عصر کرد

آخرين مطالب

دلالی اکسیژن مقالات

دلالی اکسیژن
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نیاز به خرید کپسول اکسیژن از واحدهای تولیدی در روزهایی که تعداد بیماران مبتلا به کووید 19 افزایش می‌یابد، بیشتر می‌شود و این رشد تقاضا به همراه مجموعه شرایط دیگر، زمینه را برای عرض اندام دلالان در این عرصه فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، سر و کله دلال و واسطه‌گر فقط در زمین‌های کشاورزی برای خرید یا پیش خرید تولیدات کشاورزان یا در بنگاه‌های معاملاتی مسکن و خودرو یا بازار دارو گیاهی و شیمیایی پیدا نمی‌شود بلکه در هر جایی که کالا و خدماتی ارزشمند و دارای تقاضا و سوددهی بالا باشد، این افراد هم حضور دارند.
دلالان در مقابل مبلغ و درصدی تعیین شده بین خریدار و فروشنده واسطه می‌شوند و هر چند بر طبق بند سه ماده 2 قانون تجارت، دلالی عملی تجاری محسوب می‌شود ولی در جامعه از وجهه مناسبی برخوردار نیست چرا که شیوه اجرای آن براساس آنچه در قانون ذکر شده انجام نمی‌شود.
عملکرد برخی از خریداران در مقابل فروشندگان و تولیدکنندگان اصلی هم از عوامل منجر به ظهور و ورود دلالان است و نمونه آن را این روزها در خرید و فروش کپسول‌های اکسیژن در بازار کردستان شاهد هستیم.
بخاطر عدم اجرای تعهد از سوی خریداران طی سالیان گذشته در مقابل واحدهای تولید اکسیژن، تولید کنندگان هم از خرید و فروش مستقیم خودداری کرده و تولیدات خود را بدست دلالان و واسطه گران می‌سپارند.

عصر کرد


تاکید بر تحویل بدون واسطه کپسول اکسیژن به بیمارستان‌ها
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه بحران کرونا نیاز به اکسیژن را افزایش داده است، به خبرنگار ایرنا گفت: رسالت تامین اکسیژن بر عهده ما، مسوولان و واحدهای تولیدی است تا بیماری بدلیل کمبود اکسیژن جانش به خطر نیافتد.
محمد دره‌وزمی اضافه کرد: همه تلاش خود را برای افزایش میزان ظرفیت تولید اکسیژن در استان بکار گرفته و واحدهایی را هم برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم.
وی افزود: از واحدهای تولید اکسیژن انتظار می‌رود تولیدات خود را بدون واسطه به بیمارستان‌ها تحویل دهند و دانشگاه علوم پزشکی هم می‌طلبد در این خصوص با صاحبان واحدهای تولیدی تعامل بیشتری داشته باشد.
هر چند مسوولان استان بر تحویل بدون واسطه کپسول‌های اکسیژن به بیمارستان‌ها تاکید کرده و می‌کنند ولی در مقابل واحدهای تولیدی بدلیل کارشکنی‌ها و مشکلاتی که در خصوص خرید بدون واسطه برای آنها پیش آمده از این کار خودداری و محصول تولیدی خود را به دلالان می‌سپارند.
چهار، پنج نفر در سنندج دلال کپسول اکسیژن هستند که آن را از واحدهای تولیدی در قروه خریداری و سپس با قیمت بیشتر به دانشگاه علوم پزشکی می‌فروشند و در این زمینه هم بیشترین سود نصیب آنها می‌شود، نه سرمایه‌گذاری که میلیاردی سرمایه‌گذاری کرده و برای چندین نفر هم اشتغال ایجاد کرده است.
تولیدکنندگان مجبور به عرضه تولیدات خود از طریق دلالان می‌شوند
مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولیدکننده تمایلی ندارد که تولید خود را از طریق دلال بفروشد ولی شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که مجبور به عرضه دسترنج خود به واسطه‌گران می‌شود.
بختیار بردازه اضافه کرد: چندین مرتبه خود بطور مستقیم اقدام به عرضه کپسول‌های اکسیژن به بیمارستان‌های استان کردیم و قرارداد هم در رابطه با خرید و فروش با دانشگاه علوم پزشکی منعقد کردیم.
وی افزود: جای بسی تاسف دارد که هر بار دانشگاه قرارداد را لغو و اقدام به خرید کپسول از دلالان کرده و به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم که دیگر بطور مستقیم اقدام به فروش این محصول نکنیم.
مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه یادآور شد: بارها درخواست تشکیل جلسه با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان را دادیم ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.
بردازه اظهار داشت: بیش از یک دهه است خطرات تولید کپسول اکسیژن را با جان و دل پذیرفتیم و در این زمینه فعالیت می‌کنیم حال که شرایطی بوجود آمده که جان بسیاری از بیماران وابسته به اکسیژن شده تلاش و همت خود را در راستای تولید باکیفت بکار گرفته‌ایم.
وی تاکید کرد: برای نجات جان شهروندان‌مان حاضر هستیم محصول خود را با قیمت کمتر از دلالان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم و حتی بعد از گذشت 6 ماه هم با ما تسویه حساب کنند و بی‌شک اینگونه دلالان هم حذف خواهند شد.
آیین‌نامه‌ای که نیاز به بازنگری دارد
در آیین نامه مالی دانشگاه علوم پزشکی آمده که برای خرید هر محصول، دستگاه و تجهیزاتی کارپردازان موظف به تهیه سه پیش فاکتور از سه واحد تولیدی و سپس خرید محصول یا وسیله ای که پایین ترین قیمت را دارد، هستند.
این آیین نامه هم مانند بسیاری از دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های دیگر نیاز به بازنگری و ویرایش دارد چرا که آنچه در خرید تجهیزات و محصولاتی که با جان انسان‌ها سروکار دارد باید کیفیت آن باشد نه قیمتش.
قبل از شیوع بیماری کرونا بیمارستان‌ها بندرت نیاز به خرید اکسیژن از واحدهای تولیدی پیدا می‌کردند چرا که خود مجهز به دستگاه‌های اکسیژن ساز بودند و بعد از شیوع کرونا هم تعداد این دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها بویژه بیمارستان توحید سنندج افزایش پیدا کرد.
ولی این افزایش تعداد دستگاه‌های اکسیژن ساز بیمارستان‌ها هم جوابگوی نیاز بیماران نبوده و به همین دلیل همچنان واحدهای تولیدی استان کپسول اکسیژن بیمارستان‌ها را تامین می‌کنند.

عصر کرد


اختصاص 90 درصد تولید کپسول اکسیژن واحد قروه به بیمارستان ها
بزرگترین واحد تولید اکسیژن کردستان در شهرستان قروه واقع است و ماهیانه 15 هزار کپسول اکسیژن تولید می‌کند در حال حاضر 90 درصد تولیدات خود را به تامین نیاز بیمارستان‌ها اختصاص داده است.
بیش از یک دهه از فعالیت این واحد در زمینه تولید کپسول اکسیژن برای مصارف صنعتی بوده و ثمره سال‌ها تلاش آن هم جذب مشتریانی است که این روزها دست رد به سینه آنها می‌زند و از آنها درخواست می‌کند تا با شرایط بحرانی کنونی کنار آمده و او را برای تامین نیاز بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها یاری کنند.
مدیر این واحد تولیدی در ادامه سخنانش گفت: واحدهای صنعتی هم برای تامین کپسول اکسیژن مشکل دارند ولی چون اولویت با بیماران بستری شده در بیمارستان است ما با تعامل و همکاری واحدهای صنعتی تصمیم به اختصاص 90 درصد تولیدات خود به بیمارستان‌ها کردیم.
بردازه تاکید کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی که مشتری 10 ساله ما هستند حاضر شدند ظرفیت تولید و نیازشان را به اکسیژن کاهش دهند تا بدین گونه بیمارستان‌ها با کمبود کپسول اکسیژن مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینکه تفاوتی در تولید اکسیژن ویژه واحدهای صنعتی و طبی در واحد ما وجود ندارد، اظهار داشت: میزان خلوص گاز موجود در کپسول‌های اکسیژن صنعتی و طبی یکسان بوده و فقط رنگ کپسول‌های طبی سفید است.
تولید کپسول اکسیژن چه صنعتی و چه طبی مشمول استاندارد اجباری است و در این راستا کارشناسان اداره‌کل استاندارد استان در طول سال چندین مرتبه از واحدهای تولیدی در این حوزه به طور سرزده بازدید و نمونه برداری انجام می‌دهند.
از ابتدای شیوع بیماری کرونا و افزایش نیاز بیماران به کپسول های اکسیژن و تغییر سمت و سوی تولیدات واحدهای تولیدی از صنعتی به طبی موردی مبنی بر عدم استاندارد این تولیدات در استان مشاهده و گزارش نشده است.
موردی از عدم انطباق کپسول‌های اکسیژن در کردستان مشاهده نشده است
کارشناس نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های این اداره‌کل بازدید از واحدهای تولید کپسول اکسیژن است، اظهار داشت: هر واحد تولید اکسیژن بخواهد تولید طبی داشته باشد باید ضوابط موجود در این زمینه را رعایت کند.
امیر ابراهیمی با اشاره به اینکه خلوص اکسیژن طبی بیش از 99 درصد و صنعتی کمتر از 99 درصد است، گفت: در سال جاری تاکنون موردی از عدم انطباق کپسول های اکسیژن تولید شده در واحدهای تولیدی استان مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه در شرایط عادی هر سال چهار مرتبه از واحدهای تولید اکسیژن استان به طور سرزده بازدید می‌کنیم، افزود: در وضعیت بحرانی هم چون شیوع کرونا به همراه گشت مشترک تعداد بازدیدها افزایش می‌یابد.
22 آبان امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان جلسه‌ای را به منظور بررسی مشکلات و مسائل مربوط به تولید اکسیژن در واحدهای تولیدی استان تشکیل داد و در این جلسه تصمیماتی برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای سقز و قروه و معرفی آنها به بانک‌های تجارت و سپه و گرفتن مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در این رابطه، گرفته شد.
ارائه ضمانت بانکی همچنان سد راه پرداخت تسهیلات در شرایط بحران
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه چهار واحد تولید اکسیژن در استان فعال است، اظهار داشت: در حال حاضر هم ظرفیت روزانه تولید این واحدها یک هزار و 100 کپسول 40 کیلوگرمی است.
پیمان الماسی اضافه کرد: 2 واحد تولید اکسیژن سقز و قروه را به بانک‌های تجارت و سپه برای دریافت تسهیلات از محل اعتبارات تبصره 18 با نرخ 12 درصد معرفی کرده‌ایم.
وی گفت: اگر این واحدها بتوانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند ظرفیت تولید خود را دو برابر افزایش می‌دهند و اینگونه تعداد کپسول‌های تولید اکسیژن استان روزانه به 2 هزار کپسول افزایش پیدا می‌کند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: درخواست تسریع پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها برای خرید تجهیزات مورد نیاز این واحدهای تولید کپسول اکسیژن را داده‌ایم.
مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه در خصوص وعده‌های پرداخت تسهیلات به خبرنگار ایرنا گفت: تنها واحد تولید اکسیژن استان هستیم که در این شرایط توان افزایش ظرفیت تولید خود را به دو برابر وضعیت فعلی داریم.
بختیار بردازه با اعلام اینکه در ماه 15 هزار کپسول اکسیژن تولید می کنند، افزود: در جلسه ای که اواخر آبان در سازمان صمت استان تشکیل شد وعده اختصاص 2 میلیارد تومان وام برای افزایش تولید به ما دادند.
وی با اشاره به اینکه توسط سازمان صمت به یکی از بانک های استان برای دریافت تسهیلات مذکور معرفی شدیم، اضافه کرد: حدود 23 روز از این تاریخ می گذرد و هنوز هم به بهانه تراشی های بانک در ارائه ضامن موفق به دریافت این تسهیلات نشدیم.
مدیر واحد تولید اکسیژن واقع در شهرستان قروه یادآور شد: کارخانه و مغازه و زمین خود را به عنوان ضمانت این میزان تسهیلات به بانک ارائه کردم ولی مورد پذیرش واقع نشد و از ما سند خانه‌ای 15 سال ساخت و دارای پایان کار را می‌خواهند.
در شهرستان های مختلف بویژه مریوان و قروه که تا چند مدت پیش جزو شهرهای قرمز از لحاظ شیوع ویروس کرونا بودند، اخباری مبنی بر کمبود کپسول اکسیژن آنها و حتی ورود بنیاد مستعضفان در راستای تامین اکسیژن مورد نیاز در شهرستان مریوان منتشر شده است.

عصر کرد


هم اکنون مشکل و کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های استان نداریم
مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرگار ایرنا اظهار داشت: قبل از شیوع کووید 19 بیمارستان‌های استان مجهز به 18 دستگاه اکسیژن ساز بودند و در این مدت هم هشت دستگاه دیگر به این تعداد اضافه شده است.
آرزو فلاحی اضافه کرد: بیمارستان ها هم ظرفیت و سقف مشخصی برای تامین اکسیژن دارند و اگر تعداد بیماران افزایش یابد بیمارستان‌ها جوابگوی نیاز آنها نخواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر به غیر از بیمارستان‌های شهرستان‌های سروآباد و دهگلان که بدلیل محدودیت‌ سطح بندی و به حدنصاب نرسیدن تخت‌های بیمارستانی دستگاه اکسیژن ساز به آن تعلق نمی‌گیرد، دیگر بیمارستان‌های استان به دستگاه مذکور مجهز هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اعلام کرد اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند در بهمن ماه با پیک جدید و شدیدتری از بیماری کووید19 روبه‌رو خواهیم شد و اگر این اتفاق بیافتد بی شک دستگاه‌های اکسیژن ساز بیمارستان‌های استان نمی توانند جوابگوی نیاز بیماران باشند بنابراین در این شرایط نیاز به خرید کپسول اکسیژن از واحدهای تولیدی است.
هر چند دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص نحوه خرید کپسول اکسیژن پاسخ گوی ما نبود ولی امید می‌رود با تدابیر اتخاذ شده به نحوی این اقدام را انجام دهند که زمینه و بستر فعالیت دلالان را در خصوص این کالا که با جان مردم در ارتباط است، حذف شود.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در 448 شهر شامل 160 شهر با وضعیت قرمز، 208 شهر با وضعیت نارنجی و 80 شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.
در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی 3 و 4 ممنوعیت فعالیت دارند و مراکز تجمعی و مشاغل شامل پاساژهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی تعطیل هستند و بقیه مشاغل باز خواهند بود همچنین حداکثر یک دوم کارکنان در محل کار حاضر خواهند شد.
مردم باید همچنان از ترددهای غیرضروری، تجمع در اماکن عمومی، دورهمی و مهمانی و حضور در مراسم عروسی و ختم به صورت جدی خودداری کنند در غیر این صورت وضعیت دوباره قرمز شده و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید19 در استان افزایش پیدا می‌کند.
در حال حاضر374 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد 234 نفر در سنندج، 36 نفر در سقز، 18 نفر در مریوان، 25 نفر در قروه، 15 نفر در کامیاران، 15 نفر در بانه، 20 نفر در بیجار، 11 نفر در دیواندره، تحت درمان قرار دارند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه 17 آذر در مجموع 10 هزار و 827 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 284 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به یک میلیون و 51 هزار و 374 نفر رسیده و50 هزار 594 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و 742 هزار و 955 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/164950/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد