عصر کرد

آخرين مطالب

دفاعی که جهاد را رقم زد مقالات

دفاعی که جهاد را رقم زد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - از اسفند پارسال که کرونا کشورمان را در برگرفت، عرصه دیگری از جهاد و دفاع گشوده شد و این بار لشگریان سفیدپوش وارد کارزار صیانت از سلامت مردم شدند.

به گزارش ایرنا، ماه‌ها از شیوع کرونا می‌گذرد و این ویروس هربار چهره جدیدتری از خود به نمایش می‌گذارد، یک بار از آن به چینی و بار دیگر انگلیسی تعبیر می‌شود؛ هر چه که باشد کرونا همراه همیشگی زندگی انسان‌ها در این روزها شده و بسیاری از خانواده ها را داغدار کرده و آنهایی هم که مبتلا شده اند نگرانی بعدیشان درباره عوارضی است که شاید بعدها به سراغشان بیاید.
مقابله با کرونا از همان روزهای اول بصورت جدی در کشورآغاز شد و کادر بهداشت ودرمان در صف اول ایستادند ولی در این راه تنها نبودند، همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و نهادها به کمک آنها آمدند تا یک بار دیگر به دنیا نشان دهند که در بحران‌ها هوای هم را دارند.
در این میان بسیجیان که خود را همواره آماده دفاع از میهن می‌بینند پا به عرصه گذاشتند و ابتدا با ضدعفونی معابر و خیابان‌ها، تولید و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و توزیع رایگان آن وبعدها هم در قالب کمک‌های مومنانه با توزیع بسته‌های معیشتی در بین اقشار آسیب دیده از کرونا، زیر پر و بال مردم را گرفتند.
روزهای سخت کرونا در کشور در حالی پا به مهر گذاشت که موج دیگری از بیماری کووید 19 گسترش یافته بود ودر کردستان هم آمار روزانه مرگ و ابتلا به کرونا غوغا می کرد؛ بخش کرونا در بیمارستان‌ها یکی از پس از دیگری پر شد و تخت‌های بخش ویژه هم می رفت که تکمیل شود.
محدودیت‌های ویژه کرونا آغاز و کمی از بار بیماری کاسته شد اما هنوز چرخه گردش ویروس در جامعه قطع نشده بود وبیماران کم علامت ویا فاقد علامت در حال گشت و گذار بودند و ناخواسته دیگران را مبتلا می‌کردند؛ واینجا بود که مدافعان سلامت بسیج به عرصه آمدند و طرحی به نام سردار شهید سلیمانی مانند دیگر مناطق کشور در کردستان هم آغاز شد و راه برای شیوع گسترده بیماری بسته شد.

عصر کرد


جهاد در عرصه سلامت
این روزها اگراحساس بیماری کردید و توان مراجعه به مراکز نمونه گیری کرونا را نداشتید، کافی است تا با 4030 تماس بگیرید تا گروه‌های تست و نمونه گیری به درب منزل شما مراجعه کنند.
این گروهها برای خانوارهای پیر و بدون کمک وآنهایی که از نظر مالی ضعیف هستند، بسته های معیشتی و حتی غذای گرم هم می‌برند.
مسوول بسیج جامعه پزشکی کردستان با بیان اینکه روزانه بیش از 100 تست کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی از مردم محلات مختلف این استان گرفته می‌شود اظهار داشت: حدود 10 درصد آنها مثبت است.
دکتر محسن رمضان‌زاده افزود: گروه‌های چهارگانه‌ای تشکیل شده که شامل 400 گروه رصد و شناسایی، 121 تیم مراقبتی پزشک و پرستار، 140 تیم نظارتی و 340 تیم حمایتی است و درسطح استان در قالب طرح شهید سلیمانی فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: پزشکان و پرستاران در تیم‌های مراقبتی کار تست و بررسی‌های ابتدایی را انجام می‌دهند، گروه‌های نظارتی به بررسی عملکرد کسبه و بازار می‌پردازند و کار گروه‌های حمایتی هم کمک به نیازمندان و تامین بسته‌های معیشتی است.
رمضان‌زاده با بیان اینکه‌ 10 هزار تست سریع در استان تقسیم شده و در تمام مراکز موجود است، افزود: در نظر داریم تا 15 اردیبهشت سال آینده این طرح تداوم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه گروه رصد و شناسایی در 80 پایگاه بسیج در شهر سنندج در قالب این طرح فعالیت می‌کنند، یادآور شد: گروه رصد یا سفیران سلامت می‌توانند افراد مشکوک را شناسایی و معرفی کنند و مردم هم می‌توانند با تماس با 4030، ثبت نام در پایگاه سلامت و از راه برنامه سیب اطلاع دهند تا تیم‌ها با حضور در منزل از آنها تست بگیرند.
مسوول بسیج جامعه پزشکی کردستان تاکید کرد: اگر تیم‌ها مشاهده کنند که خانواده‌ای از توان مالی مناسب برخوردار نیست بسته‌های حمایتی و حتی غذای گرم برای آنها تهیه می‌کنند تا در مدت قرنطینه نیازی به خروج آنها از منزل نباشد.
وی گفت: با اجرای این طرح و قرنطینه مبتلایان در منزل بار بیمارستان‌ها کم شده و از حضور این افراد و گسترش ویروس توسط آنها جلوگیری شده است.
کاهش آمار کرونا
تشبیه این روزها با روزهای جنگ و جهاد تشبیه مناسبی است چرا همه در کنار هم از دفاع دیروز در مرزهای جغرافیایی به جهاد امروز مدافعان سلامت به یک نقطه مشترک برسد که آن ایثار برای حفاظت از ملت است چراکه در دفاع مقدس و در عرصه مقابله با کرونا، این مردم هستند که حرف اول را می‌زنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بعد از اجرای طرح شهید سلیمانی در کردستان، شاهد افزایش سرعت شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در استان هستیم.
دکتر ابراهیم قادری افزود: متوسط شمار فوتی‌های کرونا قبل ازاجرای این طرح 13.9 بود که این آمار به 6 مورد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه این طرح در استان از اول آذر آغاز شده است، افزود: یک میلیون و 500 هزار نفر در استان زیرپوشش طرح شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: هشت اقامتگاه و 6 نقاهتگاه با 99 تخت فعال در استان راه‌اندازی شد تا در صورت لزوم به بیماران اختصاص یابد.
وی با اشاره به مطلوب بودن استقبال عمومی از طرح شهید سلیمانی در استان اضافه کرد: تاکنون یک هزار و 600 مکان توسط تیم‌های نظارتی رصد شده که 64 مکان پلمب و تعدادی نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.
دکتر قادری درباره عملکرد فعالان در طرح شهید سلیمانی در استان گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون، 543 مراقبت درون‌منزل انجام و وضعیت 6 هزار و 300 نفر بصورت حضوری بررسی شده است.
از اول اسفند پارسال تاکنون کردستان 2 موج شدید بیماری را تجربه کرده است که موج دوم (از اواسط مهر) شیب تندتری داشت و افراد بیشتری به کرونا مبتلا شده و یا جان خودرا از دست دادند و معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآوری کرد: طرح شهید سلیمانی سرعت کاهش بیماران را شدیدتر کرد و اکنون مرگ و میر روند کاهشی دارد و با افزایش بیماریابی فعال، اهداف این طرح هم محقق می شود.
روزانه 432 نمونه‌گیری PCR در استان انجام می‌شود و 20 درصد نمونه ها در مثبت است در حالیکه در روزهای اوج بیماری در موج دوم، این میزان 40درصد بود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان دفاع مقدس بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/170102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است