عصر کرد

آخرين مطالب

راه اندازی 17 مرکز یادگیری محلی در کردستان اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه 17 مرکز یادگیری محلی سواد آموزی در سه سال اخیر در استان راه اندازی شده است، گفت: آموزش سواد پایه، آموزش قرآن، آموزش مهارت های اساسی زندگی، مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی از اهداف تاسیس این مراکز است.
به گزارش ایسنا منطقه کردستان، صدیقه عبدالهی، در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که امروز، 17 آذرماه در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ریشه‌کنی بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال، توسعه مراکز یادگیری محلی با مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، تقویت نقش شورای پشتیبانی سوادآموزی، تسهیل فرآیند جذب و آموزش بیسوادان و کم سوادان گروه هدف، ساماندهی آموزش‌دهنده‌ها و بهبود توانمندی و شایستگی‌ها، تقویت نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیندهای آموزشی و مالی و تقویت مشارکت بین بخشی و افزایش ظرفیت همکاری از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه سواد آموزی استان است.
وی به ارائه گزارش عملکرد سوادآموزی استان در پوشش حجم ابلاغی دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم در سال جاری پرداخت و افزود: بر اساس اعلام سازمان نهضت سوادآموزی امسال، شش هزار و 408 نفر در دوره سوادآموزی، سه هزار و 550 نفر در دوره انتقال و هزار و 616 نفر نیز در دوره تحکیم در رده سنی 10 تا 49 سال باید تحت پوشش برنامه‌‌های سوادآموزی قرار گیرند.
عبدالهی از تحت پوشش قرار دادن تعداد پنج هزار و 28 نفر از بیسوادان دوره سوادآموزی در سال 97 خبر داد و بیان کرد: بر اساس حجم ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی، 78/46 درصد از سوادآموزان استان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.
وی عنوان کرد: براساس حجم ابلاغی تعداد سه هزار و 865 نفر در دوره انتقال شرکت کردند که براین اساس سال جاری 108 درصد سوادآموزان تحت پوشش قرار گرفتند.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: در دوره تحکیم نیز امسال شاهد پوشش 100 درصدی سوادآموزان بوده‌ایم که تعداد یک هزار و 626 نفر تحت پوشش این دوره قرار گرفته‌اند.
1723 نفر از اولیای دانش آموزان تحت پوشش سوادآموزان قرار گرفتند
وی باسوادکردن اولیای دانش‌آموزان را یکی دیگر از برنامه‌های مهم سوادآموزی استان دانست و افزود: براساس این برنامه تعداد یک هزار و 723 نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان باید تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.
عبدالهی در ادامه به مقایسه وضعیت سواد جمعیت شش سال به بالا در سال 90 نسبت به سال 95 پرداخت و گفت: تعداد افراد بی سواد در سال 90 ، 286 هزار و 239 نفر بوده که در سال 95 این آمار به 265 هزار 104 نفر رسیده و درصد بیسواد از 21/4 درصد به 18/5 درصد کاهش یافته است.
وی به مقایسه وضعیت سواد جمعیت 49-10سال در سال 90 نسبت به سال 95 اشاره و عنوان کرد: تعداد افراد بی‌سواد جامعه هدف در سال 90، تعداد 111 هزار و 917 نفر بوده که در سال 95 این آمار به 82 هزار و 250 نفر رسیده و درصد بی‌سوادی از 07/11 درصد به 7/82 درصد کاهش یافته است.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به مقایسه پوشش دوره‌های سواد آموزی در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: پوشش دوره‌های سوادآموزی در سال 93، 48/6 درصد، در سال 94، 75/6 درصد، در سال 95، 82/3 درصد، در سال 96، 83/32 و در سال 97 با همت و تلاش دست‌اندرکاران سوادآموزی استان به 95/98 درصد ارتقاء یافته است.
وی با اشاره به اینکه 17 مرکز یادگیری محلی سواد آموزی در سه سال اخیر در استان راه اندازی شده است؛ افزود: آموزش سواد پایه، آموزش قرآن، آموزش مهارت های اساسی زندگی، مهارت های اجتماعی ، حقوق شهروندی از اهداف تاسیس این مراکز است.
عبدالهی گفت: معاونت سوادآموزی استان باحمایت اعضای شورای پشتیبانی و مدیرکل آموزش و پرورش و همچنین بهره گیری از ظرفیت دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع و استفاده از کارشناسان مجرب جهت توانمندسازی آموزش دهندگان در زمینه آموزش مهارت های مورد نظر در کلاس های سوادآموزی اقدام به تاسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی نموده و در این زمینه موفقیت های قابل توجهی بدست آورده است.
برگزاری دوره آموزش مقدماتی ICDL برای 400 نفر از سوادآموزان کردستانی
وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی مقدماتی رایانه icdl برای 400 نفر از سوادآموزان دوره انتقال استان در سال 97 خبر داد و گفت: در این طرح به سوادآموزان در راستای کاربردی کردن و تلفیق سواد با مهارت های مورد نیاز سوادآموزان آموزش داده می شود که این آموزش در ایجاد و گسترش مهارت استفاده از رایانه و افزایش انگیزه و بهبود نگرش سوادآموزان بسیار اهمیت دارد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه ابتدا این طرح در استان کردستان با آموزش تعداد 100 نفر سوادآموز دوره انتقال در ناحیه یک سنندج به مرحله اجرا در آمد؛ گفت: باتوجه به عملکرد خوب استان در اجرای طرح فوق در سال 96 سهمیه استان، به تعداد 200 نفرسوادآموزان افزایش یافته و در سال جاری نیز با توجه به کسب موفقیت های استان در سنوات گذشته در اجرای طرح سازمان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به توسعه و افزایش دو برابری سهمیه در سال 1397 اقدام و در حال حاضر تعداد 400 نفر از سوادآموزان دوره انتقال تحت پوشش این طرح قرار دارند.
وی آموزش و توانمندسازی آموزش دهندگان با مشارکت جهاد دانشگاهی را از دیگر برنامه‌های حوزه سوادآموزی استان برشمرد و آموزش مهارت های هفتگانه رایانه، فن بیان، آیین نگارش و ویرایش، آموزش غیرحضوری و آموزش بزرگسالان را از اهم فعالیت های مشترک با جهاد دانشگاهی عنوان کرد.
عبدالهی اجرای طرح آموزش «عملی نماز کلید بهشت» یکی دیگر از طرح‌های معاونت سوادآموزی استان دانست و گفت: این طرح سال جاری در سطح پنج شهرستان استان برگزار می‌شود.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در پایان یادآور شد: طرح آموزش «عملی نماز کلید بهشت» برای تعداد پنج هزار و 872 نفراز فراگیران جامعه هدف برنامه‌ریزی شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری