عصر کرد

آخرين مطالب

نشست رسانه‌ای «دف نوای رحمت»؛

دف فاصله‌ای تا جهانی شدن ندارد/ نکوداشت صدیق تعریف در سنندج اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» شنبه 27 مرداد ماه با حضور بیژن کامکار و تعدادی از مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» روز شنبه 27 مرداد ماه با حضور بیژن کامکار جزییات برگزاری این دوره از جشنواره را تشریح کردند.
کردستان پایتخت دف جهان شد
امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در ابتدای این نشست رسانه‌ای که در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، توضیح داد: جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» طی دوره‌های گذشته با شور و اشتیاق هنرمندان فعال موسیقی ایرانی مرزهای ایران را در نوردیده و ما شاهد این هستیم که کردستان به همت هنرمندان این عرصه به عنوان پایتخت دف جهان شناخته شده است.
دبیر جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» با اشاره به بخش‌های مختلف این رویداد موسیقایی گفت: جشنواره در سه بخش تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی برگزار می‌شود. این در حالی است که بیش از 710 هنرمند دف نواز زن و مرد از 30 استان کشور در دو بخش نوجوان و بزرگسال متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره بودند که بر اساس آرای هیات انتخاب 250 هنرمند طی روزهای 31 مرداد تا سوم شهریور آثار خود را در شهر سنندج روی صحنه می‌برند. ما بنا داریم کنار برگزاری این بخش مسابقه مسترکلاس‌ها و ورک‌شاپ‌هایی را برگزار کنیم که طی روزهای آینده جزییات آن منتشر خواهد شد. در مراسم اختتامیه نیز بنا داریم از استاد صدیق تعریف هنرمند شناخته شده موسیقی کشورمان نیز قدردانی داشته باشیم که امیدوارم بتواند یکی از اتفاقات خوب جشنواره ما باشد.
اگر حمایت‌های بیژن کامکار نبود...
محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر نیز در این نشست گفت: من معتقدم امثال هنرمندان بزرگی چون بیژن کامکار سختی‌های بسیار فراوانی را برای وارد کردن ساز دف به موسیقی سنتی ایرانی متحمل شده‌اند. شاید اگر حضور این هنرمند نبود ما امروز ساز دف را نشنیده و فقط آن را در خانقاه‌های دراویش می‌یافتیم. اما امروز بسیار خوشحالیم که هنرمندانی چون او ما را حمایت کرده تا رویدادی را در قالب جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» برگزار کنیم و بتوانیم به سهم خود بلوغ دف و دف‌نوازی کمک کنیم. در این شرایط موسسه سپهر سوره هنر تلاش دارد با ورود به جشنواره‌های استانی شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که این رویدادها در سطح بهتری برگزار شود.
وی ضمن معرفی بخشی از جزییات این جشنواره از جمله تیزر و تندیس ادامه داد: تشکیل گروه هزار دف و ثبت جهانی ساخت ساز دف به نام کردستان از مهمترین اتفاقاتی بود که در دوره‌های قبلی جشنواره به وقوع پیوست و ما امیدواریم چنین رویدادهایی بتواند ادامه دهنده دستاوردهای ارزشمندی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی باشد.
راهی که برای سازهای کوبه‌ای هموار شد
بیژن کامکار مدرس و هنرمند شناخته شده عرصه دف نوازی که در این دوره از جشنواره به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای سیاستگذاری حضور دارد، هم در این نشست خبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد عزت الله انتظامی و سیدضیاالدین دری توضیح داد: مدتی است که در برخی محافل شنیده می‌شود هر سازی که گرد بوده و روی آن یک پوست کشیده شده باشد دف نام دارد در حالی که اینطور نیست. ساز دف بنا به اشارات مختلفی که در اشعار کلاسیک ادبیات ایران از آن یاد شده، یکی از سازهای اصیل ایرانی بوده که هنگام حمله اعراب به ایران مانند برخی سازهای دیگر مهجور واقع شده بود اما بسیار خوشحالم این ساز چندی قبل توسط بنده به موسیقی ایران برگشت و نه تنها جای هیچ سازی را تنگ نکرد بلکه به کمک سازهای کوبه‌ای دیگر آمد و راه را برای معرفی‌شان هموار کرد.
وی ادامه داد: دف ساز شایسته‌ای در آنسامبل ایرانی است و من همیشه گفته‌ام باید به این ساز بیشتر از اینها توجه کرد. به هر حال امروز بسیار خوشحالم این ساز به قدری فراگیر شده که چندین هزار نفر به آن توجه می‌کنند و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز روی آن پژوهش و تمرکز بیشتری انجام می‌دهند من بر این باورم این ساز فاصله چندانی با جهانی شدن ندارد و تعجب نکنید که روزی صدای این ساز را در ارکستر سمفونیک اروپایی بشنوید. من به خاطر دارم زمانی که همراه با استاد شهرام ناظری در کشور فرانسه به معرفی ساز دف می‌پرداختم هنرمندان و مخاطبان آنجا با چه شور و اشتیاقی از صدای آن استقبال کردند. ساز دف یک ساز بسیار زیباست که باید بیشتر و بهتر از اینها به آن توجه کرد. حال من بسیار خوشحالم که به همت حوزه هنری استان کردستان یک فستیوال ویژه پیرامون ساز دف برگزار می‌شود و دربرگیرنده نکاتی است که می‌تواند باعث توجه بیشتر مخاطبان به دف نوازی شود.
به فکر برگزیدگان جشنواره‌ باشید
کامکار تصریح کرد: در کنار همه اتفاقات خوبی که می‌تواند درباره جشنواره دف نوازی «دف نوای رحمت» مورد توجه قرار گیرد، یک مشکل وجود دارد و آن اینکه امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که برگزیدگان فستیوال مانند دوره‌های گذشته به حال خود رها نشوند و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فکر نکنند با اهدای یک جایزه نقدی می‌توانند شرایط خوبی را برای هنرمندان شرکت کننده فراهم کنند. امیدوارم این فستیوال در دوره‌های بعد بتواند شکل جهانی بیشتری پیدا کند و تبدیل به یک رویداد بین‌المللی در عرصه دف و سازهای کوبه ای شود.
این نوازنده صاحب‌نام دف در صحبت‌های پایانی خود گفت: همیشه خواهشم از شاگردانم این بوده که حرمت ساز دف را حفظ کنید و استفاده نابجا از آن نداشته باشید. متاسفانه ما در برخی جاها می‌بینیم که از این ساز ارزشمند استفاده نابجا و وحشتناکی می‌کنند اما خوشحالم که بگویم اجراهای خوب و ارزشمند جوانان این عرصه باعث شده این اتفاقات وحشتناک دیده نشود، به هر حال من فکر می‌کنم عاقبت به‌خیرترین هنرمند ایران هستم که در همکاری با استادانی چون محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان توانستم ساز دف را به جریان موسیقی ایرانی اضافه کنم.
هشتمین جشنواره بین‌المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» روزهای 31 مرداد تا سوم شهریور به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سنندج برگزار می شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم