عصر کرد

آخرين مطالب

تولید انگور در سروآباد 30 درصد افزایش یافت اقتصادي

تولید انگور در سروآباد 30 درصد افزایش یافت
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدیر جهاد کشاورزی سروآباد از افزایش 30 درصدی تولید و برداشت انگور سیاه (ره سه) در باغات این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

اسماعیل منوچهری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته 15 هزار تن انگوربرداشت شد، اظهار داشت: باتوجه به بارور شدن برخی از باغات غیربارور شهرستان، امسال تولید انگور 30 درصد بیشتر از پارسال است.
وی افزود: در سروآباد 2 هزار و 240 هکتار باغ انگور داریم که متوسط برداشت در هر هکتار بطور متوسط هشت تن است و پیش بینی می شود بیش از 22 هزار تن انگور تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شود.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اضافه کرد: کار برداشت و فروش انگور سیاه در این شهرستان برای سه هزار و 500 خانوار ایجاد اشتغال کرده و به مدت 2 ماه شاهد فعالیت باغداران هستیم و همین امر موجب درآمدزایی خوبی برای منطقه شده است.
وی با بیان اینکه برداشت و فروش انگور یک مجموعه بزرگ را درگیر کرده است، یادآور شد: فروش انگور سیاه دیم این شهرستان بازار گرمی ایجاد کرده است.
منوچهری تاکید کرد: بیشترین باغات انگور سیاه دیم در روستاهای پایگلان، ژنین، بیساران، آریان و چشمیدر بخش مرکزی واقع شده و انگور تولید شده در این منطقه بیشتر از رقم تره رشه است.
وی گفت: انگور تولید شده در باغات شهرستان بدلیل کیفیت بسیار خوب بیشتر به استان های تهران، اصفهان، شیراز و اهواز صادر می‌شود و همین امر باعث معرفی این منطقه در کشور شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد:‌ سروآباد به دلیل وضعیت آب و هوایی مناسب شرایط بسیار خوبی برای تولید انواع محصولات باغی دارد و در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی در سنوات گذشته اقدام به طرح توسعه باغات کرده است.
وی افزود: در سنوات گذشته باغات انگور در روستاهای سروآباد توسعه داده ش که در آینده با به ثمر رسیدن باغات غیربارو شاهد تولید بیشتر انگور در این شهرستان خواهیم بود.

عصر کرد

برداشت و فروش انگور بیش از 50 میلیارد ریال درآمد برای باغداران دارد
یکی از باغداران روستای پایگلان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روستا یک هکتار باغ داریم که در این باغ اقدام به کشت انگور سیاه کرده‌ایم.
مجید شریفی افزود: از این هکتار باغ هر ساله 30 تن انگور برداشت می‌کنیم و به خریداران انگور در روستا و یا کسانی که از سایر شهرها می‌آیند، می‌فروشیم و درآمد خوبی کسب می‌کنیم.
وی یادآور شد: فروش انگور برای خودم و خانواده ام ایجاد درآمدزایی کرده و همین امر موجب شده که برای کارگری به شهرهای دیگر نروم و در روستا ماندگار شوم و مایحتاج خودم و خانواده ام را تامین می‌کنم.
وی اضافه کرد:‌ با توجه به تولید محصولات باغی نظیر انگور در روستاهای منطقه ژاورود نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه بسیار ضروری است و باعث می شود که ما باغداران محصول خود را به صورت خام فروشی و با قیمت های بسیار پایین به دلالان و واسطه ها نفروشیم.
این باغدار گفت: امسال قیمت فروش انگور نسبت به سنوات قبل بسیار بهتر شده و قیمت هر کیلوگرم از 65 هزار تا 85 هزار ریال است که این موجب دلگرمی باغداران برای تولید بیشتر این محصول در سال های آینده است.

عصر کرد

یکی دیگر از باغداران منطقه نیز بر لزوم توجه بیشتر جهاد کشاورزی به باغداران این منطقه تاکید کرد و افزود: شغل بیشتر اهالی روستاهای این منطقه باغداری و کشاورزی است و می توان گفت که مهمترین منبع درآمد ما روستاییان از فروش محصولات باغی و زراعی است.
این خانم روستایی افزود: در کنار خانه‌داری و بچه‌داری در زمان برداشت انگور به همسرم در برداشت انگور کمک کرده و از راه فروش محصول زندگی خود را می‌گذارنیم.
وی تاکید کرد: از مسوولان و مدیران جهاد کشاورزی تقاضامندیم شرایط و امکانات لازم از قبیل تسهیلات ارزان قیمت را به روستاییان این منطقه فراهم کنند تا بتوانیم باغات خود را توسعه و ضمن ماندگاری در روستا تولید را نیز افزایش دهیم.
با توجه به اینکه بیشترین جمعیت سروآباد روستایی هستند و روستاییان به باغداری و کشاورزی اشتغال دارند، پرداخت تسهیلات و حمایت از آنها می‌تواند باعث رونق تولید شده و از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و ایجاد مشکلات حاشیه نشینی جلوگیری کند.
سروآباد بدلیل شرایط خوب آب وهوایی مکان مناسبی برای توسعه فعالیت‌های زراعی و باغی است، براساس آمارها تنها سه درصد زمین‌های کشاورزی و باغی استان کردستان در این شهرستان قرار دارد در حالیکه 10 درصد محصولات باغی و زراعی استان کردستان در اینجا کشت و تولید می‌شود، این مهم بیانگر استفاده حداکثری مردم از زمین برای کشاورزی و باغداری است که با حمایت بیشتر از آنها می‌توان شاهد افزایش تولید را سال‌های آینده شاهد باشیم.
شهرستان سروآباد در تولید انگور بعد از مریوان و بانه قطب سوم تولید این محصول در استان کردستان به شمار می‌رود، این شهرستان قطب تولید محصولات باغی نظیر انار، گردو، گیلاس، انجیر، بادام درختی و توت سفید نیز هست.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
برچسب‌ها
برداشت محصول تسهیلات ارزان قیمت سروآباد بازار محصولات توسعه روستایی اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/148552/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا