عصر کرد

آخرين مطالب

کرونا؛ قرنطینه و چاقی مقالات

کرونا؛ قرنطینه و چاقی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان داور ساز کردستانی، گفت: همه‌گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی آحاد جوامع شده است چاقی و اضافه وزن هم ازجمله عوامل خطری هستند که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند.

لقمان تابعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پیشگیری از چاقی در ایام کرونا، اظهار کرد: اگر نسبت وزن به مجذور قد یا نمایه توده بدن، نسبت به منحنی‌های استاندارد بالاتر باشد، اضافه وزن و چاقی محسوب می‌شود، اضافه وزن و چاقی زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله، دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد حتی به‌عنوان یک فاکتور خطر در ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند کرونا شناخته‌شده است.
وی با اشاره به کرونا، قرنطینه و چاقی به همراه علل، پیامدها و راهکارها، افزود: همه‌گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی آحاد جوامع شده است چاقی و اضافه وزن هم ازجمله عوامل خطری هستند که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند.
این داور ساز کردستانی، بیان کرد: پیامدهای ناشی از کرونا نیز نشان داده است که افراد مبتلابه چاقی انواع شدیدتر بیماری و میزان مرگ‌ومیر بالاتری را تجربه کرده‌اند اما علیرغم این حقیقت هشداردهنده، تغییرات ناشی از شیوع بیماری و شرایط قرنطینه موجبات افزایش احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را در پی داشته است.
تابعی در ادامه بیان کرد: این اتفاق عمدتاً از سه مسیر به وقوع پیوسته است اول اینکه به‌واسطه اقامت در منزل، داشتن وقت اضافه‌تر به کمک وسوسه آمده و موجب شده تا افراد تمایل زیادتری برای مصرف خوراکی‌های بیشتر و متنوع‌تر داشته باشند در کنار آن بیشتر شدن انجام پخت‌وپزهای خانگی به جهت فراهم آوری مایحتاج روزانه و پرهیز از خرید از بیرون، که دامنه آن به پخت نان و انواع شیرینی هم رسیده، نیز موجب تشدید وسوسه‌ها و مصرف افزون‌تر مواد غذایی داخل منزل شده است.
وی ذکر کرد: به همه این تغییرات قرنطینه‌ای، تغییر الگوی خواب را هم اضافه کنید که منجر به دیرتر بیدار شدن و دیرتر خوابیدن شده است این امر عمدتاً باعث حذف وعده اصلی صبحانه و ریزه‌خواری‌های ساعات پایانی شب می‌شود که خود زمینه را برای افزایش وزن مهیا کردهاست.
داور ساز کردستانی، گفت: عامل دیگری که در این ایام به افزایش بروز اضافه وزن کمک کرده باورهای غلط و توصیه‌های نادرست تغذیه‌ای است که در طی این دوره به‌سرعت از منابع غیر معتبر علمی منتشر و دهان‌به‌دهان گشته و تبدیل به باورهای عمومی نادرست شده است.
تابعی ادامه داد: ضرورت مصرف کالری بیشتر جهت تقویت سیستم ایمنی و یا خوردن خوراکی‌های به‌اصطلاح با طبع گرم باهدف پیشگیری از ابتلا به کرونا ازجمله توصیه‌های نادرستی است که پیروی از آن‌ها به افزایش اضافه وزن و چاقی دامن زده است.
وی افزود: نقصان سواد سلامت عمومی نیز در این میان به کمک این باورها آمده و با تغییر در سبد مصرفی افراد و خانواده‌ها زمینه‌ساز دریافت بیشتر کالری را فراهم آورده است مثال بارز این نمونه مصرف بیشتر آب‌میوه‌های صنعتی است که افراد به‌منظور دریافت ویتامین و پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف کرده درحالی‌که این خوراکی‌ها به دلیل شکر اضافه‌تر نه‌تنها تأمین‌کننده میزان ویتامین موردنظر نیستند بلکه خود عاملی برای اضافه وزن و چاقی محسوب می‌شوند.
این داور ساز کردستانی، عامل سوم چاقی در ایام کرونا را کاهش فعالیت فیزیکی به دلیل در خانه ماندن افراد عنوان کرد و گفت: رعایت فاصله اجتماعی، تعطیلی اماکن ورزشی و لزوم اقامت در قرنطینه موجب شده که میزان فعالیت بدنی روزمره افراد هم به‌شدت کاهش پیدا کند که خود این عامل منجر موازنه مثبت انرژی و نهایتاً اضافه وزن شده است.

