عصر کرد

آخرين مطالب

حمایت اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مواضع رهبرمعظم انقلاب اجتماعی

حمایت اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مواضع رهبرمعظم انقلاب
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته‌های مختلف دانش پزشکی، با صدور بیانیه‌ای، با اشاره به شواهد و مستندات علمی حمایت خود از مواضع خردمندانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را اعلام کردند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ
نظر به اهمیت ویژه شیوع جهانی کرونا و نیاز مبرم به رویکردهای منطقی و کاملاً حساب شده به این معضل بهداشتی که سلامت و اقتصاد مردمان شریف کشورمان را تحت تأثیر خود قرار داده است و پیرو فرمایشات گوهربار اخیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته) در ارتباط با امر خطیر ایمن سازی کشوری، این بیانیه به شرح ذیل منتشر می‌شود.
واکسیناسیون از ارکان بسیار مهم و شاید اگر اغراق نباشد، اصلی ترین رکن در پیشگیری و گاه درمان بیماری‌های مسری است، به نحوی که بسیاری از بیماری‌های عفونی و همه گیری های جهانی با برنامه واکسیناسیون حساب شده و منطقی ریشه کن شده‌اند. با توجه به شرایط خاص حاکم بر پاندمی کرونا بالاخص نو ظهور بودن سارس، کرونا ویروس و ماهیت بسیار پیچیده این ویروس، رویکرد به امر خطیر ایمن سازی (واکسیناسیون) در این برهه زمانی دقت و وسواس بالایی را می‌طلبد. بدیهی است، این دقت برای کشوری مانند ایران که تحت ناجوانمردانه ترین تحریم‌های ممکن از سمت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است باید صد چندان باشد.
واکسن‌هایی که در حال حاضر برای مصرف بالینی در برخی از کشورها تجویز می‌شوند یعنی واکسن‌های فایزر-بیونتک (BNT162b2)، مدرنا (mRNA-1273) و آسترازنکا (AZD-1222)، تولیدات آمریکایی و انگلیسی هستند. قطعاً در سنوات اخیر با وجود مستندات بسیار معتبر، شرکت‌های پزشکی آمریکایی در رأس و شرکت‌های اروپایی به تبعیت از آنها، در ضروریات دارویی، تجهیزات پزشکی و حتی تحقیقی، کشور عزیزمان را تحت ناجوانمردانه ترین تحریم‌های ممکن قرار داده‌اند، امری که مخالف اصل سوگند نامه پزشکی در هر جای جهان است! در شرایط کنونی که کینه ورزی این دولت‌ها با کشورمان به اوج خود رسیده است، قطعاً هیچ منطقی رأی به تهیه واکسن، حساس‌ترین ماده ایی که قرار است برای افراد سالم یک کشور تجویز شود از دشمن آن کشور را نمی‌دهد!
واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از تکنولوژی‌های جدید شاخه‌های تخصصی علم پزشکی یعنی ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک استفاده کرده‌اند که عبارتند از ناقلین مولکول mRNA و ناقلین ویروسی که مولکول DNA در آنها تعبیه شده است. اگرچه سابقه تحقیقاتی این واکسن‌ها در محیط آزمایشگاه و مدل‌های حیوانی در گذشته وجود دارد، ولی استفاده از آنها برای انسان‌ها صرفاً محدود به تحقیقات بوده و هرگز در بالین آن‌هم در چنین مقیاس عظیم میلیاردی استفاده نشده‌اند! با وجود اینکه موارد مرگ و میر و عوارض دیگر به اقرار شرکت‌های تولید کننده این واکسن‌ها کم بوده است، اما پایش های بعد از فروش و عوارض طولانی مدت آنها بالاخص اثرات ژنتیکی و به ویژه اپی ژنتیکی آنها با توجه به ماهیت اسید نوکلئیکی همچنان نا مشخص است و در پرده ابهام قرار دارد.
به فرض اینکه مطالعات حاکی از اثر بخشی بین 90 تا 95 درصد این واکسن‌ها است (که آن هم باید در مقیاس میلیاردی ثابت شود)، شایان ذکر است که این تنها عامل کافی برای یک واکسیناسیون موفق نیست، بلکه فاکتور دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد، دوام ایمنی ایجاد شده توسط این واکسن‌ها است که باز در پرده ایی از ابهام قرار دارد!
مسئله بعد که در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد، موتاسیون‌هایی است که مکرراً در ویروس گزارش شده‌اند! D614G که ویروس را مسری تر کرد، موتاسیون N453Y که ویروس را در جمعیت راسوها گسترش داد و متعاقباً مجدداً به انسان‌ها انتقال داده است و نهایتاً 14 جهش که N501Y و حذف 69/70 باعث ایجاد شکلی بسیار متفاوت و به شدت مسری از ویروس بنام B.1.1.7 یا واریان انگلیسی شد!
با این خوش بینی بسیار که واکسن‌های موجود بتوانند جلوی این واریان ها را بگیرند، موضوع دیگر انواعی از ویروس است که ممکن است در ادامه پاندمی ایجاد شوند. قطعاً هیچ تضمینی نیست که واکسن در برابر تمام واریان ها مؤثر باشد، پس نیاز احتمالی به تجدید واکسیناسیون، وابستگی کامل را به شرکت‌های تولید کننده ایجاد می‌کند که بی شک این موضوع تبدیل به اهرم اعمال قدرت و فشار شرکت‌ها بر کشورها می‌شود! بماند که به دلیل ماهیت اسید نوکلئیکی این واکسن‌ها، تجویز بیش از حدشان، بالقوه می‌تواند سیستم التهابی را فعال و اختلالات خود ایمنی همچون لوپوس را که از بدترین اشکال خود ایمنی بوده و تمامی بدن را درگیر می‌کند، ایجاد نماید.
موارد فوق الذکر همگی پیش فرض‌ها و احتمالاتی بودند که اساس و مستندات علمی قابل ارائه دارند، قاعدتاً برای رهسپار شدن به یک سفر کوتاه ما تمام پیش بینی‌های لازم را در نظر می‌گیریم، حال در این مورد که ایمن سازی کل کشور مد نظر است، بی شک مساله دوچندان حائز اهمیت و بسیار مهم است و پیش بینی‌های مبتنی بر شواهد علمی از سویی و از سوی دیگر حقایق تلخ تاریخی همچون ورود خون آلوده به کشورمان در گذشته، همگی به ما می‌گوید، واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی صد در صد یک نمونه کامل و بی نقص از واکسن کرونا نبوده و علاوه بر آنها تهیه واکسن از کشورهایی که با ما دشمنی آشکار دارند کاملاً غیر منطقی و مردود است.
در خصوص واکسن‌های داخلی هم، این واکسن‌ها باید مانند سایر واکسن‌ها مراحل علمی و قانونی تحقیق، توسعه و تولید را طی کنند و در صورتیکه مطالعات نظام مند و قابل استناد، اثر بخشی و بی عارضه بودن آنها را تأیید کردند، بی شک این بزرگترین افتخاری خواهد بود که نصیب جامعه علمی ایران شده است و باید از این حرکت که باعث جلوگیری از وابستگی کشور و حفظ سلامت مردم می‌شود حمایت قاطع صورت گیرد.
در پایان، ما جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بر اساس شواهد، مستندات علمی، تحقیقات و مطالعات به عمل آمده پیرامون ویروس کرونا، حمایت خود را از مواضع خردمندانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را اعلام می‌داریم و از همگان خواستاریم همچون همیشه با حفظ وحدت و انسجام ملی، از ورود رسانه‌ها و افراد غرض ورز به این مقوله حساس و سودجویی دشمنان داخلی و خارجی جلوگیری شود.
با آرزوی سلامت و سرافرازی تک تک مردم ایران و اعتلای روز افزون نام ایران در مجامع علمی
جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
کد خبر 5122450

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/174324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

سازش 31 فقره پرونده قتل عمد

ارائه خدماتی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم

آوای دف بر فراز آسمان پالنگان نواخته شد/هزاران گردشگر آمدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

مهدی طارمی شاهزاده شد!

سمپاشی در مزارعی که بیماری زنگ دوباره مشاهده شده است