عصر کرد

آخرين مطالب

«به‌ناز» بی ناز و با نیاز اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - به ‌ناز دختر بچه ای که همراه مادرش در یکی از جاده های بین شهری کردستان تکدی گری می کند، انتظار بی پایان و نشستن روی جاده ای که خودروها در آن به سرعت حرکت می کنند، او را آزار می دهد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پدیده تکدی گری یکی از مقوله های اجتماعی است که از ادوار مختلف جوامع با آن دست و پنجه نرم می کنند، هر چه فقر، بیکاری بیشتر باشد این پدیده هم در جامعه نمایان تر می شود.
امروزه متکدیان با سوء استفاده از باورها و اعتقادات مردم از آنها طلب کمک می کنند و بسیاری از افراد نیز بدون توجه به عواقب این کمک ها، مبلغی را در حد توان و وضعیت مالی خود به آنها می دهند.
برخی متکدیان برای جلب توجه بیشتر، افزایش حس ترحم مردم و مظلوم نمایی با خود کودکان کم سن و سال می آورند که این می تواند، اثرات منفی زیادی بر روی شخصیت کودک در آینده داشته باشد.
نگهداری کودکان در فضایی آلوده از نظر سمعی و بصری و مواجه شدن با انواع آسیب های اجتماعی علاوه بر اینکه می تواند از لحاظ جسمی برای آنها خطراتی داشته باشد از لحاظ روحی نیز می تواند عواقب جبران ناپذیر برای این کودکان داشته باشد.
برخی شایعات در مورد اجاره این کودکان برای تکدی گری و خوراندن داروهای خواب آور برای تحمل ساعت ها انتظار روی جاده نیز وجود دارد که با تمام قوانین و معیارهای انسانی و حقوق کودکان مغایرت دارد.
دیدن مادر و دختر بچه ای که از مدتی قبل در یکی از جاده های بین شهری کردستان تکدی گری کرده و از رانندگان و مسافران عبوری طلب کمک می کنند، سوژه گزارش خبرنگار ایرنا برای پیگیری وضعیت متکدیان جاده ای شد.
مادر به‌ناز حاضر به تعامل و گفت و گو نیست چون تا سرعت خودروها بخاطر وجود سرعت گیر در این مسیر کم می شود به سراغ شان می رود و درخواست کمک خود را مطرح می کند.
برخی از رهگذران (خودروهای عبوری) مبلغی به عنوان کمک به مادر به‌ناز می دهند، مادر هم با مچاله کردن پول ها، آن را در جیب می گذارد و به دنبال خودرو دیگر.
توقف چند ساعته ما باعث نارضایتی و اعتراض او شد و با تندی گفت: اگه نمی خواهی کمکی کنی از اینجا برو و اجازه بده به کار خود مشغول باشم.
مادر را به حال خود رها کردم و همه تلاشم را بکار گرفتم تا دخترک را متعقاد کنم به زبان ساده برایم از زندگیش بگوید.
به‌ناز دختر کوچک این زن متکدی ساعتی بعد در قبال پرداخت وجهی اندک (50 هزار ریال) به من اعتماد کرد و حاضر شد درد دل های کودکانه اش را برایم بازگو کند، به زبان ساده و کودکانه اش از انتظار بی پایان برای رسیدن شب در این روزهای گرم تابستان می گوید.
آفتاب تیز مرداد هم نمی تواند لبخند را از چهره معصوم این دختر پنج ساله مخفی کند، اما چهره اش در این گرمای تابستان، سرخ و مات است و پوستش بخاطر ماندن ساعت های متمادی زیر آفتاب داغ سوخته است.
او هر بار که می خواهد حرف بزند به مادر نگاهی می اندازد ولی پس از گریز از نگاه مادر، می گوید: پدرم اعتیاد داشت و چند ماه پیش ترک مان کرد و نمی دانم کجاست.
به‌ناز که 2 خواهر و یک برادر دیگر هم دارد هر روز به اتفاق مادر برای تامین مخارج زندگی پنج نفرشان به اینجا (ابتدای جاده سقز - دیواندره) می آید و تا غروب آفتاب هم اینجاست.
او نمی داند از کی اما خیلی وقت است با مادرش به این کار مشغول است و می گوید روزهایی که او نمی آید، کمک های دیگران به مادر کم می شود.
به‌ناز آرزوهای بزرگی دارد و می خواهد در آینده پزشک شود و به کودکان مانند خودش بیشتر کمک کند ولی او نمی تواند مثل دیگران به مدرسه برود و درس بخواند چون مجبور است همراه مادر باشد.
او در بین رسانه ها فقط روزنامه و تلویزیون را می شناسد و دوست دارد که تعداد برگ های روزنامه ها بیشتر شود تا موقع نشستن روی آن، آسفالت گرم و سخت آزارش ندهد.
مادر به‌ناز که حالا کمی به من اعتماد پیدا کرده درخواست کرد عکسی از او و دخترش نگیرم تا نهادهای حمایتی و پلیس برایش مزاحمت ایجاد نکنند.
مقوله تکدی گری در جامعه ما بحث امروز و دیروز نیست و شاید همه افراد جامعه با این متکدیان برخورد کرده و حتی به آنها کمک هم کرده باشند.
این قشر نیز به عنوان شهروندان جامعه باید بتوانند از امکانات مهیا شده استفاده کنند و نیازمند داشتن زندگی آرام و بدون دغدغه هستند.
موضوع جمع آوری متکدیان در جاده های بین شهری را با نیروی انتظامی کردستان مطرح کردم و معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان در این ارتباط گفت: دستگاه های دیگری به غیر از ناجا از جمله بهزیستی و شهرداری ها مسئولیت جمع آوری متکدیان را دارند.
سرهنگ عبدالله فاتحی افزود: نیروی انتظامی تنها در مواردی که دستگاه ها درخواست کنند می تواند در این خصوص وارد عمل شود تا مشکلی برای انتقال این افراد (متکدیان) پیش نیاید.
وی اضافه کرد: دستگاه های متولی امر باید برای این افراد مکان های مناسب تهیه کنند البته اگر مشخص شود غیربومی هستند باید به زادگاهشان بازگردانده شوند.
معاون اجتماعی بهزیستی کردستان نیز گفت: این اداره کل مسولیتی در خصوص جمع آوری متکدیان ندارد اما اگر توسط مراکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری جمع اوری و تحویل این نهاد شوند، کارهای را برایشان انجام خواهیم داد.
محسن شجاعی افزود: هر متکدی نمی تواند مددجو شود، کودکان بی سرپرست، سالمندان و توانجویان (معلولان جسمی و حرکتی) می توانند در قالب مددجویان بهزیستی قرار گیرند.
وی یادآور شد: تا زمانی که رفتار شهروندان نسبت به متکدیان تغییر نکند این پدیده در جامعه باقی می ماند و شاید در آینده بیشتر هم بشود.
مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج هم گفت: شهرداری تنها مسئولیت جمع آوری متکدیان داخل شهرها را بر عهده دارد و در خارج از شهرها نمی تواند وارد عمل شود.
صلاح الدین وکیلی افزود: این مرکز سال گذشته در مجموع 441 نفر از متکدیان و افراد بی سرپناه را در داخل شهر سنندج جمع آوری کرده اند.
وی اضافه کرد: از این تعداد، 319 نفر مرد، 122 نفر زن بودند که 210 نفر به عنوان افراد بی سرپناه اسکان داده شدند، 139 نفر متعهد به ترک تکدی گری شدند، 42 نفر به شهرستان محل سکونت شان بازگردانده شدند و 13 نفر نیز به مراجع قضایی معرفی گردیدند.
مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج از شهروندان خواست در راستای کاهش این معضل اجتماعی در سطح شهر به هیچ وجه به متکدیان خیابانی کمک نکنند و شهرداری را در اجرای بهتر و ساماندهی آنها یاری دهند.
در بررسی میدانی خبرنگار ایرنا مشخص شد نه قانون و نه بخشنامه هایی داخلی ارگان های مربوطه هیچکدام توجه و مسئولیتی در قبال جمع آوری و کمک به متکدیان جاده ای ندارد و شاید به خاطر همین خلا قانونی است که این افراد میادین و خیابان های پر ازدحام شهرها را ترک کرده و برای تامین نیاز و کسب درآمد جاده های بین شهری را به عنوان محل کار انتخاب کرده اند.
به‌ناز و کودکان زیاد دیگری این روزها، رویاهای کودکانشان قربانی زیاده خواهی های والدین می شود و به دلیل نبود قانون در این زمینه، آسیب دیدن کودکان و در معرض آسیب های مختلف اجتماعی قرار گرفتن شان همچنان ادامه دارد.
لازم است متولیان امر برای نجات این کودکان که در واقع آینده ساز کشور هستند گامی اساسی بر دارند تا دیگر شاهد حضور آنها در قالب پدیده تکدی گری در خیابان ها، جاده ها و دیگر اماکن و .... نباشیم.
گزارش از عبدالله رحمانی
3020/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45251/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس