عصر کرد

آخرين مطالب

دارویی که از خاک می‌روید/ توسعه صنعت گیاهان دارویی در انتظار تأمین اعتبار اقتصادي

دارویی که از خاک می‌روید/ توسعه صنعت گیاهان دارویی در انتظار تأمین اعتبار
  بزرگنمايي:

عصر کرد - گیاهانی از خاک می‌رویند که مرهم دردهای بسیاری از انسان‌ها هستند. چند سالی است که کشت و تولید این گونه‌های گیاهی با توجه به فواید درمانی و اقتصادی که دارند در ایران و به تبع آن در استان مرزی کردستان در حال رونق گرفتن است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، اقلیم مرطوب و معتدل مدیترانه‌ای و خاک حاصلخیز، کردستان را زیستگاه گیاهان و جانوران گوناگون کرده و وجود همین تنوع گیاهی باعث شده تا تاریخچه ای کهن در گیاه درمانی داشته باشد.
نقش گیاهان در درمان امراض منحصر به دوران قدیم نبوده و سینه به سینه نقل شده تا به دوران کنونی رسیده است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.
امروزه بیشتر مردم ترجیح می دهند که عصاره گیاهان را برای درمان دردهای خود بکار گیرند و این را می توان به خوبی در زمان شیوع کرونا مشاهده کرد که میزان مصرف گیاهان دارویی در بین مردم چقدر افزایش پیدا کرد.افزایش تمایل مردم به استفاده گیاهان دارویی و پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی، وجود شرایط محیطی مطلوب، تنوع زیاد گونه های گیاهی و مرزی بودن استان کردستان از جمله ظرفیت های مهم کشت و توسعه گیاهان دارویی در این منطقه است.

عصر کرد

غنی سازی 21 درصد از اراضی کردستان با گیاهان دارویی
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت:421 هکتار معادل 21 درصد طرح پروژه‌های بیولوژیک استان امسال به غنی‌سازی مراتع گیاهان دارویی اختصاص دارد.
پیمان فتاحی مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بیشترین گیاهان دارویی مورد استفاده در غنی سازی مراتع گل ختمی و آوندول بوده که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه 16 قرارداد با تشکل‌ها و بهره برداران منابع طبیعی در سال جاری منعقد شده است، افزود: از این تعداد 9 قرارداد انجام پروژه‌های بیولوژیکی، 2 قرارداد تهیه طرح مرتعداری، 2 قرارداد مدیریت و ساماندهی چرای دام، سه قرارداد جلوگیری از ورود دام بوده است.
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری این استان در نظر دارد برای برنامه جهش تولید وهمسو باطرح 9در 99 سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور باهدف افزایش ضریب پوشش گیاهی و حفاظت پایداراکوسیستم‌های مرتعی وجنگلی و بالتبع رونق اقتصادی این عرصه‌ها ومعیشت بهره برداران با مشارکت جوامع محلی نهال‌های صنوبر (برای زراعت چوب) وبذور گیاهان دارویی ک بصورت رایگان توزیع کند.
وی افزود: از متقاضیان واجدشرایط از جمله تعاونی‌های مرتعداری، جنگلداری، تخصصی فراگیر منابع طبیعی وآخیزداری، بهره‌برداران سامان‌های عرفی دارای پروانه چرا و بهره برداران دارای زمین زراعتی با آب کافی دعوت می‌شود برای تکمیل فرم‌های مربوطه تا 10 بهمن به ادارات منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان محل اجرای طرح مراجعه کنند.

عصر کرد

نبود اعتبار مانع بزرگ سر راه توسعه گیاهان دارویی
مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بسیاری از گونه های گیاهان دارویی با شرایط آب و هوایی استان سازگار هستند، گفت: حدود 20 گونه شاخص از گیاهان دارویی شناسایی و به منظور تجارت استانی، کشوری و حتی جهانی آن در استان کشت شده است.
محمد مرادی از افزایش سطح کشت گیاهان دارویی و استقبال کشاورزان استان به کشت این نوع از گیاهان اشاره کرد و افزود: میزان سطح زیرکشت گل محمدی در استان از 29 هکتار به 171 هکتار در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
وی میزان تولید گل محمدی در استان را 450 تن ذکر کرد و اظهار داشت: کشاورزان خود اقدام به خشک کردن و یا عرضه تازه آن به بازار می کنند و تعدادی هم محصول خود را تحویل واحدهای فرآوری می دهند.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: کیفیت گل محمدی تولید شده در استان بحدی بالا است که به استان های مطرح کشور در زمینه گلابگیری هم حمل شده و می شود.
مرادی اظهار داشت: کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تاکنون پژوهش هایی در خصوص شناسایی بهترین نقاط استان که بالاترین بازدهی را برای کشت گیاهان دارویی دارند، انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در کشت گیاهان دارویی در استان برپایه تحقیقات علمی انجام می شود، افزود: براساس نتایج این تحقیقات شهرستان های دهگلان و دیواندره برای گشت گل محمدی هم از نظر عملکرد و هم اسانس مناسب تر هستند.

عصر کرد

مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: سماق، نعناع فلفلی، سیاه دانه، سیر ، گلرنگ، سنجد، موسیر و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی شاخص در استان هستند که در سطح های مختلف اقدام به کشت آنها شده است.
مرادی با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای کشت گیاهان دارویی در این استان فراهم است، اظهار داشت: تنها مشکلی که در این رابطه وجود دارد به کمبود اعتبارات بر می گردد که مانعی بر سر راه توسعه کشت گیاهان دارویی در استان شده است.
وی اضافه کرد: گونه های گیاهان دارویی که در گذشته کشت شده از بازار پسندی بالایی برخوردار نبودند به همین دلیل امروز از گونه های اصلاح شده که دارای کیفیت بالاتر و بازارپسندی بیشتری هستند استفاده می شود.
تا سال 1403 برنامه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شاخص را در استان داریم
مجری طرح ملی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: چهار واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان ایجاد شده چند واحد دیگر هم مجوز دریافت کردند که با شروع بکار آنها از خام فروشی در این بخش هم کاسته می شود.
مرادی با اشاره به اینکه تا سال 1403 برنامه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شاخص را در استان داریم، اظهار داشت: توسعه باغات در اراضی شیبدار یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این اراضی به جای گیاهان مثمر اقدام به کشت گیاهان دارویی کرده و خواهیم کرد و این کار تاکنون در شهرهای بانه و مریوان اجرایی شده است.

عصر کرد

لزوم کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی
از طرف دیگر توجه به حفاظت از منابع آبی در استانی چون کردستان که همواره با چالش های کم آبی روبرو بوده باید مورد توجه باشد تا آنجا که کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی گامی بلند در راستای مقابله با بحران خشکسالی در این منطقه محسوب شود.
گیاهان بومی استان به دلیل قابلیت سازگاری با شرایط سخت محیطی، از گونه های بسیار ارزشمند محسوب شده و شناسایی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان با قدم نهادن در مسیر کشت گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط آب و هوا و البته خاک منطقه در مسیر حفاظت از منابع آبی استان قدم برداشت.
از سویی زمان آن رسیده تا کشاورزی حفاظتی و اصلاح الگوهای کشت بیش از گذشته آغشته به کشاورزی استان کردستان شود تا با این فرایند شاهد رویش امید در زمین های کشاورزی باشیم و برای ارتقای کمی بخش کشاورزی، آب و منابع زیرزمینی را قربانی نکنیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/174900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی