عصر کرد

آخرين مطالب

سنگستان تولید و صادرات مقالات

سنگستان تولید و صادرات
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و شیوع ویروس کرونا مسیر تولید و صادرات را به سنگستانی پر از سنگ ریزه و پاره سنگ تبدیل کرده ولی با این وجود بسیاری تولیدکنندگان در این شرایط دشوار همچنان چرخ‌های تولید را فعال نگه داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، می‌توان ساعت‌ها درباره ظرفیت‌های تولید و صادرات در کشور و تبع استان مرزی همچون کردستان سخن گفت و مطلب نوشت ولی آنچه حائز اهمیت است استفاده صحیح از این ظرفیت‌هاست که کلید خروج از مشکلات فراوان پیش روی کشور در برهه کنونی به شمار می‌رود.
تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی و شیوع بیماری کرونا وضعیت اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده و همه مدیران بخش دولتی و خصوصی تنها راه رونق تولید را توسعه صادرات مطرح کرده و بر اجرای این امر مهم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تاکید می‌کنند.
یکی از سیاست‌های دولت در چنین شرایطی تسریع در صادرات کالاهای تولید داخل به کشورهای همسایه است که در بین 15 کشور همسایه، عراق و در میان دیگر کشورها چین از مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران هستند.
از آنجا که بازار کشور عراق نقش راهبردی در رونق صادرات ایران دارد، استان‌های مرزی چون کردستان در این راستا تاثیرگذار هستند به همین دلیل از ابتدای سال جاری آسیب شناسی و گره گشایی از مشکلات مرزی در دستور کار مسوولان کشوری و استانی قرار گرفت.
بارزترین مشکل صادرکنندگان استان کردستان به برگشت ارز حاصل از صادرات مربوط می‌شود که بارها آن را مطرح کرده‌اند ولی شنیده‌ها حاکی از این است که دلایل مطرح شده از سوی این افراد برای مسوولان کشوری قابل پذیرش نبوده است.
تجار استان کردستان سال‌هاست مبادلات تجاری‌شان با اقلیم کردستان عراق به صورت ریالی انجام می‌شود و حال بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ نیمایی و با توجه به اختلاف قیمت بین نرخ آزاد و نیمایی باعث شده که این اقدام برای آنها توجیه پذیر نباشد.

عصر کرد


صادرات در مرزهای کردستان با ریال انجام می شود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار داشت: هیچ کسی نمی‌خواهد متوجه واقعیت مبادلات مرزی در مرزهای استان کردستان شود و در این خصوص فقط مسائل مادی و برگشت ارز حاصل از صادرات مدنظر قرار می‌گیرد.
سیدکمال حسینی اضافه کرد: مبادلات تجاری ما با اقلیم کردستان عراق سال‌هاست با ریال انجام می‌شود و ارزی مبادله نشده که بخواهیم آن را باز گردانیم البته عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات منجر شده صادرکنندگان به اسم خود صادرات انجام ندهند.
وی یادآور شد: با این شرایطی که پیش می‌رود بعید نیست رکود صادراتی در استان داشته باشیم لذا می‌طلبد مسوولان بخش دولتی با روانسازی امر صادرات و واردات حمایت بیشتری از تجار این استان داشته و تدبیری برای حل این مشکل بیندیشند.
53 واحد تولیدی بخش صنعت در کردستان صادرات محور هستند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز معتقد است: در حال حاضر این استان دارای 868 پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت با سرمایه گذاری سه هزار و 690 میلیارد تومان و اشتغالزایی 17 هزار و 228 نفر است که براساس آخرین پایش انجام شده 53 واحد تولیدی در بخش صنعت استان صادرات انجام می‌دهند.
محمد دره‌وزمی با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی در حوزه صادرات استان نداریم و ارز حاصل از صادرات باید به کشور باز گردد و همه صادرکنندگان ملزم به اجرای این دستورالعمل هستند، تاکید کرد: اینکه ارز مرجع صادرات تجار ما با اقلیم کردستان عراق ریال است و به این دلیل تجار از برگشت ارز خودداری کنند، پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به اینکه این مشکل را در سطح کشور بارها پیگیری کردیم ولی بجایی نرسید چرا که قانون می‌گوید کسی که صادرات می‌کند باید ارز را به کشور باز گرداند، گفت: آنچه موجب نارضایتی تجار استان شده به اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد بر می‌گردد که بانک مرکزی در تلاش است که این تفاوت نرخ را کاهش دهد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: اگر این اختلاف قیمت از بین برود بی شک همه تجار و صادرکنندگان استان نیز ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز می‌گردانند.

عصر کرد


واحدهای تولیدی کردستان در انتظار تخصیص ارز برای تهیه مواد اولیه
یکی دیگر از موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی بویژه صادرات محور به تهیه مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز آنها مربوط می‌شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این رابطه هم گفت: تولیدکنندگانی در استان داریم که از 2 ماه گذشته درخواست تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز تولید خود را داده‌اند و اقدامی برای آنها انجام نشده است.
حسینی با اشاره به اینکه این تولیدکنندگان استان هنوز پشت نوبت دریافت تخصیص ارز در بانک مرکزی هستند، اضافه کرد: استان‌هایی مانند کردستان در این حوزه حق‌شان ضایع شده و بیشتر تولیدکنندگان مرکزنشین و آنهایی که در کلان شهرها هستند با رابطه‌هایی که دارند موفق به دریافت ارز از بانک مرکزی می‌شوند.
وی یادآور شد: گمرک اجازه ترخیص کالاهای وارداتی را با تاییدیه سیستم بانکی صادر می‌کند بنابراین امکان تهیه ارز از بازار آزاد برای تولیدکنندگان ما با هدف تهیه مواد اولیه و ماشین آلات وجود ندارد.
لطمه هایی که به تولید و صادرات وارد می شود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: انتظار می رود در این زمینه سهمیه ای برای استانی مانند کردستان که مبالغ ارز مورد نیاز تولیدکنندگان آنها در مقابل دیگر استان‌ها ناچیز است، اختصاص دهند.
حسینی با بیان اینکه تولیدکنندگان نباید برای تهیه مواد اولیه موردنیاز واحد خود در نوبت باشند، گفت: واحدهای تولیدی برنامه تولید خود را براساس خرید مواد اولیه تهیه و تنظیم می کنند که این اقدام بانک مرکزی در تاخیر تخصیص ارز به آنها لطمه های زیادی به تولید و صادرات وارد می کند.
وی اظهار داشت: با محدود کردن ترخیص کالاهای وارداتی می خواهند در بازار ارز تعادل ایجاد کنند این در حالی است که کاهش مواد اولیه و تاخیر در تحویل ارز به تولیدکنندگان با شعار جهش تولید منافات دارد.
53 میلیون یورو ثبت سفارش واردات
معاون امور صنایع سازمان صمت کردستان با اشاره به اینکه تایید ثبت سفارش واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز طرح های صنعتی و واحدهای تولیدی از دی ماه 97 به استان ها واگذار شده است، گفت: طی 6 ماهه نخست امسال مجوز تخصیص ارز 244 مورد به مبلغ 53 میلیون یورو در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به تایید رسیده است.
پیمان الماسی اضافه کرد: اولویت نخست برای تخصیص ارز به کالاهای دارویی، خوراکی و غذایی داده شده است و مابقی کالاها هم در نوبت دریافت هستند و دیر یا زود به آنها پرداخت می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این زمینه با اشاره به اینکه همه تولیدکنندگان کشور با مشکل تخصیص ارز برای واردات مواجه هستند، اظهار داشت: با این وجود بارها لیستی از تولیدکنندگان استان که نیاز به تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات دارند را در اختیار استاندار قرار دادیم تا شخصا آنرا پیگیری کنند.
دره‌وزمی اضافه کرد: کردستان استانی مرزی است و بیشتر تولیدکنندگان آن تولید صادرات محور دارند به همین دلیل همواره تلاش کردیم ارز مورد نیاز آنها تامین شود تا مشکلی در این حوزه بوجود نیاید.
طی 6 ماهه نخست امسال میزان صادرات ایران به عراق نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 20 درصد کاهش داشته ولی صادرات از کردستان به اقلیم کردستان عراق افزایش پیدا کرده است.
براساس اعلام اداره کل گمرک کردستان میزان صادرات انجام شده در نیمه نخست امسال در این استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی 67 درصد از نظر ارزش ریالی 82 و از لحاظ ارزش دلاری هم 19 درصد رشد داشته است.
این آمار بیانگر وجود ظرفیت مطلوب صادرات در مرزهای استان کردستان است و تولید کنندگان و تجار این استان در سخت ترین شرایط ممکن در حال کار و تلاش هستند و انتظار دارند به خواسته‌های آنها توجه شود و در تولید و صادرات از آنها حمایت تا راحت تر از موانع ایجاد شده عبور کنند.
برچسب‌ها
مرز باشماق نرخ ارز کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت تجارت صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/150253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 بازیکن بعثت کرمانشاه به اردوی زیر 20سال تیم ملی دعوت شدند

برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه

پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

صحنه‌هایی متفاوت از بارندگی در جزیره هرمز

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای 3 فرزند در کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