عصر کرد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

ارادت اهل سنت به امام حسین (ع)/ کردستان نماد وحدت و همدلی است اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – اهل سنت به ویژه پیروان امام شافعی ارادت ویژه ای به ائمه به ویژه حضرت امام حسین (ع) دارند و این مهم را می توان میان پیروان این مذهب به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، روزها همچنان از پی هم می گذرند و دوباره ماه محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه رسیده است. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می رسد و نوای یا حسین گوش جان را نوازش می دهد.
امام حسین ( ع ) به همراه 72 تن از یاران صدیقش حماسه ای خلق کرد که حتی با یادآوری آن می توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حرکت ها و مبارزات ظلم ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از امام (ع) و یارانش الگویی یافت.
درباره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته اند و باز هم جای گفتن و نوشتن باقی است، چرا که این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده ای برخوردار است که هر چه بیش تر به تحلیل و بررسی آن پرداخته شود زوایای نوتر و تازه تری از آن آشکار خواهد شد.
عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد بار و برهای آن ایفا کرده است.
قیام حسین (ع) مظهر نبرد حق بر علیه باطل بود. قیام الهی بود که هر چه زمان می گذرد، تبلوری بیشتری پیدا کرده و آموزه های آن روشن تر می شود.
شکی نیست که اهل بیت پیامبر (ص) به خصوص امام حسین (ع) از جایگاه رفیعی در بین همه مردم دنیا به ویژه اهل سنت برخوردارند. به گواهی اندیشمندان و بزرگان اهل سنّت، عزاداری برای سیدالشهدا سابقه ای به درازای تاریخ اسلام دارد و حتی به حیات پیامبر (ص) و سیره آن بزرگوار بر می گردد.
منابع تاریخی اهل سنت به وضوح این نکته را بیان کرده اند که پیامبر (ص) نخستین فردی بود که از شهادت نوه اش حسین بن علی (ع) خبرداد و برای مظلومیت وی اشک ریخت.
شمار بسیاری از سادات حسینی و حسنی از اهل سنت کردستان هستند و رابطه خودشان را با اهل بیت پیامبر (ص) از جمله امام حسین (ع) حفظ کرده و به عاشورا و سوگواری در محرم وفادار مانده اند. اهل سنت ارادت ویژه ای به اهل بیت بویژه امام حسین (ع) دارند و این بزرگواران را به عنوان محور وحدت مسلمانان می شناسند.
مردم اهل سنت اعتقاد دارند که شهادت حضرت امام حسین (ع) برای نجات دین جدش از انحراف و اعتلای هر چه بیشتر دین مبین اسلام صورت گرفت و به همین دلیل همه به عنوان یک مسلمان وظیفه دارند که در این ایام حرمت ها را حفظ کنند.
فداکاری عظیم امام حسین (ع) باعث عزت دین اسلام شده است
امام جمعه سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر در همین رابطه گفت: فداکاری عظیم امام حسین (ع) که باعث عزت برای دین اسلام شده است برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.
ماموستا عبدالرحمن خدایی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اظهارداشت: در شعر بسیاری از شاعران بزرگ کُرد به ویژه شیخ رضا طالبانی ارادت مردم اهل سنت به نوادگان پیغمبر اکرم (ص) به ویژه امام حسین (ع) بخوبی نشان داده شده و قابل درک است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از نشانه های ارادت مردم اهل سنت به حضرت امام حسین (ع) این است که این نام عزیز و بزرگوار را به عنوان اسم فرزندان خود انتخاب کرده و می کنند، افزود: ارادت مردم این دیار را می توان زمانی که نام این بزرگان را بر زبان جاری و ساری می کنند بخوبی مشاهده کرد که خود را ملزم می دانند پیشوند حضرت را همواره قبل از نام بزرگ این امام همام بکارگیرند.
امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است، ادامه داد: در دوره زندگانی امام حسین (ع) متاسفانه مردم از امر به معروف و نهی از منکر غفلت و کوتاهی کردند و این فریضه الهی در میان مردم آن دوره بسیار کمرنگ شده بود و امام حسین (ع) با فداکاری و ایثارگری خود و یارانش دین اسلام را به سمت صعود و رشد بیشتر هدایت و با قیام خود منجر به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر شد.

ماموستا خدایی با بیان اینکه تا دنیا باقی است فداکاری عظیم امام حسین (ع) که باعث عزت برای دین اسلام شده است ماندگار خواهد بود، یادآور شد: همه ما باید بتوانیم رهرو و پیرو بزرگان دین مبین اسلام هم چون امام حسین (ع) باشیم و اگر از هرآنچه که در قرآن کریم آمده است تبعیت کنیم در راه و مسیر امام حسین (ع) قرار گرفته ایم.
ادبیات مردم کرد آیینه دلدادگی آنان به اهل بیت رسول خدا (ص) است
کردها، به ویژه در استان کردستان با آغاز ماه محرم به احترام ایام سوگواری امام حسین (ع)، مجالس و مراسم جشن را تعطیل می کنند و در شهر سنندج، مردم شب های اول محرم بخصوص عاشورا به مقبره امام زاده پیر عمر می روند و تا پاسی از شب با روشن کردن شمع، به دعا و ذکر می پردازند.
ادبیات مردم کرد نیز آیینه دلدادگی آنان به اهل بیت رسول خدا (ص) و یادآور ریشه داشتن محبت این خاندان در میان آنان است شاهرخ هورامی یکی ازاین شاعران است که در کتابش با عنوان شعاع مهر امام حسین (ع) اشعار نغزی از شعرای کرد اهل سنت به زبان های فارسی، کردی و عربی آورده است این اشعار به روشنی گویای ارادت زایدالوصف مردم کرد شافعی مذهب به اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه حضرت امام حسین (ع) است.
شیخ رضا کرکوکی دیگر شاعر کرد نیز در اشعارش اینگونه عشق و علاقه خود و مردم اهل سنت منطقه را به اهل بیت (ع) نشان می دهد و این شعر را سروده : لافت از عشق حسین است و سر برگردن است؛ عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است؛ گر هوا خواه حسینی ترک سر کن چون حسین؛ شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است. سنی ام سنی ولیکن حب آل مصطفی؛ دین و آیین من و آبا و اجداد من است. شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که او؛ دوست باشد، دشمنم آنکه با وی دشمن است".
محبت اهل بیت رسول الله (ص) نزد همه مسلمانان چه سنی و چه شیعه از علائم ایمان است و کینه و بغض نسبت به ایشان از نشانه های نفاق است و این اعتقادی است که همه مسلمین بر آن متفق هستند و خلاف آن را درهیچ یک از کتاب های اهل سنت یا شیعه نمی توان یافت.
به عقیده اهل سنت مسئله عاشورا یک عزای همگانی است و این واقعه قلب همه مسلمانان را عزادار می کند و امروز مسلمانان اهل سنت در ماه محرم مراسم هایی همچون ختم قرآن، سخنرانی ماموستاها و امام جمعه با موضوع واقعه کربلا و پخش نذری را برگزار می کنند.
قطعا یکی از شواهد محبت اهل سنت به اهل بیت رسول اکرم اشعار نغز و ادبیات فاخر ایشان است که بهترین آثار را به این گرانمایه گان تقدیم کرده اند و اگر اشعار اهل سنت را مطالعه کنید خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست.
همه مسلمانان امام حسین (ع) را دوست دارند
یکی از مداحان اهل سنت در مورد جایگاه حب اهل بیت (ع) در مبانی فکری اهل سنت در گفت و گو با خبرنگار مهر ، گفت: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان های اعتقادی و عملی اهل سنت است و علی القاعده تبعیت، اوج محبت است و شما اگر بگویید من عاشق امام حسین (ع) هستم، یعنی تابع او هستم و عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است.
سید بهاء الدین حسینی اظهارداشت: ما باید در اشتراکات گرد هم آئیم چون همه ما امام حسین (ع) را دوست داریم اما شیوه های ابراز محبتمان فرق می کند و ما نباید به جزئیات و شیوه های دوست داشتن توجه داشته باشیم، بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قرآن هم آمده است که می فرماید: «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» نزاع نکنید و گرنه فشل می شوید و بی عطر و بو خواهید شد.

وی افزود: می توانید بیایید و بنگرید که اهل سنت به هیچ کدام از سابقون الاولون اعم از اهل بیت، اصحاب، تابعین و صلحاء هیچ اهانتی و سخافتی ندارند و نام همه این ارجمندان را تکریم می کنند و بیایید در کوچه های شهرها و روستاهایمان بگردید و اسامی مردممان را بپرسید، اسم بسیاری از مردم اهل سنت نام فاطمه، علی، حسن، حسین و مهدی و هادی، رضا و امثالهم است و این یعنی چه؟ ما و شما از یزید و شمر نفرت داریم. آیا نام اینها را بر فرزندانمان می گذاریم؟
این مداح اهل سنت ادامه داد: احدی حق ندارد امام حسین (ع) را برای خودش مصادره کند و در جایی که رهبر آزادی بخش هندوستان، گاندی، می گوید که من برای بیرون راندن سیطره استعماری انگلیس به قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا تأسی کردم، دیگر جایی برای محصور کردن قیام عاشورا برای یک مکتب خاص نمی ماند.
حسینی یادآور شد: امام حسین (ع) یک شخصیت فرامرزی و واقعه کربلا یک واقعه فرامرزی است و نمی توان آن را در میان مرزهای ایران یا مرزهای شیعه یا سُنی محدود کرد و حسین(ع) شخصیتی متعلق به بشریت است و حقیقت این است که اگر امام حسین (ع) به کربلا نمی رفت، آبرویی برای دین اسلام باقی نمی ماند و خون اما حسین (ع) آبروی اسلام است.
این مداح اهل سنت در مورد لزوم وحدت میان شیعه و اهل تسنن گفت: حسب آیه لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه، لزوماً مسلم و مؤمن حقیقی باید به رسول الله و سنن گفتاری و رفتاری او متخلق باشد. یعنی بیشترین شباهت را به آن حضرت داشته باشند و به زبان ساده تر، هر تفکر و مکتبی از مکاتب اسلامی، رفتاری نزدیکتر به رسول الله دارند درجه اسلام و ایمانشان بالاتر است.
حسینی افزود: در این میان مکتب های ارهابی و تندرو که نه تنها برای عالم رحمت نیستند، بلکه اسباب وحشت و زحمت برای تمام مردم را فراهم کرده اند، قطعاً شباهتی به سنن و خصیصه رحمه للعالمین پیامبر اکرم ندارند. لذا هر کسی که داعیه اسلام دارد و برای مردم رحمت نیست نباید پنداشت که بر طریق رسول الله است.
وی اظهارداشت: با وجود تفاوت ها ما باید با هم دوستی کنیم نه اینکه تو سُنی شوی تا من با تو دوست شوم و یا من شیعه شوم تا تو با من دوست شوی. این تفکر فاشیستی است. تفکر اسلامی این است که با همه تفاوت ها همدیگر را دوست داشته باشیم. اسلام یعنی محبت و صفا و دوست داشتن. پیامبر ما رحمه للعالمین است. واجب دینی من این است که به شیعه محبت کنم و واجب دینی شیعه این است که به سُنی محبت کند.
بدون تردید امام حسین (ع) سرور جوانان اهل بهشت است و با توجه به آیات و روایاتی که نقل شده کافی است که هر انسانی در برابر واقعه عاشورا اندوهگین و ماتم زده باشد و بدون شک بی اعتنایی به آن دلیل بر بی مبالاتی به دستور خدا و پیامبر خدا (ص) است چرا که ممکن نیست کسی امام حسین (ع) را به عنوان اهل بیت پیامبر (ص) دوست داشته باشد، ولی واقعه کربلا و عاشورا او را غمگین و ماتم زده نکند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/53694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین