عصر کرد

آخرين مطالب

«آلی» که دیگر نیست مقالات

  بزرگنمايي:

عصرکرد- بیشتر مردم آن را به نام آل می شناختند، موجودی ترسناک که به سراغ زنان زائو می آمد و جانشان را می گرفت اما در آن روزها هیچ کس نمی دانست که آل تنها زاییده توهمات ذهن آدم هاست و آنچه که موجب مرگ مادران باردار می شود، مشکلات بهداشتی و درمانی است نه آل.
با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه بخش بهداشت و درمان، دیگر خبری از آل نیست و مادران جوان عزادار نوزادان خود نمی شوند، این روزها مادران جوان حتی نام آل را هم نشنیده اند چه برسد به اینکه برای حفظ جان خود و نوزداشان با آن گلاویز شوند.
خدمات بهداشتی و درمانی در استان کردستان نسبت به پس از انقلاب قابل مقایسه نیست و آمارها بویژه در زمینه بهداشت مادر و کودک بیانگر بهبود و ارتقای فاحش شاخص های سلامت است.
قبل از انقلاب 22 خانه بهداشت، 28 مرکز بهداشتی روستایی و 17مرکز شهری بهداشتی درمانی وجود داشت که این آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند برابر شد.
در حال حاضر 629 خانه بهداشت، 71 مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و 78 مرکز شهری با بهره گیری از مجرب ترین نیروها خدمات سلامت را به مردم در مناطق مختلف استان کردستان ارائه می کنند.
آن قدیم ها کار درمان مردم بر عهده اطبای سنتی بود و اگر یک فرد روستایی بیمار می شد چند ساعتی طول می کشید تا به شهر برود و خودش را به مرکز درمانی برساند البته اگر موفق می شد، ویزیت شود.
مادران هم زایمان ایمنی نداشتند و بیشتر آنان نوزاد خود را تحت نظر ماماهای محلی به دنیا می آوردند که هم برای سلامت مادر و هم نوزاد مشکلات بسیاری داشت.
قبل از انقلاب اسلامی 7 بیمارستان، 255 تخت مصوب، 94 پزشکی عمومی (84 درصد خارجی بودند)، 32 پزشک متخصص (85 درصد خارجی و در سه رشته) در این استان کار خدمات درمانی را بر عهده داشتند.
در حال حاضر 15 بیمارستان دانشگاهی درجه اول، چهار بیمارستان غیر دانشگاهی، سه هزار و 192 تخت مصوب، 400 پزشک عمومی، 540 پزشک متخصص در رشته های مختلف، 40 پزشک فوق تخصص، 350 دندانپزشک عمومی و 35 دندانپزشک متخصص و فوق تخصص در استان کردستان مشغول خدمت هستند.

** مرگ مادران باردار در کردستان کمتر از کشورهای پیشرفته
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: بهترین آمار این شاخص در کشورهای پیشرفته هشت در 100 هزار است که این آمار در کشور ما، 18 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت است.
سیامک واحدی با اشاره به وضعیت کردستان در این زمینه گفت: استان ما از کشورهای پیشرفته هم پیشی گرفته و در 2 سال اخیر در این استان به 6 نفر در 100 هزار نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اکثر زایمان ها به صورت غیر ایمن و در منازل مسکونی و محیط های غیر بیمارستانی انجام می شد، افزود: در حال حاضر بیشتر از 99.6 درصد از زایمان ها در مراکز بیمارستانی و به صورت کاملا ایمن انجام می گیرد.

** تیغی که برای شفاست
بعضی وقت ها مادران جوان به دلیل بیماری و یا دگیر عوامل پزشکی قادر به زایمان طبیعی نیستند و اینجاست که تیغ شفای جراحان به کمک آنان می آید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: شاخص های عمل سزارین در این استان، طی 2 سال اخیر بهبود قابل توجهی یافته است.
واحدی یادآور شد: زایمان یک پروسه طبیعی است اما برخی اوقات به دلیل بیماری ها و سایر علل دیگر نیاز به انجام عمل سزارین است که در این زمینه هم کردستان در ردیف بهترین استان های کشور است.
وی با بیان اینکه شاخص سزارین در کشورهای پیشرفته 16 درصد است، تاکید کرد: این آمار در استان کردستان پنج سال بعد از اجرای طرح تحول سلامت به صورت کلی به 33 درصد رسیده است.
براساس آمارهای موجود در سال حدود 29 هزار زایمان در استان کردستان انجام می شود، که از این تعداد تنها حدود 33 درصد به صورت سزارین بوده و مابقی طبیعی انجام می شود.

** کودکان هم در امان هستند
یکی از مشکلاتی که در همان بدو تولد نوزادان را تهدید می کرد، بیماری ها واگیر بود که این روزها دیگر خبری از آنها نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان پوشش واکسیناسیون قبل از انقلاب را زیر 40 درصد اعلام کرد و افزود: بعد از انقلاب و در حال حاضر این پوشش 100 درصد شده است.
حالا دیگر مشکلات نوزادان پیش از به دنیا آمدن هم مشخص می شود و اگر مشکل ژنتیکی خاصی باشد و پزشکان تشخیص بدهند به حاملگی های پرخطر خاتمه می دهند تا نوزادان دارای مشکلات ژنتیکی و معلول متولد نشوند.

** خدمات رایگان برای زایمان طبیعی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به تلاش برای ارتقای سلامت خانواده و تحکیم بنیان آن گفت: ارتقای سلامت مادر و کودک از طریق پیشگیری از بارداری خطرناک از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارتقای شاخص سلامت زنان در جامعه است.
فرزام بیدارپور تاکید کرد: یکی از طرح های مهم وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت تدبیر و امید اجرای طرح تحول سلامت است که با هدف کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات درمانی، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور اجرا شده است.
وی با اشاره به خدمات انجام شده در بخش ترویج زایمان طبیعی افزود: هم اکنون مجتمع زایمان بیمارستان بعثت سنندج دارای 10 اتاق زایمان، یک اتاق عمل و یک اتاق ویژه درمان فیزیولوژی است.
بیدارپور اضافه کرد: اتاق زایمان مجهز به امکانات و تجهیزات مناسب برای یک زایمان طبیعی سالم نیاز است که در راستای تحقق طرح تحول نظام سلامت و رایگان کردن زایمان طبیعی، این مرکز بهمن ماه سال 93 در سنندج راه اندازی شد.

** چهل سال خدمت به پاس 40 سال مقاومت
در حالیکه دشمنان انقلاب اسلامی می گفتند این انقلاب چهل سالگی خود را نخواهد دید، نظام اسلامی در حالی به استقبال جشن چهل سالگی خود می رود که در همه عرصه ها حرف هایی برای گفتن دارد و این را از شاخص های مطلوب در حوزه های مختلف خدمت به مردم می توان دید.
کردستان به عنوان یکی از استان های کم برخوردار در حال حاضر گوی سبقت را در برخی از شاخص های سلامت نه تنها از کشور که از کشورهای پیشرفته دنیا هم ربوده تا مصداقی بارز برای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم باشد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/69792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود