عصر کرد

آخرين مطالب

روزهای کرونایی دروازه برتر ترانزیت کشور+عکس گفتگو

روزهای کرونایی دروازه برتر ترانزیت کشور+عکس
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان مرز باشماق که حائز رتبه اول ترانزیت کشور در سال جاری است این روزها را با هموار کردن چالش های کرونایی پشت سرمی گذارد.

خالد جعفری در گفت و گو با ایسنا در رابطه با مرز باشماق که تنها مرز و گمرک رسمی استان کردستان محسوب می شود اظهار کرد: در سال گذشته به لحاظ عددی یک میلیون و 151 هزار و 515 نفر تردد مسافر در مرز صورت گرفته که عدد بزرگی است و مجموع مبادلات تجاری نیز در مدت یاد شده در مرز باشماق حدود 5.4 دهم میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: در سال جاری نیز طی شش ماهه اول میزان صادرات مرز باشماق حدود 606 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد رشد داشته است.
معاون اموراقتصادی استانداری کردستان میزان واردات مرز باشماق را طی امسال 15.5 میلیون دلار با 31 درصد رشد نسبت به سال گذشته اعلام و بیان کرد: میزان ترانزیت مرز باشماق در سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار بوده و در شش ماهه اول امسال 1.42 صدم میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا 31 درصد کاهش داشته است.
به گفته وی مرز باشماق طی امسال تا کنون در سطح همه مرزهای رسمی کشور به لحاظ ترانزیت رتبه اول را کسب کرده است و به لحاظ تردد افراد نیز 13974 نفر تردد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 درصد کاهش داشته است.
جعفری عنوان کرد: این ارقام اهمیت و نقش مرز باشماق را نشان می دهد و در شرایط کنونی با وجود محدودیت های روز افزون ناشی از تحریم ها و کرونا، مرز اهمیت بسیار حیاتی برای استان کردستان دارد که باید برای حفظ و توسعه آن با توجه به تمامی محدودیت ها تلاش کنیم.

عصر کرد


وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در مدت اخیر برای تریلی های حامل سوخت در مرز باشماق ادامه داد: مرز باشماق، نسبت به مرز پیرانشهر و قصر شیرین که به عنوان سه مرز رسمی هریمی محسوب می شود، بیشترین صادرات سوخت را دارد و در مدت اخیر نیز روزانه حدود 200 الی 250 کامیون سوخت به عراق صادر می کند.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کردستان، قبل از کرونا سوخت تا محل مصرف در کشور عراق حمل می شد اما اکنون از اسفند سال گذشته محدودیت ایجاد شده و به دلیل کرونا سوخت ها در مرز باشماق تخلیه و بارگیری می شود، این روال تا یک ماه قبل ادامه داشت و با بهتر شدن اوضاع مقرر شد به روال قبلی برگردد، اما متاسفانه با اعتراض یکسری از رانندگان و توقف حدود570 تریلی در پین جوین عراق مواجه شدیم که پیگیری های انجام شده از سوی وزارت کشور و استانداری دو طرف منجر به تخلیه 570 ماشین شد.
وی اعلام کرد: اکنون روزانه میانگین 250 ماشین حمل سوخت را از مرز عبور می دهیم و در جلسات مربوطه مقرر شده که عراقی ها هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و گرفتن آزمایشات مربوطه با اعتبار 96 ساعته از پالایشگاه های ما سوختگیری کرده و سوخت را حمل کنند تا تردد متوقف نشود.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که با تامین زیرساخت های مورد نیاز، فعالیت های مرز باشماق را ارتقا دهیم افزود: طرح ساماندهی مرز که در گذشته تصویب شده بود از چند ماه قبل به صورت جسته و گریخته آغاز شده است اما برای شروع اصل کار فاز اول طرح با اعتبار 45 میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شده است و پنجم آبان ماه به صورت شفاف تعیین تکلیف می شود.

عصر کرد


به گفته جعفری، مرز یکی از فرصت های توسعه استان و کشور است که باید از آن استفاده شود، چرا که مرز باشماق اکنون در کنار درآمد و اشتغال صادرات محوری که ایجاد کرده موجب افزایش ضرورت سرمایه گذاری در برخی زیر ساخت ها از جمله جاده و تسهیل تردد شده است که این نقاط قوت در آینده منجر به منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، بهره بردن از مرز رسمی را دارای مزایای زیادی دانست و گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان از جمله مزایای وجود مرز رسمی باشماق در استان کردستان است، مرز باشماق موقعیت سوق الجیشی دارد و حائز رتبه ممتازی برای بازرگانان شهر سلیمانیه عراق و هریم کردستان است.
وی افزود: مرز باشماق نزدیکترین مسیر به سلیمانیه بوده و دروازه ای برای عراق و بازرگانان عراق محسوب می شود، همچنین نزدیکترین مسیر ایران به بندر لازقیه در سوریه بوده که دسترسی به دریای مدیترانه و اروپا را هم ممکن کرده است.
جعفری معتقد است که افزایش سرمایه گذاری در مرز برای ایجاد منطقه آزاد تجاری می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته باشد و همچنین در آینده می تواند به عنوان پیشران توسعه استان به توسعه کشور کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت های لازم در مرز باشماق و افزایش حجم مبادلات کمک بسیار زیادی به توسعه استان می کند تصریح کرد: سرمایه گذاری های انجام شده تا کنون در مرز باشماق به مانند پدافندی غیرعامل در استان عمل کرده و موجب ایجاد امنیت و عقب نشینی نا امنی در منطقه شده است، لذا افزایش سطح معیشتی مردم مرزنشین موجب افزایش امنیت در مرز، کاهش تهدیدات امنیتی و سرمایه گذاری برای امنیت پایدار محسوب می شود.

عصر کرد


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/150958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پشت صحنه «نون خ 5» به‌زودی روی آنتن می‌رود

دستگیری باند حرفه‌ای جعل اسناد و مدارک در کنگاور

جمع آوری 107 مدرسه کانکسی کرمانشاه تا مهرماه 1403

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت (ویدیو)

فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند

هیچ‌گونه مشکلی در اوج پیک مصرف آب و برق نداریم

برداشت محصول باقلا از مزارع سرپل‌ذهاب آغاز شد

تصادف تیبا و پژو 6 کشته و مصدوم بر جا گذاشت

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

جام برترین‌های دارت کشور در سنندج برگزار شد

مسابقات لیگ باشگاهای سپک تاکرا کشور در سنندج آغاز شد

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود