عصر کرد

آخرين مطالب

برگزاری میزگرد "خرید کالای ایرانی حمایت از تولید داخلی"در ایسنا،

کاهش قیمت تمام شده کالای ایرانی مهمترین راهکار پیشرفت همه جانبه کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - در میزگرد ایسنا که با حضور کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی برگزار شد، راهکارهای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی در راستای تحقق شعار خرید کالای ایرانی حمایت از تولید داخلی با توجه قرار گرفتن در آستانه سال جدید مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی در سال های اخیر در کشور همواره مورد تاکید بوده و اقدامات زیادی نیز از سوی مسئولین امر برای فرهنگ سازی و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و رونق اقتصادی در کشور صورت گرفته است.
آنچه در خرید کالای تولید داخل همواره مورد انتقاد مشتریان و مصرف کنندگان بوده است، کیفیت نامناسب محصولات و عدم تعادل بین قیمت و کیفیت است.
علاوه بر این عدم همراهی بانک ها و نارضایتی تولیدکنندگان و کارفرمایان از مسئولان امر در کشور از دیگر دلایل بی رونق بودن و عدم توسعه محصولات داخلی است که رفع این مشکلات نیاز به همراهی و همکاری دستگاه های مسئول دولتی دارد.
به دلایل مختلف، بی رونق بودن وضعیت کارگاه های تولیدی در کردستان بیش از سایر استان های کشور مشاهده می شود و در سال های اخیر شاهد تعطیلی شمار زیادی از کارگاه ها و کارخانجات کردستان بوده ایم که بر خیل عظیم بیکارران استان نیز افزوده است.
خبرگزاری ایسنا به منظور بررسی علل عدم استفاده از کالای ایرانی علیرغم انجام اقدامات مختلف، اقدام به برگزاری میزگردی با حضور تعدادی از مسئولان و کارشناسان این حوزه کرد.
بسیاری از محصولات کردستان فاقد استاندارد مدون هستند
معاون استانداردسازی و آموزش اداره استاندارد استان کردستان اظهار کرد: در راستای اجرای بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که افزایش پوشش استاندارد برای کلیه کالاها و خدمات جزء وظایف استاندارد می باشد، طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد در دی ماه تصویب شد تا متناسب با این هدف حرکت کند.
ژیلا یزدانی با تاکید بر اینکه استانداردسازی باید بر اساس خواسته مردم باشد، افزود: یکی دیگر از برنامه های سازمان این است که طرح تحول استانداردسازی نوشته شود تا کالاها و خدمات مطابق خواسته مردم استاندارد شده و مردم هر چه را با هر کیفیت و هر استانداردی می خواهند، دریافت کنند.
وی ادامه داد: به همین منظور سازمان استاندارد پویشی به نام "کالای استاندارد ایرانی می خرم" را آغاز کرد که در این راستا فعالیت هایی نیز داشته است.
معاون استانداردسازی و آموزش اداره استاندارد استان کردستان با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در کنار انجام نظارت، گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان امروز آینده سازان کشور هستند و در آینده کشور نقش اساسی دارند، در همین راستا اقداماتی را از مداس آغاز کردیم.
وی برگزاری جشنواره " پێوەر"، برگزاری مسابقات در سطح مدارس و اهدای جوایز، آشنایی آنها با کنترل کیفیت در محصولات، برگزاری جلسات آشنایی کارکنان با استانداردنویسی و ... را از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره کل استاندارد اعلام کرد.
یزدانی استفاده از توانایی و پتانسیل علمی استان در راستای استانداردسازی را از دیگر اهداف این سازمان عنوان کرد و افزود: در زمینه ترویج استاندارد و فرهنگ سازی اعتبار محدود است و برای دستیابی به این هدف، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی باید وارد شده و زمینه را فراهم کنند.
وی اعلام کرد: در استان ظرفیت های زیادی از جمله داروی گیاهی وجود دارد که کردستان قطب تولید آن است اما تاکنون به صورت فله استفاده شده و استاندارد مدونی ندارد که آن را پیگیری و برای به نتیجه رسیدن آن تلاش می کنیم.
معاون استانداردسازی و آموزش اداره استاندارد استان کردستان نظارت را از دیگر اقدامات استاندارد دانست و گفت: همه تولیدات استان در زمان تولید، عرضه و بازار توسط کارشناسان استاندارد رصد می شود تا اگر مواردی نیاز به جمع آوری و تولید داشته باشد، اقدام شود.
وی تاکید کرد: کارخانه ها و واحدهای تولیدی باید حتما واحد کنترل کیفیت داشته باشند تا بتوانند به صورت روزانه کار تولید را کنترل کنند در غیر اینصورت، چنانچه به مواردی غیر استاندارد برخورد شود، جمع آوری و عودت داده می شود.
یزدانی با تاکید بر اینکه این نظارت ظاهری نیست، گفت: از محصولات تولیدی نمونه برداری می شود و نتیجه و آزمون آن در سامانه سازمان بارگیری می شود و در اعتبار پروانه استاندارد دخالت داده می شود.
معاون استانداردسازی و آموزش اداره استاندارد استان کردستان خاطرنشان کرد: استاندارد تا کنون پای کار بوده و با نیروی جوانی که در اختیار داریم، در این زمینه می توانیم اقدامات بیشتر انجام داده و برای رسیدن به نقطه هدف و فرهنگ سازی در خصوص استاندارد محصولات، به همراهی مجموعه استان نیاز داریم.
وی با اشاره به اهمیت اعتماد مردم، گفت: ذیل همه پروانه های استاندارد یک کد 10 رقمی درج شده که اگر به سامانه 10001517 پیامک شود، وضعیت اعتبار پروانه استاندارد را نشان می دهد و مردم از این طریق می توانند اطمینان حاصل کنند.
قیمت کالاهای تولیدشده در کردستان قابل رقابت با کشورهای همسایه نیست
وی در خصوص ضرورت همراهی با تولیدکنندگان در استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد تولیدکنندگان استان اندک هستند، باید به آنها اجازه تولید داده شده و شرایط برای حضور افراد توانمند فراهم شود.
کمال حسینی افزود: سخت گیری ها باید در مرحله آخر باشد و چنانچه کالاها و محصولاتی کیفیت و استاندارد لازم را ندارند، کنار گذاشته شوند.
وی عنوان کرد: تولیدکنندگان نباید صرفا به منظور افزایش صادرات، محصول بی کیفیت تولید کنند چراکه این اقدام ضربه جبران ناپذیری به اعتبار محصولات استان وارد می کند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج ضمن انتقاد از تحمیل هزینه به تولیدکنندگان، بیان کرد: قیمت تمام شده کالاهای با کیفیت استان قابل رقابت با دیگر کشورهای صادرکننده محصول نیست چراکه از ابتدای کار تا مرحله نهایی که به تولید محصول برسد، هزینه هایی را به تولیدکنندگان تحمیل می کند که قدرت رقابت را از آنها سلب کرده است.
وی ادامه داد: متاسفانه به این مسائل به صورت بنیادی توجه نشده و درحالیکه در همه محافل حرف از حمایت تولید زده می شود اما در عمل هیچ اقدامی مشاهده نمی شود که بر تولید استان اثرگذار بوده باشد.
حسینی اظهار کرد: در این خصوص همه منتقد هستند اما با این وجود و با وجود تمام منابع و ظرفیت های استان، توان رقابت با بازاری که خود را بدهکار ما می داند، نداریم.
وی این وضعیت را به دلیل عدم انجام وظیفه صحیح دستگاه های حمایتی استان دانست و گفت: سیاست گذاران اصلی باید از الگوهای موفق دنیا استفاده کنند چراکه بهره گیری از این الگوها در کشورهایی که فاقد هر گونه پیشینه موفقی بوده اند، موجب شده بتوانند بازارهای دنیا را تسخیر کنند.
کاهش قیمت تمام شده کالای ایرانی مهمترین راهکار پیشرفت همه جانبه کشور
رئیس اتاق بازرگانی سنندج کاهش قیمت تمام شده کالای ایرانی با همکاری دستگاه های مسئول را مهمترین راهکار برای پیشرفت همه جانبه کشور، امنیت و رفاه، ایجاد اشتغال پایدار و محکم شدن ریشه اقتصاد کشور دانست.
وی نظارت های بیش از حد را نوعی معضل برای تولید استان دانست و گفت: اداره کل استاندارد، بهداشت و نظارت بسیاری دیگر از دستگاه ها موجب ایجاد معضلاتی برای تولیدکنندگان شده است که رسیدگی به این بحث هم ضروری است.
حسینی بر ضرورت فرهنگ سازی در راستای خرید محصولات تولید استان تاکید و خاطرنشان کرد: مردم استان باید بدانند با خرید محصولات تولید کردستان، آینده شغلی فرزندان خود را تامین کرده اند و این فرهنگ سازی نیازمند همکاری رسانه هاست.
وی یادآور شد: علیرغم اینکه امسال سال تولید و اشتغال نامگذاری شده بود، بدترین سال برای اشتغال و تولید بود و ضروری است از سوی دولت و مردم برای سرپا ماندن حداقل واحدهای تولیدی استان تلاش شود.
حمایت از تولید داخلی مستلزم فروش در بازار است
استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در این نشست اظهار کرد: وقتی میخواهیم تقاضا را برای محصولی افزایش دهیم، باید به دو منشا تقاضا یعنی توان و تمایل به خرید توجه شود و هر چه تولید می شود باید متناسب با تمایلات و توان اقتصادی متقاضیان جامعه همخوانی داشته باشد.
وی حمایت از تولید داخلی را مستلزم فروش در بازار دانست و افزود: اگر بخواهیم محصول در بازار فروخته شود، باید بخش دولتی و خصوصی و اتحادیه ها و اصناف در مورد محصولات مختلف صنف خود در بازار مطالعه انجام دهند و مشکلات را رصد کنند.
قادرزاده با اشاره به محصولاتی که علیرغم وجود نوع صنعتی، به صورت سنتی در بازار تولید و به فروش می رسد، عنوان کرد: لبنیات از جمله این محصولات است که علیرغم تاکید دامپزشکی و همچنین متخصصین تغذیه، به صورت سنتی فروخته می شود و این وضعیت به دلیل بی اعتمادی نسبت به محصولات بسته بندی شده کارخانجات خارج و داخل استان است.
وی با تاکید بر ضرورت تعریف استاندارد محلی، گفت: باید برای استانداردها تعریف محلی داشته باشیم و قطعا لازم است در این زمینه در استان تعدیل صورت گیرد.
آموزش بازرگانی به تولیدکنندگان و فروشندگان ضروری است
این استاد دانشگاه اعلام کرد: برای حمایت از عرضه و تقاضای زیاد محصولات داخلی، اولین نکته ای که به شدت به آن نیاز داریم آموزش بازرگانی به تولیدکنندگان و فروشندگان است که متاسفانه آموزش لازم بازرگانی را ندارند.
وی بر ضرورت انجام تبلیغات در رسانه های تصویری و مجازی تاکید کرد و افزود: دستگاه های مختلف باید یک نفر را به معرفی قوانین و مقررات و راهکارهای مناسب درست تولید کردن و درست خرید کردن درست توزیع کردن در بازار اختصاص دهند.
قادرزاده تاکید کرد: قطعا اگر رسانه ها بر اساس مسئله شناسی بازار موضوعاتی را طراحی کنند و از تیترهایی جذاب و موضوع های کوتاه و سریع الفهم استفاده شود، بر انتخاب مردم تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: وقتی تولید کالای خانگی و ایرانی را در استان و کشور مطرح می کنیم، باید بدانیم کالایی که در استان تولید می شود، چه ویژگی هایی نسبت به کالاهای خارج از استان و خارج از کشور کم دارد تا آنها را تقویت کنیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای رونق تولیدات داخلی باید ویژگی های مورد تقاضای مردم را بدانیم و اگر بازار فاقد این ویژگی هاست، آن را تامین کنیم و اهمیت خرید آن کالا و تاثیرآن بر اقتصاد استان را برای مردم تشریح کنیم.
وی این مهم را موجب افزایش تقاضا برای نهاده های تولید دانست و خاطرنشان کرد: یکی از نهاده های تولید، نیروی انسانی است و افزایش تقاضا برای نیروی انسانی باعث افزایش درآمد و تولید در جامعه خواهد شد که در صورت افزایش درآمد، صرفه حاصل از مقیاس یعنی کاهش قیمت تمام شده تولید و رقابتی کردن تولید در استان معنی پیدا می کند.
قادرزاده گفت: در کنار این اقدامات، دستگاه هایی نظیر استانداری، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و سایر دستگاه های موجود باید بازارهای برون استانی و برون کشوری را مورد توجه قرار دهند.
محصولات کردستان در خارج از استان فوق العاده ضعیف است
وی با اشاره به اینکه بُرد محصولات کردستان در خارج از استان فوق العاده ضعیف است، گفت: چنانچه خواستار افزایش درآمد و اشتغال در استان هستیم، تبلیغات و حضور رسانه ها ضروری است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: لازم است چند رسانه با حمایت دستگاه ها در تالارهای مناسب دستگاه ها جلسات عمومی معرفی ویژگی های محصول سالم را برگزار و از این طریق به دنبال افزایش تولید داخلی و بازار باشند.
وی ادامه داد: اگر توسعه واحدهای حمایتی انبارداری و سردخانه و دستگاه هایی که برای سلامت محصول کار می کنند، مورد توجه قرار گیرد، نتایج مثبت و موثری در پی خواهد داشت.
قادرزاده به وظایف بخش دولتی گریزی زد و گفت: هنوز بزرگترین بخش متقاضی بازار بخش دولتی است و نباید اقداماتی را که دولت می تواند به طور موثر انجام دهد، نادیده گرفت.
افزایش تقاضای تولید در مجموعه ای به نام تولیدات داخلی، مستلزم توجه بلندمدت است
وی با اشاره به اینکه تقاضا با تولید، تخصیص منابع و محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارند، خاطرنشان کرد: افزایش تقاضای تولید در مجموعه ای به نام تولیدات داخلی، مستلزم توجه به بلندمدت است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید از طریق رسانه ها الگوی صحیح زندگی اقتصادی متناسب با آینده جامعه به مردم معرفی کنیم و این جز با کمک دستگاه ها ممکن نیست.
وی همچنین بر بهره گیری از ظرفیت افراد شاخص تاکید کرد و یادآور شد: مادامی که از تولید داخلی حمایت نکنیم، نمی توانیم واحدهای بزرگ در اقتصاد تعریف کنیم.
قادرزاده بیان کرد: حمایت از تولید داخلی باید از بخش دولتی آغاز شود و این بخش باید قانونی را که در اختیار دارند، درست اجرا کنند و خرید کالا را به گفتمان تبدیل کنند و در غیر اینصورت، تولیدات داخلی به نتیجه نمی رسد.
انتقاد از تحمیل هزینه های گزاف به تولیدکنندگان
نماینده صنف آجیل و خشکبار سنندج نیز در این نشست اظهار کرد: 90 درصد خشکباری که در سنندج عرضه می شود، خارجی است و این آمار نشان دهنده وضعیت نامناسب فعالین این صنف است.
ارج افزود: متاسفانه بهداشت برای صنف ما بزرگترین معضل است و هزینه های گزافی را تحمیل می کند که موجب متضرر شدن تولید کنندگان و فروشندگان این محصولات می شود.
نماینده صنف آجیل و خشکبار سنندج عنوان کرد: در سراسر کشور ماشین های مخصوص حمل شیرینی موجود است درحالیکه این طرح هنوز در سنندج اجرایی نشده است.
وی به هزینه های تحمیلی بهداشت اشاره کرد و گفت: برای کارت تندستی که قبلا با اعتبار یکساله و به صورت مجانی صادر می شد، 70 هزار تومان دریافت می کنند و فرد ناچار است ماهانه مبلغ زیادی را برای کارت تندستی کارکنانش پرداخت کند.
نماینده صنف آجیل و خشکبار سنندج خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برای صدور هر کارت نیز مبلغ 300 هزار تومان دریافت می شود و این هزینه ها در یک کارگاه کوچک در کردستان با برندهای مشهور کشوری برابر است و از این جهت واحدهای استان را به طور جدی متضرر می کند.
وی تاکید کرد: تحمیل این هزینه ها نه تنها رونق تولید در استان را در پی ندارد بلکه موجب از بین رفتن تدریجی این صنف و بیکاری و یا تغییر شغل این افراد می شود.
گروه اجتماعی- امام جمعه سروآباد گفت: تخصص و دانش لازمه اشاعه امر به معروف و نهی از منکر توسط خطیبان است .
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان؛ ماموستا سجادی امام جمعه سروآباد در جلسه معاونت مردم به دولت ومردم که در محل سالن جلسات اداره تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار کرد:تخصص ودانش لازمه اشاعه امر به معروف و نهی از منکر توسط خطیبان است .
امام جمعه سروآباد بیان کرد: باید هدف از امر به معروف و نهی از منکر توسط امامان جمعه، خطیبان و صاحبان سخن، خالص و مخلص با دانش و درایت بدون عوام‌فریبی برای کسب رضای خدا و اجرای دستورات ذات‌الله باشد .
وی در ادامه سخنان خود، اتصال معنوی با مخاطبین را رسالت اصلی خطباء اعلام کرد و گفت: تنها در این صورت است که در محافل و مجالس مخاطب، استفاده بهینه از صحبت‌های خطیب یا سخنران می‌کند .
ماموستا سجادی تصریح کرد: برخی سخنوران در مجالس بیش از حد به حالت تکراری سخنرانی می‌کنند که هیچ خروجی مثبتی از سخنان آنها کسب نمی‌شود .
وی با بیان اینکه ترویج امربه معروف و نهی از منکر واجب و بر همه آحاد جامعه ضرورت دارد، افزود: در آیات قرآن بارها به اشاعه این امر سفارش شده و هرآنچه که قرآن دستور دهد برگشت‌ناپذیر است .
امام جمعه سروآباد تبلیغات و نحوه ترویج امر به معروف و نهی از منکر را توسط صاحبان فن و خطیبان مهم عنوان کرد و افزود: اگر یک سخنور، علم، تخصص و قدرت بیان مطالب را برای مخاطب نداشته باشد منجر به تخریب مطلب مورد نظر خواهد شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش