عصر کرد

آخرين مطالب

مخترع کردستانی شوفر را ساخت اما حساب‌‌ هایش مسدود شد مقالات

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سایت خبری کُرد دانش که اخبار دانشگاه های استان کردستان را پوشش می دهد روز یکشنبه 27 خرداد در گفت و گویی با یکی از فارغ التحصیلان دانش ‌آموخته رشته ساخت و تولید بازی ‌های کامپیوتری به ظرفیت های این حوزه و مشکلاتی که این کارآفرین با آن مواجه شده، پرداخته است.
در این مطلب امده است: کارآفرین نخبه کردستانی توانست با تولید یک بازی کامپیوتری در استان محروم خود کارآفرینی کند و بیش از 100 هزار دلار ارزآوری داشته باشد اما از شانس بد او پس از تحریم‌ها حساب‌هایش بسته شد و برای حل این مشکل به حمایت مسئولان نیاز دارد.
در طول تاریخ همواره کشورهایی دچار بحران‌های اقتصادی شده‌اند، بحران هایی که گاه منجر به فلج شدن یک کشور شده است یکی از راه ‌حل‌های مهم و البته حیاتی که بسیاری از کشورها اتخاذ می‌کنند، تقویت اقتصاد درونی یا به نوعی اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج درباره نیازهای اساسی و راهبردی است.
راهکارهای زیادی برای پیش بردن اقتصاد مقاومتی وجود دارد که بهره‌گیری از آنها به مرور باعث می‌شود تا مشکلات اقتصادی یک کشور تا حد زیادی بهبود یابند اما موضوعی که ما قصد داریم در این گفتگو، به آن بپردازیم، اثرگذاری هنر صنعت بازی ‌سازی بر اقتصاد مقاومتی است.
می‌خواهیم بررسی کنیم که این صنعت نوین و البته پول‌ساز تا چه اندازه در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند.
صنعت بازی ‌سازی چند سالی است که در بین پول ‌سازترین صنایع دنیا حضور دارد و چرخ‌ دنده‌های اقتصادی کشورهای زیادی را می ‌چرخاند از کشورهای صنعتی و بزرگ گرفته تا کشورهای کوچک، توانسته‌اند با تکیه بر بازی‌ سازی تحول شگرفی در اقتصاد خود بوجود آورند و گردش مالی شگفت ‌انگیزی را ایجاد کنند.
نکته‌ای که وجود دارد این است که صنعت بازی‌ سازی به طرز عجیبی گسترده و وسیع است همین موضوع باعث شده تا مشاغل زیادی را پوشش دهد.
در همین رابطه تصمیم گرفتیم با محمد حیدری که دانش ‌آموخته رشته ساخت و تولید بازی ‌های کامپیوتری در خارج از کشور است، به گفتگو بپردازیم؛ وی پس از بازگشت به کشور تصمیم می‌گیرد زیر بال و پر جوانان نخبه کردستانی را بگیرد و با کارآفرینی آنها را با دنیای بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن آشنا کند.
وی با وجود موقعیت خوب کاری در آنسوی مرز‌ها، تصمیم می‌گیرد به کشور بر گردد و بعد از بازگشت به ایران و کردستان، در مجتمع کردستان در شهر سنندج به همراه دوستانش مشغول ساخت انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری می‌شود.
** تا به حال برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟
پیش از این بطور مستقیم حدود 15 نفر مشغول به فعالیت بودند و در کنار تولید، آموزش هم داریم اما غیر مستقیم شاید گفت که هزاران نفر با ما در ارتباط هستند.
**کار شما علمی است و از طریق علم به این شغل رسیده‌اید، آیا می شود تعریفی از صادرات علم داشته باشید؟
وقتی ما بتوانیم از علم بهره بگیریم و در کنار آن بتوانیم تولید داشته باشیم، همین استفاده از تجربیات ما توسط بیگانگان و صادرات محصولات می‌تواند صادرات علمی باشد.
**آیا در طول این مدت که مشغول شده‌اید، کار شاخص و موفقی انجام داده‌اید؟
چند وقت پیش یک بازی مشهور به نام شوفر "SHOFER Race Drive"، که بازی ماشین است، تولید کردم و به بیش از 75 کشور صادر کردیم و حدود 100 هزار دلار ارزآوری داشتیم این بازی وارد شبکه استیم که مخصوص بازی‌های کامپیوتری است نیز شد.
**شما تحصیلاتتان را در خارج از ایران گذراندید، هزینه اولیه آن را داشتید؟
از وقتی بچه بودم روزنامه می‌ فروختم و در کنار درس خواندن کار می‌کردم تمام درآمدم را پس انداز کردم و پس از آن به اسکاتلند رفتم و آنجا ادامه تحصیل دادم.
پس از برگشتم به ایران دانشجویان IT استان خودم (کردستان) را دور خود جمع کردم تا هم به آنها آموزش دهم و هم با آنها طرح ‌های بازی‌های کامپیوتری را به اجرا در آورم.
حقیقتا آن انتظاری که داشتیم، برآورده نشد هرچند یکی از ارگان‌ها این فضا را در اختیار ما گذاشته است؛ اما نیازمند حمایت مسئولان هستیم؛ چون پروژه‌های بسیار خوبی داریم که قطعا می ‌تواند هم در اشتغالزایی و هم ورود سرمایه و صادرات علم تاثیر بسزایی داشته باشد.
ما از طرف پایتخت اصلا حمایت نمی‌شویم؛ برای مثال در نمایشگاهی که در تهران زده شد و ما در آن شرکت کردیم، غرفه ها برای تهرانی ها رایگان بود اما ما با وجود آنکه از کردستان آمده بودیم و هزینه‌های زیادی را هم باید برای اقامت می‌پرداختیم، بیش از پنج میلیون پول غرفه دادیم که این خود ظلم بزرگی محسوب می شد شاید نگاه مسئولان این است که معتقدند ایران تنها تهران است و توجهی به شهرستان‌ها ندارند!
**تحریم‌ها چه تاثیری بر کار شما داشته است؟
راستش را بخواهید این مساله تمام برنامه ریزی‌های ما را از بین برد تمام حساب هایم در کشور‌های مختلف بسته شده است و نمی ‌توانم پول‌هایی را که در حساب‌های مختلف بلوکه شده را خارج کنم و این ظلم استکبار جهانی را پیش از پیش نمودار می‌کند زیرا ما یک فعالیت کاملا حساب شده انجام می‌دادیم و این کار بشدت به ما ضرر زد.
**بازی‌های کامپیوتری و این بازی که شما‌ آن را تولید کردید، چه تاثیری در معرفی ایران و فرهنگ ایرانی به سایر نقاط جهان دارد؟
اگر شما توجه کنید موسیقی این بازی "کُردی" است و فضای شهر و آدم‌های موجود در بازی کلا فضا‌ها و جاده‌های استان کردستان را با لباس ‌های محلی و در کنارش معرفی جاذبه‌های استان نشان می دهد؛ پس همین نمونه‌ای است که می‌تواند موجب صادرات فرهنگ و معرفی تمدن و معرف زیبایی ‌های ایران در جذب گردشگر و نشان دادن ایرانی آباد به تمام دنیا باشد. ما برای تنظیم این بازی گروه فیلمبرداری داشتیم که از همه جاده‌های استان از بالا فیلم تهیه می‌کرد و به همین دلیل معتقدیم که این بازی به شدت باورپذیر بود.
** آیا ساخت چنین پروژه‌ای را به عنوان برنامه آینده در دستور کار خود دارید؟
بله. اتفاقا پروژه‌های بسیار خوبی داریم که بی‌شک بسیار تاثیرگذار خواهد بود، در بحث جذب توریست و ارز آوری به داخل کشور هم امیدواریم مسئولان حمایت کنند.
متاسفانه در بسیاری از مواقع رانت و پارتی بازی مانع فعالیت بچه‌های شهرستانی می شود و اجازه نمی‌دهد که آنها رشد کنند؛ حتی در بسیاری از موارد به ما می‌گویند در عرض یک هفته باید پروژه خود را معرفی کنید و معنی این حرف را کسانی می‌دانند که در این صنعت فعالیت می‌کنند، زیرا این کار تنها به معنی این است که فرصتی نداریم و پروژه از قبل واگذار شده است.
**با توجه به اینکه جنابعالی به عنوان یک جوان موفق در زمینه استفاده بجا از علم هستید، چه صحبتی با فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی دارید؟
دوستانه می‌گویم که جوانان وقتی با یک سیستم ساده خانگی می‌توانند از یک تایپ یا بسیاری کار‌های ساده دیگر برای خود و حتی دیگران منبع درآمدی داشته باشند، حتما تلاش کنند و ایده‌های جدیدی داشته باشند، چون کار فقط استخدامی در ادارات نیست؛ بلکه فرصت ‌های خوبی داریم که می‌ تواند به جامعه خدمت کند.
**فکر می‌کنید بازی‌های کامپیوتری چه تاثیری در ارز آوری و ایجاد اشتغال داشته باشد؟
تنها 50 درصد کار در دست ماست؛ زیرا یک بازی می‌تواند کلی سرمایه به کشور وارد کند، پس نیاز دارد که حمایت شود تا کار‌های بعدی با قدرت فروش و جذب بیشتری بین مخاطبان تولید و حتی به کشور‌های بیشتری با گویش ‌ها و لهجه‌ های مختلفی صادر شود تا زمینه ‌ساز اشتغال بیشتر، جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از ورود فرهنگ‌های بیگانه به داخل کشور بویژه قشر جوان، تقویت بنیه علمی کشور و بسیاری مسایل دیگر باشد، پس سرمایه‌ گذاری در چنین کار‌هایی علاوه بر شکوفایی اقتصادی می تواند زمینه‌ساز مطرح‌ شدن کشور در ساخت بازی‌ های کامپیوتری و تبدیل شدن ایران به قطب انیمیشن و بازی‌های کامپیوتر باشد.
**وضعیت اشتغال در استان کردستان به چه نحوی است؟
در کردستان بیش از هشت هزار دانشجو در رشته IT تحصیل کرده اند و طرح تکاپو که مربوط به دانشجویان IT است، در این استان کلید خورده است؛ واقعا این رشته در این استان ارزش سرمایه گذاری دارد زیرا استعداد‌های زیادی داریم.
بچه‌های کردستانی به دلیل محرومیت‌ هایی که دارند، زیاد به فکر پول نیستند و تلاش می‌کنند با انجام کار‌های خوب خود را ثابت کنند و این امتیاز آنها به شمار می‌آید.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/29386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا