عصر کرد

آخرين مطالب

فقط 15 درصد حقوق دولتی طلای ساریگونی به کرستان برمی‌گردد اقتصادي

فقط 15 درصد حقوق دولتی طلای ساریگونی به کرستان برمی‌گردد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، معدن طلای ساریگونی که سال 94 به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید، در ابتدا به شرکت ریوتینتو یکی از بزرگترین شرکت‌های اکتشاف و بهره‌برداری طلا با ماهیتی انگلیسی ـ استرالیایی واگذار شد. هر چند این طرح تا مرحله بهره‌برداری پیش رفت، اما این شرکت خارجی به علت اختلاف‌ با مسئولان وقت وزارت صمت حاضر به ادامه کار و بهره‌برداری نشد و اواخر سال 1389 از این طرح انصراف داد.
به‌صرفه نبودن استخراج طلا برای این شرکت انگلیسی استرالیایی به دلیل تحریم‌ها مهم‌ترین دلیل انصراف آن در ادامه کار بود و بعد از آن، کار بهره‌برداری به قزاق‌ها واگذار شد. قزاق‌ها به صورت رسمی از سال 1391 فعالیت خود را در این معدن آغاز کردند و عملیات اجرایی آن‌یک سال بعد کلید خورد و بلاخره بعد از سال‌های انتظار در سال 94 به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
معدن طلای داشکسن قروه یکی از معادن غنی کشور است که 70 درصد سهم شرکت خارجی و 30 درصد سهم ایران است. بر اساس قرارداد ایران و شرکت قزاقی بهره‌بردار طلای ساریگونی و اعلام مسئولان صنعت، معدن و تجارت، سالانه دو تن طلا باید از این معدن برداشت شود که اکنون بیش از این میزان برداشت می‌شود.
اینکه سود معدن طلای ساریگونی کجا هزینه می‌شود سوال بسیاری از مردم استان است که خواستار پیگیری آن هستند. مردم کردستان می‌گویند چند سالی است کار برداشت از معدن طلای قروه در حاشیه روستاهای بهارلو، نی بند، قزل قایه، داشکسن و...آغاز شده است و دو شرکت ایرانی و قزاقی در آن فعالیت دارند.
این شرکت متعهد شده بود از توان نیروهای محلی و بومی برای این معدن استفاده کند اما حالا با اخراج نیروهای بومی، سعی در وارد کردن نیروهای کار از سایر مناطق دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی مسئولان کشوری و وزارت صمت سالانه 3.5 تن طلای خالص از این معدن استحصال می‌شود اما ده‌ها روستای این منطقه از کمترین امکانات مانند نبود راه روستایی بی‌نصیب هستند. فعالیت معدن طلا باعث تولید مواد سمی شده که در نتیجه خاک این منطقه برای کشاورزی مناسب نیست و آب‌های زیرزمینی و آشامیدنی چندین روستا را آلوده کرده است.
65 درصد شاغلان طلای ساریگونی بومی هستند مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور در باره آنچه از سوی مردم منطقه مطرح شده است، گفت: 70 درصد از طلای استخراجی این معدن در اختیار شرکت قزاقی و فقط 30 درصد آن نصیب شرکت خدمات اکتشافی کشور می‌شود.
محمد فاضلی بیان کرد: عده‌ای ابراز نارضایتی می‌کنند که چرا بخشی از درآمد حاصل از این معدن برای استان کردستان و روستاهای اطراف معدن هزینه نمی‌شود، در حالیکه ما حقوق دولت را پرداخت می‌کنیم و در نحوه هزینه‌کرد آن دخالتی نداریم. هزار و 200 نفر در این معدن اشتغال دارند که نزدیک به 65 درصد از کارگران و کارکنان آن بومی منطقه هستند.
15 درصد حقوق دولتی طلای ساریگونی به استان برمی‌گردد محمد دره‌وزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز گفت: معدن قانون دارد و این قانون برای تمام معادن یکسان است. یکی از منافع مهم این معدن طلا اشتغال‌زایی یک‌هزار و 240 نفر است که بالای 85 درصد آن بومی استان هستند.
وی افزود: اگر معدن فروش داخلی داشته باشد ارزش افزوده خود را در قالب مالیات پرداخت می‌کند که سال گذشته 50 میلیارد تومان ارزش‌افزوده به حساب مالیات واریز کرد و بین شهرداری‌ها توزیع شد. معدن طلای ساریگونی سالانه 200 میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کند. 15 درصد حقوق دولتی معدن ساریگونی به استان برمی‌گردد که باید صرف تأمین زیرساخت‌های قروه شود و این مبلغ صرف جاده‌سازی در روستاهای منطقه شده و این روند ادامه‌دار خواهد بود.
دره‌وزمی خاطرنشان کرد: ساکنان روستاهای نزدیک ساریگونی انتظار دارند تمام این 15 درصد در آن منطقه هزینه شود، اما دولت بر اساس ضرورت‌ها و نیازهای موجود، این هزینه را صرف بخش‌های مختلف می‌کند و اینگونه نیست که تمام آن، صرف قروه و کردستان شود.
ایجاد زیرساخت از محل سود طلای ساریگونی وی بیان کرد: سال گذشته از همین محل روکش جاده حسن‌آبادـ یاسوکند، جاده احمدآباد بخش تیلکو با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان، آسفالت 12 کیلومتر از جاده عبدالصمدی مریوان و امسال نیز برای جاده 10 میلیارد تومان مناقصه انجام شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: فاز دوم توسعه تولید شمش طلا در معدن ساریگونی با ظرفیت سالانه 2 تن شمش شهریورماه 99 افتتاح شد. فاز دوم توسعه با 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به ظرفیت تولید 4.5 تن طلا و 2 هزار و 700 کیلوگرم نقره و اشتغالزایی یک هزار و 230 نفر دست می‌یابد.
کردستان جزو استان‌های دارای ذخایر طلا داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم ایران از کل 50 هزار تن ذخایر طلای جهان 320 تن طلای قطعی در 24 معدن کشور است که کردستان، آذربایجان غربی، خراسان، زنجان، ارک، آذربایجان شرقی، گلستان و قم و ... بیشترین ذخایر طلای کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
اگر چه شرکت‌های ایرانی و قزاقی حقوق دولت را پرداخت می‌کنند اما مردم به این موضوع انتقاد دارند که این معدن تاثیری بر توسعه داشکسن، بهارلو، نی‌بند و جداقایه نداشته تا آنجا که مردم روستاهای اطراف این معدن محروم هستند و برخی مباحث مطرح شده در مورد وجود آرسنیک در آب آشامیدنی در بسیاری از موارد موجب مهاجرت مردم از منطقه شده است.
بنا به اظهارات مصطفی احمدی، عضو شورای روستای بهارلو در محل هیپ لیچ یا همان بخش محلول‌پاشی که از ترکیبات شیمیایی همانند سیانور برای جداسازی طلا از دیگر مواد استفاده می‌شود، گونه‌های جانوری مختلفی در اثر تماس مستقیم با ترکیبات باقیمانده از این مواد جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر 567155 برچسب‌ها استان کردستان معدن
منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/160171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی