عصر کرد

آخرين مطالب

بیداری زودهنگام طبیعت کردستان از خواب زمستانی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - طبیعت غنی و زیبای کردستان امسال کمی زودتر از سال های گذشته از خواب زمستانی بیدار شده و مراتع و کوهپایه های استان بخاطر رویش گل ها و گیاهان خوراکی و دارویی به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طبیعت کردستان به سبب داشتن مراتع غنی، گیاهان خوراکی و دارویی یکی از منابع درآمدی در این استان محسوب می شود و سالیانه صدها نفر از مردم برای جمع آوری این گیاهان راهی مناطق کوهستانی، عرصه های ملی و طبیعی می شوند.
امسال و بدلیل بارش های خوب بهمن ماه و افزایش دما در اوایل اسفند، گل ها، گیاهان بهاری و درختان کمی زودتر از سال های قبل از خواب زمستانی بیدار شده و رشده کرده اند و زیبایی خاصی به مراتع و جنگل های کردستان بخشیده اند.
**زنبق وحشی
یکی از این گونه ها، گل های زنبق وحشی (گوڵالە گەزیزە) است که هر سال در این فصل جوانه آن از پیازه رشد کرده و برگ های سوزنی آن از لای خاک بیرون می آیند و بدنبال آن گل های بنفش و آبی با راه راه های زرد رنگ از وسط بوته بیرون می زنند.
هر چند این زنبق های وحشی خاصیت خوراکی و دارویی ندارند اما به سبب اینکه نخستین گل های طبیعت پس از خواب زمستانی هستند، جلوه زیبایی به طبیعت می بخشند و برخی از شهروندان آن را با پیازه (ریشه) می کنند و تا چند روزی در محیط های خانگی نگه می دارند.
**گل نوروزی
یکی دیگر از گل های زیبای طبیعت کردستان، گل نوروزی (گوڵە نەورۆزە) است که کمی با تاخیر و گاهی همراه با زنبق وحشی می روید و برگ های آن کمی پهن تر و رنگ آن زرد طلایی است.
این گونه نیز دارای پیازه است و خاصیت درمانی ندارد و در این فصل به محل تجمع برخی حشرات و پروانه ها تبدیل می شود از قدیم رشد این گونه در مراتع یکی از نشانه های پایان زمستان بود و به همین خاطر از آن به گل نوروزی یاد می کنند.
در بین درختان نیز درخت بادام بویژه بادام وحشی در این فصل (اواخر اسفند) شکوفا شده و زیبایی خاصی به طبیعت استان بخشیده است.
شکوفا شدن گل درختچه های بادام وحشی که هنوز برگ های آن رشد نکرده اند، سخاوتمندی طبیعت را نشان می دهد، در این روزها تمام سرشاخه های درختچه پوشیده از گل شده است.
علاوه بر این امسال سایر گونه های خوراکی و دارویی از جمله گل آقا، کنگر، پونه، کولزه، جاتره و شنگ نیز کمی زودتر از سال های قبل سر از خاک بیرون اورده اند تا بهانه ای برای شروع طبیعت گردی در کردستان باشند.
معاون بهره برداری منابع طبیعی کردستان گفت: با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور است و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند.
پیام شریفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
وی افزود: 20 درصد از مراتع استان کردستان از مراتع درجه یک (متراکم) است که در هر هکتار از مراتع درجه یک سالانه بیش از 450 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع را مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) تشکیل می دهد.
شریفی با اشاره به مشکلاتی که مراتع کردستان را تهدید می کند، تاکید کرد: چرای زودرس و دیر رس دام، جنگل تراشی، بهره برداری بی رویه از گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی، آتش سوزی های عمدی یا سهوی، ذغال گیری و سایر عوامل طبیعی از قبیل آفات و امراض، خشکسالی ها، بهمن، سرما و یخبندان های شدید، تغییرات اقلیمی و گرد و غبار از تهدیدات این حوزه است.
وی با اشاره به اهمیت جنگل های کردستان یادآور شد: جنگل های عموما بلوط این استان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده اند که برای رشد و احیای هر اصله درخت بلوط در حدود 50 سال زمان لازم است.
طبق اعلام هواشناسی کردستان امسال 325 میلی متر بارش در استان ثبت شد که در مقایسه با 234 میلی متر سال قبل41 درصد در مقایسه با دوره بلند مدت (25 ساله) 4.5 درصد افزایش یافته است.
گیاهان و گل های طبیعت کردستان یادگار زیبای طبیعت استان استس و می تواند بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری به مهمانان و مسافران نوروزی معرفی شود و منبع درآمدی برای استان محسوب شود.
گردشگران و مهمانان طبیعت استان نیز به این موضوع توجه داشته باشند که از تخریب یا کندن گونه های گیاهی که یادگار زیبای طبیعت هستند، خودداری کرده و اجازه دهند همگان این زیبایی و شاهکار خلقت را به تماشا بنشینند.
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان

تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد