عصر کرد

آخرين مطالب

به بهانه روز جهانی عصای سفید؛

همدلان بینا نقش موثری برای حضور روشندلان در جامعه دارند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - همدلان بینا نقش موثری برای حضور روشندلان در جامعه دارند و حضور نابینایان در جامعه، در ایجاد تعادل روحی و روانی زندگی انسان‌های صاحب اراده سهم بزرگی دارد.
   23 مهرماه مصادف با 15 اکتبر روز جهانی عصای سفید نام گذاری شده است، روز روشندلانی که نه با چشم ظاهر بلکه با چشم باطنی به دنیا می‌نگرند، نمی‌توانند ببینند اما با احساس و تخیل رنگ‌ها و تصاویر را در ذهنشان تصور می‌کنند چه بسا از افراد بینا قدرت لمس بیشتری داشته باشند.
عرفان سلیمی متولد یکم مهرماه سال 56 نابینا به دنیا آمد، دوران کودکی را در روستا به حفظ قرآن پرداخته و در سن 18 سالگی شروع به درس خواندن کرد و به مدت 14 سال توانست از اول ابتدایی تا مقطع کارشناسی ارشد پیش برود.
سلیمی در سال 87 در سن 31 سالگی با یک دختر نابینا که هم سن و سال خودش است ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پسری 9 ساله است که خوشبختانه بینا و سالم به دنیا آمده است.
وی می‌گوید از سن 12 تا 17 سالگی در خلوت کامل روستا دور از هر دغدغه ا‌ی و در فراغت توانستم قرآن را حفظ کنم، در واقع حفظ قرآن موجب شد که من در زمینه تحصیل زودتر پیشرفت کنم و به نتیجه برسم.
او رنگ‌ها را خوب می‌شناخت از دریای آبی و آسمان پر از ابر سفید می‌گفت و اشعار ماموستا هه‌ژار را با صدای خوش می‌خواند.
عرفان سلیمی به خبرنگار ایسنا منطقه کردستان، گفت: در سال 88 بعد از اتمام کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب همزمان کتابخانه‌ای برای خدمات رسانی به دانشجویان نابینا در دانشگاه کردستان برپا کردم و در پاییز 93 توانستم در این کتابخانه مشغول به کار شوم.
وی با اشاره به اینکه تعداد 16 دانشجو نابینا در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: تابلویی بر سر در ورودی اتاق‌ها در دانشکده زبان خارجه و علوم انسانی به شکل بریل طراحی و نصب کردیم که دانشجویان نابینایان با لمس این تابلوها اتاق مورد نظرشان را پیدا کنند.
این فرد نابینا در دانشگاه کردستان، بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این تابلوها توجه دانشجویان و اساتید به افراد نابینا است تا هر بار با دیدن این تابلوها نابینایان را جلو چشمشان تصور کنند.
ساخت دوربین همراه برای نابینایان
سلیمی افزود: یکی از دانشجویان کم بینا توانسته است برای اولین بار دوربین همراهی را برای افراد نابینا طراحی کند که از طریق جی‌پی‌اس به اینترنت وصل و دارای هدفنی است که می تواند با فردی که به او متصل شده صحبت کند، دوربین مسیر را به نشان می‌دهد و آن فرد به راحتی می‌تواند فرد نابینا را در ادامه مسیر راهنمایی کنند.
وی گفت: هر کدام از افراد نابینا با دیدگاه‌های مختلفی به زندگی نگاه می‌کنند، برخی این دیدگاه را دارند که با امکانات بیشتر به آسایش می رسند، اما معتقدم آسایش نابینایان با امکانات بیشتر فراهم نمی شود.
میزان تلاش نابینایا به انگیزه این افراد بستگی دارد نه به هوش و ذکاوت آنها
این فرد نابینا در دانشگاه کردستان، عنوان کرد: من به این پیش‌فرض باور دارم که میزان تلاش افراد نابینا به هوش و ذکاوت آنها بستگی ندارد بلکه به انگیزه ای که در وجود این افراد است بستگی دارد که موجب تلاش بیشتر نابینایان می‌شود.
سلیمی با اشاره به اینکه مانع اساسی انگیزه نابینایان ندیدن و کمبود امکانات است، ذکر کرد: افراد نابینا مانند افراد دیگر جامعه کمتر تلاش می‌کنند و نابینایان نابغه که تلاش خستگی ناپذیری انجام ‌دهند به ندرت پیدا می‌‌شود.
وی گفت: نداشتن اعتماد به نفس مانع اصلی انگیزه نداشتن نابینایان است، چرا که در اوایل کودکی در کنار خانواده با بی اعتمادی و ترس بزرگ شدند و مدام به تشویق اطرافیانشان احتیاج دارند که ترسشان کم رنگ تر شود.
این فرد نابینا، با بیان اینکه ترس همیشه با فرد نابینا همراه است افزود: نابینایان ابزاری برای ارتباط مستقیم با دنیا ندارند و تنها به وسیله حس لامسه و شنوایی ارتباط برقرار می‌کنند که آن هم باید تقویت شود چرا که نمی‌تواند درست تصمیم بگیرند.
سلیمی بیان کرد: خانواده‌ها باید از همان ابتدای کودکی با فرزند نابینایشان مدارا کنند و با بازی‌های کودکانه آنها را مشغول کنند که کمتر از جامعه بترسد اما متاسفانه خانواده انگیزه و اعتماد به نفس را از آنها می‌گیرند و نتیجه آن موجب چشم پوشی بسیاری از فرصت هایشان در زندگی می‌شود.
وی با اشاره به این موضوع که فرد نابینا برای جامعه نقش مفیدی را ایفا می‌کند، عنوان کرد: نابینایان بر این باورند که افراد جامعه زندگی خودشان را می‌کنند و ما مزاحم زندگی این افراد هستیم و این در حالی است که نابینایان در جامعه کارهای را می‌توانند انجام دهند که بسیاری افراد بینا توانایی و درک آن را ندارند.
این فرد نابینا، ذکر کرد: جامعه باید به سمت درک نابینایان برود و به آنها بگوید که جامعه به شما نیاز دارد و مسئولیت‌هایی را به آنها بسپارند تا با خودباوری، عصای سفید را به دست گرفته و از خانه هایشان بیرون بیایند.
نابینایان هر آنچه که ذهن تخیل می‌کند در خواب می بینند
سلیمی با اشاره به اینکه ذهن توانایی انتقال تصویر را دارد، افزود: ذهن نابینا تلاش می‌کند به وسیله زبان که ابزار تخیل است، خود را با واقعیت هم جهت کند، در واقع ذهن، فضایی مجازی از واقعیت که عکس دنیای خارجی است را ایفا می‌کند، پس افراد نابینا هنگام خواب دیدن هر آنچه که ذهن تخیل می‌کند می‌توانند ببینند.
در ادامه محمدصارمی فردی کم بینا در دانشکاه کردستان ، گفت: متاسفانه در جامعه ما نحوه اترباط برقرار کردن با افراد نابینا و کم بینا فرهنگ سازی نشده است و همیشه در جامعه این افراد کمتر دیده می شوند.
وی عنوان کرد: برخی از افراد بر این باور هستند که نابینایان همیشه محتاج کمک و نیازمند‌اند این در حالی است که این افراد با اعتماد به نفس می‌توانند امور زندگی خود را انجام دهند.
این فرد کم بینا در دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه نابینایان کمتر کار عملی انجام می‌دهند ذکر کرد: بیشتر افراد نابینا در دانشگاه رشته‌های نوشتاری و حفظیات را انتخاب می‌کنند و توانسته اند موفق در این زمینه باشد.
نابینایان تصوری از شکل اشیاء ندارند
صارمی با بیا اینکه شخصی که نابینا به دنیا آمده، خواب می‌بیند اما این رویا و خواب شامل تصاویر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد نابینا رنگ‌ها را نمی‌شناسند و هیچ تشخیصی از رنگ‌ها ندارند در واقع بسیاری از این افراد در خواب هایشان صدا ، اطلاعاتی راجع به لمس، بوها و مزه ها را احساس می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/56361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه

«طلوع خونین» را در تماشاخانه ایران‌شهر مشاهده کنید

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است

هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان راه‌اندازی شود

اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است

«وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

بازدید از بناهای تاریخی کردستان رایگان شد

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد

تولید مسکن در سقز به جد رصد و تسهیلگری شود

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

قدردانی مردم کردستان از عملیات تنبیهی سپاه

شعر خوانی دختر شیرین زبان

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

پیش‌بینی برداشت بیش از 70 هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

تجهیز 105 میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان

معرفی 5 معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه

شورای فرهنگی در ادارات کردستان تشکیل شود

همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند

قهرمانی نمایندگان مریوان در رقابت‌های فوتسال نونهالان و نوجوانان

انجام 5 میلیون و 800 هزار تست آزمایشگاهی در کردستان

کرمانشاه فردا بارانی است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

فرماندار: مشکل 5 تعاونی مسکن در سقز برطرف شد

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!