گل بود به سبزه نیز آراسته شد! دغدغه جدید رانندگان تاکسی با آغاز فعالیت تاکسی های اینترنتی در سنندج
اجتماعی
بزرگنمايي:
عصر کرد - فعالیت تاکسیهای اینترنتی که اخیرا در سنندج آغاز شده، موجب ایجاد نارضایتی برای رانندگان تاکسیها و آژانسهای تلفنی شده و رانندگان منتقد فعالیت این تاکسیها را افزودن دردی جدید بر دردهای خود تلقی میکنند. شهرستان سنندج بر اساس آخرین سرشماری با 500 هزار نفر، پر جمعیت ترین شهر استان کردستان است که با مسائل عدیده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... روبرو است که بیکاری را می توان عمده ترین مشکلات آن دانست.
یکی از مسائلی که این روزها در این شهر بسیار نمایان است و نظر شهروندان را جلب میکند، تعداد زیاد تاکسیهای موجود در شهر و صفهای بلند تاکسیهای بدون مسافر در ایستگاههای تاکسی است که نشان دهنده گرایش مردم به این شغل از فرط بیکاری علیرغم نارضایتی است.
صفهای بلند تاکسیهای بدون مسافر در ایستگاهها و مشاجرههای لفظی روزانه رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافر گویای این نارضایتی است که کاهش تردد مردم سنندج با تاکسی و استفاده از خودروهای شخصی و همچنین بی توجهی سازمان تاکسیرانی در واگذاری تاکسی به نسبت جمعیت شهر را میتوان از جمله دلایل این وضعیت دانست.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری سنندج در حال حاضر سه هزار و 100 تاکسی در این شهر 500 هزار نفری فعالیت دارند که تعداد زیادی از آنها مازاد بر نیاز هستند.
وی می گوید، میانگین رفت و آمد مردم سنندج به وسیله تاکسی 25 درصد است و این وضعیت در شرایطی که تعداد زیادی از تاکسیها مازاد بر نیاز هستند، موجب انتقاد از سازمان تاکسیرانی در معیار و مبنای واگذاری تاکسی را ایجاد میکند.
نه تنها شمار تاکسیها بلکه مسافربرهای شخصی هم بسیار افزایش پیدا کرده است و چه بسا اگر این افراد امکان ایجاد مشاغل دیگری را داشتند، با وجود اطلاع از وضعیت معیشتی سایر رانندگان تاکسی، به سراغ این شغل نمیرفتند.
فرسوده بودن 45 درصد ناوگان تاکسیرانی سنندج نیز از دیگر مسائل مرتبط با وضعیت تاکسیهای سنندج است که رانندگان تاکسی علت عدم مراجعه برای نوسازی را شرایط نامناسب واگذاری و اقساط سنگین و همچنین روند طولانی دریافت خودرو نو عنوان میکنند.
در سالهای اخیر تاکسیهای اینترنتی با عنوانهای مختلف در شهرهای بزرگ کشور آغاز بکار کردهاند که از نظر دسترسی و هزینه توانسته اند رضایت مردم را جلب کنند و در استانی نظیر کردستان نیز چندین شرکت تاکسیهای اینترنتی در ماههای اخیر آغاز بکار کردهاند که انتقادها و گاه عدم رضایت را در پی داشتهاند.
از جمله دلایلی که این تاکسیها در شهرهای بزرگ رضایت مردم را کسب کردند، دسترسی سریع و البته هزینه کم در مقایسه با آژانسها و تاکسیهای درون شهری بودند اما این مسائل در سنندج که از بسیاری ابعاد قابل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست، به نحو دیگری خودنمایی میکند.
سنندج شهری 500 هزار نفری است که 3100 تاکسی در آن فعال هستند و اکثر رانندگان آنها جوانان تحصیل کرده بیکار و یا افراد میانسال و سالخوردهای هستند که از فرط بیکاری ساعتها در ایستگاههای تاکسی در انتظار مسافر هستند که این صفها، خود نشان دهنده وضعیت نامناسب اشتغال و بیکاری در این شهر است.
علاوه بر این آژانسهای مسافربری نیز فرصتی برای افراد بیکار یا دو شغلههایی است که تنها وجود یک شغل کفاف زندگیشان را نمیدهد.
حال با این وجود، فعالیت تاکسیهای اینترنتی در شهر سنندج آیا توجیهی دارد؟ این سوالی است که خبرگزاری ایسنا پاسخ آن را از رانندگان و مدیرعامل تاکسیرانی سنندج جویا شد.
متاسفانه این تاکسیها با همه جوانب مثبتی که نمیتوان آنها را نادیده گرفت، از نظر اقتصادی، اعتراض قشر عظیمی را به دنبال داشته و به گفته مدیرعامل تاکسیرانی سنندج، این مسئله از طریق قانونی در حال پیگیری است.
مدیرعامل تاکسیرانی سنندج در این رابطه به ایسنا گفت: این شرکتها با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت و با دستورالعمل دادستانی کل کشور در سنندج فعالیت میکنند.
جمشیدنژاد با اشاره به اینکه سازمان تاکسیرانی خود از معترضان و منتقدان فعالیت این تاکسیهاست، افزود: مراتب اعتراض خود را به مسئولین اعلام کرده و طی نامهای به فرمانداری و دادستانی مسائل را به اطلاع آنها رساندهایم و منتظر اعلام تصمیم و نظر آنها هستیم.
وی ادامه داد: ما قانونا تصمیم گیرنده نیستیم اما با توجه به مشکلاتی که این تاکسیها ایجاد میکنند، به فعالیت آنها معترض هستیم و به مشکلاتی که این تاکسیها ایجاد میکنند، واقفیم.
مدیرعامل تاکسیرانی سنندج از پیشنهاد شرایطی نظارتی به سازمان شهرداریها و تاکسیرانی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم دستورالعملی از سوی وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور تدوین شود که بعد نظارتی اینها را به نحوی طراحی کنند که حداقل بتوانیم حجمی از ناوگان تاکسیرانی را به عنوان ناوگان این تاکسیهای اینترنتی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام نیاز به بخشنامه حاکمیتی دارد، گفت: به فرماندار هم اعلام کردهایم که از طریق دستگاههای زیربط و تصمیم گیرنده پیش نویس دستورالعملی را که از پیش آماده شده، مصوب و اعمال کنند تا تهدیدها کاهش یافته و در غیر این صورت قطعا مشکلات زیادی برای تاکسیرانی و آژانسها ایجاد خواهد شد.
رانندگان تاکسیها و آژانسهای سطح شهر نیز همواره از فعالیت این تاکسیها در سنندج ناراضی هستند و حضور آنها را ضربهای دیگر به شرایط اقتصادی خود میدانند و خواستار ممانعت فعالیت آنها و یا ایجاد محدودیت برای آنها هستند.
یکی از رانندگان تاکسی سنندج فعالیت این تاکسیها را ناشی از بی توجهی مسئولانی میداند که به گفته وی به شرایط معیشتی شهروندان خود اهمیتی نمیدهند و اگر تنها از یک درصد مشکلات رانندگان تاکسی آگاه بودند، اجازه فعالیت به این شرکتها در سنندج را نمیدادند.
وی از تاثیر مستقیم این تاکسیها بر درآمد رانندگان تاکسی سخن گفت و ادامه داد: در حالیکه مدت کوتاهی از فعالیت این تاکسیها میگذرد، اما تاثیر آن بر تاکسیها و درآمد آنها محسوس است و در صورت تداوم کار آنها، قطعا زندگی خیل عظیم رانندگان تاکسی را تحت تاثیر قرار میدهد.
این راننده تاکسی سنندجی با تاکید بر اینکه همه رانندگان فعال در این شرکتها نیز به کسب درآمد نیاز دارند، گفت: فعالیت این شرکتها و ایجاد شغل برای رانندگان آنها در سنندج به قیمت بیکاری و در خوشبینانه ترین حالت کاهش شدید درآمد رانندگان تاکسی، آژانسها و مسافربرهای شخصی تمام میشود.
این وضعیت علاوه بر نارضایتی رانندگان آژانس و تاکسیها، گاها نارضایتی مردم را هم در پی داشته که از آن جمله میتوان به دو برابر بودن نرخ کرایه مسیرها و نواحی حومه شهر نسبت به تاکسیها و گاه حتی آژانسهای تلفنی اشاره کرد.
گرچه هزینههای این چنینی تنها برای حومه شهر مشاهده شده اما آنچه باید این شرکتها به آن توجه داشته باشند، این است که موارد استفادههای حومه شهر سنندج به دلیل عدم دسترسی آسان به تاکسی و هزینه بالای آژانسها، به طور قطع بیش از مسافرتهای داخل شهر خواهد بود در حالیکه با این وضعیت قیمت، مردم این مناطق تاکسی و آژانسها را ترجیح میدهند.
علاوه بر این عدم تهیه نقشه دقیق و گاه ناآگاهی رانندگان از کوچهها و خیابانهای فرعی مشکل آفرین شده و منجر به نارضایتی شهروندان متقاضی شده است.
با این حال فعالیت تاکسیهای اینترنتی در سنندج با وجود شمار زیادی تاکسی مازاد بر نیاز، استفاده تنها 25 درصد مردم سنندج از این ناوگان و عدم امکان نوسازی تاکسیهای فرسوده را به وضوح میتوان ضربهای به رانندگان تاکسی سنندجی دانست و این نتیجه را دریافت کرد که فعالیت آنها غیر عقلانی به نظر میرسد.
در نهایت انتظار میرود با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب این این آژانسهای اینترنتی، وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی نیز توسط مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد و به نحوی باشد که تداوم فعالیت این شرکتها، به رانندگان تاکسی ضربه نزند.
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/35499/