عصر کرد

آخرين مطالب

مراقبت تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا ضروری است گفتگو

مراقبت تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا ضروری است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:در دوره بیماری کرونا اشتهای فرد کاهش یافته و بدلیل عدم دریافت انرژی، پروتیین و مواد مغذی کافی، احتمال بروز سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها وجود دارد به همین دلیل مراقبت تغذیه ای ویژه را ضروری است.

به گزارش ایرنا امین امینی روز سه شنبه در گفت و گوی خبری با اشاره به اینکه در دوران نقاهت اشتهای فرد افزایش می‌یابد و بهترین زمان برای جبران کمبود انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح از دست رفته در دوران بیماری است اظهار داشت: رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات و مغزدانه‌ای خام به همراه مقدار مناسب گوشت ماهی، مرغ، تخم مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبود بیماری توصیه می شود.
وی اضافه کرد: دریافت کافی مواد غذایی، رعایت تنوع، تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه 6 گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، مواد گوشتی و پروتئینی، حبوبات، مغزها و گروه شیر و لبنیات منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می‌شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: به دلیل کاهش اشتها در بیماران کووید 19 و پیشگیری از سوء تغذیه پروتئین انرژی، کسانی که دوران نقاهت این بیماری را طی می کنند لازم است نکات تغذیه ای را رعایت کنند و برای جبران مایعات و جلوگیری از کم آبی بدن روزانه حداقل هشت لیوان مایعات شامل آب، آب میوه طبیعی و تازه، آب سبزیجات و چای کم رنگ توصیه می شود.
وی با اشاره به اینکه برای دریافت انواع ریز مغذی‌ها در طول روز انواع سوپ و آش رقیق و کم چرب تهیه شده از انواع جو، بلغور، سوپ سبزیجات و غیره مصرف شود گغت: برای دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین A تخم مرغ به صوت آب پز، انواع سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج و جعفری و سبزیجات با رنگ قرمز و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی در انواع سوپ ها و آش ها و یا به صورت آب پز و بخار پز را در برنامه غذایی خ گنجانده شود.
امینی گفت: روزانه حداقل یک بار از منابع غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند انواع نان‌های سبوس دار و یا سیب زمینی آب پز مصرف شود و برای دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین C مصرف سبزیجات تازه و انواع سالاد که به شیوه درست گندزدایی و ضدعفونی شده اند، آب مرکبات و نیز جوانه‌ها توصیه می‌شود.
وی با بیان اینکه جهت دریافت کافی پروتئین، آهن، روی، سلنیوم و تقویت سیستم ایمنی مصرف روزانه گوشت‌های سفید (مرغ، ماهی) مغزدانه ها و انواع حبوبات را در برنامه غذایی خود داشته باشید، افزود: استفاده از روغن های کنجد، زیتون، سویا، آفتاب گردان و کلزا برای پخت و پز و سالاد بمنظور تأمین بخشی از انرژی روزانه و تامین اسیدهای چرب ضروری، در برنامه غذایی مناسب است.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مصرف عسل به منظور تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه را مفید دانست و گفت: از زرد چوبه به دلیل خواص ضد التهابی روزانه در حد معمول استفاده شود.
امینی مصرف متعادل زنجبیل و موز در کنترل تهوع را مؤثر برشمرد و گفت: خوردن منظم سه وعده اصلی غذایی و میان وعده در طول روز به منظور تامین انرژی مورد نیاز و ریزمغذی ها در دوران نقاهت بیماری ضروری است. 
وی به بیمارانی که دوران نقاهت را سپری می‌کنند، توصیه کرد: برای پیشگیری از یبوست از سبوس‌های خوراکی ( سبوس برنج و گندم) در غذاهایی مانند سوپ، انواع آش و یا سالاد استفاده نکنند.
وی با اشاره به محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کرونا، افزود: از مصرف غذاهای پرچرب، سنگین و دیر هضم به دلیل ایجاد اختلالات گوارشی و انواع ترشیجات به دلیل تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد سرفه پرهیز کنید.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از مصرف زیاد سیر، زنجبیل دوری نموده و انواع سس تند و خردل، غذاهای شیرین و آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار و قندو شکر را به حداقل برسانید.
امینی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به کرونا در صورت بروز اسهال مصرف سبوس و سبزیجات را محدود کنند، اظهار داشت: تداوم رژیم های غذایی خاص برای افراد مبتلا به فشار خون و دیابت در این دوران ضروری است.
به گزارش در حال حاضر شهرهای استان کردستان از لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت زرد قرار دارد.
هم اکنون 138 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 77 نفر در سنندج، 16 نفر در سقز، 6 نفر در مریوان، 6 نفر در قروه، 9 نفر در کامیاران، 9 نفر در بانه، 9 نفر در بیجار، پنج نفر در دیواندره و 1 نفر سروآباد تحت درمان قرار دارند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه 15 دی در مجموع 6 هزار و 73 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 110 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به یک میلیون و 200 هزار و 737 نفر و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به 55 هزار و 650 نفر رسید.
برچسب‌ها
کرونا گندم بهداشت و سلامت دیابت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/171895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری 173 کرسی نقد و نظریه پردازی

کنتور برق 85 درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب 19 عنوان برگزار می‌شود

اجرای 19 عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای 100 درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال 1403

صحنه، پربارش‌ترین شهر کرمانشاه طی چند روز اخیر

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت

تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه

آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

دلیل غیبت رئیس اینتر در قهرمانی

اعتراف نگران کننده بلینگام: واقعا خسته هستم!

پیولی: شکست تلخ و دردآوری بود

پیش درآمدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ 5 (فیلم)

سریال افعی تهران فصل 2 دارد؟/در پشت صحنه سریال افعی تهران چه خبر است؟ +عکس

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

فال انبیا فردا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

صحنه پربارش‌ترین شهر کرمانشاه در چند روز اخیر

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب

کاهش 8 درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه

پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها

عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه

ممنوعیت چیدن لاله واژگون