عصر کرد


تابعی تصریح کرد: برای مقابله با این معضل در درجه اول توصیه به تنظیم ریتم خواب می‌شود که خود این قضیه به حفظ نظم در خوردوخوراک در مقابله با این پدیده کمک می‌کند. همچنین داشتن یک برنامه غذایی منظم با کمک کارشناسان این حوزه و مدیریت محتویات یخچال و خوراکی‌های موجود در منزل به‌نحوی‌که غذاهای پروتئینی نظیر گوشت ها و حبوبات، میوه جات و سبزیجات کم‌کالری بیشتر در دسترس بوده و در مقابل خوردنی‌های چرب و شیرین و پرکالری در دسترس نباشند هم از راهکارهای مؤثر در کنترل کالری دریافتی و بالطبع کنترل وزن خواهد بود هرچند باید دانست که حتی مصرف بیش‌ازحد میوه‌ها هم می‌تواند منجر به انباشت کالری اضافه و افزایش وزن شود.
وی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن یک برنامه منظم برای فعالیت بدنی در منزل نیز ازجمله راهکارهای است که ضمن تنظیم سطح سوخت‌وساز بدن، عاملی مؤثر در پر کردن اوقات بیکاری بوده و به خاطر مصرف کالری در مقابله با افزایش وزن مؤثر است.
به گفته تابعی، انجام فعالیت ورزشی نبایستی به‌عنوان مجوزی برای خوردوخوراک بیشتر به‌حساب آید و افراد باید این نکته را در نظر بگیرند تا مبادا آثار مطلوب آن را از بین ببرند.
وی با اشاره به ارتباط اضافه وزن با تضعیف سیستم ایمنی بدن، ذکر کرد: بر اساس یک مقاله جدید در نشریه سان، افراد با (BMI شاخص توده بدنی) بالای 30 سال بیشتر از افرادی که تناسب‌اندام دارند به ویروس کووید 19 دچار می‌شوند، پس از بررسی‌های انجام‌شده محققان انگلیسی به این نتیجه دست‌یافته‌اند که اضافه وزن باعث گرفتگی عروق، التهاب مزمن، دشواری در گردش خون شده که همه عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن و درنتیجه ابتلا به بیماری‌های مهلکی ازجمله کرونا را فراهم می‌کند.
این داور ساز کردستانی، گفت: اضافه وزن موجب فشار بر روی دیافراگم شده و تنفس را سخت‌تر می‌کند، از طرفی کرونا با درگیر کردن ریه‌ها موجب تنگی نفس شده، درنتیجه عامل چاقی و درگیری ریه‌ها وضعیت را برای بیمار خطرناک‌تر می‌کند.
تابعی خاطرنشان کرد: هرچه اضافه وزن بیشتری داشته باشید، بدن شما چربی بیشتری حمل می‌کند در نتیجه گنجایش ریه‌های شما کمتر می‌شود به این معنا که بدن شما باید تلاش بیشتری کند تا اکسیژن را به خون و سراسر بدن شما برساند که این خود بر کارکرد قلب و گردش خون اثر می‌گذارد.
وی در پایان یادآور شد: افراد چاق نسبت به افراد دارای تناسب‌اندام با تولید بیش‌ازاندازه نوعی آنزیم به نام آنزیم 2مبدل آنژیوتانسین (ACE2) که درواقع دروازه‌ای برای ورود ویروس کرونا است، بیشتر در خطر ابتلا به کرونا هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/171419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد