عصر کرد

آخرين مطالب

مشارکت مردم ضامن ایجاد آرامش بازار شب عید اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - همزمان با فرا رسیدن ایام پایانی سال، نظارت دستگاه های متولی کنترل بازار نیز آغاز می شود که موفقیت اهداف طرح های نظارتی در این ایام نیازمند همکاری تنگاتنگ مردم، دستگاه ها و بازاریان است که نقش مردم در این بین به عنوان راس این هرم، در ایجاد آرامش بازار مهم است.
به گزارش ایرنا، ایام پایانی سال که نزدیک می شود مردم به تکاپوی تازه کردن بسیاری از لوازم خانگی می افتند و تقریبا تمام نقدینگی خود را صرف تامین مایحتاج این ایام می کنند پس نهادهای نظارت بر بازار برای حمایت از مصرف کنندگان باید با اجرای طرح هایی، همراه و حامی مردم باشند.
سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کنترل اصناف و بازاریان، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نهاد نظارتی سلامت محصولات غذایی و خوراکی و دامپزشکی نیز به عنوان دستگاه متولی در خصوص تامین سلامت فرآورده های دامی طرح هایی را در آستانه نوروز اجرا می کنند.
این نظارت ها بیشتر به منظور تعادل بخشی در بازار عرضه و تقاضا صورت می گیرد تا برخی از افراد سودجو از افزایش تقاضای مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، سوء استفاده نکرده و موجب بروز مشکلات نشوند.
آنچه که یک اصل مهم بویژه در سنوات اخیر بر متولیان امور نظارت بر بازار ثابت شده اهمیت حضور مردم چه در جایگاه مشتری و چه در بدنه اصناف برای کنترل بازار است بطوریکه همین مردم که تمام نظارت ها و فعالیت ها بخاطر آنان صورت می گیرد اگر خود هموار کننده راه نباشند شاهد آرامش در بازار نخواهیم بود.
همچنین از دیگر محورهای ایجاد آرامش در بازار می توان به تامین مایحتاج مردم از سوی بخش خصوصی و ذخیره کالاهای اساسی برای تعال بخشی بازار از سوی دستگاه های اجرایی اشاره کرد که به گفته کارشناسان حوزه نظارت استان کردستان هم اکنون تمامی ارزاق مورد نیاز از سوی دستگاه ها برای تعادل بخشی به یازار در این استان تامین شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج برای بررسی بیشتر این نکات میزگردی را با حضور رئیس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی، رئیس اداره نظارت و بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی کردستان و مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان برگزار کرد که اقدامات و فعالیت های دستگاه های متولی نظارت بر بازار در آن تشریح شد.
** طرح تشدید نظارت بر بازار از سوی دستگاه های کردستان آغاز شده است
نظارت اولین مرحله در ایجاد آرامش بازار شب عید است و اکنون دستگاه هایی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی همزمان با سراسر کشور فعالیت های نظارتی خود را آغاز کرده و دامپزشکی استان نیز طرح تشدید نظارت خود را از 25 اسفند آغاز می کند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه طرح نظارت بر اصناف از سوی این سازمان از 13 بهمن آغاز شده است، گفت: این طرح تا 20 فروردین سال آینده در قالب های مختلف از جمله گروه های نظارت سازمان، گروه های نظارت مشترک با سایر دستگاه های متولی، بازرسی های بازرسان افتخاری ادامه دارد.
فرزاد سردار زاده افزود: هم اکنون 15 گروه حداقل 2 نفری به صورت روزانه در سطح شهرهای استان برای نظارت بر واحدهای صنفی کار می کنند و در کنار آن نیز گشت های مشترک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، میراث فرهنگی، راهداری، حمل و نقل جاده ای، دفاتر خدمات مسافرتی نیز در حال نظارت هستند.
به گفته وی، در جریان اجرای این طرح، 10 هزار و 865 فقره بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است که 456 مورد تخلف از میان این بازرسی ها کشف و برای 386 واحد صنفی پرونده تخلف تشکیل شد.
سردارزاده اضافه کرد: تخلفات کشف شده از اصناف کردستان بیشتر در بخش گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت ها است که واحدهای متخلف به علت 386 فقره تخلف خود به پرداخت یک میلیارد و 243 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: برنامه سلامت نوروزی در استان همزمان با سراسر کشور با حضور 24 تیم بهداشت محیط در شهرستان های مختلف از 15 اسفند امسال آغاز و تا 15 فروردین سال 97 ادامه دارد.
کریم جوانمردی با بیان اینکه در هر کدام از این تیم ها حداقل 2 بازرس بهداشت محیط حضور دارد، اظهار کرد: زمان فعالیت این تیم ها هشت صبح تا هشت شب است و این افراد مجهز به دستگاه های پیشرفته سنجش آلودگی نیز هستند.
وی یادآور شد: یکی از برنامه های اولویت دار در طرح سلامت نوروزی، بازرسی ویژه از مراکز بین راهی و اقامتی است که با حساسیت بالا دنبال می شود و بازرسی از اماکن عمومی، مراکز توزیع مواد غذایی، سرویس های بهداشتی پارک ها از دیگر ماموریت های محوری در برنامه سلامت نوروزی است.
وی گفت: در این مدت آزمایشگاه پیشرفته معاونت غذا و دارو و آزماشگاه های آب در 15 شهر استان برای بررسی موارد حسال آماده هستند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی کردستان هم گفت: برای تشدید نظارت ها بر بازار در ایام تعطیلات 30 تیم نظارتی دامپزشکی کردستان بر مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی نظارت دارند.
محمدرضا امانی با بیان اینکه فعالیت این تیم ها از 25 اسفند شروع و تا 14 فروردین در 2 نوبت صبح و عصر تداوم خواهد داشت، اضافه کرد: برای هر کدام از شهرستان های استان سه تیم نظارتی تشکیل می شود که در هر تیم حداقل 2 کارشناس حضور دارند.
وی با اشاره به فعالیت های تیم های دامپزشکی کردستان در نوروز 96 اظهار کرد: در نوروز 96 و در قالب نظارت ها نوروزی 400 تیم ثابت و سیار بر تهیه و توزیع بازار نظارت داشتند و در مجموع 16 تُن فرآورده های دامی غیرقابل مصرف را از چرخه توزیع خارج کردند.
امانی با اشاره به فعالیت های بازرسان دامپزشکی کردستان بر مراکز عرضه و تولید فراوردهای خام دامی، افزود: امسال در مجموع 133 هزار بار از مراکز توزیع فرآورده های خام دامی بازدید صورت گرفت و در این بازدیدها در مجموع 63 تُن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف کشف و ضبط شده است.
**چهار هزار تن کالای اساسی ویژه نوروز در کردستان ذخیره سازی شد
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: چهار هزار و 30 تن کالای اساسی و مورد نیاز مردم به نرخ دولتی در ایام پایانی سال برای توزیع در بازار استان قبل از فرا رسیدن عید نوروز ذخیره سازی شده است.
شهریار حنیفی با بیان اینکه این کالاها در چهار بخش ذخیره شده است، اظهار کرد: این کالاها شامل یک هزار و 330 تن برنج وارداتی هندی و تایلندی، یک هزار و 200 تن مرغ منجمد و 100 تن گوشت قرمز منجمد، یک هزار و 300 تن سیب و پرتقال و 100 تن تخم مرغ است.
وی با اشاره به اینکه توزیع برخی این کالاها از جمله تخم مرغ و مرغ منجمد از نیمه اول بهمن و برنج وارداتی از اول اسفند، گوشت قرمز از 15 اسفند آغاز شده گفت: توزیع میوه شب عید نیز از 25 بهمن آغاز می شود و روند توزیع همه کالاها تا 15 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
حنیفی تاکید کرد: تمامی محصولات داری تاریخ انقضا هستند به طوری که تخم مرغ ها تا یک ماه، مرغ های منجمد که تولید داخل استان است تا مهر 97، برنج ها تا سال 2019 میلادی (حدود 2 سال) تاریخ انقضا دارند و تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و علوم پزشکی در نقاط مختلف استان توزیع می شود.
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و 300 تن میوه شب عید در سردخانه های سه شهرستان سنندج، سقز و مریوان ذخیره شده است، افزود: این میوه ها در 80 غرفه سطح استان حداقل 10 درصد از قیمت روز بازار به مردم عرضه می شود.
حنیفی یادآور شد: این میزان میوه شامل 800 تن پرتقال و 500 تن سیب سفید و قرمز است و دولت به منظور برنامه ریزی برای تنظیم بازار میوه شب عید از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده و در نظر دارد به منظور کنترل قیمت یارانه آن را نیز به سازمان تعاون روستایی پرداخت کند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این ارتباط گفت: تمام کالاهای ذخیره شده از سوی سازمان جهادکشاورزی مورد بازرسی قرار می گیرد و پس از آن در بین مردم توزیع می شود.
سردارزاده همکاری بین سازمانی در خصوص تامین نیازهای شب عید را از دیگر ارکان آرامش بازار اعلام کرد و افزود: این همکاری هنگام توزیع کالاها تشدید می شود بطوریکه در این سازمان یک مورد از سه نوع نظارت بر اصناف با همکاری سازمان های دیگر صورت می گیرد و سازمان جهادکشاورزی بخشی از این همکاری را برعهده دارد.
مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این ارتباط گفت: کارشناسان این دانشگاه نظارت های مستمر و دائمی بر همه اماکن تولید، توزیع، ذخیره و عرضه مواد غذایی دولتی و خصوصی حتی دستفروش و دوره گردها را بر عهده دارد.
جوانمردی افزود: در خصوص کالاهای ذخیره شده از سوی دولت نیز این نظارت ها انجام می پذیری و در صورتی که کالایی شرایط نامناسب مصرف را داشته باشد از چرخه مصرف خارج می شود.
به گفته وی، در سال جاری سازمان تعاون روستایی که عهده دار توزیع میوه شب عید است در سال جاری برای نخستین موظف شده قبل از اقدام به توزیع میوه های ذخیره شده آن ها را کیفی سنجی کند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی کردستان نیز معتقد است: دامپزشکی همانند دانشگاه علوم پزشکی عهده دار نظارت بر توزیع، تولید و عرضه هر گونه فرآورد خام دامی در همه مراکز است.
امانی اظهار کرد: در سال جاری تمامی انبارهای ذخیره بخش دولتی نظارت شده که تاریخ مصرف و کیفیت موادخام دامی ذخیره شده از سوی سازمان جهادکشاورزی به تایید رسیده است.
**تمامی نظارت ها با همکاری مردم صورت می گیرد
سه سامانه گویای 124، 190 و 1512 پل ارتباطی مردم با بازرسان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی است که گفته کارشناسان این سازمان ها تمامی نظارت ها با همکاری مردم صورت می گیرد و رسیدگی به این نوع گزارش ها در اولویت است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه نقش مشارکت های مردمی در رونق بازار ملموس است، اظهار کرد: این سازمان برای دعوت مردم به مشارکت در نظارت ها اقدام به چاپ تراکت سامانه 124 کرده در دوره های مختلف سال اقدام به توزیع آن در بین مردم کرده است.
سردارزاده گفت: هم اکنون مشارکت و همکاری بین مردم با این سازمان به نقطه ایده آل رسیده است به طوری که در مدت یک ماه از اجرای طرح نظارت نوروزی چهار هزار و 43 مورد از 10 هزار و 865 مورد بازرسی انجام برگرفته گزارش های مردمی از طریق ستاد خبری 124 سازمان است.
وی یادآور شد: کارشناسان سازمان نیز برای ارج نهادن به این اقدام مردمی گزارش های آنان را رسیدگی به کردند که 913 مورد تخلف احراز و برخی دیگر از گزارش ها در حال بررسی است.
سردارزاده با اشاره به اینکه در نوروز 96 حدود 400 بازرس مردمی جذب شده بود و در سال جاری این برنامه از اولویت ها است، تاکید کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی از جمله کم فروشی، گرانفروشی و عدم درج قیمت واحدهای صنفی، مراتب را با شماره تلفن 124 و یا با مراجعه حضوری به ادارات تابعه در شهرستان ها و در مرکز استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش کنند.
مدیر بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز مشارکت های مردمی در نظارت ها را یکی از بخش های مهم در تامین بهداشت جامعه است، اظهار کرد: در این راستا سامانه گویای 190 در ایام انظارت نوروزی فعال بوده و پیش از این نیز دانشگاه برای معرفی آن در واحدهای صنفی پلاکاردهایی را در نصب کرده است.
جوانمردی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه و تولید مواد غذایی مراتب را از طریق این شماره تلفن به کارشناسان بهداشت محیط اطلاع دهند.
وی یادآور شد: بازرسان بهداشت محیط استان، در برنامه سلامت نوروزی سال 96 موفق به کشف و ضبط بیش از 140 تُن مواد غذایی غیر قابل مصرف از مراکز عرضه شدند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی کردستان با اشاره به سامانه گویای 1512 دامپزشکی استان نیز گفت: شهروندان در صورت مشاهده موارد تخلف در مراکز تهیه و توزیع مواد خام دامی مراتب را با استفاده از این سامانه به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
امانی از شهرندان خواست در این ایام که به خاطر تعطیلات مصرف فراورده های دامی توسط خانواده ها افزایش می یابد، این مواد را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، مقرر شده در سال جاری سازمان تعاون روستایی از 25 اسفند تا 15 فروردین سال آینده در بیش از 85 نقطه شهری و روستایی استان کردستان در سازمان تعاون روستایی توزیع می شود.
اقلام دیگری مانند برنج و تخم مرغ و گوشت وارداتی و مرغ منجمد داخلی نیز در تمامی مراکز عرضه فرآورده های دامی، تعاونی های مصرف، فروشگاه های زنجیره ای و واحدهای صنفی دارای پروانه و مورد تایید صنعت، معدن و تجارت استان در دستور کار قرار گرفته است.
حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد، 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر است و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.
3034/3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است