عصر کرد

آخرين مطالب

شهر به یغما رفت مقالات

شهر به یغما رفت
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - صبح دوازدهمین روز از آخرین ماه پاییز است شهر خالی از هیاهوی همیشگی، انگار خبرها واقعیت داشت بالاخره زور کرونا بر مردم چربید و کامیاران را نیز مانند دیگر شهرهای کشور به یغما برد.

به گزارش ایرنا، پاییز که همیشه تداعی‌گر احساسات غریب، بوی باران و پریشانی عشاق برای ساکنان زمین بوده در این روزها برای اولین بار پریشان تنهایی خودش شده که نکند با خانه نشین شدن مردم و تنها ماندن او، کرونا دست از دامن زردش نکشد و نفس‌هایش را به‌ شماره بیندازد.
صدای قلب شهر در این سکوتی که با بسته شدن مغازه‌ها و اماکن تجاری، خالی شدن خیابان‌ها از ماشین و هیاهوی رهگذران، هوشیاری پلیس حاکم شده، شنیده می‌شود و چه غمناک است این صدا هنگامی که با ناله برگ‌های خزان دیده چشم انتظار عشاق در پیاده‌روها آغشته می‌شود.
این سکوت و خلوتیِ شهر پای احساسات انسان را به سرزمین رویا و خیال می‌کشاند و فارغم می‌کند از اینکه کرونا با قرنطینه کردن مردم چه حال و هوایی در پشت درهای بسته خانه‌ها ایجاد کرده، با این رویا تمام شهر 50 هزار نفری کامیاران را قدم زنان طی می‌کنم.
به چراغ راهنمایی در چهار راه اصلی شهر پوزخندی می‌زنم و می‌گویم بیچاره چه بیهوده سبز، زرد و قرمز می‌شود انگار خبر ندارد وضعیت قرمز کرونا چراغ سبزی برای خارج شدن ماشین‌ها از پارکینگ‌ها نشان نمی‌دهد و عابرین پیاده را هم خانه نشین کرده است.
اما از چهار راه عبور نکرده دیدن چندین ماشین و تعدادی عابر پیاده مجبورم می‌کند بخاطر پوزخندم از چراغ راهنمایی در دلم معذرت خواهی کنم.
در این فکر بودم که هنوز هستند کسانی که قدرت این ویروس را جدی نگرفتند و همچنان بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار دارند که ناگهان خودم را در پارک شاهد و زیر بارش برگ‌های زرد یافتم و با دیدن تنه زنده درخت‌ها امیدوار شدم که ما انسان‌ها نیز بتوانیم مانند درخت که در تهاجم پاییز هر چه را بدهد روح زندگی را برای خود باقی می‌گذارد، در تهاجم کرونا روح زندگی را حفظ کنیم.
راهم را به سمت مراکز تجاری شهر ادامه می‌دهم با این سوال که آیا امکان دارد من نیز جز آن کسانی باشم که بواسطه این بیماری سنگر زندگی را خالی می‌کنند؟ فکرم را مشغول کردم، در راه به گروه بازرسان ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان برخوردم، گروهی که متشکل از چند نفر بدنبال بازرسی هستند تا تخلفات صنفی در بازار به حداقل برسد.

عصر کرد

سه گروه بازرسی بر اجرای محدودیت در بازار کامیاران نظارت دارند
رییس ستاد مدیریت ویروس کرونا در کامیاران در این ارتباط با بیان اینکه سه گروه بازرسی قرارگاه مقابله با کرونا بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در اصناف و بازار این شهرستان نظارت دارند، اظهار داشت: این گروه‌ها در سه نوبت صبح، عصر و شب نسبت به بازرسی اصناف با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.
مسعود الماسی با بیان اینکه دور جدید فعالیت این گروه‌ها از یکم آذر و همزمان با شروع اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها آغاز شده است، افزود: در 10 روز اجرای این طرح، 157 واحد صنفی شهرستان بخاطر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدویت‌های اعلامی، اخطار گرفتند.
فرماندار کامیاران اضافه کرد: گروه‌های نظارتی به صورت کامل بازار و واحدهای صنفی را مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهند و در این مدت، 10 واحد از گروه‌های صنفی مشمول تعطیلی بدلیل بی توجهی به اخطارهای کتبی، پلمب شده‌اند.
وی یادآور شد: گروه بازرسی قرارگاه مقابله با کرونا کامیاران متشکل از نمایندگان فرمانداری، اماکن نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، بازرسی و نظارت اتاق اصناف است.
الماسی با اشاره به اینکه 95 درصد اصناف در روند کنترل بیماری و رعایت محدودیت‌ها با ستاد مدیریت بیماری کووید 19 همکاری دارند، تاکید کرد: این همکاری بیشترین میانگین در بین شهرستان‌های استان کردستان است.

عصر کرد


کاهش روند ابتلا بیماری در شهرستان
فرماندار کامیاران با بیان اینکه این شهرستان از اوخر مهر سال جاری در جمع مناطق وصعیت قرمز بیماری کووید 19 قرار گرفت و تا کنون این وضعیت ادامه دارد، افزود: با شروع طرح محدودیت‌های هوشمند در 10 روز گذشته ابتلا به کرونا در این شهرستان روند کاهشی به خود گرفته است.
الماسی گفت: به همت خیران و دستگاه‌های اجرایی تعداد تخت‌های ویژه بیماران کرونایی در این شهرستان از 12 تخت ابتدای سال هم اکنون به 48 مورد رسیده که در اوج پیک بیماری در مهر و آبان برای مدتی همه روزه تمام ظرفیت تنها بیمارستان شهر تکمیل بود.
وی اظهار داشت: با در نتیجه اعمال محدودیت‌های هوشمند و رعایت این پروتکل‌ها از سوی مردم و اصناف که یکی از شهرستان‌های بالا از نظر میانگین همکاری در استان هستیم اشغال تخت‌های بیمارستانی اکنون به حدود روزانه 28 تا 30 مورد رسیده است.
الماسی یادآور شد: علیرغم اینکه پس از آغاز اعمال محدودیت‌های هوشمند ستاد ملی مدیریت کرونا، ظرفیت تست‌های تشخیص این ویروس در شهرستان با رشد سه برابری روزانه به 65 مورد رسیده اما خوشبختانه موارد مثبت بیماری نیز به نسبت ماه‌های مهر و آبان کاهش دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز در 10 روز گذشته روند کاهشی داشته است، گفت: از ابتدای شیوع بیماری (اسفند سال گذشته) تاکنون یک هزار و 900 بیمار مبتلا به کووید 19 در این شهرستان شناسایی شده که 98 نفر آنان جان باخته و بیش از یک هزار و 700 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز پیشتر گفته بود: میزان بیماران بستری مبتلا به کرونا که در آبان ماه 841 نفر بود اکنون به 513 نفر رسیده که از این تعداد، 96 نفر در بخش ویژه بیمارستان‌های استان تحت مداوا هستند.
دکتر فرزین رضاعی با اشاره به شمار جانباختگان ناشی از کرونا در استان یادآور شد: از اوایل شیوع این ویروس (اسفند ماه پارسال) تاکنون 924 نفر جان خود را از دست داده‌اند ضمن اینکه بیش از 26 هزار نفر هم از اسفند پارسال تاکنون در کردستان به کووید 19 مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه قریب به 200 نفر از آمار بستری‌ها نسبت به 2 هفته گذشته در استان کاهش یافته است، افزود: همچنین میزان ترخیص‌ها و بهبودیافتگان نسبت به شمار بستری‌ها افزایش یافته است.
رضاعی با بیان اینکه کاهش آمارها به معنای خروج از وضعیت قرمز و بی اعتنایی به خطرات این همه گیری نیست، اضافه کرد: محدودیت‌هایی که ابتدای آذر ماه امسال اعمال شد در کاهش میزان بستری‌ها و مبتلایان تاثیر گذار بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: هنگامی می‌توان نسبت به انتشار ویروس کرونا با اطمینان خاطر رفتار کرد که میزان درصد افراد مثبت مبتلا به کرونا کاهش یافته باشد.
در طول مدت زمان اجرای محدودیت‌ها 82 درصد مردم استان به دستورالعمل‌ها پایبند بودند و میزان استفاده از ماسک توسط مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی 100 درصد، بانک‌ها و ادارات 98 درصد و عموم مردم 71 درصد گزارش شده است.
به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا (محدویت‌های هوشمند)، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا 14 آذر ادامه دارد.
هم اکنون 2 شهرستان استان شامل سنندج و قروه در وضعیت قرمز و هشت شهرستان استان شامل کامیاران، مریوان، سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.
در تمام شهرستان‌های استان در 2 هفته اول آذر مشاغل گروه‌های 2، سه و چهار تعطیل است و در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و قروه ادارات خدماتی با 50 درصد و سایر اداره‌ها با 30 درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.
فعالیت دستگاه‌های خدماتی با 70 درصد در شهرهای وضعیت نارنجی شامل سقز، بانه، سروآباد، بیجار و دیواندره و سایر اداره‌ها با 50 درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری کار می‌کنند.
در حال حاضر 481 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد 299 نفر در سنندج، 29 نفر در سقز، 42 فر در مریوان، 34 نفر در قروه، 24 نفر در کامیاران، 23 نفر در بانه، 15 نفر در بیجار، 11 نفر در دیواندره، سه نفر در دهگلان و 1 نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر سه شنبه 11 آذر در مجموع 13 هزار و 881 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 382 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 975 هزار و 951 نفر رسیده و 48 هزار 628 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که 677 هزار و 963 نفر بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کامیاران محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/163330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی