عصر کرد

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر عنوان شد:

افزایش 66 درصدی صادرات کالا/فعالیت 68 هزار واحد صنفی در کردستان اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از افزایش 66 درصدی صادرات کالا از استان طی شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

بختیار خلیقی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و بعضی مشکلات در حوزه های حمل و نقل، خوشبختانه در شش ماهه اول سال جاری میزان صادرات کالا از استان کردستان با رشد 66 درصدی مواجه شده است.
وی ادامه داد: در نیمه اول سال جاری صادرات کالا از مرزهای استان کردستان به 291 میلیون دلار رسیده است و انتظار می رود که این میزان صادرات در نیمه دوم سال جاری نیز با این رشد قابل توجه ادامه داشته باشد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع نززدیک به 600 میلیون دلار کالا در کردستان صادر شده است، افزود: با توجه به تسهیلات ارائه شده در این بخش انتظار می رود که امسال این رقم با افزایش خوبی مواجه شود.
وی در ادامه به مسئله ترانزیت کالا از مرزباشماق مریوان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه استان کردستان با دارا بودن مرز باشماق مریوان یکی از قطب های اصلی کشور در حوزه ترازیت کالاست و در صورتی که بخشی از زیرساخت های استان در حوزه حمل و نقل رفع شود این استان به شرایط بهتری در بخش ترانزیت کالا دست پیدا خواهد کرد.
خلیقی افزود: در سال گذشته در مجموع در استان کردستان دو میلیارد و 400 میلیون دلار کالا از مرزهای استان کردستان ترانزیت شده است که این میزان نیز در مقایسه با سال قبل از آن با رشد خوبی مواجه بوده است.
وی به کل حجم مبادلات تجاری از مرزهای استان کردستان در سال 96 اشاره کرد و یادآور شد: کل حجم مبادلات تجاری استان کردستان در سال گذشته به بیش از سه میلیارد و 109 میلیون دلار رسیده است و به همین دلیل کردستان در این زمینه یکی از استانهای برتر کشور به شمار می رود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: یکی از اولویت های سازمان در استان تلاش در راستای رفع مشکلات و دغدغه های تجار و بازرگانان است و به همین دلیل برگزاری نشست های مختلف شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کارگروه توسعه صادرات در شش ماه اول سال جاری برگزار شده و این روند در نیمه دوم سال جاری نیز به صورت جدی ادامه خواهد داشت.
وی به وضعیت خوب بازار شمال عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بازار اقلیم کردستان عراق شرایط بسیار خوبی برای حضور کالاهای ایرانی دارد و در صورت بسته بندی درست و رعایت مسائل مرتبط با استاندارد کالا می توان از این بازار به بهترین شکل ممکن در راستای توسعه صادرات در استان کردستان بهره برداری کرد.
خلیقی افزود: در همین راستا و با تلاش های بخش خصوصی ارتباطات خوبی در راستای حضور بازرگانان کشورمان در اقلیم کردستان عراق صورت گرفته و باید این روند را به صورت جدی دنبال و پیگیری کرد.
وی به فعالیت مرز سیرانبند بانه اشاره کرد و گفت: این مرز در شهرستان بانه نیز از سه سال قبل از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرز رسمی معرفی شده است و هم اکنون رویه های مختلف فعالیت مرزی در آن مستقر است ولی متاسفانه طرف عراقی هنور زیرساخت های لازم برای عملی کردن این مهم را انجام نداده است و پیگیری ها برای تحقق این مهم به صورت جدی در بخش بین المللی ادامه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه اصناف در استان کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 68 هزار واحد صنفی در استان فعالیت می کنند و به دلیل این حجم از فعالان بخش صنفی نیاز است که برنامه ریزی درست و دقیقی در راستای بهره برداری از این ظرفیت ها در دستور کار قرار گیرد.
خلیقی با اشاره به اعمال نظارت های مناسب بر بازار از سوی اتحادیه های صنفی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، گفت: مشارکت و حضور مردم در این عرصه نیز یکی از نیازهای لازم و ضروری است و انتظار می رود که در این بخش نظارت درست بر بازار بتوانیم از ظرفیت های مردمی نیز بهره مند شویم.
وی یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر در حوزه تامین کالاهای اساسی در بازار استان کردستان مشکل خاصی نداریم و با تشکیل ستاد مقابله با احتکار با مشارکت و همراهی سازمان های مسئول نیز فعالیت های خوبی در برخورد با سوء استفاده احتمالی صورت گرفته است.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در راستای نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها این سازمان و اتحادیه های صنفی به صورت شبانه روز مسائل را رصد کرده و در صورت هر گونه تخلفی با افراد خاطی مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/56480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری