عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

کرونا و خیالی که بیخیال است مقالات

کرونا و خیالی که بیخیال است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان خیابان شلوغ بود و جمعیت زیاد، آنچنان که جای سوزن انداختن هم نبود، تا چشم کار می‌کرد آدم بود و آدم، آدم‌های بیخیالی که تا فهمیدند تب کرونا یه کم فروکش کرده، دوباره بیخیالی‌هایشان شروع شد.

به زور می‌توانستی از میانه جمعیت عبور کنی، همه تنیده شده بودند در هم و کرونا هم آن وسط برای خودش برو بیایی داشت.
همه ماسک زده بودند و صدای پیس پیس الکل‌ها هم از هر طرفی به گوش می‌رسید اما آن ازدحام جمعیتی که در شهر حاکم بود! محال بود دیگر ماسک و الکل‌زدن‌های گاه به گاه کفاف مقابله با کرونا را بدهد.
در بازار سنندج که راه می‌روی غیر از آن نقاب سفید که چهره‌ها را در خود گم کرده است، گویی همه‌چیز عادی است، گویی کرونایی در کار نیست و ماسک‌ها چنان در صورت آدم‌ها جا خوش کرده‌اند که گویی از روز ازل همراه و همنشین انسان بوده است.
هرطرف که سر می چرخانی جمعیت عظیمی را میبینی که هرکسی مشغول کاری است، بعضی‌ها در مغازه‌ها مشغول دیدن و خرید لباس‌های زمستانی هستند، عده‌ای مشغول خرید میوه، عده‌ای مشغول خریدن ترشی‌هایی که همانجا در هوای آزاد رها شده است و بویش از مرزهای ماسک عبور می‌کند و آدم را مست می‌کند، هستند.
در میانه ازدحام جمعیت تصویری که برایم بسیار جالب بود بیخیالی مغازه‌دارها است، انگار خیالشان راحت است که در چهاردیواری مغازه کرونا وارد نمی شود، بلااستثنا جز تعداد معدودی از فروشنده‌ها هیچکدام ماسکی بر صورت نداشتند.
هوا سرد است و بوی داغ و دلنواز لبو و باقالی که در خیابان پیچیده است هر آدمی را وسوسه می‌کند برای خوردنش، اصلا انگار که زمستان بدون لبو و باقالی داغ‌های خیابانی نمی‌تواند سر شود.
به مغازه‌های لبو و باقالی فروشی که نگاه می‌کنم در آن هوای سرد زمستانی، گرمی خاصی را به دلم تزریق می‌کند و وسوسه می شوم برای چشیدنش اما مغازه‌ها به حدی شلوغ است و بازار باقالی و لبو چنان داغ است که جایی برای سوزن انداختن نیست.
از یکی از خانواده‌هایی که دور یک میز نشسته‌اند و مشغول خوردن لبو هستند می‌پرسم که چرا باوجود شیوع کرونا بازهم در مکان‌های عمومی خوراکی می‌خورند گفت: در اینکه کرونا ویروس خطرناکی است و شوخی بردار هم نیست شکی نیست؛ اما طبق گفته خود متخصصان و محققان کرونا از طریق غذا و آب منتقل نمی شود.
این درست است که گفته می‌شود کرونا از طریق آب و غذا انتقال پیدا نمی‌کند اما گفته می‌شود که خوردن غذا در مکان‌های عمومی می‌تواند سبب انتقال کرونا باشد.

عصر کرد


با برخی‌ها هم که حرف میزنی و نظرشان را راجع به کرونا می‌پرسی گویی بعد از گذشت یک سال از شیوع این ویروس در کشور و با وجود شنیدن خبر فوت اطرافیان، هنوز براین باورند که کرونایی وجود ندارد.
وقتی از یکی از مغازه‌داران سطح شهر سنندج می‌پرسم که چرا از ماسک استفاده نمی‌کنی، جوابش یک کلمه بود، کرونا کجا بود همه‌اش سرکاری است.!!!
یکی دیگر از مغازه‌داران در جواب سوالم که چرا ماسک نزده است می‌گوید: وقت هایی که جایی بروم حتما از ماسک استفاده می‌کنم ولی دلیل اینکه در مغازه از ماسک استفاده نمی‌کنم این است که اغلب مشتری‌هایی که به مغازه می‌آیند ماسک زده‌اند و تاحدودی از این بابت خیالم راحت است.
از خانمی که در حال پرو لباس بچه‌هایش در داخل مغازه بود، پرسیدم که آیا نگران مبتلا شدن بچه‌هایش آن هم در میان این جمعیت نیست؛ گفت: تاکی قرار است در خانه بمانند؟ ماه‌ها است از خانه خارج نشده‌اند و امروز آن‌ها را آورده‌ام که هم هوایی عوض کنند هم وسایل موردنظرشان را بخرم، ماسک هم که زده‌اند پس مشکلی نیست.
حال آنکه طبق تحقیقات انجام شده ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر است اما نمی‌تواند آن را به طور کامل مهار کند.
یکی از دستفروشان سطح شهر که پسرش را هم آورده تا کمک دستش باشد و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم خبری نیست می‌گوید: فشار اقتصادی آنقدر زیاد است که به جای فکر کردن به سلامتی باید بعد از هروعده غذایی فکر این باشیم که چگونه وعده دیگر شکم خود را سیر کنیم، مشکلات اقتصادی و بی‌پولی دیگر وقتی برای فکر کردن به سلامتی باقی نمی‌گذارد.
به یک مغازه طلافروشی می‌روم که علاوه بر شلوغی داخل مغازه عده‌ای هم بیرون از مغازه منتظر خلوت شدن مغازه هستند تا بتوانند بروند و طلای انتخابیشان را قیمت یا خرید کنند.
از یکی از زوج‌ها که معلوم است دارند برای ازدواج خود را حاضر می‌کنند و حسابی هم ذوق زده هستند و با لذت طلاها را انتخاب می‌کنند از وصلتشان می‌پرسم می‌گویند: عروسی که نمی‌توانیم بگیریم اما حالا که کمی اوضاع کرونا بهتر است قصد داریم یک جشن کوچک خانوادگی در حیاط خانه بگیریم که بهترین روز زندگیمان زیاد سوت و کور نباشد.
اما زوج دیگر نظری برخلاف نظر آن‌ها دارند، می‌گویند: جان عزیزانمان بسیار مهم‌تر از عروسی است، هفته دیگر قرار است بدون حضور هیچ‌کسی دو نفری برویم سر خانه و زندگیمان اما به هم قول داده‌ایم اگر کرونا برای همیشه تمام شود یک جشن مفصل شاید در یکی از سالگردهای ازدواجمان بگیریم.
به پارک‌ها شهر هم که سری بزنید، جمعیتی را می‌بینید که بچه‌هایشان را برای گردش و تفریح بدون رعایت هرگونه نکات و پروتکل‌های بهداشتی به پارک‌ها آورده‌اند.
گرچه گفته می‌شود ابتلای کودکان به کرونا بسیار نادر است و در صورت ابتلا بیماریشان وخیم نمیشود، اما کودکان به دلیل عدم بروز نشانه‌های بیماری کرونا یکی از ابرپخش‌کننده‌ها و ناقلین این ویروس منحوس هستند.

عصر کرد


اوایل آذر ماه بود که شاهد موج سوم پاندمی کرونا در کردستان بودیم و آمار مبتلایان و مرگ و میر نیز در استان کردستان روزبه‌روز در حال افزایش بود و رنگ استان قرمز بدخیمی بود که هر روزه چندها تن از عزیزانمان گرفتار این ویروس و یا قربانی آن می‌شدند.
در همان اواخر آبان و ابتدای مسیر آذرماه و حال ناخوشی که آخرین پاییز قرن را دربرگرفته بود مسئولین را برآن واداشت که برای نجات جان همشهریان و کاهش تب کرونا در استان و در بسیاری از شهرهای دیگر اقدامات موثری صورت گیرد و محدودیت‌هایی در درون و برون شهر صورت گیرد.
برای اجرای محدودیت‌های کرونایی به غیر از مشاغل ضروری مانند داروخانه‌ها، نانوایی‌ها، مراکز امدادی، سوپرمارکت‌ها، مراکز درمانی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خدمات عمومی تمامی مشاغل دیگر در شهرهایی با وضعیت قرمز تعطیل و ورود خودروهایی با پلاک غیر بومی به شهرهای وضعیت قرمز نیز ممنوع شد و برای جلوگیری از برگزاری مهمانی‌ها و جشن‌ها محدودیت تردد در شهر از ساعت 21 تا 4 بامداد اعمال شد.
اعمال محدودیت‌ها و رعایت مردم در این دوران سبب فروکش کردن تب کرونا در استان شد و استان کردستان هر روز شاهد کاهش آمار مبتلایان و مرگ‌و میرهای ناشی از کرونا است.
تب کرونا فروکش کرده و حال دوباره مردم گویی کنترل کرونا را با پایان کرونا اشتباه گرفته‌اند و دوباره بی‌خیالی‌هایشان از سرگرفته شده است و نتیجه وحشتناک این ازدحام جمعیت را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/171573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

تحقق 106 درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان

ایجاد 833 اشتغال خانگی با اعتبار 940 هزار میلیون ریال

فعالیت مستمر 65 تیم نظارتی پلیس راه در محور‌های مواصلاتی

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

13 هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن آب شهری کردستان اضافه شد

کریدور شمال - جنوب در محدوده استان کردستان دارای عقب‌ماندگی تاریخی است

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

لمپارد: پدرم من را به پارک برد و مجبورم کرد فوتبال بازی کنم

مرد یخی و سرشاخ با یک پدیده برای رسیدن به پاریس

کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود

آغاز جدال بسکتبال شهرداری گرگان برای فتح غرب آسیا از فردا