عصر کرد

آخرين مطالب

فاصله نفس تا خفگی مقالات

فاصله نفس تا خفگی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – ایرنا – ماسکش را از روی صورتش برداشت و گفت: خفه شدم، تاکی باید این را تحمل کنم؟ چند وقت بعد روی تخت بیمارستان بود و داشت برای یک بار دیگر نفس کشیدن، می جنگید.

به گزارش ایرنا، نتیجه تست کرونایش را که گرفت باورش نمی شد که او هم مبتلا شده باشد، خودش را خیلی قوی تر از این بیماری می دانست خیلی وقتها هم فکر می‌کرد اصلا این بیماری وجود ندارد چرا که بارها شده بود از ماسک استفاده نکرده بود و به اماکن شلوغ رفته بود ولی هیچ مشکلی نداشت.
چند روز پیش احساس کسالت کرد، عرق سرد بر پیشانی اش می نشست، سردرد داشت و بدنش هم درد می‌کرد، گفت اینها در فصل پاییز طبیعی است وهرکسی بخاطر سرد وگرم شدن هوا، ممکن است سرما بخورد.
کم کم حالش بد وبدتر شد دیگر خوددرمانی جواب نمی داد، به دکتر مراجعه کرد و برایش تست کرونا تجویز شد و حالا نتایج نشان می دهد که او هم به کرونا مبتلا شده است.
جوان بود و فکر می کرد به زودی این مرحله از بیماری را پشت سر خواهد گذاشت اما آنقدر دیر مراجعه کرده بود که کرونا همه ریه اش را درگیر کرده بود.
خیلی‌های دیگر هم مثل او فکر می‌کردند و به قدرت بدنی خود غره بودند و حالا روی تخت آی سی‌یو دارند برای یک نفس راحت با کرونا می‌جنگند.
این روزها اگر سری به شهر زده باشید میزان استفاده از ماسک را شاید بتوان مطلوب دید، مثلاً از هر 10 سنندجی شاید بیش از نیمی از آنها ماسک استفاده کرده باشد اما وضعیت در دیگر شهرهای استان به این صورت نیست.
مثل اینکه سنندجی‌هایی که موج دوم کرونا را سخت‌تر از دیگر شهرستان‌های استان، پشت سر گذاشته‌اند این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که باید از ماسک استفاده کرده تا بتوانند از خود و دیگران در مقابل این بیماری محافظت کنند.
هرچند که هنوز همه آنها هم به نتیجه نرسیده اند و بهانه‌های مختلفی برای عدم استفاده از ماسک دارند.
یکی گرانی ماسک را بهانه می‌کند، آن دیگری هم همیشه همین الان ماسکش را در جیبش گذاشته و هنوز هم که هنوز است بعضی‌ها عقیده دارند که کرونایی وجود ندارد و همه اینها بازی است!
در این میان شاید بتوان گفت زن‌ها بیش از مردها به استفاده از ماسک توجه دارند و این را می توان در سطح شهر سنندج به وضوح دید، خانم‌هایی که ماسک دارند بسیار بیشتر از آقایان هستند و شاید این از همان نقطه‌ای قوت می‌گیرد که مردها خود را قوی‌تر می‌دانند در حالیکه کرونا حتی قهرمانان ورزش کشور را هم درگیر کرده است.
در هشتمین ماه درگیری کشورمان با کرونا، کردستان دارد موج سوم را پشت سر می گذارد، البته اگر پشت سر بگذارد؛ چون مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که ممکن است این موج با موج دیگری در اوایل آبان همراه شود.
پیش ‌بینی آنها از قبل هم همین بود که موج شدیدی در اوایل آبان رخ دهد اما این موج از اواسط مهر مهمان کردستانی‌ها شد.
البته استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی تنها منحصر به عامه مردم نیست و اداراتی هم هستند که هنوز با این مسایل کنار نیامده‌اند.
وقتی گزارش این بی توجهی‌ها در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای کردستان مطرح شد، استاندار کردستان دستور داد این ادارات شناسایی و با آنها برخورد شود.
بهمن مرادنیا بر لزوم برخورد جدی با ادارات و بانک‌های متخلفی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت باشند تاکید کرده و گفته بود: دستگاه‌های دولتی که پایبند به مصوبات دولت نباشند شناسایی و گزارش تخلف آنان منعکس شود تا برخورد با آنان در اولویت قرار گیرد.

عصر کرد


سنندجی‌ها پیشرو در استفاده از ماسک
کردستان دارد به سمت فاجعه کرونا پیش می‌رود وتا 10 روز آینده اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، مرگ و میر ده‌ها نفر در روز خبری عادی خواهد بود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به موج همه‌گیری شدید کرونا در استان، اظهار داشت: در این موج خانواده‌ها بصورت گروهی مبتلا به بیماری می‌شوند و برخلاف موج قبل که تنها سنندج پیک شدیدی را تجربه می‌کرد در این موج همه شهرستان‌ها درگیر هستند.
دکتر ابراهیم قادری افزود: میزان ایمنی در استان 14.9 درصد است یعنی این حجم از جمعیت با ویروس مواجه شده‌اند بدون اینکه بیمار شوند ولی همین درصد کم هم احتمال شیوع بالای بیماری را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه حدود 2 ماه زمان می‌برد تا این موج بیماری کنترل شود، یادآور شد: موج‌های چهارم و پنجمی هم برای کرونا پیش‌بینی می‌شود لذا با فروکش کردن هر موج نباید تصور کرد که بیماری تمام شده است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از 10 روز آینده وضعیت وخیم خواهد شد مگر اینکه سریعا رعایت مسایل بهداشتی تشدید و مهمانی‌های خانوادگی تعطیل شوند.
دکتر قادری تاکید کرد: حضور در مکان‌های شلوغ و پر جمعیت، مرگ بار و باعث ابتلای فرد و خانواده‌ها به کرونا خواهد شد.
وی درصد استفاده از ماسک در سنندج را 60 و در دیگر شهرستانها بین 20 تا 30 درصد اعلام کرد و افزود: حتی ماسکهای پارچه‌ای هم می‌تواند بصورت دست ساز تهیه و مورد استفاده قرار گیرد.
تولید روزانه 65 هزار ماسک در کردستان
این روزها زمزمه گرانی ماسک در حالی به ‌گوش می رسد که ماسک به اندازه کافی تولید می شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم قیمت مصوب ماسک سه لایه را یک هزار و 300 تومان اعلام کرده است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این باره اظهار داشت: چهار کارگاه تولید ماسک استاندارد در کردستان فعال است که ظرفیت تولید روزانه در این واحدها 300 هزار عدد است.
پیمان الماسی افزایش نرخ پارچه اولیه تولید ماسک را از مشکلات اساسی در بخش تولید این کالای بهداشتی دانست و افزود: از نظر زیرساخت و تکنولوژی تولید در این واحدها مشکلی وجود ندارد و تنها از نظر منابع مالی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند.
وی یادآور شد: در حال حاضر این واحدها روزانه 65 هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که بیشتر از نیاز استان است.

عصر کرد


سیلی که در راه است
کرونا از امکانات و زیرساخت‌های درمانی پیشی گرفته و جلوتر از آنان در حال حرکت است، این را رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و افزود: شیوع کرونا در این موج شدیدتر از خرداد است و این بیماری همانند سیلی شده که هر چه امکانات هم افزایش یابد در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، همه خدمات بخش درمان و سلامت مردم را با خواهد بُرد.
دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: تا 2 هفته آینده شماری فوتی‌های کرونا در استان افزایش می‌یابد و با توجه به حجم بستری بیماران، افزایش مرگ و میر را هم شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه از نظر امکانات درمانی هم اکنون وضعیت بهتری را نسبت به اواخر خرداد و موج دوم بیماری داریم، تاکید کرد: دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان‌های قروه و سقز در حال نصب است و در مریوان و کامیاران هم این دستگاه‌ها در فاصله زمانی خرداد تا تیر امسال نصب شد.
او از مردم عاجزانه خواهش کرد تا دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنند و با استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی به بحران کرونا دامن نزنند.
فاصله نفس تا خفگی
چند روز قبل کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که یکی از اعضای کادر درمان کشورمان از حال وخیم بیمارانی می گفت که می خواهند هوا را ببلعند.
افرادی که کار می‌کنند اینگونه می توانند اکسیژن را به ریه‎هایشان برسانند و حجم بیشتری از هوا را مال خود کنند اما کرونا در ریه‌هایشان رسوخ کرده است و هرچه بیشتر تلاش کنند، کمتر نتیجه می‌گیرند.
استفاده از ماسک برای همه سخت است، گوش را اذیت می کند، تنفس را سخت میکند و حتی گاهی هزینه اضافی برایمان می شود اما اگر دقت کنیم، باز هم نفس کشیدن با ماسک بسیار راحت از نفس کشیدن زیر دستگاه اکسیژن است البته اگر بتوان حتی با با اکسیژن ساز نفس کشید. 
برچسب‌ها
کرونا ماسک دانشگاه علوم پزشکی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/150689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی