای فعال کردن واحدهای راکد و ایجاد واحدهای جدید در استان انجام شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه قبل از سال 92 و 93 بیشتر واحدهای صنعتی استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل داده بودند، بیان کرد: بیشتر کارخانه‌های بزرگ استان در آن دوره شامل سیمان بیجار، کاشی کسری، تراکتور سازی و آدامس ون بود.
دره‌وزمی ذکر کرد: حال در استان واحدهای بزرگی همچون پتروشیمی با تولید 300 هزار تُن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم 700 نفر و لاستیک بارز با تولید روزانه 18 هزار حلقه لاستیک و اشتغال مستقیم برای 800 نفر داریم که فعال هستند.
وی از دیگر واحدهای معدنی بزرگ استان را طلای زرکوه قروه اعلام کرد و گفت: این واحد در سال 98 چهار هزار و 500 کیلوگرم طلای خالص تولید و برای یک هزار و 230 نفر هم اشتغال ایجاد کرده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: واحدهای کنسانتره صبا نور و کیمیا معادن به منظور جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن در استان به بهره برداری رسیدند و کارخانه‌های سیگار و لوازم خانگی هم در سقز با سرمایه گذاری خارجی در این مدت احداث شدند.
وی بیان کرد: تُجاری را که در شهرستان بانه بیشتر مشغول واردات انواع کالا بودند تشویق به سرمایه گذاری و شروع به کار تولیدی کردیم و اکنون این شهر با وجود واحد مونتاژ تجهیزات روشنایی به قطب تولید روشنایی کشور تبدیل شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: معدن طلای سقز نیز یکی دیگر از پروژه های مهم استان است که اکتشافات آن تکمیل شده و پروانه بهره برداری معدن هم برای آن صادر شده که البته اقدامات مربوط به ساخت کارخانه تولید طلای این معدن بدلیل مشکلات زیست محیطی به تعویق افتاد ولی بزودی عملیات احداث این کارخانه آغاز می‌شود.
وی به تعریف زنجیره فولاد کردستان اشاره کرد و افزود: ساخت کارخانه های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون واحد تولید یک میلیون و 500 هزار تُن کنسانتره به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی 2 کارخانه گندله با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تُن در حسن آباد یاسوکند نیز شروع شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تُن هم در بیجار و فولاد قروه هم با ظرفیت تولید یک میلیون تُن ورق گرم آغاز شده است.
دره‌وزمی افزود: با سرمایه گذاری از محل تولید آهن اسفنجی و فولاد شرکت صنایع فولاد کردستان با بیش از هشت هزار میلیارد تومان، تولید گندله هم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه پتروشیمی دوم کردستان هم با حمایت استاندار در حال پیگیری است، ذکر کرد: پتروشیمی دوم برای تولید 500 هزار تُن پلی اتیلن پت بطری و پت نساجی در محدوده بین بیجار و دیواندره احداث خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میزان سرمایه گذاری در این پروژه 750 میلیون یورو است که بزرگترین سرمایه گذاری در استان هم به شمار می رود و عملیات اجرایی این پروژه بعد از به اتمام رسیدن کار بانکی آغاز می‌شود.
دره‌وزمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی کارخانه ذوب آهن سقز با سرمایه گذاری خارجی آغاز شد، گفت: این پروژه مدتی به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شد اما با پیگیری‌های انجام شده بار دیگر فعالیت اجرایی آن از سر گرفته شده و فعال است.
وی با بیان اینکه مرز بانه و مریوان ظرفیت ارزشمندی برای کل کشور و استان کردستان است، اضافه کرد: 4 میلیارد دلار ترانزیت از مرزهای استان صورت گرفته که با بررسی فعالیت­ های صورت گرفته، مرز باشماق رتبه یک ترانزیت کشور را کسب کرده و سال گذشته جمع کل صادرات استان بالغ بر یک میلیارد و 339 میلیون دلار بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، بیان کرد: منطقه آزاد تجاری، صنعتی بانه و مریوان مصوبه دولت را دارد و حال با ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به آن گرفته شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده که با نهایی شدن وضعیت منطقه آزاد و تصویب آن شاهد توسعه استان و نقش آفرینی این منطقه در توسعه تجارت کشور خواهیم بود.
وی گفت: به دلیل شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی با آن مواجه شده سرعت اجرای پروژه‌ها کُند شد اما با این وجود همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تمام پروژه‌های در حال اجرا به مرحله نهایی برسد و استان روی ریل صنعتی قرار گیرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای ایجاد توازن بین استان‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کشور نیاز است، دولت مشوق هایی را برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی در استان های کمتر توسعه یافته اختصاص دهد.
دره‌وزمی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر هستند، افزود: اگر دولت پرداخت بخشی از سود بانکی سرمایه گذاران را در استانی همچون کردستان متقبل شود سرمایه گذاران بیشتری تشویق به حضور در این استان می‌شوند.
وی با بیان اینکه خود جزء کسانی بوده که در وزارت صمت در تهیه برنامه برای مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته مشارکت داشته است، عنوان کرد: در کردستان 26 هزار میلیارد تومان که با تغییر نرخ ارز به بیش از 35 هزار میلیارد تومان رسیده، پروژه تعریف شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: تامین مالی این پروژه‌ها یا باید از طریق صندوق توسعه ملی یا ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران انجام شود.
دره‌وزمی با بیان اینکه مشوقی برای سرمایه گذارن در راستای توسعه متوازن یا وجود ندارد یا بسیار کم است، تاکید کرد: این بزرگترین چالش در استان‌های کم برخوردار است و بانک‌ها باید موظف شوند در سطح ملی برای پر کردن شکاف توسعه‌ای تسهیلات به سرمایه گذاران اعطا کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/148534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب

افزایش دمای هوای کرمانشاه

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

عرض اندام معنادار فرهاد مجیدی در اینستاگرام!

فرمانده بایرن: شاید مدعی ‏CL‏ نباشیم ولی شانس داریم!‏

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

گیرافتادن گوسفندان در یک حوضچه حوالی آرمگاه ویس نازار

راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در دستور کار

واکسیناسیون 2.5 میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

ایجاد 40 هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه

10 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات

دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در کرمانشاه

حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی

فعالیت مستمر 65 تیم نظارتی پلیس راه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه

رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

استقلال و پرسپولیس واقعا 3 هزار میلیارد؟

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

واکنش خسرو حیدری به بازی دفاعی استقلال نکونام

ساپینتو اگر می‌ماند، امسال با اختلاف قهرمان می‌شدیم

ادعای خسرو؛ خیلی از مسئولین پرسپولیسی هستند

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری؛ بهترین عموی دنیا!‏

شترسواری گلاره عباسی بازیگر در جنوب ایران (عکس)

لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام سقز

ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان