عصر کرد

آخرين مطالب

سیرانبند بانه در تدارک تحولی بزرگ اقتصادي

سیرانبند بانه در تدارک تحولی بزرگ
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایرنا، مرز سیرانبند بانه دومین و نزدیکترین مرز استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است. این مرز اکنون کاربری بازارچه‌ مرزی را داشته و از لحاظ میزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلان، رتبه دوم بازارچه‌های استان را دارد.
مرز سیرانبند بانه در نزدیکی روستای تخلیه شده سیرانبند و در 25 کیلومتری غرب بانه واقع شده است و به لحاظ فعالیت‌های تجاری تاریخچه‌ای بیش از 80 سال بویژه در بخش صادرات کالا دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ویژه، همیشه مورد توجه فعالان اقتصادی منطقه بوده و در همه شرایط زمانی فعالیت در این مرز برقرار بوده است.
این مرز در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و دست خوش تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی شده است اما هیچگاه فعالیت در این مرز متوقف نشد و فعالان اقتصادی همیشه و در سخت‌ترین شرایط به فعالیت در مرز ادامه داده‌اند.
دهه 70 اوج رونق فعالیت اقتصادی در مرز سیرانبند بانه بود. بیش از 600 فعال اقتصادی و پیله‌ور در این مرز فعالیت تجاری و اقتصادی داشتند اما اکنون فعالیت بازرگانان به کمتر از 10 نفر رسیده است و سیمان، شیشه، انواع مصنوعات پلاستیکی، پوکه و مصالح ساختمانی، انواع میوه و صیفی جات و آهن از عمده‌ترین کالاهایی است که از این مرز به اقلیم کردستان صادر می‌شود.
از سال 74 زمزمه‌های رسمی شدن مرز سیرانبند بانه شروع شد و مصوبه آن در دولت نهم به تصویب رسید و در پی آن نشست‌های 2 طرفه در سطح استاندار کردستان و مسوولان اقلیم کردستان عراق و نمایندگان آنها برگزار و چندی پیش مجددا بحث رسمی شدن این بازارچه از مقامات وزارت امور خارجه پیگیر شد و در نهایت هفته گذشته استاندار کردستان خبر رسمی شدن مرز سیرانبند بانه را از طرف دولت مرکزی عراق اعلام کرد و این خواسته دیرینه مرزنشینان محقق شد.

عصر کرد

افزایش رویه‌های گمرکی در بازارچه سیرانبند بانه
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و از فعالان تجاری بانه در این ارتباط به ایرنا گفت: با توجه به اینکه مرز سیرانبند بانه به رسمیت شناخته نشده بود بسیاری از رویه‌های گمرکی مانند ترانزیت کالا، واردات قطعی، ورود و خروج موقت در آن انجام نمی‌شود که این مساله محدودیت‌هایی را برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده است.
بختیار صالحی با بیان اینکه هم اکنون بازارچه با کمبود نیروی انسانی در گمرک مواجه است که با رسمی شدن آن تعداد این نیروها افزایش پیدا کرده است و سرعت در انجام فعالیت‌ها بیشتر می‌شود، افزود: انتظار می رود با این روند بسیاری از رویه های گمرکی که اکنون انجام نمی‌شود، در بحث صادرات افزایش یافته و واردات کالا نیز قطعی شود.
وی با اشاره به نبود امکانات بهداشتی و رفاهی در بازارچه سیرانبند بانه، اضافه کرد: با توجه به اینکه این بازارچه وضعیت نامشخصی داشته است پایانه‌ها رغبتی به توسعه و عمران آن نداشتند که با رسمی شدن بازارچه زمینه برای ایجاد امکانات بهداشتی و خدمات فراهم خواهد شد.
این صادرکننده گفت: تا زمانی که بازارچه به رسمیت شناخته نشود، تجار و بازرگانان رغبتی به توسعه صادرات ندارند اما با رسمی شدن این بازارچه زمینه برای آشنایی بیشتر با تجار خارجی فراهم و ارتباط تجار و بازرگانان بیشتر می‌شود و همچنین شناخت بیشتری از نیاز بازار هدف پیدا خواهد شد.

عصر کرد

بهره مندی از ظرفیت های مرز
نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مبادلات مرزی در بانه سابقه زیادی دارد و استفاده از ظرفیت‌های مرز یکی از مطالبات جدی مردم بانه است.
بهزاد رحیمی افزود: در دهه 70 که بازارچه سیرانبند بانه رونق یافت برای صادرات و واردات کالا از آن استفاده می‌شد و رویه‌های محدود گمرکی در این بازارچه اجرا شد اما محدودیت‌هایی برای تردد مسافر داشت.
وی با بیان اینکه بازارچه مرزی سیرانبند بانه به دلیل قدمت و موقعیت جغرافیایی، زمینه برای رونق و توسعه را دارد، اظهار داشت: هدف اصلی ما تامین نیاز بازار عراق است که مرز باشماق جوابگوی این حجم از مبادلات را ندارد و وجود یک مرز رسمی دیگر ضروری بود.
رحیمی افزود: دولت ایران از سال‌ها قبل با رسمی شدن این مرز موافقت کرده اما دولت مرکزی عراق به دلایلی با رسمی شدن این مرز مخالف بود که با توافق مقامات کشوری این مشکل حل و با رسمی شدن مرز موافقت شد.
وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرز سیرانبند بانه، اضافه کرد: پلیس گذرنامه که در مرز سیرانبند مستقر می‌شود آموزش لازم را دیدند و زیرساخت‌های مهم مانند فیبرنوری و برق در مرز مهیا شده و مسیر عبور و مرور مسافر نیز آماده بوده و همتای عراقی نیز در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها است.
نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تردد مسافر در مرز سیرانبند باعث توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال می‌شود، یادآور شد: رسمی شدن مرز سیرانبند، توریست درمانی را نیز رونق می‌بخشد و مدیریت بازارچه به اداره راهداری، حمل و نقل جاده ای واگذار می‌شود تا با اختیاراتی که دارد زیرساخت لازم را فراهم کند.

عصر کرد

سیرانبند امکانات فعالیت در مراودات تجاری گسترده را دارد
فرماندار بانه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمادگی بازارچه سیرانبند بانه به لحاظ امکانات برای تردد مسافر گفت: وقتی که مرزها رسمی می‌شود به لحاظ قانونی مدیریت آنها زیر نظر پایانه و حمل و نقل انجام می‌شود و هم اکنون اقدامات لازم برای رسمی شدن این مرز انجام شده که طبق طرح مطالعاتی در سه فاز اجرایی خواهد شد.
اسماعیل رستم پور با اشاره به اینکه برای توسعه بازارچه 10 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و پیمانکار هم مشخص شده است، اظهار داشت: هم اکنون محوطه بازارچه هشت هکتار است و 85 هکتار نیز برای توسعه بازارچه مرزی سیرانبند خریداری شده و عملیات توسعه نیز انجام می شود
وی یادآور شد: تمام تجهیزات و امکانات برای ورود و خروج مسافر مهیا است و اینترنت و انبار کالایی نیز آماده شده است.
فرماندار بانه با اشاره به اینکه هماهنگی لازم برای استقرار ادارات انجام شده گفت: با همکاری نیروی انتظامی آموزش‌های اولیه نیروها با عنوان پلیس گمرک آغاز شده و برای انتقال اداراتی مانند، گمرک، سپاه و اطلاعات هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
رستم‌پور اضافه کرد: قرار است استاندار کردستان هماهنگی‌های لازم را انجام دهد که به محض آمادگی عراق تردد مسافر آغاز و مرز سیرانبند رسمی می‌شود و با توجه به وجود زیرساخت های لازم برای تردد مسافر امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری این فرایند آغاز شود.
وی به نقش مرز سیرانبند در توسعه استان و شهرستان بانه اشاره کرد و گفت: با رسمی شدن مرز سیرانبند بانه زمینه برای ایجاد اشتغال و سرمایه در منطقه بیشتر خواهد شد و انتظار داریم با توجه به موقعیت جغرافیایی و آمادگی بازارچه سیرانبند بانه استقبال مسافران در این مرز زیاد شود.
فرماندار بانه به افزایش 39 درصدی صادرات از بازارچه مرزی سیرانبند بانه در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: امسال هفت هزار و 890 تن کالا با ارزش 462 میلیون 866 هزار دلار کالا از بازارچه به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.
رستم‌پور افزود: واردات کالا برای نخستین بار امسال از بازارچه سیرانبند بانه آغاز شده که تاکنون 513 هزار 229 دلار کالا از این مرز وارد شده که تخفیف سود واردات به حساب مرزنشینان واریز شد.
شهرستان مرزی بانه 85 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد. این شهرستان با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری شمال غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.
برچسب‌ها مرزنشینان قیمت کالا پیله‌وری بانه صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/174386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه