عصر کرد

آخرين مطالب

سفر به خانه دوست اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در جواب سهراب سپهری که گفت خانه دوست کجاست؟ سفری را آغاز می کنیم به مرکز پرورش فکری کامیاران که ساختمان آن کمی دورتر از چهار راه اصلی شهر، در شهرک بعثت، میدان شورا قرار دارد.
همانطور که سهراب از گفتن این شعر بدنبال یافتن نشانی خانه دوست نیست، من نیز از نوشتن این گزارش به دنبال دادن آدرس یا توصیف ساختمان آجری مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کامیاران که نمونه آن در تمام شهرهای ایران است، نیستم.
ممنونم آقای راننده لطفا میدان شورا را رد نکنید آن روبرو زیر درخت اقاقیا پیاده می شوم، همین که پیاده شدم زیبایی منظره هم آغوش بودن درخت اقاقیا و درخت توت در حیاط کانون آنقدر مجذوبم کرد که متوجه میله های سفید و قرمز حصارکشی شده دور ساختمان برای جدا کردن آن از خیابان نشدم.
وارد حیاط می شوم و همین جاست که آغشتگی جریان زندگی با نواهای کودکانه از یادم می برد که به عنوان خبرنگار برای مصاحبه با مسئول این مرکز به اینجا آمده ام ناخودآگاه به دوران شیرین کودکی برگشتم.
میز و صندلی های طرح چوبی زیر درختان حیاط را رد می کنم و با بالا رفتن از چهار پله به در ورودی ساختمان که در تابلوی بالای سرش تاریخ تاسیس این مرکز را سال 80 ثبت کرده است، می رسم و از راهروی که با پرچم ایران، آینه های زیبا و برنامه روزانه این مرکز هنرمندانه فضاسازی شده، عبور کردم.
سالن اصلی آنگونه غرق در کتاب است که در اولین لحظه ورود به آن احساس کردم همه کتاب ها یک صدا فریاد زدن به خانه دوست خوش آمدی برای چند لحظه دریایی در ذهن تداعی شد که آن کتاب ها، فضاسازی های خلاقانه و صدای شادی کودکان و نوجوانان هنگام فعالیت های هنری مختلف موج سواری می کردند.
دور تا دور این سالن 100 متری را قفسه های رنگارنگ مملو از کتاب های ویژه کودکان و نوجوانان احاطه کرده و در کف سالن میزهای قرمز و صندلی های سفید مانند صف صبحگاه نظامیان جدی و منظم منتظر انجام وظیفه هستند.
از میان همهمه و شلوغی دختر بچه های که مشغول نقاشی کشیدنند می گذرم، تعداد دیگری از آنها در گوشه ساکت سالن با مربی ادبی مشغول تمرین نویسندگی هستند و کسی در کارگاه کوچک انیمیشن سازی نیست اما شلوغی کارگاه سفال سازی هر رهگذری را مشتاق می کرد تا به آنجا سری بزند.
در پی یافتن مسئول مرکز و اقناع حس کنجکاوی به کارگاه سفال رفتم، اینجا انگار زندگی بازی با گل است این جمله را وقتی که یکی از دخترها هنگام ورز دادن گل برای ساختن کوزه به مربیش می گفت، شنیدم.
مربی هنری سرش گرم آموزش به هنر آموزان است بدون آنکه در تمرین سفالگری مکث کند، گفت: برای پیدا کردن مسئول کانون باید به سالن سینما بروید.
از سالن اصلی خارج شدم در راهروی ورودی که قبلا برای رفتن به سالن اصلی از آن رد شده بودم دری بود که روی آن با خطی زیبا واژه سالن سینما نوشته شده بود.
با ورود به سالن متوجه شدم بیشتر شبیه محل تمرین بازیگری است تا به سالن سینما، مسئول مرکز را در حال صحبت کردن با چند عضو این مرکز دیدم.
با دعوت آنان به جمع شان اضافه شدم و به گفت و گو با نیما جواهری یکی از اعضای ارشد موفق این مرکز که در کنکور سراسری امسال موفق به کسب رتبه هشتم کشوری در رشته علوم انسانی شده، نشستم، در این حال وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران را خانه دوم خود معرفی کرد.
این دانشجوی با استعداد و توانای کامیارانی با اشاره به اینکه کانون کودکان را هدفمند می کند، اظهار داشت: هیچ وقت مهربانی و دلسوزی های مربیان کانون را فراموش نخواهم کرد.
جواهری راه موفقیت را تلاش و گذشتن از لذت های زودگذر نوجوانای دانست و تاکید کرد: من با برنامه ایی که داشتم در طول یکسال گذشته هم توانستم تمرینات موسیقی و مطالعه غیر درسی داشته باشم و هم در روز 12 ساعت درس بخوانم.
او بیشترین عامل موثر در موفقیت خود را داشتن مطالعه غیر درسی دانست و افزود: بزرگترین ثمره عضویت 10 ساله او در کانون هدایتش به سمت مطالعه غیر درسی است.
کامیار کمانگر از دیگر اعضای موفق ارشد کانون که در کنکور سراسری امسال رتبه یک هزار گروه علوم تجربی را کسب است، به تاثیر مهری اسدی مسئول و مربی فرهنگی کانون در زندگیش اشاره کرد و گفت: در دوران نوجوانی با توجه به شرایطی نامناسبی که داشتم وی با یک راهنمایی تمام مسیر زندگیم را تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه فراموش کردن تلاش های مربیان کانون در موفقیت آنها امری امکان ناپذیر است، تاکید کرد: شور و نشاط همیشگی اکبر اسدی، جدیت همراه با شوخی های جبار شافعی زاده، مهربانی های طاهر اصفهانی و دلسوزهای ماردانه مهری اسدی را من و هیچ کدام از هم دوره ای ها فراموش نمی کنیم.
مجید شیروانی دیگر عضو ارشد موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کسب کننده رتبه یک هزار کنکور علوم تجربی نیز از کانون به عنوان خانه امیدها نام برد و گفت: کانون مکانی است که بازی کردن و بیکار در کوچه ها گشتن را از ما گرفت و بجای آن مسیر تفکر صحیح را به ما آموخت.
وی با بیان اینکه او تا قبل از عضویتش در کانون از استعدادها و توانایی های خود آگاه نبوده است، اظهار داشت: مربیان کانون به من آموختن که می توانم به خودم اعتماد و از توانایی های خود در راستای رسیدن به اهداف بزرگ گام بردارم.
این عضو ارشد موفق کانون ریشه شور و نشاط همیشگی کانون را در وجود مربیان تلاشگر این کانون دانست و تاکید کرد: رفتن در مسیر موفقیت نیازمند داشتن هدایتگران دلسوزی است که مربیان کانون به حق در این جایگاه هستند.
مسئول کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شهرستان کامیاران با اشاره به استقبال مناسب خانواده ها از این نهاد گفت: 2 هزار کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری این شهرستان هستند.
مهری اسدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر 2 مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان در شهر کامیاران و موچش این شهرستان مشغول ارایه خدمت است.
وی با اشاره به محور فعالیت‌های مختلف کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: فعالیت‌های کانون در سه سطح فرهنگی، هنری و ادبی صورت می ‌گیرد.
به گفته اسدی، موفقیت‌های اعضای ارشد کانون پرورش فکری کودکان کامیاران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در استان و گاهی اوقات حتی در کشور کم نظیر است.
رئیس مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان کامیاران اظهار داشت: این مرکز از طریق روش‌های غیرمستقیم از جمله قصه‌ گویی، داستان، شعر و نمایش، کودکان را با هجمه فرهنگی آشنا می‌ سازد.
وی مهمترین هدف این مرکز را تقویت و پرورش فکری کودکان دانست و تاکید کرد: این هدف سرلوحه تمام فعالیت های مربیان این مرکز است.
مسئول این مرکز با اشاره به پاک بودن سن کودکی و نوجوانی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی دارد از راه هنر این پاکی را در اعضای خود برای ورود موفق آنها در آینده به جامعه، حفظ و پرورش بدهد.
اسدی با بیان اینکه هیچ حسی شیرین تر از دیدن موفقیت های شاگردان برای یک معلم نیست، افزود: هنگام دیدن بنرهای موفقیت اعضای ارشد کانون در میادین مختلف علمی، ورزشی و هنری در سطح شهر بزرگترین انگیزه برای ادامه فعالیتم در کانون می شود.
وی به وجود 10 هزار کتاب در این مرکز اشاره و گفت: از آنجا که تمامی این کتاب ها ویژه سنین کودکی و نوجوانی هستند و غنی بودن آنها موجب تاثیرات مثبت بسیاری بر اعضای این مرکز شده است.
در پایان باید گفت سهراب جان چه دوستی بهتر از کتاب و چه خانه دوستی بهتر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مخزن کتاب برای نسل های آینده این کشور است.
استان کردستان در 10 شهرستان خود 21 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد.
گزارش از ژاله گرگانی
7349/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/46692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو