عصر کرد

آخرين مطالب

گذر گرمای امیدبخش گاز ازمناطق صعب‌العبور کردستان/برپایی جشن بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از گاز فیلم و عکس اقتصادي

گذر گرمای امیدبخش گاز ازمناطق صعب‌العبور کردستان/برپایی جشن بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از گاز فیلم و عکس
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری فارس از کردستان، اینجا کردستان است، استانی با مرکزیت شهر سنندج با وسعت 28 هزار و 235 کیلومترمربع دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 روستای خالی از سکنه است.
کردستان در منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور در غرب کشور واقع شده و همین کوهستانی بودن دسترسی به تعداد زیادی از روستاهای آن را سخت کرده است، اما سختی راه مانع از تلاش برای روشن کردن شعله‌ها امید در خانه‌های مرزنشینان نشده و این کار با جدیت تمام ادامه دارد.
اگرچه کردستان فرسنگ‌ها از منابع گازی فاصله دارد اما این استان به لحاظ بهره‌مندی از گاز طبیعی جزو 10 استان اول کشور است.

عصر کرد

گازرسانی در کردستان از سال 71 آغاز شده و در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش گاز طبیعی هستند، گازرسانی به روستاها نیز از سال 86 در استان کلید خورد و با گذر از کوه و صخره در حال حاضر در بیش از درصد جمعیت روستایی این استان شعله‌های امید گرما بخش خانه‌ روستائیان شده است.
گازرسانی در کردستان از سال 71 آغاز شده و در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش گاز طبیعی هستند
تا قبل از گازرسانی روستاها این جنگل‌های کردستان بود که جور تامین گرما خانه‌های روستانشینان در بیش از یک هزار و 700 روستای این استان را می‌کشیدند؛ اما امروز با تلاشی جهادی لوله‌های انتقال گاز از گذرگاه‌های سخت و صعب‌العبور گذشته و شعله‌های امید در روستاهای دور و نزدیک گرمابخش زندگی مردمان سخت‌کوش روستا شده است. 

عصر کرد

برگزاری جشن شکرگزاری پایان گازرسانی
احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز کردستان می‌گوید: یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بحث توسعه گازرسانی به مناطق مختلف کشور از جمله مناطق صفر مرزی، محروم و کم برخوردار است، استان کردستان از منابع تامین گاز فاصله زیادی دارد ولی با همت نظام و مسئولین در سال‌های گذشته انتقال گاز از مناطق جنوبی کشور توسط خطوط انتقال سراسر به اقصا نقاط کشور از جمله کردستان بستر استفاده از گاز برای تمام ساکنان در این استان ائم از بخش خانگی، صنعتی، تجاری و نیروگاهی فراهم شده است.

عصر کرد

گازرسانی در استان کردستان از سال 1370 شروع شد سال 1372 نخستین پروژه‌های گازرسانی در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج در این استان به بهره‌برداری رسیداوایل فروردین 1379 شرکت گاز کردستان عملاً مستقل شد.
سال 82 یعنی 12 سال بعد از آغاز گازرسانی به نقاط شهری کردستان گازرسانی به مناطق روستایی هم در این استان هم شروع و کلید خورد.

عصر کرد

بهره‌مندی 93 درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی
وی تصریح کرد: روستای قلعه از توابع شهرستان قروه نخستین روستایی بود که شعله‌های گرمابخش گاز در خانه‌های آن روشن شد و از آن روز تاکنون ضمن بهره‌مندی 100 درصدی جمعیت شهری کردستان از نعمت گاز طبیعی 93 درصد از جمعیت روستایی هم از این نعمت بهره‌مند هستند.

عصر کرد

وی گفت: در استان یک‌هزار و 560 روستا در قالب گازرسانی تحت پوشش گاز طبیعی قرار دهیم روستاهایی که بالا 20 خانوار جمعیت هستند و مواردی که در مسیر گازرسانی قرار دارند.
وی افزود: تا پایان آذرماه سال‌جاری یک‌هزار و 353 روستا با ضریب پوشش 93 درصد از نعمت گازرسانی برخوردار شده‌اند در دی ماه جاری نیز 30 روستای جدید به این شبکه سراسری اتصال و ضریب بهره‌مندی از نعمت گازطبیعی در روستاها به 94 درصد می‌رسد.
تا پایان آذرماه سال‌جاری یک‌هزار و 353 روستای کردستان با ضریب پوشش 93 درصد از نعمت گازرسانی برخوردار شده‌اند
در 60 روستای دیگر عملیات گازرسانی در دست اجرا است و برای مابقی روستاها نیز مراحل تهیه اسناد، برگزاری مناقصه و برون سپاری را در دست داریم که انشاالله تا پایان سال مراحل مناقصه گذاری انجام و در ابتدای سال 1400 عملیات گازرسانی به روستاهای باقیمانده آغاز می‌شود و تا پایان 1400 جشن گازدار شدن همه روستاهای استان برگزار خواهد شد.

عصر کرد

روشنایی امیدبخش
یکی از موضوع‌های مهم در گازرسانی روستایی که نباید نادیده گرفته شود، جغرافیای هر منطقه است، به‌طوری که گاه این مهم را به کاری سخت و دشوار بدل می‌سازد، اما نتیجه چنان می‌شود که لبخند رضایت را از آن روی که آرامش، آسایش و امنیت به ارمغان می‌آورد، بر لب‌های مجریان و ذی‌نفعان که همانا روستاییان هستند، می‌نشاند.

عصر کرد

روستای انجینه ابراهیم در صفری‌ترین نقطه مرزی کشور در شهرستان بانه با جمعیت 55 خانوار از سال 90 از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، ملا جلاالدین احمدی امام جمعه و جماعت روستا می‌گوید: به لطف و برکت انقلاب اسلامی مردم این روستاها در صفری‌ترین نقطه مرزی در کنار بهره‌مندی از بزرگترین نعمت یعنی امنیت از بیشتر امکانات رفاهی، شامل آب، برق، تلفن، گاز و غیره بهره‌مند هستیم.
فاصله ما با منابع گازی بسیار طولانی است، اما شعله‌های امیدبخش گاز گرما بخش خانه‌های ما شده و مردم روستا بدون هیچ مشکلی از این نعمت طبیعی بهره‌مند هستند.

عصر کرد

گاز آمد تبر رفت
مردم در روستاهای این شهرستان تا قبل از بهره مندی از گاز طبیعی برای گرم کردن خانه‌های خود مجبور بودند تیشه به ریشه جنگلها بزنند و با قطع درختان جنگلی و تبدیل آن به زغال خانه‌هایشان را گرم کنند، اگرچه با اختصاص سوخت‌هایی مثل نفت تا حدودی شاهد کاهش روند تاخت و تاز بر جنگل ها بودیم، اما تامین سوخت برای تنورهای مردمان روستا تیشه را کاملا بر زمین نگذاشت و این روند تا ورود شعله های روشنی بخش گاز طبیعی قطع شد این نعمت طبیعی از فرسنگ ها آن سوی جغرافیای کردستان آمد و با ورودش موجب شد جنگل‌ها که ثروت ملی این کشور هستند، حفظ شود.

عصر کرد

تلاش ادامه‌دار
سختی کار گازرسانی در روستاهای سخت‌گذر کردستان دوچندان است روشن کردن شعله‌های گاز در این روستاها تلاش مضاعف می‌خواهد، صدای بیل و کلنک از کوچه پس کوچه‌های روستای لنگریز بخش کلاترزان سنندج به گوش می‌رسد کاصدیق سخت مشغول کار است، با کوبیدن هر کلنگ بر زمین عرق از جبین می‌ریزد از او می‌خواهیم دقایقی همکلاممان شود، می‌گوید: زمین سفت و سنگلاخی است کاری که با دستگاه می‌شود دو ساعته تمام کنیم به خاطر صعب‌العبور بودن راه باید به صورت دستی انجام شود.

عصر کرد

وی گفت: هرچه زمین را حفر می‌کنیم به خاک نرم نمی‌رسیم لوله‌ها باید روی خاک نرم قرار گیرد که با گذر زمان به دلیل حرکت زمین و جابجایی‌ها دچار آسیب‌دیدگی نشود، خاک را از تپه‌های اطراف با الاغ می‌آورند اما همین که می‌دانیم این تلاش نفس‌گیر ما در ماه‌های آینده گرمابخش خانه‌های مردم متدین روستا می‌شود خوشحال هستیم.
چشم‌ انتظار شعله‌های روشنایی
بوی نان تازه دایه نازدار در فضا پیچیده است، سال‌هاست که تنورش با هیزم‌های جنگل‌های اطراف گرم می‌شود و نان تازه سر سفره خانواده می‌برد اما هیزم دود دارد و کار را برای زنان سخت‌کوش آبادی دشوار کرده است.

عصر کرد

می‌گوید: امیدواریم هرچه زوتر شعله‌های گاز در روستای ما هم روشن شود، مشغول کارهستند شاید این اخرین پاییز و زمستانی‌ باشد که مجبور هستیم از هیزم برای گرم کردن تنورها استفاده کنیم.
خیلی از روستاهای اطراف به لطف نظام از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند زندگی در روستاها با ورود این امکانات برای مردم راحت‌تر می‌شود و همین کار مانع از کوچ روستانشینان به سمت حاشیه شهرها می‌شود.
خیلی از روستاهای اطراف به لطف نظام از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند زندگی در روستاها با ورود این امکانات برای مردم راحت‌تر می‌شود
گازطبیعی نعمت بزرگی است همین که شعله‌های گاز به روستاها می‌رسد مردم از دود هیزم خلاص می‌شوند و جنگل‌ها از تبرها بران!
افروز خانم می‌گوید: گازطبیعی نعمت بزرگی است که سال‌هاست چشم انتظار آن هستیم الان که می‌بینیم کارگران در روستا مشغول کار هستند تنها به روزهای امیدبخش فردا فکر می‌کنیم اینکه صبح زود مجبور نباشیم برای داغ کردن تنور ساعت‌ها بوی دود هیزم را به ری بکشیم.
از چراغ نفتی برای گرم کردن خانه استفاده می‌کنیم در اکثر مواقع لباس‌هایمان بوی نفت می‌دهد و این موضوع برایمان رنج‌آور است خیلی‌ها سال‌ها پیش به خاطر نبود گاز از روستا کوچ کرده‌اند که قطعا ورود چنین نعمتی زمینه را برای مهاجرت معکوس آنها فراهم خواهد کرد.

عصر کرد

و اما....
بدون شک توسعه شهرها از دروازه روستاها می‌گذرد، توسعه روستایی یکی از اجزای فرایند توسعه در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و برای تحقق این مهم ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات زیربنایی ضرورتی انکارناپذیر است.
برخورداری مردم از شهری و روستایی از امکانات رفاهی مانند آب، برق، گاز و تلفن از اصلی‌ترین حقوق آنان محسوب می‌شود، اگرچه در کشور ما شهرنشین‌ها بسیار زودتر از روستاییان از این خدمات بهره‌مند شدند و همین مسئله به افزایش مهاجرت روستانشینان به سمت حاشیه شهرها دامن زد اما در حالیکه استان ما در تعدادی از شاخص‌ها در کل کشور دارای ضریب پایین‌تری است ولی در بخش شاخص گازرسانی جزء 10 استان برتر کشور است و این نشان از تلاش بی وقفه کارکنان تلاشگر این بخش دارد.

عصر کرد

گازکشی به مناطق روستایی کردستان با دیگر نقاط کشور، به دلیل توپوگرافی و صعب‌العبور بودن این منطقه متفاوت و هزینه بردارتر است و قطعا نیاز به اعتبارات بیشتری هم دارد.
انتهای پیام/2330/71

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/175244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد