عصر کرد

آخرين مطالب

دومین تصفیه‌خانه پیشرفته کشور در انتظار اعتبارات اقتصادي

دومین تصفیه‌خانه پیشرفته کشور در انتظار اعتبارات
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه احداث تصفیه خانه و خط انتقال آب شُرب به شهر کرمانشاه از سد گاوشان به منظور طرح آبرسانی بلند مدت این شهر از سال 88 کلید خورد؛ این خط برای انتقال 63 میلیون متر مکعب آب در سال طراحی شد و قرار بود نیاز آبی شهر کرمانشاه را برای جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری در افق سال 1415 تأمین کند.
طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه یکی از طرح‌های مهم آبرسانی در سطح ملی است که تصفیه‌خانه آن بزرگترین تصفیه خانه غرب کشور و دومین تصفیه خانه پیشرفته کشور محسوب می‌شود؛ اما اکنون بعد از گذشت قریب به 12 سال از شروع عملیات اجرایی طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه، این پروژه مورد استفاده مردم و رفع کسری آب شُرب به خصوص در فصول گرم سال قرار نگرفته است.
سوم مهر ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور پیگیری وضعیت پروژه‌های عمرانی و تولیدی استان کرمانشاه در چند ماه پایانی دولت تدبیر و امید ضمن بازدید از روند اجرای این طرح و چند پروژه دیگر، قول تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای این اتمام پروژه‌های عمرانی در کرمانشاه را داد و تاکید کرد که این پروژه تا پایان سال جاری و یا حداکثر اوایل سال 1400 افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

عصر کرد

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که تا پایان سال طرح‌های عمرانی استان کرمانشاه افتتاح شوند، قول تأمین اعتبار 200 میلیارد تومان برای بهره برداری از تصفیه خانه شهر کرمانشاه و وارد مدار کردن بخشی از آب به شبکه آبرسانی طی دهه مبارک فجر امسال را داد.
کمبود اعتبار مانع بهره برداری از طرح بلند مدت آبرسانی به شهر کرمانشاه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، به آخرین وضعیت طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین مانع در مقابل بهره برداری از این طرح، مسائل مالی و اعتباری است.
بهرام درویشی با بیان اینکه طرح آبرسانی به کرمانشاه یک طرح پیچیده و هزینه‌بَر است، اظهار کرد: کار سازه‌ای تصفیه خانه این طرح 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باقی مانده کار تماماً خرید 22 قلم قطعه و تجهیزات برای نصب در این تصفیه خانه و قسمت زیر زمین است.

عصر کرد

وی افزود: بخش عمده این قطعات خارجی هستند که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید و وارد کردن آنها به کشور وجود ندارد، اما با تکیه بر توان مهندسین داخلی، برخی از این قطعات به نمونه داخلی تبدیل شده و هم اکنون در داخل کارگاه تصفیه خانه مشغول به نصب است.‌
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به نوع طراحی این تصفیه‌خانه، نیاز به بکارگیری چند قطعه خارجی به نا «میکرواستینر» وجود دارد که متأسفانه نمونه داخلی ندارد.
درویشی با بیان اینکه در حال خرید این قطعات هستیم، افزود: قرارداد خرید این قطعات منعقد شده و طرف خارجی تحویل قطعات را مشروط به دریافت هزینه دانسته که متأسفانه در حال حاضر هیچ گونه اعتباری در دست نداریم.
تحقق به موقع وعده بهره‌برداری از خط اضطرار آبرسانی منوط به تخصیص اعتبار است
وی با اشاره به وعده به بهره‌برداری رساندن خط اضطراری این طرح که شامل تصفیه خانه و بخشی از خط انتقال طی ایام دهه مبارک فجر امسال است، تصریح کرد: قرار است یکی از قطعات خریداری شده در بهمن ماه وارد کشور شود و وعده بهره برداری بنابر تخصیص به موقع اعتبارات و ورود قطعات مورد نیاز به کارگاه داده شده بود.‌
تاکنون هیچ اعتبار وعده شده ایی به طرح آبرسانی تزریق نشده است
درویشی اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از خط اضطراری طی سال جاری را 200 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر پیمانکار این طرح بنابر وعده مسئولین مبنی بر تزریق به موقع اعتبارات، قرارداد خرید 150 میلیارد تومان قطعه و تجهیزات مورد نیاز را منعقد کرده‌اند که متأسفانه تا این لحظه هیچ گونه پولی به استان برای این طرح تزریق نشده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه تصفیه خانه با سرعت مشغول انجام کار است، تاکید کرد: به هر شکل ممکن، بخشی از این تصفیه‌خانه را تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به صورت اضطرار وارد مدار بهره‌برداری می‌کنیم که با این اقدام 2.5 متر مکعب بر ثانیه آب وارد مدار می‌شود.

عصر کرد

درویشی مجموع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان را 600 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: متأسفانه اعتبار اختصاص داده شده به این طرح طی سال جاری 42 میلیارد تومان بوده که تمام آن هزینه شده است.
بهره برداری کامل از طرح آبرسانی بلندمدت کرمانشاه ظرف یک‌سال در صورت تخصیص کل اعتبارات مورد نیاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه بهره برداری از این طرح بستگی به تأمین منابع مالی دارد، گفت: اگر کل 600 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز را هم اکنون در اختیار داشته باشیم این طرح به صورت کامل ظرف یک سال اتمام و به بهره‌برداری می‌رسد.
درویشی پیشرفت کلی این طرح را به صورت وزنی حدود 58 درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای شروع عملیات اجرایی طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه تاکنون برای آن حدود 220 میلیارد تومان هزینه شده که تنها قیمت به روز خرید لوله‌های به کار رفته در این طرح حدود 2 هزار و 160 میلیارد تومان است.
وی به مشخصات فیزیکی این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح شامل 73 کیلومتر خط اصلی انتقال آب و در سد گاوشان نیز 18 کیلومتر تونل حفره شده است که نیاز آبی شهر کرمانشاه را با حجم 60 میلیون مترمکعبی برای جمعیت یک و نیم میلیون نفری در افق سال 1415 تأمین می‌کند.

عصر کرد

درویشی افزود: خط اصلی این طرح که از سد گاوشان به تصفیه خانه و سپس به مخازن زون مرتفع جنوب شهر وصل می‌شود در سال‌های قبل به صورت کامل اجرا شده و هم اکنون 1.2 متر مکعب بر ثانیه آب را تحویل شهر کرمانشاه می‌دهد.
به گفته وی، در تعهدات این طرح ساخت 80 هزار متر مکعب مخزن در نقاط مختلف شهر برنامه ریزی شده بود که هم اکنون حدود 90 هزار متر مکعب مخزن در حال ساخت است.
درویشی با اشاره به فرسودگی شبکه‌های توزیع آب شُرب در سطح شهر کرمانشاه، تاکید کرد: هدف از طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه، پایداری منابع آب این شهر است و نیز بخشی از آن برای تأمین آب طرح‌هایی از جمله طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: نیاز آبی شهر کرمانشاه با جمعیت کنونی 2.5 متر مکعب بر ثانیه است، در حالی که این شرکت 3.7 متر مکعب بر ثانیه آب تحویل شهر می‌دهد.
درویشی تاکید کرد: باید اصلاح شبکه‌های فرسوده توزیع آب شُرب برای جلوگیری از هدر رفت با جدیت در دستور کار قرار بگیرد که متأسفانه این کار علاوه بر سختی و پیچیدگی به دلیل وجود بافت فرسوده شهری، نیازمند اعتبارات ویژه ای است.
وضعیت تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه حاد است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، به طرح تأمین آب شُرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان در بلندمدت اشاره کرد و گفت: قرار بود این طرح طی سال 94 به بهره‌برداری برسد که به استناد همین وعده، کار آن‌چنانی برای تأمین کسری آب شُرب در سطح شهر انجام نشد.
علیرضا کاکاوند با بیان اینکه وضعیت تأمین آب شُرب این شهر کرمانشاه حاد است، اظهار کرد: اوایل سال جاری طی مکاتبات صورت گرفته با استاندار کرمانشاه در این خصوص و در جلسه آخرین وضعیت رسیدگی به طرح‌های آبرسانی استان قرار شد که خط اضطراری طرح آبرسانی بلند مدت این شهر تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری برسد.

عصر کرد

وی افزود: متأسفانه در صورت عدم تزریق اعتبارات مورد نیاز امکان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه طرح آبرسانی بلند مدت شهر کرمانشاه تا پایان سال را با مشکل مواجه می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: بهره‌برداری از تصفیه خانه این طرح قبل از شروع فصل گرم سال آینده نیاز اساسی شهر است.
کسری 950 لیتر بر ثانیه آب شُرب در کرمانشاه
کاکاوند به میزان مصرف آب شُرب مشترکان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط 4 هزار و 200 لیتر بر ثانیه در حالت عادی و در فصول گرم گاهاً تا 6 هزار و 300 لیتر بر ثانیه مصرف آب مشترکان شهر کرمانشاه است.
وی میزان تولید آب شرب را 3 هزار و 250 لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: با وجود برخی اقدامات انجام شده طی سال جاری برای کاهش تنش‌های کم آبی، هم اکنون 950 لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب در شهر کرمانشاه داریم.
کاکاوند کمبود تولید آب، کاهش حجم مخازن ذخیره آب نسبت به ظرفیت جمعیت شهر و فرسودگی بالای شبکه توزیع آب شرب را سه عامل مشکل تأمین آب شُرب کلانشهر کرمانشاه عنوان و تاکید کرد: رفع این عوامل نیاز به تزریق اعتبارات ویژه و به موقع دارد.
کد خبر 5122367

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/174348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود

تیک آف تماشایی هواپیما در هوای بارانی کرمانشاه + فیلم

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!

کریمی: فدراسیون باعث شد از کورس قهرمانی جا بمانیم

هادی محمدی: امید عالیشاه نباید آنطور می‌زد!

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

توزیع 500 بسته پوشاک در بین فقرا و نیازمندان کردستانی

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

باقری: گل استقلال خوزستان خطا بود

صداقت: تیم ذوب آهن موقعیت های زیادی داشت

رامین رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من هستند

صحبتهای گئورگی گولسیانی در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان:

سعید صادقی بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

زنده: همراه با تحولات ناگهانی در استقلال

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نتایج بازی های هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال

جدول لیگ برتر؛ توقف بالانشینان و تداوم صدرنشینی استقلال

تأثیر تیم داوری در بی‌کیفیت شدن دیدار پرسپولیس و سپاهان

ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی