بزرگنمايي:
عصر کرد - در سینما فیلم هایی که درباره پادشاهان و پادشاهی هاست، فیلم هایی غیر قابل گریز و اساسا سیاسی محسوب میشوند و بیش از همه جزو ژانری بینالمللی درمقابل وسترن آمریکایی هستند
پنج فیلم درباره پادشاهی ها برای رقابت با سریال «تاج»
پادشاهان و ملکهها مایه افتخار کاخ سینما هستند: داستان اقتدار اغراق آمیز آنها به درامهای خوب منجر میشود و داستانهای نامعقول فرهنگ فانتزی و عجیبو غریبشان به کمدی های خوب.
نمایش سلطنت و پادشاهی یک امتحان سخت برای استعداد هنری کارگردان هاست، چون شیوه زندگی پرجلال و شکوه سلطنتی و تالارهای قدرت حفاظتشده، نیاز به تخیل قوی و تحلیل و مقابله بیپروا با قدرت دارد. در سینما فیلمهایی که درباره پادشاهان و پادشاهی هاست، ژانری غیر قابلگریز و اساسا سیاسی محسوب میشود و بیش از همه یک ژانر بینالمللی درمقابل وسترن آمریکایی.
فصل چهارم سریال «تاج» (The Crown) که دو هفته پیش از شبکه نتفلیکس پخش شد واکنشهای مثبت زیادی به همراه داشت؛ بهخصوص که فصل جدید داستان آشنایی و ازدواج پرنسس دایانا و پرنس چارلز را هم روایت میکرد که یکی از مهمترین داستانهای عاشقانه و ازدواجها و جداییهای قرن بیستم محسوب میشود.
بیشتر بدانید : هزینه ساخت سریال تاج بیشتر است یا خرج ملکه واقعی؟
اورلاندو Orlando 1992 سالی پاتر
اقتباس سالی پاتر از رمان ویرجیانا وولف، قابی مجلل برای نمایش استعداد هنری تیلدا سوینتون است؛ همچنین این فیلم نمایشی است از پیچوخمهای یک زندگی رویایی که با امتیازهای ویژه سلطنتی سرشار شده و تغییرشکل داده است. الیزابت اول - که نقشش را کوئنتین کریسپ بازی میکند- در سال 1600 جایگاهی نزدیک خودش را به یک جوان، اورلاندو، داد.
فیلم سینمایی اورلاندو
اورلاندو هم شبیه سریال «تاج» شیوههای قصهگویی را به کار میگیرد تا از یک داستان خشک سلطنتی روایتی جذاب و پرکشش بسازد. دراقع در چنین روایت تاریخیای اتکای درام به شخصیتهاست و ساخت فضا و زمان دوران قرن هفدهم در اولویت بعدی است.
ملکه یانگ کوای فی Princess Yang Kwei-fei 1955 کنجی میزوگوچی
کنجی میزوگوشی یکی از بزرگترین فیلمسازان سیاسی، در طول دوران کاریاش تأیید کرد که تبعیت از زنان در نظام سیاسی اتفاقی نبوده است بلکه جزوی از ذات قدرت است، نه تنها در ژاپن بلکه در همه امپراطوریها.
فیلم ژاپنی ملکه یانگ کوای فی
این درام تاریخی که اولین فیلم رنگی میزوگوچی است و یکسال قبل از مرگش منتشر شد، داستان سقوط امپراطوری در سلسله تانگ در چین قرن هجدهم را روایت میکند. امپراطور شوان زونگ (با بازی ماسایوکی موری) رهبر سالخورده، ولی نیرومندی است که در سوگ تسلیناپذیر همسرش نشسته است. یک کارگزار مششتاق ترقی از قبیله یانگ، دخترعموی زیبا و باهوش، اما فقیرش با نام یوهوان (با بازی ماچیکو کیو) را به امپراطوری میآورد. یوهوان با نشاندادن خرد و روحیه همدلیاش به پادشاه، خودش را دل او جا میکند. پادشاه او را به همسری میگیرد و خاندان یانگ را به دربار میآورد. اما تجملات درباریان جدید شرایط سختی را برای مالیاتدهندگان به وجود میآورد و آنها علیه یانگها شورش میکنند و خواستار مرگ آنها، بهخصوص شاهزاده خانم جدید، میشوند. میزوگوچی این افسانه را با شور و حرارت زیاد و شوخطبعی ظریفی به فیلم در میآورد.
ناقوس های نیمه شب Chimes at Midnight 1965 اورسن ولز
سلطنت، محبوب شکسپیر بود و شکسپیر هم محبوب اورسن ولز. «ناقوسهای نیمه شب» آخرین فیلم درامی است که ولز که در طول زندگیاش به پایان رساند (و به اعتقاد من و خود اورسن ولز بزرگترین فیلم او). فیلم بر شخصیت فالستاف متمرکز است که خود ولز نقشش را بازی میکند. داستان فیلم هم در زمان شاهزاده هال روایت میشود که از پنج نمایشنامه شکسپیر گرفته شده است، بیشتر از قسمتهای اول و دوم «هنری چهارم». دیالوگهایی هم از نمایشنامه «همسران خوش ویندزور» شکسپیر در فیلم وجود دراد.
ناقوس های نیمه شب اورسن ولز
فالستاف شوالیهای فربه است، مردی خوشگذاران، عشرتطلب و بی قید و بند که در زندگی کاری جز خوردن و نوشیدن و عیاشی ندارد. داستان فیلم درباره رابطه پدر و پسری فالستاف با شاهزاده هال است. شاهزاده هال باید میان وفاداری به فالستاف یا پدرش، هنری چهارم، یکی را انتخاب کند. خود ولز «ناقوسهای نیمهشب» را بهترین اثرش میدانست. او در این باره گفته بود: «اگر قرار باشد براساس ساخت فیلمی به بهشت بروم، «ناقوسهای نیمهشب» تنها فیلمی است که پیشنهاد میکنم به خاطر آن من را به بهشت بفرستند. فکر میکنم به این دلیل که از نظر من این فیلم نقصهای کمی دارد.»
ولز با بودجه اندکی که داشت، توانمندترین بازیگران شکسپیری را برای این فیلم جمع کرد؛ مارگارت رادرفورد در نقش بانو کویکلی و ژن مورو در نقش دال تیرشیت.
ملکه اسکارلت The Scarlet Empress 1934 جوزف فون اشترنبرگ
ظلم و ستم و شقاوت نتیجه و مرکز انحصار قدرت است و جوزف فون اشترنبرگ آن را در مرکز نمایش موحش و غمانگیزش قرار داده است.
فیلم ملکه اسکارلت
فیلم درباره رسیدن کاترین بزرگ به قدرت مطلق روسیه است، با بازی پرظرافت مارلنه دیتریش. فیلم دقت تاریخیاش را فدای شکوه و جلال جنونآمیز تصاویرش میکند؛ سردیسهایی ترسناک، سایههایی موحش که از شعله لرزان شمعها بهوجود آمدهاند. فیلم بر اساس روزنامه خاطرات کاترین دوم ساخته شده است.
به قدرت رسیدن لویی چهاردهم The Taking of Power by Louis XIV 1966 روبرتو روسلینی
ساخت چنین فیلمی از روسلینی، یکی از فیلسوفان سینما، اصلا عجیب نیست. ایده دراماتیزهکردن سلطنت و جذابیت ماندگار آن. مرکز درام تاریخی او لویی چهاردهم 22 ساله است که بعد از مرگ کاردینال مازارین در سال 1661 با تهدیدها و سرکشیهای درباریان روبهرو شد و برای تحیکم قدرتش برنامههایی فرهنگی ریخت. او بهجای تحمیل قدرتش، آن را بخشید. کاخ ورسای را ساخت و خواصش را به آنجا برد. لویی چهاردهم بر توسعه فرهنگ پیچیده دربار –مد، غذاها و هنر عالی- نظارت داشت. فیلم در بین بهترین فیلمهای اسکورسیزی هم هست.
فیلم سینمایی به قدرت رسیدن لویی چهاردهم
او درباره این فیلم گفته است:
«روسلینی در سومین دوره تجربه فیلمسازیاش تصمیم به ساخت یک دانشنامه سینمایی گرفت. «به قدرت رسیدن لویی چهاردهم» اولین فیلم از این مجموعه فیلمهای آموزشی بود که با کارگردانی روسلینی به یک شاهکار هنری بدل گشت. وی این فیلم را با دوربین شانزده میلیمتری برای تلویزیون ساخت و آن را ضددراماتیک نامید. من به شخصه هر دو سال یکبار فیلم را به نمایش میگذارم. وقتی این فیلم را بر پرده بزرگ سینما میبینید نماهایی را خواهید یافت که به تابلوهای نقاشی شبیه هستند. روسلینی هرگز نتوانست دید هنرمندانهاش را در آثارش نادیده بگیرد. ده دقیقه انتهایی فیلم که به نمایش گذاشتن قدرت را نشان میدهد، نمونهای بیهمتا در تاریخ سینماست. این نمایش قدرت از طریق شمشیر یا سخنرانی یا مسئله ظاهری شبیه به آن بیان نمیشود بلکه روسیلینی به شکلی خارقالعاده، تئاتری درباره لویی چهاردهم میسازد که لباسها، غذاها و نحوه خورد و خوراک او را نشان میدهد.»
بیشتر بدانید : نگاهی به 5 فیلم مهم سال گذشته که بر مبنای یک داستان واقعی ساخته شدند
بیشتر بدانید : فیلم هایی که بر مبنای زندگی شخصیت های واقعی ساخته شدند + عکس
بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین فیلمهای تاریخ سینما!! (+عکس)
بیشتر بدانید : متن پیش فرض برای لینک پیش فرض
منبع: shahraranews.ir