عصر کرد

آخرين مطالب

پویش الف-ب-ایران، نویدی برای رفاه و توسعه در کردستان اقتصادي

پویش الف-ب-ایران، نویدی برای رفاه و توسعه در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - پویش " هر هفته الف - ب - ایران" در یک سال اخیر نوید بخش آینده‌ای بهتر برای کردستان و ارمغان آن بهره‌مندی اهالی 119 روستای استان از آب شرب پایدار و سالم بوده است.

به گزارش ایرنا، پویش #هر-هفته-الف-ب-ایران"، که از سال گذشته در کشور اجرا شده و اکنون نیز ادامه دارد، فرصتی را فراهم کرده تا در قالب آن طرح‌های مهم آب و برق در استان‌های مختلف به بهره‌برداری برسد.
وزیر نیرو در زمان راه‌اندازی این پویش به مردم قول داده بود تا پایان سال هر هفته از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی شود و تاکنون طرح‌های مهم و زیادی در این بخش‌ها در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.
اهیمت این پویش به قدری است که رییس‌جمهوری، دهم تیرماه امسال در پیامی که به وزیر نیرو بابت این طرح داد، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه دو نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از دو نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان 99 با وجود مواجهه با پاندمی کووید19 و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان، منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دلگرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود.
اما پویش "هر هفته الف-ب-ایران" زمینه‌ای را فراهم کرد تا در استانی مانند کردستان نیز که در بخش‌های مختلف از جمله آب و برق، به لحاظ عقب‌ماندگی رنج می‌برد، طرح‌هایی مهم به ویژه در حوزه آبرسانی و تامین آب شرب سالم اجرا شود.
از آذر پارسال تاکنون در قالب طرح پویش "هرهفته الف- ب- ایران" 6 طرح از جمله آبرسانی به پنج مجتمع روستایی( شامل 55 روستا) و تامین آب شرب سالم و بهداشتی 75 روستای کردستان اجرا شد تا گامی ارزشمند برای تامین رفاه مردم به ویژه روستاییان برداشته شده باشد.

عصر کرد


اجرای چهار طرح با سرمایه گذاری سه هزار و 730 میلیارد ریالی
26 آذر ماه پارسال بود که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، چهار طرح مهم با سرمایه‌گذاری سه هزار و 730 میلیارد ریال در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.
در سفر اردکانیان به کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران» با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد ریال افتتاح شد.
با افتتاح 2 تصفیه‌خانه بیجار و حسن آباد یاسوکند، میزان بهره‌مندی جمعیت استان از تصفیه فاضلاب از 69 درصد به 77 درصد افزایش یافت که بالاترین درصد در سطح کشور و 2، 5 برابر میانگین کشوری است.
همچنین در جریان سفر یک روزه وزیر نیرو در سال گذشته، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و 300 هکتار از اراضی دیم این مسیر به بهره‌برداری رسید.
این پروژه یکی از پروژه‌های تاثیرگذار در ایجاد توسعه استان کردستان است که با هدف انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج و دشت قروه و دهگلان طراحی و اجرا شده است. طول پروژه 83 کیلومتر است که بخش اول آن در سال 94 به بهره‌برداری رسید و در سفر وزیر نیرو بخش دوم آن(53 کیلومتر) افتتاح شد.
این طرح با روش فنی و تکنیکال طراحی و اجرا شده است و آب را از سد آزاد با 2 ایستگاه پمپاژ با دبی 7 متر مکعب پمپاژ می‌کند. آب از طریق لوله‌های دو هزار پس از طی 25 کیلومتر وارد تونل 4.2 کیلومتر شده و پس از ایستگاه پمپاژ میانی با دبی پنج متر مکعب و طی مسیر 53 کیلومتر وارد دشت قروه -دهگلان و بخشی از آن به دریاچه سد قوچم وارد می‌شود.
بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی از دیگر برنامه‌های سفر رضا اردکانیان به کردستان بود که با افتتاح این طرح‌ها، 44 روستا با جمعیت 18 هزار نفر با اعتبار بیش از 230 میلیارد ریال از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.
این پنج مجتمع در پنج شهرستان مختلف از جمله سنندج مجتمع آرندان با 6 روستا، مجتمع آبرسانی رستمیان در سقز با هفت روستا، مجتمع شیوه دی بانه با 21 روستا، مجتمع اورامان سروآباد شامل پنج روستا و مجتمع آلی پینک دهگلان با پنج روستا است.

عصر کرد


طرح ارتقای ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج
25 آذر امسال هم در در قالب سی و دومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، طرح ارتقای ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
با افتتاح این طرح، توان تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از 159 مگاوات به 184 مگاوات افزایش یافت و برای اجرای آن 140 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.
وزیر نیرو در این آیین با بیان اینکه کار ارتقا ظرفیت نیروگاه سنندج ارزشمند است، افزود: زمانی با 40 درصد جمعیت فعلی و با همین منابع نفتی و دسترسی‌های محدود به تخصص‌های دنیا، تنها کاری که می‌شد، نفت را استخراج می‌کردیم و برای اجرای پروژه‌های مهم از جمله طرح‌ها و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها متکی به کشورهای خارجی بودیم که اکنون وضعیت تفاوت بسیاری کرده و خود قادر به انجام طرح‌های بزرگ در حوزه نیروگاهی هستیم.
رضا اردکانیان با بیان اینکه ارتقا عددی ظرفیت نیروگاه چندان مهم نیست بلکه مهم اجرای آن است، یادآور شد: وجود 15 کشور همسایه و ارتباط زمینی، بستری مناسب و مزیتی نسبی برای صادرات برق و آینده‌ای روشن برای بخش‌های مختلف صنعت برق کشور است.
وی با اشاره به اینکه کردستان و استان‌های مرزی جزو اولویت‌های این وزارت‌خانه است، اضافه کرد: در بهمن و اسفند امسال شاهد بهره‌برداری از طرح‌های مهم آب و برق از جمله سد مخزنی، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، شبکه آبیاری، آبرسانی روستایی و طرح‌های شبکه برق در کردستان خواهیم بود که زمینه آبادانی بیشتر استان را فراهم می‌کند.
احداث بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از سال 1382 توسط شرکت توسعه یک مپنا و احداث بخش بخار آن نیز از سال 1388 توسط شرکت توسعه دو مپنا آغاز شد.
نیروگاه سنندج از دارایی‌های شرکت تولید نیروی برق سنندج بوده است که از محل تهاتر بدهی‌های شرکت توانیر با مطالبات شرکت مپنا، 99/81 درصد سهام آن از طریق فرابورس در سال 1391 به شرکت مپنا واگذار شده است.

عصر کرد


بهره‌برداری از طرح آبرسانی به 75 روستای کردستان
روز سه‌شنبه 23 دی ماه امسال گام بزرگ دیگری برای رفع مشکل کم‌آبی روستاهای کردستان برداشته شد و طرح آبرسانی به 75 روستا با 817 میلیارد ریال اعتبار، در قالب سی و ششمین هفته پویش" هر هفته الف_ب_ایران" با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها اظهار داشت: برای آبرسانی به این 75 روستا، 287 کیلومتر خطوط انتقال اجرا شد و با افتتاح این طرح‌ها، جمعیتی حدود 10 هزار و 480 خانوار معادل 43 هزار و 825 نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.
محمدحسین محمدی اضافه کرد: در این پروژه‌ها اصلاح و توسعه شبکه‌های آب روستایی به طول 182 کیلومتر و خط انتقال آب به طول 287 کیلومتر اجرا شد و در نتیجه آن ساکنان 75 روستای استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی یافتند.
وی به اشاره به احداث 23 ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 249 لیتر بر ثانیه، یادآور شد: در قالب این پروژه‌ها و برای بهره‌برداری از آنها، 65 باب مخزن ذخیره با ظرفیت 10 هزار مترمکعب ایجاد، 26 حلقه چاه، حفاری و تعداد 14 دهنه چشمه نیز بهسازی شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کردستان، ظرفیت تامین آب در این پروژه‌ها را 313 لیتر بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: در زمان اجرای این طرح‌ها برای 404 نفر اشتغال ایجاد شد و اکنون بعد از بهره‌برداری نیز برای 43 نفر شغل ایجاد شده است.

عصر کرد


آبرسانی سیار به 64 روستا
از آغاز یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در اسفند سال گذشته آبرسانی پایدار به 217 روستا با جمعیت بیش از 86 هزار نفر انجام شده است اما در حال حاضر آب شرب 64 روستای استان کردستان با جمعیت 24 هزار نفر به صورت سیار و با تانکر صورت می‌گیرد.
به طور قطع وجود آب شرب سالم و بهداشتی، اساسی‌ترین نیاز هر انسانی برای زندگی است. اگر می‌خواهیم روستانشینان به دلیل کمبود آب و نداشتن امکانات، بار سفر را به سمت شهرها نبندند، باید دولت بیش از گذشته و با تلاشی جهادی، برای رفع این مشکل اقدام کند، چراکه تامین آب پایدار در روستاها، جدا از توسعه مناطق روستایی و نگهداشت مردم مولد، مانع از مهاجرت آنان به شهرها و افزایش آسیب‌های اجتماعی در نقاط حاشیه شهرها خواهد شد.
کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر 383 هزار و 137 مشترک در استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند.
برچسب‌ها
کردستان پویش هرهفته_الف_ب_ایران آبرسانی وزارت نیرو

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/175215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس