عصر کرد

آخرين مطالب

سهم ما ترحم نیست اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سهم ما ترحم و نگاه ترحم آمیز نیست، حقمان را ادا کنید، این جمله کوتاه اما پرمعنا خواسته تمام افراد معلول و کم توان است که توسط سینا کریمی کردستانی نماینده انجمن ضایعات نخاعی کردستان به عنوان نماینده جامعه معلولان استان در حضور مسئولان دستگاه های اجرایی بیان کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان با چند روز تاخیر شامگاه شنبه با حضور مسئولان کشوری، استاندار کردستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معلولان و خانواده های آنان در مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج برگزار شد.
تالار 500 نفری مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج جای سوزن انداختن نبود، مدعوین به اندازه ای زیاد بودند که حتی چیدن صندلی های پلاستیکی در گوشه و کنار سالن هم جوابگوی جمعیت نیست، تعداد زیادی ایستاده نظاره گر برگزاری این مراسم شدند.
این مراسم باشکوه که به همت اداره بهزیستی سنندج و انجمن ضایعات نخاعی کردستان برنامه ریزی شده بود علاوه بر سخنرانی مسئولان با بخش های جذاب و جالبی از بیان دغدغه های معلولان در قالب شعر تا معرفی مشاوران فرماندار و شهردار سنندج در امور معلولان و اهدای گل به استاندار همراه بود.
در ابتدای مراسم و طبق روال همایش ها و برنامه های مختلف پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی، نصرالله ابراهیمی مشاور استاندار کردستان در امور معلولان به عنوان نخستین سخنران دعوت شد.
** اجرای قوانین موجود مطالبه اصلی معلولان
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان با بیان اینکه قانون جامع حمایت از معلولان در نوع خود بی نظیر است، گفت: اجرای کامل مواد این قانون خواسته و مطالبه اصلی جامعه معلولان استان است.
‌نصرالله ابراهیمی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز خواست در زمینه تامین بودجه لازم برای اجرای این قانون در لایحه بودجه سال آینده تلاش کنند.
وی در ادامه با تقدیر از استاندار کردستان برای انتخاب مشاور معلولان اظهار داشت: این حرکت به سایر دستگاه ها نیز تسری پیدا کرده و مشاور فرماندار و شهردار سنندج در امور معلولان نیز انتخاب و معرفی می شوند.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان ابراز امیدواری کرد مسئولان دستگاه های اجرایی استان به قشر کم‌توان جامعه بیشتر توجه کرده و با استفاده از توانمندی این قشر زمینه توسعه بیش از پیش کشور و استان را فراهم کنند.
دومین نفری که برای سخنرانی بر روی سن دعوت شد باز هم از جامعه معلولان بود، این بار سینا کریمی کردستانی مدیرعامل انجمن ضایعات کردستان، او قطعه ای ادبی خواند با این مضمون که بیایید چند دقیقه با چشم های بسته راه بروید، بیایید گوش هایتان را برای چند ثانیه با دست بگیرید و یا با دست های بسته کاری را انجام دهید اگر با این توصیفات احساسی در قلب تان حس کردید به احترام این احساس بایستید، با اتمام این جمله تمام حضار برای چند ثانیه ایستادند و او را تشویق کردند.
** ترحم نمی حواهیم، جواب مهربانی مسئولان را می دهیم
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از اهداف نامگذاری سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلولان، ارتقای سطح زندگی این قشر مطابق با استانداردهای جهانی به گونه ای که از حداقل رفاه و فرصت های برابر همانند سایر شهروندان برخوردار باشند، است.
کریمی کردستانی افزود: هر چند سازمان های بین المللی به شعار دسترسی معلولان به فرصت های برابر تاکید دارند و به دولت ها ابلاغ می کنند اما معلولان همچنان شهروندان درجه 2 بوده و قادر به فعالیت همانند افراد سالم نیستند.
وی با بیان اینکه این قشر با تمام توان خواستار احقاق حق و حقوق خود در جامعه هستند، تاکید کرد: تکرار و بیان مشکلات دردی از جامعه ما دوا نمی کند چون این قشر می خواهند با حفظ کرامت انسانی و ایجاد فرصت های برابر مطالبات و خواسته هایشان به سر منزل مقصود برسد.
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی کردستان یادآور شد: از مسئولان انتظار می رود اهتمام لازم را در زمینه مناسب سازی محیطی و تامین حداقل نیازهای فرهنگی و اجتماعی این قشر و بهبود شرایط بهداشتی برای جامعه معلولان انجام دهند.
وی با تقدیر از استاندار کردستان برای انتخاب مشاور معلولان و تسری آن به سایر دستگاه ها گفت: حال که از خود معلولان مشاوری در مسیر رفع مشکلات این قشر در استانداری انتخاب شده قول می دهیم همه توان خود را برای جوابدهی به این مهربانی به کار بگیریم.
کریمی با بیان اینکه معلولان الگویی برای اراده هستند، اظهار داشت: سهم ما نگاه ترحم آمیز نیست و بارها گفته ایم و باز هم می گوییم ما ترحم نمی خواهیم حقمان را ادا کنید باشد که شهرمان شهری برای همه باشد.
مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، استاندار کردستان و نمایندگان مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که هر کدام به نوعی قول تلاش برای رفع مشکلات این قشر را دادند.
در ادامه این مراسم و پس از اجرای چند برنامه فرهنگی و هنری از جمله اجرای موسیقی و همچنین نمایش گروه خه م روین با موضوع مشکلات معلولان نوبت به کانی رسید، دختری 6 ساله تا در قالب شعری با زبان کُردی به توصیف زندگی نابینایان بپردازد و اشک حضار را در آورد.
پس از کانی، آمانج مردانی به روی سن آمد او هم به بیان مشکلات این قشر از جامعه در قالب قطعه شعری با زبان کُردی پرداخت و در قالب همان شعر از مسئولان خواست به معلولان و کم اندامان جامعه بیشتر توجه کنند.
و این بار نوبت به تجلیل از معلولان موفق و تشکل های فعال معلولان رسید و طبق خواست معمولان، مسئولان به روی سن آمدند تا لوح های تقدیر را تقدیم آنان کنند.
اما این تجلیل همانند خود مراسم با تجلیل و تقدیرهای دیگر متفاوت بود چون این بار هر کدام از افرادی که برای تقدیر دعوت می شدند اگر بالا آمدن و روی سن قرار گرفتن برایشان سخت بود، مسئولان پایین آمده و لوح ها را تقدیم شان می کردند.
** حرکت خوب استاندار به فرمانداری و شهرداری رسید
پس از انتخاب نصرالله ابراهیمی به عنوان مشاور استاندار کردستان در امور معلولان این بار فرماندار سنندج و شهردار سنندج از میان معلولان استان مشاورانی برای خود انتخاب کردند تا بهتر بتوانند بر مشکلات این قشر اشرافیت داشته و برای رفع آنها تلاش کنند.
در این آیین صدیق زمانی به عنوان مشاور فرماندار و سینا کریمی کردستانی به عنوان مشاور شهردار سنندج در امور معلولان معرفی و حکم های خود را از دست مسئولان دریافت کردند.
** اهدای گل به استاندار
یکی دیگر از بخش های جالب توجه این مراسم اهدای دسته گلی از سوی یکی از کم اندامان استان به بهمن مرادنیا استاندار کردستان بود.
و پایان بخش این برنامه اعطای 200 میلیون ریال وام قرض الحسنه به 10 نفر از حاضران در مراسم (هرکدام 20 میلیون ریال) به قید قرعه بود.
در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از دست یافته ای معلولان و کم اندامان استان کردستان دایر و در معرض دید مهمانان و شرکت کنندگان در این جشن قرار گرفت.
از 12 تا 19 آذر ماه با عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64757/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی