عصر کرد

آخرين مطالب

همه بازیگران زنی که با کلاه‌گیس در تلویزیون دیده شدند اجتماعی

همه بازیگران زنی که با کلاه‌گیس در تلویزیون دیده شدند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مهسا بهادری: تعدادی از سریال‌های تلویزیون ایران، بنابر فضا و داستانی که داشتند و دارند، برای نشان دادن زنان بی‌حجاب، از گلاه‌گیس استفاده کرده و می‌کنند. با این حال، نحوه استفاده از کلاه‌گیس، از همان سال‌های ابتدایی انقلاب، حل نشده باقی مانده است و هنوز هم اگر کارگردانی برای روایت یک داستان بخواهد از تصویر زنان بی‌حجاب استفاده کند با موانع یا گلایه و اعتراض مواجه می‌شود.
سوال همیشگی این است که بالاخره نمایش زنان با کلاه‌گیس در فیلم و سریال‌ها ممنوع است یا خیر؟ اگر ممنوع است، پس چرا هر از گاهی تصویر زنان با کلاه‌گیس نمایش داده شده است و اگر یک بار این اتفاق رخ داده است، چرا کارگردانان برای دفعات بعدی با مشکل مواجه می‌شوند؟
موضوع دیگر این‌که چرا سخت گیری‌ها و اعتراضات نسبت به استفاده از کلاه گیس در یک سریال ساخته فلان کارگردان،بیشتر از یک سریال دیگر با کارگردانی بهمان هنرمند است؟
این روزها، شبکه یک صدا و سیما در حال پخش «روزهای ابدی» است، سریالی که از ابتدا تا انتهای دهه 50 را به تصویر می‌کشد و تعدادی از بازیگران زن آن از کلاه‌گیس استفاده می‌کنند. این اقدام، تاکنون با هیچ‌گونه ممنوعیتی رو به‌رو نشده و به نظر می‌آید استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگران زن، برای جواد شمقدری، راحت‌تر از بقیه کارگردان‌ها است که همین موضوع، تعجب عده زیادی را برانگیخته است.
پیرو این اتفاق، بحثی که در فضای مجازی شکل گرفته، این است که چرا فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری به همین دلیل مدت‌هاست توقیف شده و دیگر سریال‌ها و آثار سینمایی با مانع مواجه شده‌اند و در عوض، «روزهای ابدی» به راحتی و سادگی، از کلاه‌گیس بر سر بازیگران زن استفاده می‌کند.
جدا از بحث و تحلیل این اتفاق، نگاهی انداخته‌ایم به تاریخچه پُر حاشیه و جنجالی استفاده از کلاه‌گیس در سریال‌های تلویزیونی ایران.
افسانه بایگان در «سربداران» سابقه استفاده از کلاه‌گیس بعد از انقلاب‌ برای اولین‌بار، به سریال «سربداران» با کارگردانی محمدعلی نجفی بر می‌گردد که در سال 62 روی آنتن تلویزیون رفت. این سریال، روایت قیام سربداران خراسان علیه مغول‌ها را به تصویر می‌کشید. در «سربداران»، در صحنه‌هایی که مربوط به بازی افسانه بایگان در نقش ترکان خاتون بود، این بازیگر با کلاه‌گیس ظاهر می‌شد. اگرچه در برخی صحنه‌ها، افسانه بایگان با این حجاب دیده شد، ولی تنها بخشی کوچک از نقش‌آفرینی این بازیگر بود؛ چرا که بسیاری از سکانس‌ها و پلان‌هایی که ترکان خاتون در آن‌ها حضور داشت، هنگام پخش، بیرون کشیده شد و این شخصیت به شدت در معرض سانسور و حذف قرار گرفت. حتی افسانه بایگان بعدها گفت حساسیت روی تصویر او آن قدر زیاد بوده که مدیران تصمیم داشته‌اند این شخصیت را به طور کامل از سریال حذف کنند.
این چند صحنه «سربداران» با بازی افسانه بایگان هم که از تیغ سانسور در امان ماند و پخش شد، به نقل از دست‌اندرکاران ساخت این سریال، به مدد توصیه امام خمینی بوده است؛ چرا که گفته بودند اگر قرار باشد زن دربار مغول، مثل زنان دیگر باشد، که نمی‌شود و این‌گونه بود که به جز سه سکانس که نتوانستند مجوز بگیرند، باقی صحنه‌های نقش‌آفرینی افسانه بایگان پخش شدند.
کتایون ریاحی در «یوسف پیامبر» بهره‌گیری از کلاه‌گیس برای بازیگران زن، بیشتر در سریال‌های تاریخی رخ داده است. «یوسف پیامبر»، از این گروه سریال‌ها بود که داستانش در عهد باستان و در کشورهای فلسطین و مصر می‌گذشت. در روایت دینیِ قصه یوسف پیامبر، شخصیت زلیخا هم نقشی پُر رنگ و کلیدی دارد؛ زنی هوسران که عاشق یوسف جوان می‌شود و دل به او می‌بازد و از هر افسونی برای جلب او غفلت نمی‌کند؛ بدیهی است تصویر کردن چنین زنی، تمهیداتی برای طراحی گریم و لباس می‌طلبید که از روال عادی صدا و سیما خارج بود.
خواندن این مطالب پیشنهاد می‌شود: ​​​​ ▪️ سنت‌شکنی در تصویرسازی حجاب در سریال «گاندو» ▪️ جنجال تکراری کلاه گیس در تلویزیون و سینما فرج‌الله سلحشور برای به تصویر کشیدن زلیخا با بازی کتایون ریاحی، چاره‌ای جز استفاده از کلاه گیس نداشت. او البته برای این کار، به طورکامل از موی مصنوعی استفاده کرد تا جلوه‌ای طبیعی پیدا نکند. بسیاری دیگر از زنان دربار فرعون هم با کلاه‌گیس و آرایش‌های خاص مقابل دوبین حاضر شدند تا فضا، طبیعی‌تر و منطقی‌تر دیده شود.
کلاه گیس‌های این سریال، طوری طراحی شده بود که هیچ شباهتی به موی طبیعی نداشتند و همین موضوع باعث شد تا هیچ اعتراضی جدی نسبت به این موضوع رخ ندهد و مشکلی برای پخش صحنه‌های زلیخا پیش نیاید. البته پس از ایمان آوردن زلیخا و توبه او، این شخصیت با حجاب کامل در سریال به تصویر کشیده شد.

عصر کرد

سید ضیاالدین دری در «کلاه پهلوی» که داستانش به 85 سال پیش و ماجرای کشف حجاب بازمی‌گردد، تلاش کرد راه میانه را اختیار کند. این کارگردان، در بیشتر صحنه‌های سریال، زنان بی‌حجاب دوره پهلوی اول را با کلاه به نمایش گذاشت، ولی بی‌حجاب بودن شخصیت بلانش که ایرانی- فرانسوی است و نقش آن را نگین محسنی بازی می‌کرد، حاشیه‌ساز شد. این کلاه‌گیس، بر خلاف «سربداران» و «یوسف پیامبر»، به موی طبیعی انسان بسیار شباهت داشت و همین موضوع باعث شد تا انتقادها به آن بالا گیرد.
«معمای شاه» به کارگردانی محمد ورزی هم از این قاعده مستثنی نبود؛ سریالی که تعداد زیادی از کارکترهای آن از کلاه‌گیس استفاده کردند تا دربار پهلوی را بهتر به تصویر بکشند. به گفته علی لدنی، تهیه‌کننده «معمای شاه»، این ترفند از مرحله فیلمبرداری تا بعد از پخش، با مخالفت‌های زیادی مواجه شد و حواشی بسیاری پدید آورد.
گلوریا هاردی در «کیمیا» اما در این میان، سریال‌هایی وجود دارند که هدف‌شان به تصویر کشیدن یک بازه زمانی یا نشان دادن یک روایت تاریخی نیست، ولی بنا به فضای کار، شخصیت‌پردازی‌ها و روند قصه، کارگردان ترجیح می‌دهد برای بازیگران زن، از کلاه‌گیس استفاده کند.
نمونه بارز این ماجرا، سریال «کیمیا» با کارگردانی جواد افشار بود که گلوریا هاردی در آن، نقش آزاده را بازی می‌کرد که بخش عمده زندگی‌اش را در خارج از کشور گذرانده بود. در بسیاری از صحنه‌ها، موهای این شخصیت از زیر شال پیدا بود و حتی در سکانس‌هایی که در خارج از کشور ضبط شده بود، او به مدد کلاه‌گیس، بی‌حجاب بود.
استفاده از کلاه‌گیس برای این شخصیت در سریال «کیمیا»، نه به‌خاطر مسائل شرعی، بلکه از یک جهت دیگر حاشیه‌ساز شد. کیفیت این کلاه‌گیس به قدری پایین بود که انتقاد بسیاری را برانگیخت. هرچند که دلیل اصلی استفاده جواد افشار از کلاه‌گیسی نامرغوب، به این خاطر بود که با موی طبیعی تفاوت داشته باشد و مورد اعتراض برخی محافل قرار نگیرد. 

عصر کرد

در چند روز گذشته هم، به‌دنبال پخش سریال «روزهای ابدی» اعتراض‌هایی از این جنس به گوش می‌رسد که اگر استفاده از کلاه‌گیس برای نشان دادن زنان بی‌حجاب مشکلی ندارد، باید شامل همه هنرمندان و همه آثار تلویزیونی و سینمایی شود و در این عرصه، تبعیضی صورت نگیرد. شاید برای رفع این مشکل، یک‌بار برای همیشه، مدیران سینمایی و تلویزیونی، باید دست به شفاف‌سازی بزنند و راه استفاده از کلاه‌گیس را، روشن و هموار سازند.
57245
کد خبر 1477178

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/175437/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس