عصر کرد

آخرين مطالب

ویروس دلتنگی مقالات

ویروس دلتنگی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- این روزها ویروسی بدتر از کرونا، قشری را در بر گرفته که روزی برای خود بروبیایی داشتند؛ آسمان به زمین می‌آمد در خانه بند نمی‌شدند؛ اما امروز کهولت سن آنان را خانه نشین کرده و فقط چشم امیدشان به دیدار فرزندان، نوه‌ها و دوست و آشناست که البته کرونا این نقطه امید را هم از آنان گرفته است.

هر چند تنهایی و خانه نشینی یکی از بحران‌های دوران سالمندی به شمار می‌رود اما در شرایطی که جامعه امروز با آن درگیر است تنها راه نجات و حفظ سلامت این قشر همین تنهایی و دور شدن از فامیل، دوست و آشنا است.
از همان روزهایی که کرونا قدم نامبارکش را وارد جامعه کرد اولین ضربه به قشر سالمند زده شد چرا که هر جا نامی از ویروس برده می‌شد پشت‌بندش این جمله که (کرونا در کمین سالمندان است)، می‌آمد و استرس آنان و خانواده‌های دارای سالمند را بیشتر می‌کرد.
بر همین اساس فاصله گرفتن‌ها شروع شد، دورهمی‌ها و مهمانی‌های آخر هفته منزل پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها کنسل شد، نوه‌ها دلتنگ این مهمانی‌ها و بزرگترها دلتنگ‌تر، اما چاره‌ای نبود حفظ سلامتی این فرشته‌های زندگی ارزش این دلتنگی‌ها را داشت.
اما این فاصله گرفتن‌ها مدتی بیشتر طول نکشید و بیشتر خانواده‌ها، دورهمی‌هایشان را هر چند با تعداد نفرات کمتر از سر گرفتند و بیشتر از این تحمل دور شدن از هم را نداشتند و خیلی‌ها هم ضربه خوردند اما هنوز هم هستند کسانی که این دوری را برای حفظ سلامت عزیزانشان با جان و دل می‌خرند.
در این میان باز هم بیشتر از همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آسیب دیدند، تنها که بودند تنهاتر شدند، دیدارها و احوالپرسی‌های گاه و بیگاه شان کم و کمتر و به یک تماس تلفنی چند دقیقه‌ای ختم شد و اینگونه شد که ویروس دلتنگی در میان این قشر از ویروس کرونا جلو زد.
حسین آقا یکی از افرادی است که تا قبل از این شرایط (شیوع ویروس کرونا) آخر هفته‌ها را کنار فرزندان و نوه‌ها و ساعات زیادی از سایر روزهای هفته را نیز در پارک نزدیک منزلشان با دوستان و هم‌دوره‌ای هایش می‌گذراند اما این روزها از جلوی در خانه‌شان پایش را فراتر نمی‌گذارد آن هم با ماسک.
او می‌گوید: نفس تنگی دارم و ماسک زدن برایم خیلی سخت است به همین خاطر از زمانی که کرونا شروع شده هیچ جا نرفتم مگر با ماشین، فقط گاهی چند لحظه دم در منزل می نشینم، هر چند اذیت می‌شوم اما همان چند لحظه هم بالاحبار ماسک می‌زنم.
حسین آقا اظهار داشت: در این مدت نوه‌هایم را خیلی کم آن هم از فاصله دور دیده‌ام دلم برایشان پر می‌کشد اما پدر و مادرشان اجازه نمی‌دهند خیلی مثل قبل نزدیکم شوند البته بخاطر سلامتی خودم است و گله‌ای از آنها ندارم فقط امیدوارم این روزها هر چه زودتر بگذرد تا باز بدون ترس دور هم جمع شویم و نوه‌هایم را بغل کنم.
این سالمند کردستانی افزود: از مرگ نمی‌ترسم بالاخره همه ما روزی از این دنیا می‌رویم اما از غریبانه مردن، از اینکه لحظه مرگ کسی بالای سرم نباشد می‌ترسم و این روزها بیشتر از همیشه دلتنگم و می‌دانم اگر ویروس کرونا ما را نکشد بالاخره ویروس دلتنگی از پای در مان می‌آورد.
حال نکته قابل تامل این است که این شرایط تاکی قرار است ادامه داشته باشد، این انزوا و تنهایی‌ و دلتنگی‌ها چه زمانی به پایان می‌رسد و چقدر بر روح و روان این افراد که امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند توجه و محبت هستند، تاثیر می‌گذارد.
استرس به سالمندان وارد نکنیم
یک مشاور خانواده در این رابطه می‌گوید: سن و سال و خصوصیات جسمی و روانی خاصی که سالمندان دارند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند همین ویروس کرونا را در آنان افزایش خواهد داد.
عطالله شاکریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شرایط نیاز است توجه بیشتری به این قشر شود به گونه‌ای که هم کمتر در معرض خطر باشند و هم روح و روان‌شان نیز آسیب نبیند و دچار استرس و اضطراب و به تبع آن افسردگی نشوند.
وی افزود: یکی از مشکلات سالمندان در تمام دنیا این است که مورد غفلت فرزندان، خانواده و حتی جامعه قرار می‌گیرند که خود این مساله باعث می‌شود مشکلاتشان بیشتر و روانشان نیز آسیب ببیند.
این کارشناس ارشد خانواده تاکید کرد: در شرایط موجود جامعه (شیوع ویروس کرونا) لازم است که این افراد تا حدودی در ارتباط با دیگران قرار بگیرند، به حرف‌ها و درددل‌هایشان گوش داده شود، البته این ارتباطات نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و به گونه‌ای نباشد که جانشان به خطر بیفتد.
وی یادآور شد: باید سعی کنیم استرس و نگرانی خود را به سالمندان تزریق نکنیم نه اینکه پروتکل‌ها رعایت نشده و سهل گیرانه باشند اما لازم است این افراد از انزوا خارج و شرایط فراهم شود که تا حدودی فعالیت فیزیکی داشته و رفت و آمدهایی هر چند محدود هم داشته باشند.
شاکریان تاکید کرد: تکرار زیاد این جمله که «کرونا بیشتر سالمندان را درگیر می‌کند» می‌تواند بر روحیه سالمندان تاثیر گذاشته و براسترس و اضطرابشان بیفزاید بنابراین نباید خیلی این مساله گوشزد شود، چرا که هر اندازه استرس کمتر باشد تاب‌آوریشان در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد.
وی گفت: همچنین سالمندان در این ایام نباید با قرنطینه در منزل حبس شوند بلکه می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و شیلد از فضای منزل خارج شده و ارتباط اجتماعی داشته باشند، ضمن اینکه تماس‌های تلفنی و تصویری در این ایام می‌توان بر روحیه این قشر تاثیر مثبت بگذارد.
خدمات رسانی‌مجازی
در حال حاضر هفت هزار و 209 سالمند در استان کردستان زیرپوشش بهزیستی قرار دارند که سه هزار و 51 نفر از این تعداد زن و چهار هزار و 158 نفر مرد هستند.
کارشناس توانبخشی و شورای سالمندان بهزیستی کردستان با بیان اینکه برای خدمات رسانی به این قشر در سطح استان سه مرکز شبانه روزی و یک مرکز روزانه داریم، اظهار داشت: از این تعداد یک مرزکز روزانه، یک مرکز شبانه و یک خانه حمایتی سنندج و یک مرکز شبانه روزی نیز در سقز فعال است.
روناک خالدیان افزود: در مراکز شبانه‌ سالمندان به صورت شبانه روزی اقامت داشته و از خدمات مختلف توانبخشی، دارو درمانی، فیزیوتراپی، کار درمانی و غیره بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تمام خدمات ارائه شده به سالمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و در بسیاری مواقع بصورت مجازی است، گفت: ویزیت در منزل یکی از فعالیت‌های این نهاد در زمینه خدمات رسانی به قشر سالمند است که در این ایام بیشتر تلفنی شده و در صورت ضرورت تیم توانبخشی به منزل فرد مراجعه می‌کند.
کارشناس توانبخشی و شورای سالمندان بهزیستی کردستان بنیاد فرزانگان را یکی دیگر از فعالیت‌های بهزیستی در حوزه سالمندان اعلام کرد و افزود: در این طرح افراد بالای 60 سال که معمولا افراد تحصیلکرده و اجتماعی هستند انجمنی تشکیل داده و با هم به فعالیت‌های مختلف آموزشی، اردویی و ورزشی می‌پردازند.
وی اضافه کرد: فعالیت این بنیاد از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون تعطیل شده و سالمندان عضو بنیاد چون اکثرا بازنشسته بوده و از قبل نیز کار با کامپیوتر و فضای مجازی را تا حدودی آموزش دیده‌اند در این ایام بصورت مجازی ارتباط دارند.
خالدیان یادآور شد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون هشت نفر از سالمندان زیرپوشش این نهاد در استان به این ویروس مبتلا شدند که 6 نفر از آنان مربوط به سنندج و 2 نفر مربوط به سقز بود و از این تعداد 2 نفر در سنندج فوت شدند.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون 46 هزار نفر از سالمندان استان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا سه میلیارد ریال در قالب تهیه ملزومات بهداشتی و مواد ضدعفونی با اولویت افراد زمین‌گیر و نیازمند مراقبت اعطا شده است.
کاظمی با بیان اینکه 244 نفر از سالمندان زیرپوشش این نهاد زمین‌گیر هستند، افزود: به مناسبت هفته سالمندان امسال که از هفتم تا 13 مهر بود، پک‌های بهداشتی شامل مواد شوینده و ضدعفونی کننده در میان سالمندان توزیع و از سرای سالمندان سنندج نیز بازدید شد.
امید می‌رود مردم بیش از پیش ویروس کرونا را جدی گرفته و از دورهمی‌ها تجمعات دوری کرده و با بی توجهی خود جان خود و عزیزانشان را به خطر نیندازند.
طبق اعلام ستاد مبارزه با کرونا استان کردستان، از روز پنجشنبه 10 مهر برخی از مراکز تجمع، خدماتی و عمومی در این استان به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا برای 2 هفته تا 24 مهر تعطیل شد.
این مراکز در تمام شهرستان‌های استان شامل تالارهای پذیرایی، قلیان سراها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و آرامستان‌هاست همچنین فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نیز در این مدت صرفا به صورت بیرون بر خواهد بود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان سالمندان بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/149662/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی