عصر کرد

آخرين مطالب

جشنی با چاشنی وحدت فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - صحن جدید مسجد جامع سنندج مملو از جمعیت است، همه آمده اند، زن و مرد و پیر و جوان، اهل تسنن و تشیع بدون هیچ تعصب قومی و مذهبی برای حضور در جشنی که چاشنی آن وحدت، اتحاد و برادری است، کنار هم قرار گرفته اند.
  عقربه های ساعت حدود 19:30 دقیقه را نشان می دهد که راهی خیابان امام خمینی (ره) سنندج می شوم تا در جشنی که به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام (براساس روایات اهل سنت) و آغاز هفته وحدت در صحن جدید مسجد جامع برگزار می شود، شرکت کنم.
جلوی درب مسجد که می رسم شلوغی جمعیت توجهم را جلب می کند، عاشقان و شیفتگان رسول الله (ص) با شور و شوقی وصف نشدنی و لباس های رنگارنگ محلی از محلات دور و نزدیک شهر برای شرکت در این جشن آمده اند.
همه دعوتند، بدون هیچ مانع و محدودیتی، هیچ کسی کارت دعوت ندارد ولی از چند روز پیش از طریق صدا و سیما، رسانه ها و یا بنرهای نصب شده در سطح شهر و خیابان ها و میادین برای حضور دعوت شده اند.
و امشب همه آمدند تا با شرکت در این جشن ارادت و محبت خود را به پیامبر نور و رحمت(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان داده و به وحدت، اتحاد و برادری رنگ و بوی دیگری ببخشند.
جمعیت حاضر در مسجد به حدی زیاد است که جای سوزن انداختن نیست زن و مردم و پیر و جوان، کودکان و خردسالان در این جشن حضور دارند، این برنامه به صورت مستقیم از شبکه استانی نیز پخش شد.
چند گروه مولودی خوانی و دف نوازی برای اجرای برنامه به این جشن دعوت شده اند، اولین گروه بر روی سن می آید و با قصیده ای کوتاه در مدح حضرت رسول (ص) برنامه را شروع می کند.
مهمانان عاشق و شیفته رسول الله (ص) با شنیدن نام مبارک ایشان اشک از چشمان شان جاری می شود، پیرزنی به پهنای صورت اشک می ریزد، دختر جوانی به هق هق افتاده و پسر بچه ای با دیدن اشک های مادرش، او هم گریه می کند.
با شنیدن نام رسول الله (ص) دست های عاشقان به سمت آسمان بالا می رود و حاضران از این فرصت معنوی استفاده کرده و از خداوند متعال می خواهند به حرمت این ماه مبارک و میلاد رسول گرامی اسلام (ص)، گرفتاری ها و مشکلات شان رفع شود.
گروه های مختلف با اجرای برنامه های متنوع مولودی خوانی و دف نوازی به مدح و ستایش پیامبر مهربانی ها پرداخته و زندگینامه رسول گرامی اسلام را در قالب قصیده خوانی بیان می کنند.
برنامه تا پاسی از شب ادامه داشت و مهمانان نیز تا پایان در مسجد ماندند و با وجود اینکه تعدادی از بچه ها خواب شان برده بود اما هیچ کس دلش نمی آمد این محفل معنوی را ترک کند.
هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول (ماه مولود) و میلاد نبی مکرم اسلام (ص) در جای جای استان کردستان آیین های مولودی خوانی و دف نوازی با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مساجد، تکایا، خانقاها و منازل بر پا می شود.
یکی از برنامه ها و مراسم هایی که چند سالی است در این ماه توسط حوزه هنری کردستان برگزار می شود یادواره عارف نامی کُرد سید بهاالدین شمس قریشی ملقب به شمس الاشراف، خالق کتاب های مولود نامه و معراج نامه است.
این یادواره از سال 83 در ایام هفته وحدت و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برگزار می شود و شامگاه سه شنبه همزمان با 12 ربیع الاول و آغاز هفته وحدت برای پانزدهمین سال متوالی با حضور جمع زیادی از عاشقان و شیفتگان رسول الله (ص) در مسجد جامع سنندج برگزار شد.
تنها سخنران این مراسم عبدالسلام کریمی از اساتید دانشگاه های کردستان بود که با اشاره به ویژگی های شخصیتی رسول گرامی اسلام (ص) گفت: عشق به محمد (ص) این جمعیت را در این مکان معنوی گرد هم جمع کرده است.
وی با بیان اینکه عشق به پیامبر (ص) یکی از وظایف و اعتقادات مسلمانان و جزیی از دین و باورهای ماست، افزود: هر کسی که به رسول اکرم (ص) ایمان نداشته باشد ایمانش کامل نیست.
کریمی اظهار داشت: بی شک عشق و محبت به محمد (ص) است که دل ما را لبریز کرده و عبادت و انجام اوامر الهی را آسان و دل را به هم نزدیک می کند.
وی یادآور شد: حضرت محمد (ص) الگو، پیشوا، رهبر و مقتدای ماست و همه باید تلاش کنیم اخلاق رفتار و منش آن حضرت را الگوی خود در زندگی قرار دهیم.
مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد است که در سال 1293 هجری قمری مصادف با 1250 هجری شمسی در روستای «سه ردی» از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد.
وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرد و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول شد.
شمس قریشی تالیفات متعددی به فارسی و کُردی جمله معراجنامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده است.
از 12 تا 17 ربیع الاول به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/62630/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان

تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد

برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک بانوان کشور در سقز

داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است

پرداخت 133 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در کردستان، ممنوع

اعلام برنامه‌های ‌هفته سنه در شهر سنندج

دعوت کشتی‌گیر کردستانی به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!