عصر کرد

آخرين مطالب

تلخی های مرض شیرین اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شیرینی هایی که روی میز چیده شده به او چشمک می زنند، دلش می خواهد مثل همه با چای اش قند بخورد، عاشق هندوانه و میوه های شیرین است اما سوزش سرنگ هایی که هر روز به خود تزریق می کند را که بخاطر می آورد بر روی خواسته ها و علایقش سرپوش می گذارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هنوز 20 سالش نشده اما چند سالی است که دکتر خودش شده، به نقاط مختلفی از بدنش آمپول می زند با اینکه عاشق شیرینی جات است اما سعی می کند تا حدودی از خوردن آن صرفه نظر کند، درست حدس زدید او یک بیمار دیابتی است.
وقتی از بیماری دیابت یا همان مرض قند صحبت می شود توجه همگان به سمت افراد مسن و میانسال جلب خواهد شد اما امروزه نه تنها سالمندان بلکه جوانان و حتی کودکانی نیز هستند که از این بیماری غیر واگیر رنج می برند.
حتی در میان دیابتی ها افراد زیادی وجود دارند که علاقه چندانی به شیرینی و مواد قندی نداشته اند اما بدلیل بالا بودن قند خون که عوامل متعددی دارد دچار این بیماری شده اند.
دیابت یا همان مرض قند، بیماری غیر واگیری است که امروزه میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند و به نوعی می توان از این بیماری به مرض شیرینی نام برد که زندگی را به کام مبتلایان خود تلخ می کند.
این بیماری در تعریف علمی یک اختلال سوخت و ساز (متابولیک) در بدن است که توانایی تولید هورمون انسولین در بدن را مختل می کند و یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود، بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
براساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.
تا پایان سال 2017 بیش از 425 میلیون نفر از مردم در رده سنی 20 تا 79 سال دنیا مبتلا به دیابت بودند و پیش بینی شده تا سال 2045 این تعداد به بیش از 619 میلیون نفر برسد.
این بیماری در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد و به 2 صورت بیماران دیابتی نوع یک و دیابتی نوع دو دیده می شود و در این میان کردستان از جمله استان های دارای آمار بالای بیماران دیابتی است.
**افزایش قند خون مهمترین شاخصه دیابت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزایش قند خون را مهمترین شاخصه بیماری دیابت می داند و می گوید: بیشتر غذاهای مصرفی در راه تولید انرژی در بدن تبدیل به قند می شوند و زمینه افزایش قند خون در بدن را فراهم می کنند.
فرزام بیدارپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دیابت به دو نوع یک و 2 تقسیم می شود، افزود: اکثر مبتلایان به دیابت نوع 2 را افراد بزرگسال و چاق تشکیل می دهند و دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: براساس آمارهای موجود در سال 2015 برای اولین بار تعداد کودکان و نوجوانان کمتر از 14 سال در جهان که مبتلا به دیابت نوع یک هستند از مرز نیم میلیون نفر گذشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر یک میلیون کودک و نوجوان کمتر از 19 سال مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه چهار میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر 392 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.
بیدارپور اضافه کرد: داده های آماری وزارت بهداشت نشان می دهد که در حال حاضر حدود 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور مبتلا به دیابت هستند که حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.
** شیوع دیابت در میان جمعیت بالای 20 سال کردستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: براساس آخرین آمارها هم اکنون 6.5 درصد جمعیت بالای 20 سال مبتلا به بیماری دیابت و 11.5 درصد نیز بعنوان پره دیابت(مستعد دیابت) شناسایی شده اند.
وی افزود: مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد دچار مشکلات قلبی - عروقی می‌شوند و افرادی که دیابت کنترل نشده دارند بیشتر مشکل عروقی پیدا می‌کنند.
بیدارپور اظهار داشت: در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع 2، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
**نقش تغذیه در پیشگیری از این بیماری
وی با تاکید بر تلاش برای پیشگیری از مبتلا شدن افراد به بیماری های مختلف، ارتقای آگاهی، ورزش منظم، تغذیه مناسب، مدیریت استرس، کنترل وزن، خواب کافی و چک اپ و معاینه پزشکی را از مهمترین راه های پیشگیری از دیابت اعلام کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مبتلایان به بیماری دیابت می توانند با تغییر سبک زندگی، مصرف صحیح دارو، کنترل وزن، فعالیت جسمانی مناسب و اندازه گیری منظم قند خون به کنترل بیماری خود کمک کنند.
** ایجاد درمانگاه تخصصی دیابت در بیمارستان های بزرگ کردستان
وی در ادامه یادآور شد: در راستای خدمات رسانی مطلوب به بیماران دیابتی استان تمام بیمارستان های بزرگ به درمانگاه تخصصی این بیماری مجهز شده و در حال حاضر تنها دهگلان و سروآباد فاقد این درمانگاه هستند.
بیدارپور با بیان اینکه هم اکنون کلینک تخصصی دیابت نیز در بیمارستان توحید سنندج فعال است، افزود: علاوه بر این مراکز انجمن های مردمی نیز در استان وجود دارند که به این بیماران خدمات درمانی رایگان و یا با تخفیف ارائه می دهند.
وی اظهار داشت: تشخیص اولیه بیماری دیابت در کلینیک تخصصی انجام خواهد شد و سپس با مراجعه به متخصص داخلی و کارشناس تغذیه آموزش های اولیه را برای کنترل بیماری می بیند.
** انجمن حمایت از بیماران دیابتی
در سال 78 و در راستای حمایت از مبتلایان به این بیماری و افرادی که از توانایی مالی کمتری برخوردارند، انجمن حمایت از بیماران دیابتی در سنندج راه اندازی شد.
فعالیت رسمی این مرکز از سال 85 و با اخذ مجوز از وزارت کشور آغاز شد و اکنون به حدود 2 هزار نفر از بیماران دیابتی استان در رنج های سنی مختلف خدمات ارائه می دهد.
مدیرعامل این انجمن می گوید: بیمارانی که در این انجمن پرونده دارند به دو گروه عضو و مددجو تقسیم شده اند که افراد مددجو دارای استطاعت مالی پایین بوده و از خدمات درمانی این انجمن به صورت رایگان و یا با درصد بالای تخفیف بهره مند می شوند.
کیومرث موسس اظهار داشت: افرادی که از آنها با عنوان عضو نام برده می شود نیز کسانی هستند که در کلاس های آموزشی از جمله روان شناسی، تغذیه و ورزش به صورت رایگان بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد اعضای این انجمن میانسالان دارای دیابت از نوع تیپ 2 هستند، گفت: 470 نفر نیز مبتلا به دیابت از نوع تیپ یک هستند و رنج سنی کمتر از یک سال تا 20 سال را شامل می شوند.
** تاثیر وضعیت اقتصادی بر کاهش حامیان انجمن
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور هزینه های دارو و درمان بالا رفته و قطعا داروهای دیابت نیز از این قاعده مستثنی نیستن لذا کمک های مردمی که به این انجمن می شود جوابگوی نیازها نیست.
وی افزود: افراد خیر و نیکوکار زیادی در استان وجود دارند که همواره در زمینه های مختلف انجمن را یاری می دهند اما شرایط اقتصادی موجب شده که تا حدودی از تعداد آنان کاسته شود.
موسس در ادامه با بیان اینکه بیماران دیابتی داروهای خوراکی دارند که شامل هیچگونه تخفیفی نمی شود، گفت: در گذشته تعدادی از خیرین و حامیان انجمن با برخی داروخانه ها در زمینه داروهای این بیماران قرارداد داشتند که تا حدودی جوابگو بود اما هم اکنون قطع شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه این انجمن هیچ حمایت دولتی ندارد و کاملا با کمک های مردم اداره می شود، یادآور شد: از مسئولان و مردم انتظار می رود در زمینه حمایت از مبتلایان به این بیماری انجمن را یاری دهند.
امید می رود سازمان ها و دستگاه های مختلف در راستای افزایش آگاهی مردم در زمینه این بیماری و پیشگیری و کنترل آن با نظام سلامت کشور همراه شده و بیش از پیش در این حوزه گام بردارند.
14 نوامبر (23 آبان ماه 97) روز جهانی دیابت نامگذاری شده روز جهانی دیابت برای اولین بار در سال 1991 توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پاسخ به نگرانی های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد.
روز جهانی دیابت به طور رسمی در سال 2007 میلادی به تصویب رسید تا به صورت پایدار در کانون توجه عمومی قرار گیرد.
دلیل انتخاب 14 نوامبر برای روز جهانی دیابت، سالگرد تولد فدریک بنتینگ است که ایده او برای اولین بار منجر به کشف انسولین در سال 1921 شد.
روز جهانی دیابت هر سال توسط بیش از 200 فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی دیابت در بیش از 160 کشور برگزار می شود.
از 19 تا 25 آبان در کشورمان به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.
7348

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/61252/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم

جهان ذهنی بِرشت

فرهاد آئیش هر چه دلش خواست گفت!/ به مخاطب باج نداده‌ایم

تکلیف 400 واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟

انهدام باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

قدردانی دانش آموزان قزوینی از سپاه پاسداران

علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد

انتصابات جدید در شهرداری سنندج

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

تصویر رامین پرچمی در «آخرین سامورایی»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

وانت‌بارهای سنندج در آستانه ساماندهی/بیکاری عامل ایجاد شغل کاذب

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از 15 اردیبهشت ماه در سنندج

تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد

دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

برگزاری 100 عنوان برنامه ویژه دهه ارتش در کردستان

ارتش پایه اصلی امنیت و اقتدار کشور است

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی

طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروشی در سنندج اجرا می‌شود

حمایت پلیس راهور از اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

کشف بیش از 521 تن گوشت فاسد در تعطیلات نوروز

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد